Toon posts:

RAID maken met behoud van data?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor config zie sig.
Ik wil er nu dus nog een 20GB hd bijkopen en die in RAID0 laten werken met m'n maxtor, alleen nu vroeg ik me af of het mogelijk is om RAID0 te configgen met behoud van m'n data.
Die 20GB maxtor is nu namelijk leeg (lang verhaal) en ik zit me af te vragen of ik hem nu weer zal gaan gebruiken en straks die RAID config maken (als dit dus met behoud van m'n data kan) of nog even zal wachten tot die andere 20GB hd gekocht heb, en dan pas de 2 hd's in gebruik nemen en er een RAID0 van maken.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
ff ghost op cd branden en die terug zetten.. heb ik ook gedaan met 2x 30 GB maxtor

Verwijderd

Topicstarter
Maar het is dus niet mogelijk om RAID te maken zonder de hd's eerst helemaal leeg te maken/al je data kwijt te zijn?

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 19:58

Xoverride

sabai sabai

Op zaterdag 23 juni 2001 18:20 schreef 5731N het volgende:
Maar het is dus niet mogelijk om RAID te maken zonder de hd's eerst helemaal leeg te maken/al je data kwijt te zijn?
nopez

Verwijderd

Topicstarter
Hmm..
jammer..
dan wacht ik dus nog ff
in ieder geval bedankt.

Verwijderd

Kan niet nee. RAID 0 houdt namelijk in dat 2 harde schijven als 1 gezien worden. Als je bijvoorbeeld iets wilt opslaan dan wordt het eerst in 2 gedeelt en dan deel 1 op disk 1 en deel 2 op disk 2. Vandaar die dubbele snelheid. Let wel op dat je 2 identieke voor een optimale snelheid nodig hebt!

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06-2025
is dat wel safe zo'n RAID0 systeem? Ik lees soms van die verhalen....

Flickr

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 13:56
Op zaterdag 23 juni 2001 21:21 schreef ruubruub het volgende:
zodra 1 hdd crasht ben je alles kwijt. veiliger (en duurder) is om een combinatie van Raid 0 (striping) en 1 (mirror) te nemen. redundant uitgevoerd dus. en hot swappable is natuurlijk helemaal leuk. hoeft je pc niet meer uit na hdd crash.

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 19:33 schreef Frigidus het volgende:
Let wel op dat je 2 identieke voor een optimale snelheid nodig hebt!
Dus het is in principe ook mogelijk om een RAID config te maken met 2 niet-identieke schijven?

Verwijderd

Kan wel, maar dan gaat de snelheid hard wel hard achteruit. En soms is het dan beter om je OS op je snelste HD te zetten, en de rest op die andere HD, maar dat is een kwestie van testen..

Verwijderd

En bovendien is de grootte van de RAID-array zo groot als 2* de kleinste schijf.

Dus een 80 en een 10GB schijf in raid0 geven een raid-array van 20GB

En over dat behoud van data: leen van een vriend ff een diskje en zet het daar tijdelijk ff op, if sneller, goedkoper en gemakkelijker dan images maken :)

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 21:21 schreef ruubruub het volgende:
niet leuk trouwens...kans dat je je data krijt raakt is maar iets groter, nl. aantal schijven * kans op breakdown, en dat is met die nieuwe schijven ontzettend laag, dus ontzettend laag * 2 = nog steeds erg laag.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 08:22
De kans wordt twee keer zo groot. Dus stel gemiddeld begeeft een schijf het na 1000uur. BIj een raid nul kan je dus al na 500uur problemen hebben omdat een van de twee eerder nokt met werken!!!

Nu we het er toch over hebben. Als ik dus ook m'n HD's in raid nul wil zetten ben ik automatisch al m'n data kwijt. Maar als ik dan een image maak van mijn Win2k instal dan werkt deze niet omdat die ATA100 controller niet als raid controller is geinstalleerd. ZOu ik dan bijv voor het maken van die raid m'n HD waar win2k op staat aan m'n gewone IDE poort hangen daar is namelijk geen driver voor nodig en dan die promise controller als raid controller installere. Daarna de IMAGE maken en dan m'n 2 HD'tjes aande raid controller hangen en de raid configureren!!! Image terug zetten?

Is dit zo mogelijk?

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 13:42

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Hmmm ... ingewikkeld verhaal Paragon...

Maaruh van 1 disk naar een 2 disk RAID0 stripe-set kennie zonder verlies van data. Wat ik wel zo willen weten is of een Highpoint controller van een 2 disk RAID0 naar een 4 disk RAID0+1 kan omschakelen zonder dataverlies. (Gewoon de gehele stripeset mirroren dus ...)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ej, je topic is ff gemoved naar -> [url="/listtopics.php/21"]Opslagmedia & I/O Controllers[/url] ;)

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-05 08:22
Op zaterdag 23 juni 2001 22:51 schreef Killemov het volgende:
Hmmm ... ingewikkeld verhaal Paragon...

Maaruh van 1 disk naar een 2 disk RAID0 stripe-set kennie zonder verlies van data. Wat ik wel zo willen weten is of een Highpoint controller van een 2 disk RAID0 naar een 4 disk RAID0+1 kan omschakelen zonder dataverlies. (Gewoon de gehele stripeset mirroren dus ...)
Ja, dat weet ik, namelijk als je het raid gaat configureren ben je echt alles op de HD's kwijt ook de partitie info en zo, je moet namelijk opnieuw partitioneren enz. Maar kan mijn bovenstaande verhaal?

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dan eigenlijk wel als je een RAID0 hebt met 2 HD's er later een 3e bijzetten zonder als je data te moeten backuppen?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 23 juni 2001 19:33 schreef Frigidus het volgende:
Let wel op dat je 2 identieke voor een optimale snelheid nodig hebt!
Wat bedoel je precies met identiek? zelfde merk zelfde schijf, of alleen de grootte en snelheid gelijk?
Of bedoel je alleen dat als je een 5400 en een 7200 hd hebt dat dan de RAID 2x5400 wordt en niet 5400+7200? of begrijp ik het nou helemaal niet en wordt de snelheid helemaal niet verdubbeld?

• Martinus_E
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Martinus_E

Suck on my Boomstick...

Ze hoeven niet identiek te zijn (zowel in grootte als in snelheid 5400/7200). Maar het is wel optimaler als ze identiek zijn en het bespaart je weggegooide hd ruimte als ze dezelfde capaciteit hebben.

Never get in a discussion with an idiot, he will bring you down to his level, and beat you with experience.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:45
Op zondag 24 juni 2001 02:50 schreef 5731N het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met identiek? zelfde merk zelfde schijf, of alleen de grootte en snelheid gelijk?
Of bedoel je alleen dat als je een 5400 en een 7200 hd hebt dat dan de RAID 2x5400 wordt en niet 5400+7200? of begrijp ik het nou helemaal niet en wordt de snelheid helemaal niet verdubbeld?
Hetgeen wat precies (theoretisch) moet verdubbelen is de DATATRANSFER, omdat beide HDD's tegelijkertijd lezen en schrijven, heb je dus 2x zoveel lees/schrijf koppen die hun werk doen.

De access-tijden blijven gelijk aan een single schijf, die veranderd niet. Als 1 schijf bv 9 ms access-time heeft, dan hebben 2 schijven nog steeds 9 ms access-time.

Heeft 1 schijf bv 30MBps datatransfer, 2 schijven hebben dan 60MBps datatransfer :) en dat merk je echt wel! :)

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dan eigenlijk wel als je een RAID0 hebt met 2 HD's er later een 3e bijzetten zonder als je data te moeten backuppen?
Pagina: 1