Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rare voltages in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Hoi, gisteren was ik een beetje rond aan het kijken in het BIOS.
Ik zag dat de +12V lijn op ongeveer +8V zat.. Mij lijkt deze afwijking wel heel veel!?

Mijn voeding is een Be Quiet! Powerzone 750W (1 jaar oud)
Moederbord is een Gigabyte GA-H61MA-D2V.
Verder nog info benodigd?

Ik ben nu niet thuis, maar kan vanavond nog eens de exacte voltages doorgeven van alle lijnen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat moet wel een meetfout zijn, met 8V op je 12V lijn zou je systeem echt niet werken. In dit geval zou ik 't zelf even nameten met een multimeter in een molex. Nu is dat geen perfecte manier, maar als die netjes rond de 12V zit dan weet je dat die afwijking echt niet kan kloppen.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
BIOS/UEFI en software in Windows zal nooit de juiste waarde aangeven over de afgegeven spanningen van de voeding tenzij je een voeding hebt welke via USB of Bluetooth met de PC kan communiceren zoals voedingen met Corsair Link bij Corsair, Enermax ZDPMS (Zero Delay Power Monitor System) bij Enermax, Thermaltake DPSApp bij Thermaltake of iets anders bij een andere fabrikant. De waardes die deze software afgeven zijn meestal wel redelijk, komt omdat deze voedingen sensors hebben voor het meten van de spanning, iets wat ontbreekt bij 99,99% van alle voedingen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• GiannoezNL
In OCCT krijg ik dezelfde voltages te zien als in BIOS, dus ik dacht ik bekijk ze in OCCT, is wat makkelijker met een screenshot haha.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/e0c0ecd54cae969b38ffbc1999abbcd3.png

Zo te zien dus meer voltages die niet kloppen?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zie mijn post hierboven, jouw voeding heeft geen sensors en OCCT is een ongeschikt programma en dan krijg je dus deze onzin waardes.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 12-04-2016 21:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• GiannoezNL
-The_Mask- schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:51:
Zie mijn post hierboven, jouw voeding heeft geen sensors en OCCT is een ongeschikt programma en dan krijg je dus deze onzin waardes.
Oke, maar omdat dit onder "motherboard" staat dacht ik dat het moederbord meet welke voltages er op dat moment zijn..

Maar als dit niet klopt, hoef ik me dus geen zorgen te maken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:44

D4NG3R

kiwi

:)

De sensoren op het moederbord, zeker een moederbord in deze prijsklasse, geven weinig meer als een grove indicatie. Zelfs al zouden de voltages wel normaal zijn, moet je deze alsnog met een flinke korrel zout nemen.

Wil je een accurate meting? Ga aan de slag met een voltmeter, de waarden die jij hier aangeeft zijn iig complete onzin.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
Dat je in OCCT dezelfde waardes krijgt verrast mij niet. Ik veronderstel dat daar gewoon dezelfde sensoren worden gebruikt dan het BIOS gebruikt. Net zoals andere software dat zal doen. De enige overige optie zou inderdaad zijn om met een multimeter na te meten, maar als het systeem gewoon stabiel werkt zou ik mij niet teveel zorgen maken.

• GiannoezNL
Dankjewel, dan weet ik dat ik me in ieder geval geen zorgen hoef te maken.

Wat mij betreft is het dus opgelost. :)
Pagina: 1