Ik heb een paar keer in mijn Virtualbox in Windows 7 flink te keer gegaan om besmet te raken, en was een paar keer de door Rasnomware gelocked.
Ik deed het een keer met een AV en een keer zonder.
Feit is dat die na het terugzetten van een snapshot gewoon nooit heeft bestaan.
Ik kan dat zo vaak doen als ik wil, aangezien ik die virtualbox heb geïnstalleerd in 1 van de 3 Windows 7 in een Multiboot.
Mocht je virussen willen testen, dan zijn dat ideale manieren om dat veilig te doen kwam ik achter.
Ook ben ik een keer in XP in een virualbox naar de meeste besmette website op aarde gegaan, waar diegene die dat heeft gemaakt rekent op typfoutjes, want die site was goggle ipv google.
ga daar niet heen in je werkstation, want die kan je dan echt gedag zeggen.
Wat er gebeurde?
Het hostsyteem had als AV Norton Internet Security, en sloeg hoog alarm omdat die het netwerkverkeer scande.
Aangezien Norton niet in de gaten had dat het in een virtual box gebeurde, wilde die zelfs zwaardere tools draaien in plaats van de gewone scanner, zo ernstig vervuild was die data die Norton scande in het netwerkverkeer wat richting XP ging in de Virtualbox.
Nadat ik XP had uitgeschakeld en een snapshot had terug gezet, is er niks gevonden in het hostsysteem.
Ik las dat de TS zelfs in geval van een nasty rootkit een nieuwe schijf het beste vond, wat natuurlijk wel zo is, maar Formateren overleefd een rootkit niet, daarbij kan je ook eventueel je MBR fixen.
Dus een nieuwe schijf kopen, is mijns inziens wel erg paniekerig.
Ik heb ook ooit een rootkit binnengehaald in 1 systeem die deel uitmaakte van een multiboot, waarbij ik wilde kijken wat er gebeurde als ik de drivers van norton verwijderde, de taakbalk verdween bijna direct, hele toestanden, systeem had een rootkit op kernel niveau en die deed dan ook vrijwel niks meer.
Daarna heb ik een ander systeem gestart in de multiboot, en ben gaan kijken wat er gebeurde als ik vanuit dat systeem die partitie wilde formateren.
In taakbeheer kreeg ik eerst de melding dat formateren niet kon, omdat er een actieve kernel bezig leek, en Windows vroeg om een HARDE FORMAT.
Die heb ik toen gedaan, en nooit meer iets vernomen van deze Rootkit.
Wat we in de ontwikkeling nu zien gebeuren dankzij het fenomeen Ransomware, is dat men steeds meer zich gaat richten op unlockers.
Want als je de boel zelf weer kan unlocken, hebben de lockers ook niks meer, toch?
Maar dan wordt er wel weer meer software ontwikkeld om mee te unlocken, en kan dat misschien ook in de toekomst weer verkeerd ingezet worden, wanneer het juist gaat om iets wat dus was begonnen om de data te beschermen.
Dus wat zien we bijna in elke ontwikkeling terug?
Dat elke vorm van ontwikkeling zowel GOED als KWAAD ingezet kan worden, maar het zijn de mensen die het uitvoeren.
Het spreekwoord voorkomen is beter als genezen, en je gezonde verstand, kortom, zorg er voor dat je een beetje op de hoogte bent van die ontwikkelingen, de goeie AV's, daar kunnen die ransomware virussen weinig meer tegen uitrichten, net als rootkit.
Ik wil nog wel een keer deze week virtueel op zoek gaan naar ransomware voor de TS, het lastig is wel dat ik geen multiboot aanlegde in mijn virtualbox, want in een multiboot kan je namelijk een besmet systeem onderzoeken zonder dat het systeem is gestart.
Ik wil best wel op zoek gaan als het mogelijk is in een door ransomware besmet systeem als het me lukt in de systeemmappen te komen, maar ik ga er geen hostsysteem voor gebruiken, dat is me te veel werk.
Kijk eens op youtube wat filmpjes van
rogueamp
Dus in de volgende lijn zou het dan zijn in de tijdlijnen:
Good guys ontwikkelen encryptie om data te beschermen
bad guys gebruiken nu dezelfde techniek om je data te kapen
Wat kan gebeuren =
Good guys ontwikkelen unlock tools om datalockers kansloos te maken.
Bad guys hebben tools om data te unlocken.
Ik weet niet of zo een scenario realistisch is, maar in die loop wordt volgens mij alles ontwikkeld.
Net als een wapenwedloop.... koude cyberwar.
digitaal territoriumdirft van de mens.... eerst waren ze jagers, en toen werden ze boeren....
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 11-04-2016 01:45
]