Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 11:58
Mijn vraag
Ik heb 2 dagen geleden een Samsung 950 PRO gekocht, en het blijkt nu dat mijn moederbord deze wel/niet goed ondersteund. Zelf weet ik het ook niet precies te vertellen, omdat er eerst staat bij de specificaties van niet maar vervolgens weer van wel. Ook blijkt het zo te zijn dat als ik een M.2 slot in gebruik neem SATA poorten 5 en 6 worden uitgeschakeld heb ik gehoord. Klopt dit? Ik haal momenteel maar 800-900 MB/s read/write en dat is veels te laag voor wat die SSD kan (2000/2500MB/s).

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • MSI z97 Gaming 7 moederbord
  • Intel Core i7 4770k
  • 5 SATA apparaten aangesloten (1 werkt nu niet meer door waarschijnlijk de M.2 SSD)
  • Samsung Magician
  • Windows 10 Pro x64
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb in de BIOS al gekeken of mijn BIOS goed staat, deze staat op UEFI wat MSI ook aangeeft dat het op deze modus moet staan om de M.2 SSD op 10Gbps te laten werken (wat het dus niet doet).
  • Ik heb in de BIOS de PCIE versie aan te passen, maar dit heb ik niet kunnen vinden.
Ik hoop dat ik dit in de goede sectie post en dat ik voldoende info heb gegeven waardoor jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Juice. op 11-04-2016 14:04)

• durotan
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
Met zon pcie adapter haal je je volledige snelheid. En lever je geen sata poorten in.
Je leverd alleen 1 gpu aansluiting in.
Heb dat ook zo gedaan bij pc van een maat van me.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt een m2 slot op Pcie2.0x2

De snelheid van de pro950 sequentieel is max 2.500/1.500MB/s op een PCI-e 3.0 x4 poort

Ga nu even logisch nadenken, en let vooral op die x4 en x2. Misschien kom je er dan uit. 2.0 en 3.0 is ook een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durotan
Zet er een adapter van m2 naar pcie tussen en je pakt volledige snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
durotan schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:06:
Zet er een adapter van m2 naar pcie tussen en je pakt volledige snelheid
Heeft dit effect op mijn sata poorten, of niet? Want heb er 6 van de 8 in gebruik maar weet niet of alsnog mede door de adapter poort 5 en 6 uitgeschakeld worden.
Reepje schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:04:
Je hebt een m2 slot op Pcie2.0x2

De snelheid van de pro950 sequentieel is max 2.500/1.500MB/s op een PCI-e 3.0 x4 poort

Ga nu even logisch nadenken, en let vooral op die x4 en x2. Misschien kom je er dan uit. 2.0 en 3.0 is ook een verschil.
Maar op de website van MSI zelf geven ze wel aan dat er 10GBps behaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Hoe test je je read/write? Misschien dat je tester simpelweg niet sneller kan. Verder maakt het ook geen zak uit als je normale applicaties gebruikt, dan ga je die snelheid toch niet halen om dat er nooit genoeg data achter elkaar staat of achter elkaar nodig is om 2GB in een seconde te moeten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Juice. schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:11:
[...]

Maar op de website van MSI zelf geven ze wel aan dat er 10GBps behaald kan worden.
Raar. x2 zou op 10 Gb kunnen lopen (ongeveer 1 GB/s)
3.0x4 zou op 32 Gb kunnen lopen (pakweg 3 GB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
johnkeates schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:14:
Hoe test je je read/write? Misschien dat je tester simpelweg niet sneller kan. Verder maakt het ook geen zak uit als je normale applicaties gebruikt, dan ga je die snelheid toch niet halen om dat er nooit genoeg data achter elkaar staat of achter elkaar nodig is om 2GB in een seconde te moeten laden.
Ik test het met de welbekende Samsung Magician.
Reepje schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:20:
[...]

Raar. x2 zou op 10 Gb kunnen lopen (ongeveer 1 GB/s)
3.0x4 zou op 32 Gb kunnen lopen (pakweg 3 GB/s)
Ik denk dat het inderdaad daar in zit, want ik haal nu pak en beet 800-900MB/s, en met 3.0x4 zou het dan op 2500-2000MB/s komen.

Is het wel verstandig om dan een PCI adapter daarvoor aan te schaffen? Ik heb echt de SATA poorten nodig op mijn moederbord, en anders zal ik toch naar een ander moederbord moeten gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je optimaal van deze laatste techniek wil gebruikmaken, en budget hebt, zou ik snel (leuk woordje in deze context) overstappen naar een leuk skylake systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Reepje schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:25:
Als je optimaal van deze laatste techniek wil gebruikmaken, en budget hebt, zou ik snel (leuk woordje in deze context) overstappen naar een leuk skylake systeempje.
Nou ja het punt is meer, dat ik niet weet hoe ik dit systeem (in onderdelen) snel voor een schappelijke prijs kan verkopen. Zoveel performance verschil zit er toch niet tussen? Ik ga dan namelijk niet voor een Z99 maar een X99 systeem

Overigens: Er komt ook nog eens bij dat ik al twee videokaarten in de PCI sloten heb hangen, en dan zou dat op 4x4x4 komen wat ten koste gaat van de GPU performance is het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
In de praktijk merk je het verschil niet zo, omdat je bijna nooit (nooit?) een paar GB in een ruk leest of wegschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Reepje schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:31:
In de praktijk merk je het verschil niet zo, omdat je bijna nooit (nooit?) een paar GB in een ruk leest of wegschrijft.
Ik heb dit product gezien, deze gaat in een PCI mini sleuf. Gaat het dan nog wel 8x8x0 en staat dat er dan buiten of geldt er dan alsnog 4x4x4.

• 4 x PCIe 2.0 x1 slots: Hiermee haal ik zeker ook niet die 23GBps.. :/

[ Voor 7% gewijzigd door Juice. op 10-04-2016 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:56
Al je vragen staan in het boekje van je moederbord.
Ga daar eens in lezen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:41:
Ga daar eens in lezen.
Dit dus.

En leer het verschil tussen GB en Gb, want nu moet ik me telkens afvragen, zal ik delen door 8 of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Reepje schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:43:
[...]

Dit dus.

En leer het verschil tussen GB en Gb, want nu moet ik me telkens afvragen, zal ik delen door 8 of niet.
Ik ken het verschil tussen GB en Gb wel ja. Gb moet je door 8 delen om GB te krijgen.
arbraxas schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:41:
Ga daar eens in lezen.
Als ik die ergens zou hebben of zou weten waar die ligt :F Ik ben al aan het kijken voor een X99 systeem dus komt wel goed (hoop ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Juice. schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:56:

Als ik die ergens zou hebben of zou weten waar die ligt
Misschien ligt hier nog een gebruiksaanwijzing.

https://eu.msi.com/Mother...GAMING-7.html#down-manual

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• durotan
Met zon pcie adapter haal je je volledige snelheid. En lever je geen sata poorten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
durotan schreef op maandag 11 april 2016 @ 08:34:
Thanks, zometeen dan maar bestellen 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 16:01
Hoi, heb hetzelfde probleem indertijd gehad met mijn z97 config, heb dat toen opgelost met deze adapter,

pricewatch: Addonics ADM2PX4 M2 PCIe SSD adapter

Inmiddels wordt hij niet meer gebruikt omdat ik volledig over ben naar een skylake setup, adapter is over, mocht je hiervoor belangstelling hebben, laat het maar via een DM weten.
Pagina: 1