Git, Github, Gitlab en gebruikersnaam / mail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

aex351

I am the one

Topicstarter
Momenteel gebruik ik zowel Github, Gitlab als Git (standalone). Echter hetgeen dat me onduidelijk blijft is de koppeling tussen Git (standalone) en Github of Gitlab. Nu begrijp ik dat de laatste twee genoemde een interface bieden om Git repositories te beheren. Maar tegelijkertijd wordt er gesuggereerd dat het belangrijk is om ook op je systeem de Github / Gitlab gebruikersnaam / mail als de Git (standalone) gebruikersnaam / mail geconfigureerd te hebben. Wanneer je een Github repository cloned, en vervolgens met je lokale Git account commits op uitvoert, en de wijzigingen terug pushed, welke gebruikersnaam / mailadres wordt dan geregistreerd?

Ik probeer hier meer inzicht in te krijgen, omdat ik graag willen weten: hoe, waar en wanneer mijn gegevens geregistreerd worden. Zonder per definities een dummy gebruikersnaam of mail te gebruiken, om mijn gegevens eventueel te verbergen.

Mijn vraag dan ook is: hoe zit de koppeling tussen Github en/of Gitlab met Git (standalone) in elkaar?

< dit stukje webruimte is te huur >

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In git kun je een naam en e-mailadres opgeven. Gitlab/hub/etc laten dat zien en kunnen eventueel dmv het e-mailadres dat koppelen aan een persoon. Verder weten github/lab e.d. welke SSH key (danwel user account bij https) gebruikt is om de push te doen. Daarom kun je zoiets zien als 'Persoon 1 pushed commits by persoon 2, 3 en 4'.

Let verder op dat git bij elke commit een author en een committer bijhoudt, en dat die niet hetzelfde hoeven te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 10-04-2016 20:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Dus in hoeverre is het relevant om beide gebruikersnamen in sync te houden? gezien de koppeling toch via bijv. een SSH Key gemaakt wordt. Maar dan op basis daarvan wordt de push gedaan door de user die gekoppeld is aan de SSHkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is zeker relevant aangezien jouw commits ook prima door iemand anders gepusht kunnen worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij merges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:20
Je kunt bij GitHub verschillende emailadressen opgeven die van jou zijn. Zo heb ik op mijn eigen account zowel mijn prive mailadres (voor eigen dingetjes) als mijn werk emailadres toegevoegd (voor alles wat ik op m'n werk doe). Ik denk dat de andere genoemde systemen zulke mogelijkheden ook wel hebben. Op die manier is het minder belangrijk dat je alles 100% hetzelfde hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Siebsel schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:12:
Je kunt bij GitHub verschillende emailadressen opgeven die van jou zijn. Zo heb ik op mijn eigen account zowel mijn prive mailadres (voor eigen dingetjes) als mijn werk emailadres toegevoegd (voor alles wat ik op m'n werk doe). Ik denk dat de andere genoemde systemen zulke mogelijkheden ook wel hebben. Op die manier is het minder belangrijk dat je alles 100% hetzelfde hebt.
Maar tijdens een lokale commit wordt het mailadres van het systeem (Git standalone) gebruikt. Ik neem aan dat Github of Gitlab deze gegevens niet gaat herschrijven. Wat dan zou betekenen dat de Git-hub/lab alleen het Git-hub/lab mailadres gebruikt tijdens een push naar de repository op de server. Ondertussen probeert Git-hub/lab de commit geschiedenis te analyseren en op basis van het mailadres een koppeling te maken met de Git-hub/lab account. Wat dan zou betekenen dat de lokale Git (standalone) account er eigenlijk niet toe doet. Tenzij je deze gekoppeld wil zien aan je Git-hub/lab account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

aex351 schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:12:
[...]
Ik neem aan dat Github of Gitlab deze gegevens niet gaat herschrijven.
Dat kan ook niet, want dan zou de commit hash veranderen en niks meer kloppen.

Wat gitlab/github doen is altijd alleen maar van toepassing op hun eigen interface.

Pagina: 1