Probleem met uitvallende PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-09 19:57
Hallo allemaal,

Ik heb nu 3x meegemaakt dat mijn PC uitvalt tijdens het spelen van videogames. De eerste 2 keer gebeurde vorige week toen ik GTA5 online aan het spelen was. Zonder enige waarschuwing zat ik met zwarte schermen. Het gekke was hier dat de led lampjes in de kast (op het MOBO, GPU etc) en de aan knop allemaal nog aan waren. De hardware werkte voor de rest allemaal niet meer. Toen ik hem weer probeerde aan te zetten gebeurde er niets. Ik heb de aan knop 5 seconden vast moeten houden om alle lampjes uit te krijgen.

Toen ik de aan knop hierna weer gebruikte gingen de lampjes allemaal weer aan maar bleef de hardware verders uit. Ik heb de case vervolgens open gemaakt en ik merkte dat hij vrij heet aanvoelde. Ik ben er toen maar vanuit gegaan dat het een geval van oververhitting was.

Ik heb de kast toen een kwartier met rust gelaten, en ja hoor hij deed het weer. Ik heb vervolgens CPUID HWMonitor aangezet op men off screen en heb vervolgens 4 uur achter elkaar GTA gespeeld om te zien watvoor temperaturen ik kreeg. Gek genoeg bleef mijn CPU stabiel rond de 40 graden hangen en de GPU op max 60 graden. Het MOBO bleef ook normaal draaien. Ik heb dezelfde test een dag later nog eens uitgevoerd met hetzelfde resultaat.

Hier heb ik het bij gelaten in de hoop dat het probleem niet terug zou keren. Dit was het geval tot vandaag. Deze keer zat ik in Warthunder en pats, zwarte schermen met precies dezelfde symptomen. Ik heb de log events even bekeken en deze gaven slechts aan dat de PC op een onjuiste manier uitgezet is.

Lang verhaal sorry ;)

Klinkt dit jullie ook als een temperatuur probleem? Hier ga ik vooralsnog zelf vanuit. Het gekke is dat ik het resultaat niet kan repliceren. Als de kast op dag 1 oververhit na een paar uur gamen dan zou hij dit toch op dag 2 ook moeten in precies dezelfde omstandigheden?

Mijn systeem overigens:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 235,97€ 235,97
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,-€ 349,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2133C11€ 101,-€ 101,-
1Corsair CX600M€ 70,66€ 70,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 925,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al je hele kast goed uitgezogen? Stof kan soms ineens de problemen verergeren, maar kan ook een tijdje geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
Ik kan het eens proberen maar als ik het zo zie kan ik het me niet echt voorstellen dat het aan stof zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
Ik denk dat ik morgen maar is een flinke stresstest ga houden met Prime95, Core Temp en FurMark. Kijken wat er gebeurt als men CPU en GPU een paar uur vol aan de bak moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
Hmmk na een kwartier testen valt de boel uit. CPU stond max op 62 graden, GPU stabiel op 69 graden. Het moederbord was ook geen probleem. Heb hem overigens van te voren stofvrij gemaakt.

Zou het toch een probleem met de voeding kunnen zijn? O.o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik heb een zelfde soort probleem gehad, bij mij klapte de pc uit en startte daarnaar weer doodleuk op. mijn eerste vermoeden was ook de voeding. toch wil ik je eerst aanraden om msi kombustor even te laten draaien.

want uiteindelijk bleek het bij mij de gpu te zijn. Het rare was dat furmark de gpu niet op de knieen kreeg maar kombustor wel (furmark klokte hij terug naar de 600mhz mischien had dat er mee te maken) mocht dit niet gebeuren zou ik even occt draaien met de voeding benchmark. Als hij er dan ook uit klapt zou ik even kijken voor een leenvoeding en opnieuw testen.

dus tl;dr

- even gpu benchmark draaien (raad msi kombustor aan)
- OCCT draaien
- kijken of je een voeding kunt lenen

mocht het naar dit alles nog niet zijn, even ram reepjes testen met Memtest+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ben je er al achter wat bij jou de oorzaak is? Ik zit met vergelijkbare problemen (random freeze) en vergelijkbare hardware (i5, GTZ970).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Aantal dingen om te controleren ;

-heb je de nieuwe kabel van de voeding gebruikt?
- hoe oud is de voeding ?
- alle pci-e stekkers op de videokaart gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero1ife
Ik heb mijn garantie voorwaarden nagekeken en hem daarna bij 4Launch afgeleverd voor een RMA. Bij 4Launch constateerden ze dat de voeding het niet trok wanneer de CPU langere tijden op volle toeren draaide.

Het waarom was onduidelijk maar hij is onder de garantievoorwaarden vervangen. Heb net een aantal stress tests gedaan waar het eerder op fout liep. Vooralsnog niks aan het handje ;)
Pagina: 1