Mini-ITX all-purpose systeem

Pagina: 1
Acties:

• Banaanx
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-11 12:50
Na bijna zes jaar trouwe dienst begint mijn studentenlaptop het op te geven. Steeds vaker bevriest Windows/Ubuntu spontaan. Helaas gebeurt dit vlak voor het einde van mijn studententijd; op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie. Ik wil thuis kunnen schrijven zonder elke 3 minuten op ctr-s te hoeven drukken, dus het is tijd voor een nieuwe bak.

Wat ik wil kunnen draaien: LaTeX, Matlab, Photoshop (hobbymatig) en wie weet eens een Android app compileren. Geen al te gekke dingen dus. Verder wil ik een klein, responsief en stil systeem dat weer een paar jaar probleemloos mee kan.

Ik gebruik zowel Windows als Linux, dus ben van plan een dual-boot te maken. Op dit moment draai ik Ubuntu, maar ik overweeg Fedora eens te proberen.

Dit heb ik bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 101,-€ 101,-
1In Win Chopin Zwart€ 92,-€ 92,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 137,-€ 137,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 440,90

Een i5 is denk ik niet nodig en bovendien flink veel duurder dan deze Pentium. De G4500 heeft i.t.t. de G4400 een HD530 i.p.v. een HD510 iGpu aan boord. De NVMe SSD is overkill maar ik wil wel eens zien hoe snel dat boot 8) De behuizing lijkt duur maar komt inclusief voeding. Verder is 8GB RAM zat.

Zien jullie problemen, of zijn er dingen die ik slimmer kan doen?

Verwijderd

Geen gekke dingen buiten het feit dat je van NVMe niet veel zult merken. Voor hetzelfde geld heb je een ssd met dubbel zoveel opslag.
Misschien meteen 16gb erin. Nu met 2x4gb heb je geen upgrademogelijkheid meer zonder de hele set te vervangen. Of je neemt nu 1x8gb maar dan werkt het ram niet in dualchannel met een ietsiepietsie minder presterende igpu tot gevolg..

• Banaanx
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-11 12:50
Hmja, misschien toch maar een normale SSD er in... Leuk speelgoed maar toch wel prijzig.

Die 16GB ram denk ik nog even over na, ik verwacht het niet nodig te gaan hebben maar je weet maar nooit.