@TS, als je de PC retour hebt, en de disk werkt daadwerkelijk, voer eerst verplicht een chkdsk uit. ^

Ooit gezien ja, zeer interessant filmpje. Meeste wat wel overeenkomt is het gebruiken van je zintuigen, en het juist niet stressen van de disk als er sprake is van fysieke schade. In sommige gevallen had ik schijven waar ik echt maar 1x de kans had het juist te doen, want sector naar sector ging naar de klote eigenlijk en dan is het kiezen voor het meest waardevolle ipv een full recovery.
Mensen die een disk toesturen weten vaak al wat ze terug willen hebben. Foto's of bijv. de complete email inbox. Vaak herstel ik meer dan dat ze wisten dat erop stond. Niet altijd is de my documents map gebruikt, de desktop, de outlook, installatiefolders met daarin savefiles etc.
Ik stoorde me ook mateloos aan die gasten die 'wel' even de computer opnieuw installeerde, en vervolgens helemaal van niets een backup maakte, op waarop alles overschreven werd. Dit soort mensen zaten er ook tussen, die een beetje met handen in het haren zaten met waar hun data nu precies was. Of de windows 10 upgrades, ook leuk. Alles gewoon verdwenen (!).
Meestal kan je met een goede readout het meeste wel herstellen. Ik keek inhoudelijk verder nooit naar bestanden ofzo. Soms kwam het voor dat in het bijzijn van de klant zelf nogal prive gevoelige foto's in beeld kwamen. Maar dat zijn dingen waar ik overheen kijk en verder niets mee doe ofzo.
Schijven met 3TB aan data wat met succes hersteld was hield ik een 1 op 1 kopie op m'n eigen disks. Op ten duur had ik 8 clone's gaande van verschillende disks wat de spuigaten qua data uitliep. De klant moest in dat geval dan een nieuwe disk kopen of door mij een disk laten bestellen op waarop ik de data retour kon sturen.
Een backup hield ik totdat de klant daadwerkelijk z'n gegevens had. Het komt ook wel eens voor dat er wat verloren raakt met post. Nadat dat 1x gebeurd was afgestapt van normale verzending en alleen getekende verzending gebruikt.
Datarecovery is leuk werk, vooral als je mensen met 'goed' nieuws kunt berichten. Maar je hebt er ook rotte appels tussen zitten. Die halen vooraf zelf de schijf uit elkaar, omdat ze het horen tikken bijv, en allerlei theorie'en op loslaten waarom dat zo gebeurd, schroeven het weer in elkaar, sturen het naar je op op waarop ik al gelijk zie dat de garantiezegel eraf is, en geven 'mij' de blaam dat ik 'm open zou hebben gehaald. Je hebt ook mensen die vragen per email een kopie van de belangrijkste bestanden voor 'verificatie', en eigenlijk met het doel de hele betaling en retour van de disk te 'omzeilen'.... Je moet je op dat front gewoon goed indekken.
Ik heb flink wat disks hersteld. De meeste waren een vrij makkelijke ingreep zoals PCB, firmware of zelfs vriezertechniek omdat de schijf gewoon 'op' was en vol met slechte sectoren zat. Maar het is lowzy betaald werk, en je stuurt je suf op postkantoor met dozen en dergelijk.