Upgrade huidige triple-monitor crossfire game PC

Pagina: 1
Acties:

• roeliekt
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 22:52
Wat wil je doen met je systeem?
Ik wil mijn huidige PC gaan upgraden om beter games over 3 schermen te kunnen spelen. Op het moment werkt mijn crossfire setup ook totaal niet naar behoren. Daarnaast doe ik eigenlijk nog vele andere dingen met mijn pc zoals programma's schrijven en renderen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit op het moment met de samenstelling rond de 640 maar dit mag best oplopen tot 700.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC draait trouwens prima. Op het moment heb ik 2 Radeon R9 290's in mijn PC. Alleen is de 2de al een poosje disabled. In mijn huidige setup heeft crossfire geen enkel nut (als resultaat lagere fps/framedrops, volgens mij komt dit door mijn mobo?).
Dit is mijn huidige setup:

CPU Intel Core I5 3470 boxed
Moederbord ASRock B75 Pro3
Geheugen Kingston HyperX Blu 2 x 8 GB
Primaire HDCrucial M4 CT128M4SSD2
GPU2 x Radeon R9 290 4GB
KastAntec Performance One P180B
VoedingSeasonic M12II Evo 850w

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Om mijn PC weer een boost te geven zodat ik er weer even mee vooruit kan denk ik dat het het beste is om de CPU, MoBo en het ram geheugen te vernieuwen. Ook zal een nieuwe CPU koeler nodig zijn. Ik heb nog geen nieuwe schijven nodig en de SSD vervang ik ook liever nog niet (teveel gedoe om windows weer opnieuw te installeren met de gigantische hoeveelheid aan software wat ik er nu op heb staan, dit zou ik eerst nog een keer moeten uitzoeken).
EDIT op aanraden van robogeeka: Qua games speel ik veelal H1Z1 King of the Kill en CSGO (laastgenoemd draait natuurlijk prima). H1Z1 daarentegen kan ik net draaien op ontzettend lage settings. De ingame settings op low zijn zelfs niet voldoende, deze moest ik met de ini files nog meer tweaken om met een fatsoenlijk FPS te kunnen spelen (dit terwijl mijn huisgenoten dit spel met dezelfde GPU een stuk beter kunnen draaien).
Daarnaast zou ik graag Fallout 4, Rise of the Tomb Raider, Far Cry Primal, Dying Light met nieuwe DLC expansion op 3 schermen willen spelen, wat op dit moment nog niet mogelijk is. En heeft mijn PC bij ARK Survival al ontzettende moeite om op een enkel 1080p scherm te draaien.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit is wat ik op het moment zelf heb samen gesteld:
EDIT: nu met de 6700k cpu..
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,80€ 346,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,65

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op het moment kan ik de meeste games prima met eyefinity over 3 schermen spelen (resolutie van 5760 x 1080). Hoewel ik bij de nieuwere spellen toch zeker de instellingen omlaag moet krikken. Toch is mijn FPS niet altijd steady en zijn de nieuwste games zelfs niet te spelen. Ik speel mijn games het liefst op 60+ fps, en vind het ook niet ernstig om niet alles op ultra te kunnen spelen (hoewel ik natuurlijk niet klaag als dat wel lukt).

Ga je overklokken?
Op het moment klok ik mijn grafische kaart (gebruik er nu maar 1 omdat de andere is disabled ivm slechte crossfire prestaties) van 947Mhz naar 1100Mhz en het geheugen van 1250Mhz naar 1350Mhz wat prima resultaten geeft. Omdat er nog een stock cooler op mijn CPU zit ben ik hier nog niet mee bezig geweest, alhoewel ik hier wel mee zou willen spelen in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf vaak genoeg PC's in elkaar gezet. Heb alleen niet veel verstand van het samenstellen van de componenten. In mijn huidige systeem draait crossfire dus voor geen meter, volgens mij komt dit omdat mijn moederbord dan 16/4 draait. Het nieuwe moederbord wat ik heb uitgekozen zou de kaarten op 8/8 draaien. Zover ik kon vinden op het internet zou dit voldoende moeten zijn en zou een 16/16 mobo niet nodig zijn. Enige tips hierover? Daarnaast heb ik gekozen om het te houden bij DDR3 geheugen. Ik zat nog te twijfelen om DDR4 te doen, alleen zou ik dan ook een ander moederbord en processor moeten nemen. Na enig zoeken bleek dit weinig effect te hebben voor games, klopt dit? Het renderen doe ik daarentegen niet vaak en de PC een poosje aan laten staan is voor mij ook geen probleem dus daarvoor zou ik die upgrade niet te hoeven doen.

Graag zou ik advies willen over de nieuwe CPU, moederbord en geheugen wat ik hierboven heb uitgekozen en eventuele dingen waar ik op zou moeten letten.

Alvast ontzettend bedankt!

[ Voor 19% gewijzigd door roeliekt op 13-04-2016 19:17 ]

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
De cpu lijkt me niet de bottleneck dus ik zou 1 r9 290 nu al verkopen, en over paar maanden als de nieuwe gpu's uitkomen daar 1 nieuwe uit zoeken en de laatste r9 290 verkopen.

Denk dat je daar meer aan hebt dan Crossfire met nieuw mobo/cpu etc

Ps. een 2x x8 is ook goed genoeg voor crossfire/sli (als dat ondersteund word)

PS. ps. Je kunt beter een 6700k halen inplaats van een 4970k als je perse nieuwe cpu wilt, zit 30 euro verschil tussen (kun je verhalen op het mobo)

[ Voor 32% gewijzigd door Danny Phantom op 10-04-2016 22:16 ]

Verwijderd

Als je al een nieuw cpu/mobo/ram setje zou kopen dan in ieder geval voor socket 1151 (Skylake) gaan.

Je huidige cpu is prima in staat een high-end gpu te handelen. Zoals hierboven vermeld: één 290 gebruiken tot next gen en dan een lekker dikke kaart uitzoeken. De rest van je systeem is zo slecht nog niet.

Het 2e PCIe slot van je huidige moederbord gebruikt 4 lanes uit de chipset wat het allemaal nog trager maakt!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Ook handig om te weten is wat voor games je doet met deze setup, en op welke settings. Want 3x 1080P met maar 1 kaart is toch een beetje zwaar!

• roeliekt
Danny Phantom schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:12:
De cpu lijkt me niet de bottleneck dus ik zou 1 r9 290 nu al verkopen, en over paar maanden als de nieuwe gpu's uitkomen daar 1 nieuwe uit zoeken en de laatste r9 290 verkopen.

Denk dat je daar meer aan hebt dan Crossfire met nieuw mobo/cpu etc

Ps. een 2x x8 is ook goed genoeg voor crossfire/sli (als dat ondersteund word)

PS. ps. Je kunt beter een 6700k halen inplaats van een 4970k als je perse nieuwe cpu wilt, zit 30 euro verschil tussen (kun je verhalen op het mobo)
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:18:
Als je al een nieuw cpu/mobo/ram setje zou kopen dan in ieder geval voor socket 1151 (Skylake) gaan.

Je huidige cpu is prima in staat een high-end gpu te handelen. Zoals hierboven vermeld: één 290 gebruiken tot next gen en dan een lekker dikke kaart uitzoeken. De rest van je systeem is zo slecht nog niet.

Het 2e PCIe slot van je huidige moederbord gebruikt 4 lanes uit de chipset wat het allemaal nog trager maakt!
Mijn huisgenoten hebben beiden ook een R9 290 (beiden een enkele) en kunnen de meeste games waar ik moeite mee heb een stuk beter draaien dan mijn PC (zelfde resolutie, hogere grafische instellingen etc). Zij hebben hetzelfde aantal mhz ram geheugen maar wel een I7 snellere I5, dus ik dacht zelf dat het hier aan zou kunnen liggen. Maar dat is dus niet het geval?

Ik zal eens kijken hoe het eruit zal zien als ik een moederbord met 1151 socket zou nemen ipv 1150. Maar vanwaar de keuze om voor die CPU te gaan? Qua klokfrequentie maakt het niet uit toch? En de turboklokfrequentie van de 4790k komt hoger uit lijkt het?

Zoals robogeeka zegt, zou het niet verstandiger zijn om een crossfire setup te houden om met eyefinity over 3 schermen 1080p te kunnen gamen? Ik kan me bijna niet voorstellen dat een enkele kaart (en dan heb ik het natuurlijk niet over een Titan oid) zoveel betere prestaties zou moeten geven dan deze 2 kaarten in een goede crossfire configuratie, maar daarom ben ik blij dat ik hier een topic over gestart heb.
robogeeka schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:38:
Ook handig om te weten is wat voor games je doet met deze setup, en op welke settings. Want 3x 1080P met maar 1 kaart is toch een beetje zwaar!
Ik speel veelal H1Z1 King of the Kill en CSGO (laastgenoemd draait natuurlijk prima). H1Z1 daarentegen kan ik net draaien op ontzettend lage settings. De ingame settings op low zijn zelfs niet voldoende, deze moest ik met de ini files nog meer tweaken om met een fatsoenlijk FPS te kunnen spelen (dit terwijl mijn huisgenoten dit spel met dezelfde GPU een stuk beter kunnen draaien).
Daarnaast zou ik graag Fallout 4, Rise of the Tomb Raider, Dying Light met nieuwe DLC expansion op 3 schermen willen spelen, wat op dit moment nog niet mogelijk is. En heeft mijn PC bij ARK Survival al ontzettende moeite om op een enkel 1080p scherm te draaien.

Erg bedankt voor jullie reactie's!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Spelen je vrienden ook op 3 schermen? En naar verluid zullen de nieuwe kaarten echt veel beter presteren dan de kaarten nu. En inderdaad een goede crossfire setup is echt sterk met deze kaarten, maar goed, daar is vaak veel moeite mee.

Wat voor i7 hebben je vrienden? En heb je al je andere video kaart geprobeerd of enkel die je er nu in hebt?

Ik zou voor de i7-6700k gaan omdat die simpelweg nieuwer en minder warm is (nieuwe productie techniek) en vrijwel de zelfde prijs als de 4790k. Boost clock maakt niet verschikkelijk veel uit aangezien je ze beide kunt overclocken.

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Een 3470 kan voor een aantal games toch echt wel een bottleneck vormen. Ik heb zelf een 3570k en die heeft na een aantal jaartjes nu toch wel aan een overklok moeten geloven omdat hij het niet zo goed meer trok in sommige games.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
De Games die jij noemt zijn gewoon Bagger geoptimaliseerd, daar ga je met upgrades weinig tot niets aan veranderen.
Vooral een early acces game als Ark niet.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Spelen je vrienden ook überhaupt dezelfde spellen als dat jij doet?

• roeliekt
Danny Phantom schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:32:
Spelen je vrienden ook op 3 schermen? En naar verluid zullen de nieuwe kaarten echt veel beter presteren dan de kaarten nu. En inderdaad een goede crossfire setup is echt sterk met deze kaarten, maar goed, daar is vaak veel moeite mee.

Wat voor i7 hebben je vrienden? En heb je al je andere video kaart geprobeerd of enkel die je er nu in hebt?

Ik zou voor de i7-6700k gaan omdat die simpelweg nieuwer en minder warm is (nieuwe productie techniek) en vrijwel de zelfde prijs als de 4790k. Boost clock maakt niet verschikkelijk veel uit aangezien je ze beide kunt overclocken.
Zij spelen de games op een enkel scherm, maar dat doe ik tot dusver ook met de meeste games (gebruik eyefinity eigenlijk alleen bij de singleplayer games).

Na het even gecheckt te hebben blijken ze toch allebei ook een i5 te hebben. De één gebruikt een i5 4460 en de andere een i5 2500. Toch raar dat hun de settings meestal niet omlaag hoeven te krikken (iig niet zo erg als mij)..

Ik zal even kijken hoe het eruit zal zien met de 6700k, thanks!
n0isH schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:04:
Een 3470 kan voor een aantal games toch echt wel een bottleneck vormen. Ik heb zelf een 3570k en die heeft na een aantal jaartjes nu toch wel aan een overklok moeten geloven omdat hij het niet zo goed meer trok in sommige games.
Goed om te horen, de CPU + het geheugen zijn ook de enige onderdelen die volgens de Windows Experience Index niet op het hoogste cijfer uitkomen (zover ik daar wat van mag zeggen).
unfor schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:06:
De Games die jij noemt zijn gewoon Bagger geoptimaliseerd, daar ga je met upgrades weinig tot niets aan veranderen.
Vooral een early acces game als Ark niet.
Maar toch zou ik deze games een stuk beter (mooier/soepeler) moeten kunnen spelen dan hoe ze nu draaien? Ark maakt me gelukkig niet zoveel uit, aangezien ik er nog niet echt super enthousiast over was.. Met de instellingen op Low ziet het er daarentegen wel echt belachelijk slecht uit (en haal ik net een soepele framerate).
Arunia schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:09:
Spelen je vrienden ook überhaupt dezelfde spellen als dat jij doet?
Jazeker. Ik snap dat verschillende spellen geen goed vergelijkingsmateriaal zijn. :+

Voor nu denk ik dat ik alsnog de CPU, mobo, ram etc wil gaan upgraden. Wel een 1151 socket met DDR4 zoals aangeraden. Dan kijk ik even hoe de benchmarks met de crossfire setup draaien. Daarna kan ik altijd nog mijn videokaarten upgraden. Voor nu ga ik even opzoek naar een geschikt moederbord voor de 6700k. Thanks!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
Wat gebeurd er met je CPU wanneer je deze spellen speelt?
Ik doel er dus op dat je dan bijvoorbeeld taakbeheer open zet op het "prestaties-tabblad" en dan deze aan laat staan terwijl je een spel speelt voor een kort periode.
Als je dan in Windows komt, staat de lijn dan een tijd op 100%. Zo ja, dan is het idd je CPU.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Ik zou inderdaad eens goed kijken naar je CPU en GPU usage.
Worden je GPU volledig gebruikt? Zo nee, word je CPU op zo'n moment volledig gebruikt?

Ik gebruik zelf MSI Afterburner OSD om dat in de gaten te houden.

Ik denk namelijk dat zo'n i5 nog prima in staat is om 2 290's te voorzien van frames om te renderen.
Sinds de i5 2500k is er niet zo heel veel veranderd qua performance in games.

[ Voor 29% gewijzigd door unfor op 11-04-2016 16:52 ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Kan het niet zijn dat ze gewoon veel te heet worden in die kast? 2 r9 290's genereren redelijk wat warmte.

• roeliekt
unfor schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:50:
Ik zou inderdaad eens goed kijken naar je CPU en GPU usage.
Worden je GPU volledig gebruikt? Zo nee, word je CPU op zo'n moment volledig gebruikt?

Ik gebruik zelf MSI Afterburner OSD om dat in de gaten te houden.

Ik denk namelijk dat zo'n i5 nog prima in staat is om 2 290's te voorzien van frames om te renderen.
Sinds de i5 2500k is er niet zo heel veel veranderd qua performance in games.
Arunia schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:03:
Wat gebeurd er met je CPU wanneer je deze spellen speelt?
Ik doel er dus op dat je dan bijvoorbeeld taakbeheer open zet op het "prestaties-tabblad" en dan deze aan laat staan terwijl je een spel speelt voor een kort periode.
Als je dan in Windows komt, staat de lijn dan een tijd op 100%. Zo ja, dan is het idd je CPU.
Ik heb gisteren allebei de kaarten gebenchmarkt met 3dmark. Het maakt vrijwel niks uit welke van de 2 kaarten ik gebruik, zoals te verwachten geven ze allebei ongeveer dezelfde score. Vandaag heb ik wat spellen gespeeld met een enkele videokaart en de logs van MSI afterburner aan. Het verschilt per game maar de CPU zit zo'n beetje rond de 95% usage (met uitschieters naar 100%). GPU usage zit bij de meeste zware games (op hoge instellingen) wel tegen de 100% aan, maar dit is dus getest met een enkele video kaart (crossfire resultaten zouden met het huidige moederbord weinig zeggen neem ik aan?). Het lijkt er dus op dat beide onderdelen wel op zo goed als volle kracht draaien.

Wanneer ik met de huidige crossfire setup (pci-e 3.0 16/4) de 3dmark benchmark draai zag ik toch al wel een 50% increase in de graphicsscore. En bij de 2 graphics testen die daar in zitten had de eerste een fps increase van 30% en de tweede een increase van 81%. Wanneer ik crossfire draai zie ik trouwels wel dat de CPU constant rond de 100% usage zit. Zouden deze resultaten veel beter worden als beide kaarten met een fatsoenlijk crossfire/sli moederbord op de 8/8 lanes draaien?
rickbovenkamp schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:57:
Kan het niet zijn dat ze gewoon veel te heet worden in die kast? 2 r9 290's genereren redelijk wat warmte.
Ik gebruik al een poos MSI Afterburner om de fanspeed te reguleren aan de hand van de temperatuur. En de kaarten komen eigenlijk nooit boven de 75 graden. Dus dit moet het probleem niet zijn.

Op het moment ben ik nog wel van plan om alles (behalve voor nu de video kaarten) een upgrade te geven (ik kan mijn oude onderdelen nog gebruiken voor een andere PC). Als de crossfire setup dan niet bevalt kan ik binnenkort zoals aangeraden een videokaart halen van de nieuwere te verwachten serie. Ik heb een nieuwe setup gemaakt voor de 1151 skylake serie, dat is nu het volgende geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,80€ 346,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,65

Het enige waar ik bij zit te twijfelen is het DDR4 RAM geheugen. Op het moment heb ik gekozen voor geheugen met een snelheid van 3200Mhz en een true-latency van 10ns. Alleen durf ik niet te zeggen wat nou belangrijker is, de snelheid of de latency? Ik zou nog sneller geheugen kunnen doen, of kan ik dan beter voor geheugen gaan met een lagere latency?

In ieder geval al ontzettend bedankt voor alle reactie's! d:)b

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Ik zou als ik jou was niet voor 3200 mhz geheugen gaan. Om een paar redenen.

A: Je merkt er niks van 3200 mhz t.o.v. 2133 of 2400 mhz geheugen. Het verschil in games bedraagt 1-3 fps niet waarneembaar voor het oog dus.
Elk geheugen wat boven de 2400 mhz loopt is overclock voor je cpu. Sommige cpu's hebben het daar ook niet zo op

B: Het is een stuk duurder dan 2133 mhz of 2400 en het is i.c.m. met sommige moederborden erg lastig stabiel te krijgen waardoor het geheugen teruggeklokt moet worden op bijv, 2400 mhz waardoor je dus niks aan die 3200 mhz hebt, Elk geheugen wat boven de 2400 mhz loopt is overclock voor je cpu. Sommige cpu's hebben het daar ook niet zo op

Natuurlijk sta je vrij in je keuze daarin maar over het algemeen neemt de prestaties en het geld wat je er aan kwijt bent niet aan toe.

Persoonlijk zou ik voor dit setje gaan pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R het is zowel op 2133 mhz verkrijgbaar en op 2400 mhz. Het is erg stabiel en heb er zelf erg goede ervaringen mee.

• brammetje129
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-02-2024
Misschien een dom idee maar als je gaat voor een x99 build met een xeon processor kan je wel crossfire blijven draaien en ben je ongeveer even duur uit als z170.
(Goedkoopste xeon voor 2011v3 socket kostte vgm rond de 260 euro, dit was een hexa-core)
Pagina: 1