Nieuwe center + 6.1 of 7.1 via losse Amp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:53
Wat ik momenteel heb
Momenteel heb ik een pricewatch: Onkyo TX-NR509 Zwart. Deze bevalt prima, en is een 5.1 receiver. Hoe ik 6.1 of 7.1 wil doen dan? Nou, de Onkyo ondersteund gewoon 7.1! Echter heb je dan een extra losse Amp nodig. Mijn Google-fu laat me wat in de steek met het vinden van zo'n apparaat.

Kwa speakers heb ik het standaard pricewatch: Jamo S 426 HCS 3 (Zwart) setje + pricewatch: Canton SUB 8.2 (Zwart). Met de 420CEN center-speaker. Ik heb wel eens naar een upgrade daarvan geluisterd van Jamo voor de twee fronts, maar dat vond ik de upgrade niet waard. Daarom twijfel ik ook of een upgrade van de center veel zal toevoegen. Ik heb gelezen dat je beter van hetzelfde merk een center-speaker kan kopen.

Ik zoek een?
Nieuwe centerspeaker. Momenteel wordt de centerspeaker wat overstemt heb ik het gevoel. Daarbij kan ik dan de oude centerspeaker als rear speaker (nr 6 dus) gebruiken. Voor die 6.1 heb ik dus ook een losse amp nodig.

Wat is je budget?
~200 euro. Ik ben absoluut geen audiofiel. Marktplaats is sowieso geen probleem voor mij. Ik weet dat met dit budget er niet veel keuze zal zijn

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
5.1 vind ik tot nu toe voldoende voor films. Maar voor games merk ik dat ik het geluid van achteren mis. Ik kan niet horen wat er van achteren komt, en dat is vrij vervelend. Kwa plaatsing zit ik met een vervelend muurtje wat niet weg kan. Daardoor kan ik niet goed 2 speakers achter mij kwijt. Vandaar dat ik aan 6.1 zit te denken. Tussen de zitplaats en de rear-speaker zit dan ~2 meter.

Wat heb je zelf al gevonden?
Als ik bij hetzelfde merk blijf een Jamo-speaker. Dan zou ik op de pricewatch unsorted: Jamo Studio S62 CEN black ash uitkomen. Echter zijn die 6Ohm en kwa specs lijken ze wel erg gelijk... dus of dat een upgrade is :+

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat voor losse amp heb ik nodig om de speakers van prik te voorzien?
Wat is een leuke Center speaker die past in dit geheel

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 11-04-2016 10:04 ]

Beste antwoord (via Waah op 12-04-2016 20:49)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:57:
Verder worden Jamo, Dali en Dynaudio meestal in 1 adem genoemd als speakers met een vergelijkbare klank. Ik kan zelf iig bevestigen dat Dali zensor en Dynaudio excite, prima samengaan. Dus ander merk kan wel, maar niet alles.
Als een center van een ander merk beter presteert dan kan je gewoon wisselen. Klankmatig zijn centers veelal anders dan de andere speakers in de serie. Qua bouw is het veelal al anders qua opzet. Leg je de speaker in een kastje of dicht tegen de muur onder de TV en akoestiek doet de rest wel.

Het is wel echt de eerste keer dat ik Dynaudio samen met Jamo in één zin zie. Jamo staat niet bekend om de neutrale klank die een Dynaudio doet.
Waah schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:43:
Maar waar vind ik zoiets? Lijkt me niet dat ik er een volledige receiver tussen hoef te hangen.
Eindversterker, dat zoek je. Een surround receiver of stereoversterker kan wel maar dan zit je veelal met dubbele voorversterking (en dus twee keer volume). Een tweedehands Rotel kost op Marktplaats zo veel niet meer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Waarom zie je het als nadeel dat de genoemde center speaker 6ohm is? Dat is de rest ook. Aan specs kun je verder niet zien of iets een upgrade is.

Verder worden Jamo, Dali en Dynaudio meestal in 1 adem genoemd als speakers met een vergelijkbare klank. Ik kan zelf iig bevestigen dat Dali zensor en Dynaudio excite, prima samengaan. Dus ander merk kan wel, maar niet alles.

Als de center verder gewoon bevalt, waarom dan niet eenzelfde kopen? Onlangs stond er nog een op marktplaats.

Wat bedoel je met "overstemt" veel receivers geven je de mogelijkheid het volume per kanaal te corrigeren. Verder loont het om eens naar de crossover te kijken. Mijn center werd standaard op 250hz gezet, dat heb verlaagd naar 90hz en nu klinkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik zal morgenavond even met de crossovers en niveaus stoeien. De 6e speaker moet op de pre out. Maar die is niet versterkt dus moet een tussenversterker tussen. Maar waar vind ik zoiets? Lijkt me niet dat ik er een volledige receiver tussen hoef te hangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:57:
Als een center van een ander merk beter presteert dan kan je gewoon wisselen. Klankmatig zijn centers veelal anders dan de andere speakers in de serie. Qua bouw is het veelal al anders qua opzet. Leg je de speaker in een kastje of dicht tegen de muur onder de TV en akoestiek doet de rest wel.

Het is wel echt de eerste keer dat ik Dynaudio samen met Jamo in één zin zie. Jamo staat niet bekend om de neutrale klank die een Dynaudio doet.
Waah schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:43:
Maar waar vind ik zoiets? Lijkt me niet dat ik er een volledige receiver tussen hoef te hangen.
Eindversterker, dat zoek je. Een surround receiver of stereoversterker kan wel maar dan zit je veelal met dubbele voorversterking (en dus twee keer volume). Een tweedehands Rotel kost op Marktplaats zo veel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
Of een kleine upgrade doen.
Koop een TX-NR609 (of hoger) en verkoop je 509, dan heb je geen gedoe met een extra AMP.

(rekenvoorbeeld, een 2de hands rotel eindversterker kost rond de 250,-, een 2de hands TX-NR609 200 euro, en dan kan je je 509 nog verkopen voor 150)

Je kan ook je centerspeaker handmatig wat harder zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door mcg_nl op 12-04-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ga vanavond nog steeds naar de settings kijken ;) Maar een "upgrade" zou ook een optie kunnen zijn.
Nu zie ik in de buurt helaas nog geen NR-TX 609 staan. Maar het heeft ook geen haast. Heb de 509 2e hands voor 70 euro kunnen kopen, dus verlies zal ik niet snel maken. Wel na 3 weken HDMI board probleem maar dat is keurig gratis gerepareerd door Onkyo.

Wel kwam ik deze tegen:
pricewatch: Sony STR-DA2400ES
Een oudje (2008 release), maar heeft wel alles wat ik nodig heb volgens mij. Ga wel van 130 watt per kanaal naar 100 watt... Geen idee of dat een probleem gaat opleveren. Zeker omdat wattages nogal losjes worden genomen dacht ik.

Specs van de Jamo's:
Max. belastbaarheid (in Watt) 140
Aanbevolen versterkervermogen (in Watt) 100/140
Nominale impedantie (in Ohm) 6

Voordeel van deze receiver voor mij, is dat ik vrij veel analoge bronnen heb (5x composiet, 2x component) en dat ik geen aparte analoge kabels naar de beamer hoef te trekken. Daarbij relatief goed gereviewd (relatief, want oud). Geen internet-functies, maar die gebruik ik boven ook niet (op de Chromecast na, die dat allemaal ook kan afhandelen).
Enige nadeel is dat ik 3D moet missen (frame packing). Side by Side kan nog wel via de receiver. De media-player kan ik altijd nog direct via HDMI aansluiten op de beamer, en optisch naar de receiver in geval van nood.

Dus misschien dat ik daar naar ga kijken. Maar vanavond sowieso even naar de huidige setup kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 12-04-2016 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Vergeet het vermogen. Zoals je zelf aangeeft worden ze veelal erg losjes gemeten. Veelal maximaal op één kanaal en als je wat verder zoekt in de specsheet kom je wel op twee kanalen. Zo komt Onkyo ook aan die 130 Watt. Zodra je vijf kanalen aan gaat sturen houd je veel minder over. Met een Onkyo 500 serie gok ik op zo'n 60 Watt per kanaal. Als de Sony minder inkakt dan wel het vermogen eerlijker opgeeft heb je daarmee al meer vermogen te pakken. Ik zet een Sony 2400 ook heel wat hoger dan een Onkyo 500-serie.

Niet dat het vermogen nodig is, met normaal gebruik heb je aan een paar Watt al voldoende. Het is ook niet nodig, zelfs zinloos, om specificaties van speaker en versterker te matchen. En om het nog leuker te maken, het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan eventueel van 100 naar 130 Watt (beiden gelijk gemeten).

Edit:
Zo te zien is die 100 Watt van Sony gemeten op twee kanalen, bij 8 Ohm, 20 - 20.000 Hz en met 0,09% THD. Dat is niet één op één te vergelijken met de Onkyo die een pieptoon (1 kHz) op één kanaal meet bij veel meer THD.

[ Voor 31% gewijzigd door FeaR op 12-04-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Heb zonet de audessy setup gedraaid. Daarna de afstanden nagemeten. Pink noise gebruikt om de levels goed in te stellen en de center wat omhoog gericht.

Klinkt al een stuk uniformer. Alleen de subwoofer is nog lastig instellen.... Maar daar moet ik nog een goed mee aan de slag.

Toch is mijn plan nu om mij nog eens goed te verdiepen in de verschillende receivers. Vooral analog naar hdmi upconversion zou in mijn geval handig zijn met veel analoge aansluitingen. De sony 2400es en hogere serie houd ik nu in ieder geval in de gaten net als de onkyo's met deze functies. Ik heb beneden al een denon x2000 maar die heeft te weinig analoge inputs.

Een 2e hands rotel kan nog steeds, maar voor ongeveer hetzelfde geld heb ik liever 1 apparaat met alle extra functies.

Kwa speakers denk ik dat ik een zelfde center haal en die als rear gebruik 2e hands. Totdat ik eens de kans heb om het verschil tussen centers goed te beluisteren.
Pagina: 1