Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe groen zijn ze?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• TechnoTorpedo
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 24-07 15:47
Beste alle,

Jullie hebben vast wel de 'nieuwe' reclame van Energie en Gas leverancier 'Engie' gezien?

Mijn vraag
Hoe duurzaam en groen is Engie nou echt, want ik twijfel om naar ze over te stappen.

Relevante software en hardware die ik gebruikk
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
http://www.greenpeace.nl/...-echt-invloed-wil-hebben/
Ze vallen onder Engie Elextrabel.

Echter dit is de enige informatie die ik kan vinden. Een onderzoek van voor 2016. Engie is in 2016 (26-02) een andere koers gaan varen.

Graag hoor ik van jullie :D

Gr. TT

Alle reacties

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ze hebben natuurlijk zelf ook een website, daar op staat simpelweg precies welke vorm waar vandaan komt. Hoe duidelijk wil je het hebben?

https://www.engie-energie.nl/opgewekt
https://www.engie-energie.nl/alle-opgewekte-energie-oud

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 30-07 20:41
Aikon schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:18:
Ze hebben natuurlijk zelf ook een website, daar op staat simpelweg precies welke vorm waar vandaan komt. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Zo duidelijk is me dat niet. Je gaat mij niet vertellen dat de energie die je bestelt als je "zon" kiest daar ook altijd van de zon komt. Je zit vast niet 's avonds zonder stroom, en ze vertellen me niets over grootschalige opslag die ze ernaast gebouwd zouden hebben. Die keuzes lijken me typisch gebakken lucht verkopen eigenlijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:32

Croga

The Unreasonable Man

überhaupt raken hun claims kant noch wal.....

Water energie uit Frankrijk komt nooit bij je thuis uit.
Zonne energie uit Italië geldt hetzelfde voor.

Dit gaat dus, voor de zoveelste keer, om een bedrijf wat "groen certificaten" inkoopt in andere landen en die gebruikt om kolencentrales hier "groen" te maken.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Nee, aangezien we één netwerk hebben wordt alle energie daarop gegooid. Maar als ze een zonnepark hebben met zoveel capaciteit, dan kunnen ze x aantal klanten daarmee voorzien. Wie nu daadwerkelijk die energie van het zonnepark gebruikt doet er weinig toe, als de verhoudingen maar kloppen. Een betere oplossing is er niet.

En nee, dit hoeft niet met certificaten te gaan. Kán wel. Je zou het ook netjes kunnen regelen, of Engie dat doet weet ik niet, waarschijnlijk niet.

• Destrega
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 02-08 23:13
Engie is de nieuwe naam voor Electrabel in ons land.
Electrabel heeft met name in Belgie een slechte naam gekregen i.v.m. de vele storingen van hun kerncentrales Tihange en Doel (die vlak bij ons land staan).

Waarschijnlijk opereren ze daarom in ons land nu onder een nieuwe Merknaam zodat ze weer met een schone lei kunnen beginnen.

Naast de 2 kerncentrales hebben ze ook nog diverse gascentrales.

Zie ook het wikipedia artikel: Wikipedia: Engie Electrabel

• TechnoTorpedo
Aikon schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:18:

Ja dat staat er wel op, alleen als je kiest voor "Engie Opgewekt"
maar niet als je kiest voor "Engie Helder"...

Niet echt transparant...
Croga schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:38:
überhaupt raken hun claims kant noch wal.....

Water energie uit Frankrijk komt nooit bij je thuis uit.
Zonne energie uit Italië geldt hetzelfde voor.

Dit gaat dus, voor de zoveelste keer, om een bedrijf wat "groen certificaten" inkoopt in andere landen en die gebruikt om kolencentrales hier "groen" te maken.
Hier was ik dus al bang voor.... 8)7
Iemand nog een advies als je echt een Groene wil? GreenChoice misschien?

[Voor 35% gewijzigd door TechnoTorpedo op 11-04-2016 10:55]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:21
Het idee is dat dergelijke groene energieleveranciers niet investeren in vuile centrales.
Je energie komt nog steeds van hetzelfde engergienet. Dus als het even niet waait, of de zon schijnt niet, dan krijg je gewoon kolen/gas/kern energie. Of wat er dan ook beschikbaar is op dat moment, misschien wel import.

Je betaalt dus als het ware voor de groene energie voor over 10 jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:24

Jean Paul

Reservebelg

Wat ze gewoon doen is, ze hebben x aantal klanten met in totaal y verbruik en ze kopen groene energie (lokaal of internationaal) in voor >= y, en daarmee garanderen ze dat het verbruik van hun klanten minstens groen geproduceerd wordt.

Als klant kan je op de website je aanmelden bij een van hun groenleveranciers, zoals iemand met veel zonnepanelen of een aantal windmolens in de achtertuin. Daar is dan 10KWh beschikbaar en dus plaats voor zeg 4 mensen.

Mooi systeem vind ik zelf, en veel beter wordt het momenteel niet. Wil je echt groen zal je zelf panelen op je dak moeten zetten, en het overschot bewaren voor de nacht bijvoorbeeld. Kan je jezelf ontkoppelen van het lichtnet ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• TechnoTorpedo
Jean Paul schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:16:
Wat ze gewoon doen is, ze hebben x aantal klanten met in totaal y verbruik en ze kopen groene energie (lokaal of internationaal) in voor >= y, en daarmee garanderen ze dat het verbruik van hun klanten minstens groen geproduceerd wordt.

Als klant kan je op de website je aanmelden bij een van hun groenleveranciers, zoals iemand met veel zonnepanelen of een aantal windmolens in de achtertuin. Daar is dan 10KWh beschikbaar en dus plaats voor zeg 4 mensen.

Mooi systeem vind ik zelf, en veel beter wordt het momenteel niet. Wil je echt groen zal je zelf panelen op je dak moeten zetten, en het overschot bewaren voor de nacht bijvoorbeeld. Kan je jezelf ontkoppelen van het lichtnet ;)
Bedankt voor je reactie. Maar kan ik hieruit opmaken dat het '1 jaar Helder" van "Engie" zo slecht nog niet is?
Of is het allemaal een bak ellende.

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

TechnoTorpedo schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:22:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar kan ik hieruit opmaken dat het '1 jaar Helder" van "Engie" zo slecht nog niet is?
Of is het allemaal een bak ellende.
Er sorry, ik dacht om een of andere reden dat het over Greenchoice ging... Waarschijnlijk omdat ik alleen 'http://www.green[...]' had gelezen :P

Maar goed, ik begrijp van de website dat ze hetzelfde principe hanteren en dat het geld inderdaad geïnvesteerd wordt. Nu had Electrabel in België veel groencertificaten (en alle problemen daarvan worden momenteel gevoeld), dus in hoeverre het echt zo mooi werkt achter deze marketingmachine...

Greenchoice lijkt mij een veel betere leverancier om in te investeren. Een tip, bel ze voor een op maat gemaakte aanbieding/offerte, vaak veel beter dan wat je anders geboden wordt ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 15:47
TechnoTorpedo schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:54:
[...]
Hier was ik dus al bang voor.... 8)7
Iemand nog een advies als je echt een Groene wil? GreenChoice misschien?
Al die bedrijven werken hetzelfde. Het enige wat ze doen is zorgen dat hun gedeelte van de energie die ze moeten leveren groen zijn opgewekt. De keuze van klanten voor groen/grijs moet uiteindelijk dus overeenkomen met wat er opgewekt wordt. Aangezien we met zijn allen op 1 net zitten zal dit de enige manier zijn (tenzij je zelf voor opwekking en opslag zorgt wat tegenwoordig steeds beter te doen wordt)

[removed]

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

redwing schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:28:
[...]

Al die bedrijven werken hetzelfde. Het enige wat ze doen is zorgen dat hun gedeelte van de energie die ze moeten leveren groen zijn opgewekt. De keuze van klanten voor groen/grijs moet uiteindelijk dus overeenkomen met wat er opgewekt wordt. Aangezien we met zijn allen op 1 net zitten zal dit de enige manier zijn (tenzij je zelf voor opwekking en opslag zorgt wat tegenwoordig steeds beter te doen wordt)
Dat is wel erg generaliserend. Het principe is wellicht hetzelfde, maar hoe een bedrijf werkelijk investeert zal ongetwijfeld heel anders zijn. Ik verwacht persoonlijk weinig van Engie, meer marketing dan werkelijk hart voor groen, terwijl Greenchoice sinds het begin investeert in groen. Zo ook in aankoop van oerwoud bijvoorbeeld, waar je als klant actief aan mee kan doen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:32

Croga

The Unreasonable Man

redwing schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:28:
Het grote verschil is echter wel dat, bijvoorbeeld, Greenchoice ook garandeert dat de groene energie lokaal geproduceerd wordt.

Het heeft geen enkele zin om "groene energie uit Frankrijk" te halen. Daarmee garandeer je dat er nogsteeds kolencentrales in Nederland blijven staan omdat de Franse electriciteits capaciteit geen enkele invloed heeft op verbruik in Nederland.

Om zinvol iets met groen te doen moet het hier in Nederland opgewekt worden. Dat is de enige manier om grijze stroom opwekking uit Nederland te verminderen.

• TechnoTorpedo
Croga schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:42:
[...]

Het grote verschil is echter wel dat, bijvoorbeeld, Greenchoice ook garandeert dat de groene energie lokaal geproduceerd wordt.

Het heeft geen enkele zin om "groene energie uit Frankrijk" te halen. Daarmee garandeer je dat er nogsteeds kolencentrales in Nederland blijven staan omdat de Franse electriciteits capaciteit geen enkele invloed heeft op verbruik in Nederland.

Om zinvol iets met groen te doen moet het hier in Nederland opgewekt worden. Dat is de enige manier om grijze stroom opwekking uit Nederland te verminderen.
Ja dit dacht ik dus ook al, ik wil niet een bedrijf supporten welke alleen het certificaat heeft, maar vervolgens nog lekker loopt te stoken. Maar ik denk dat ik maar eens een aanvraag bij GreenChoice ga doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Misschien heb je hier iets aan
http://www.wisenederland....t-de-handel-groene-stroom
Ergens op de site volgens mij alle beoordelingsrapporten van leveranciers

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik verbaasde me (ook) over de recente reclame van Engie over groene energie:

Weet waar uw energie vandaan komt
Best raar dat we niet meer weten waar onze energie vandaan komt. Wij vinden dat het anders kan. Met ENGIE Opgewekt kiest u zelf waar uw energie vandaan komt. Wilt u zonne-energie uit Zwolle of windenergie van om de hoek? U heeft keuze uit meer dan 12 bronnen en mixen.
.

Hun 800 MW (poeder-) koolcentrale op de Maasvlakte staat daar niet tussen...
Niet dat ik daar pontificaal tegen ben, maar hoe rijm je dat met een groen imago 8)7

Het lijkt erop dat met voldoende radio- en TV reclame de marketingboys een nieuwe naam willen koppelen aan een "feel good" energiemaatschappij. Moet toegeven dat ik er zelf ook even een goed gevoel bij had, totdat wat research (~ 2 minuten surfen) me leerde dat we gewoon met een oude vertrouwde energieboer te maken hebben. Zucht...

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• redwing
Jean Paul schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:31:
[...]
Dat is wel erg generaliserend. Het principe is wellicht hetzelfde, maar hoe een bedrijf werkelijk investeert zal ongetwijfeld heel anders zijn. Ik verwacht persoonlijk weinig van Engie, meer marketing dan werkelijk hart voor groen, terwijl Greenchoice sinds het begin investeert in groen. Zo ook in aankoop van oerwoud bijvoorbeeld, waar je als klant actief aan mee kan doen :)
Het mag dan generaliserend zijn, het is wel de manier waarop het werkt. Het enige verschil tussen de verschillende bedrijven is dat sommige garanderen dat het lokaal opgewekt wordt terwijl andere het ook van buiten halen. Voor de rest moeten ze allemaal toch gewoon winst behalen. Want geloof je echt dat een Greenchoice investeert in groen als ze daar uiteindelijk verlies op draaien ?

Maar als je dus voor groen wilt kiezen is de beste optie om er een te kiezen die lokaal opgewekte groene energie levert. Daarmee heb je de grootste invloed op wat er in Nederland gebeurt. Aan de andere kant heeft de politiek hier nog steeds de meeste invloed op (al dan niet sluiten kolencentrales).

[removed]

• TechnoTorpedo
redwing schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:26:
[...]

Het mag dan generaliserend zijn, het is wel de manier waarop het werkt. Het enige verschil tussen de verschillende bedrijven is dat sommige garanderen dat het lokaal opgewekt wordt terwijl andere het ook van buiten halen. Voor de rest moeten ze allemaal toch gewoon winst behalen. Want geloof je echt dat een Greenchoice investeert in groen als ze daar uiteindelijk verlies op draaien ?

Maar als je dus voor groen wilt kiezen is de beste optie om er een te kiezen die lokaal opgewekte groene energie levert. Daarmee heb je de grootste invloed op wat er in Nederland gebeurt. Aan de andere kant heeft de politiek hier nog steeds de meeste invloed op (al dan niet sluiten kolencentrales).
Nee, geen enkel bedrijf zal er dan mee doorgaan. Ik ben alleen op zoek naar een betrouwbare groene leverancier. En inderdaad 'Engie' klinkt heel leuk. Je zou zeggen nieuwe frisse leverancier. Maar een beetje onderzoek laat zien dat het een ouwe stroomboer is die in 26-02 door een fusie een nieuw naampje heeft gekozen maar gewoon kolencentrale bezit.

Dit is groen met een dikke grijze rand.

Ja precies Redwing, maar GreenChoice is in deze dus wel of niet jouw beste keus?

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-08 10:31
Wellicht heb je iets aan dit lijstje: http://www.greenpeace.nl/...-echt-invloed-wil-hebben/

• TechnoTorpedo
Bedankt voor je reactie. Maar zie de aller eerste post :)

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-08 10:31
TechnoTorpedo schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar zie de aller eerste post :)
Verrek, lezen is ook een vak. Ik ben blij het gevonden te hebben trouwens, om in juli (als mijn jaarcontract eindigt) weer eens naar mijn energieleverancier te kijken.

[Voor 10% gewijzigd door celshof op 11-04-2016 12:58]

• TechnoTorpedo
celshof schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:57:
[...]

Verrek. Ik ben blij het gevonden te hebben trouwens, om in juli (als mijn jaarcontract eindigt) weer eens naar mijn energieleverancier te kijken.
Is ook zeker een goed rapport. Alleen Engie is als bedrijf pas actief sinds 26-02-2016. Dit rapport is van Q4 2015. Vandaar de vraag of Engie naast een nieuwe naam ook een nieuwe koers is gaan varen. Maar als ik hier een beetje filter dan is dit dus een leuke marketingstunt van een ouwe grijze energieboer.

Heb zelf Greenpeace ook om een reactie gevraagd en zei refereerde ook naar dit rapport. Met een duidelijk statement dat Engie NIET duurzaam is.

• redwing
TechnoTorpedo schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:29:
[...]
Ja precies Redwing, maar GreenChoice is in deze dus wel of niet jouw beste keus?
Ik ben net overgestapt naar Greenchoice o.a. om deze reden. Alleen als je er wat dieper in duikt zie je nog steeds dat ook bij hun een gedeelte van de groene energie alsnog gewoon bestaande energie is die ze 'overgenomen' hebben. Ze lijken echter wel het meest in te steken op echt groene energie dus voor groene energie lijken ze me de beste leverancier.

[removed]

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:30
Vandebron een idee?

Weet je ook exact waar 'jouw' stroom vandaan komt. Plus dat vandebron geen marge realiseert op de geleverde stroom, maar het moet doen met een vast bedrag per maand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:19

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké
Om even een snel overzicht te hebben (oktober 2015, gebaseerd op voornamelijk cijfers van 2014).
Waarbij gezegd hebbende dat Greenchoice 3 jaar geleden gedeeld bovenaan stond en nu gezakt is omdat het eigen middelen verkocht heeft (1 van de meetpunten)

mooi en duidelijk plaatje

Voor meer zie
http://www.wisenederland....jn-de-grootste-vervuilers

En de details PDF van 51 pagina's

Maar dan nog is het de inslag/eisen van een club die vindt dat dat de criteria moeten zijn.
Toevallig wel dat gene waar ik me redelijk goed in kan vinden

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05:16

marcel87

editmaster

Ik denk ook dat je je niet moet focussen op de grote bekende bedrijven, hetzij onder een prachtige naam zoals die Engie of NLE/sloop de crisis. Er zijn erbij die het slechter doen, maar perfect is ook wat anders.

Alleen als je nagaat dat de kleinere leveranciers het eigenlijk niet kunnen veroorloven om sjoemelmeuk te verkopen, dan zit je daar al beter dan de grote die deze risico's best kan verwerken. Dat zie je eigenlijk ook in de 2e link van ollie terug.

Nog even samenvattend voor wie van plaatjes houdt en niet van links klikken:

Letterlijke quote met punten waar ollie ws op doelt (en ik ook belangrijk vind):
De stroomleveranciers zijn door WISE, Natuur&Milieu, Greenpeace, Hivos, WNF en de Consumentenbond beoordeeld op vier bedrijfsonderdelen:

• (des)investeringen in stroomopwekking in de periode 2011-2015
• eigen productie van stroom in 2014
• de inkoop van stroom: zowel direct bij de bron als op de markt in 2014
• de levering van stroom in 2014

V&A T.net || V&A Marktplaats

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True