Kort transformator vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Hallo medetweakers!
even een korte vraag over een transformator:
Ik heb ongeveer 13 meter aan 12V leestrip in mijn badkamer en die wordt gevoed door deze trafo:http://eud.dx.com/product/ac-110v-220v-to-dc-12v-20a-240w-voltage-transformer-switch-power-supply-for-led-strip-844387538#.Vwp-K7Sr9j4
half 2013 via ebay gekocht en heeft prima gewerkt met de 3 uitgangen naar 1x controller plus 3 meter strip en 2x 5m strip. Ook een domotica module en een ab module zijn aangesloten en alles op een plankje het plafon in gefrummeld: (witte schakelaar is vervangen door een aansluiting van de muurschakelaar!) RGBW setup
Laatst hoorde ik hem nogal apart zoemen op een redelijke hoge toon (althans, dat moet dit ding geweest zijn denk ik) en ik kreeg mijn strips ook niet meer op vol aan want dan begon hij te flikkeren.
Nu doen ze het helemaal niet meer en ik heb een deel van mijn plafond opengehaald en het groene controle lampje op het ding staat nog aan maar ik meet over de com en V+ poorten net geen 5V.
Ik vermoed dat dus de voeding aan zijn eind is maar voor ik hem vervang toch een backup vraagje aan kennishebbenden:)
Kan het zijn dat het controlelampje gewoon op zn chinees gewoon een brug tussen de 220 in en uitgang is of zou er verder nog iets aan de hand kunnen zijn waar ik naar kan kijken?
Alvast dank!!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Meet die die <5V ook al er niks op de voeding nergens op aangesloten is?

Als die dan nog steeds geen 12V geeft is hij gewoon stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Kijk dat is dus zo'n opmerking die ik kan gebruiken! Morgen even testen want de kleine ligt al op bed:)
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat controle lampje zal waarschijnlijk niet veel voorstellen. Ook wel duidelijk als er nog geen 5V op de uitgang staat dat hij kapot is. Je kan hem openmaken en kijken of een condensator erg bol staat bijvoorbeeld, maar de vraag is of je niet sowieso gewoon iets meer wil uitgeven en een fatsoenlijke voeding in Nederland (EU) kopen. Zelf koop ik nooit voedingen in China want het merendeel is gewoon slecht ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
tja, deze was gezien de 3 losse aansluitingen en het vermogen ideaal...
heeft het net geen 3 jaar volgehouden terwijl hij non stop aan staat (is mijn hoofdverlichting).
ik kom voor een beetje normale prijs geen echt goed alternatief tegen eerlijk gezegd ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoeveel aansluitingen erop zitten maakt weinig uit, je kan gewoon meerdere van je led drivers in één voeding aansluiting stoppen. Al is met 20A meerdere wel handig qua hoeveel stroom die er doorheen moet. En je hebt het voordeel dat gezien je toch 3 strips hebt je dus ook je voeding kan splitsen in 3 als dat handig is. Ik weet overigens ook niet hoeveel LEDs/meter en wat voor een type je hebt, maar de 240W die je beschikbaar hebt is wel echt heel veel.

Er zijn wel voedingen te vinden in Nederland die best redelijke prijs hebben, niet zo goedkoop als die DX inderdaad. Maar daar is misschien ook een reden voor. Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik, en genoeg andere hier in dit subforum, kopen van alles in China, maar geen 230V adapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 18:57
gewoon een degelijke meanwell inzetten.

is misschien wat duurder maar wel degelijk

deze bijvoorbeeld

https://www.meanwell-web....-w/s-250/product/S-250-12

of deze

https://www.meanwell-web..../sp-240/product/SP-240-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik heb ongeveer 13 meter aan rgbww strip die 60 leds per meter heeft. Ik reken daar dan niet het verbruik van mijn controller bij en daarom had ik voor het gemak 15 meter aan equivalent verbruik genomen.
Toendertijd had ik gevonden dat die 14.4 watt per meter wil op vol vermogen dus kom ik op 216 watt. Ergens ook 10% standaard marge gevonden en dan zit ik een paar watjes onder de 240...
Schiet gerust gaten in mijn berekening maar volgens mij klopt het zo....
Die meanwell zie er ook prima uit maar degene met 3 aansluitingen is zo te zien net te hoog om in te bouwen en die andere heeft 2 aansluitingen? Enig idee hoe ik die dan aan moet sluiten?
Ik heb nu 2 versterkers met 5m leds en 1x de controllers met 3 meter leds (vandaar ideaal 3 aansluitingen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eventueel kun je ook 3 voedingen gebruiken, als die hoogte een issue is. Wel even de Com aansluiting aan elkaar doorlussen natuurlijk. En voor elke kleur Led gebruik je dan weer een aparte voeding, dus niet de +12v aan elkaar knopen.

[ Voor 52% gewijzigd door _ferry_ op 11-04-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine kanttekening. Zelf zou ik het nooit durven, een schakelende voeding in een badkamer. Of is er een mede tweakers die uit kan leggen dat m'n angst ongegrond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Waarom denk je dat een schakelende voeding gevaarlijk is? In een badkamer MOET je zorgen dat er nooit een gevaarlijke aanraakspanning kan ontstaan. Met name niet door lek via vocht. Maar dat staat los van hoe een voeding werkt, elk type voeding kan zodanig aan alle kanten worden geïsoleerd, dat aan alle eisen wordt voldaan. Als zodanig is je angst ongegrond, tenzij je zit te denken aan een nogal open constructie waar je spanning voerende delen zomaar aan kan raken. Maar dat heeft niets met het principe er van te maken. Dus zolang je alles, ook dat eventuele doorlussen, veilig realiseert is er niets aan de hand.

Of denk je aan een te hoge spanning? Wel, de "ouderwetse" gloeilampen werken toch ook gewoon op de netspanning? Het enige is dat ze worden bediend met een trekschakelaar. Buiten dat, schakelende voedingen zijn ook mogelijk op heel lage spanningen achter een transformator met galvanische scheiding. Kortom, mag ik vragen wat nou precies je bedenkingen zijn.

Edit:
Inferieure rotzooi laat ik uiteraard buiten beschouwing. En goed degelijk spul dat aan alle veiligheidseisen voldoet hoeft niet eens veel duurder te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 12-04-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik heb ze in een verlaagd plafond zitten dat ook de extra verlichting (6x halo spot met 2 trafos) en een radio. Dit is een volledig afgesloten geheel dus kan eigelijk gezien worden als een aparte ruimte zonder open verbinding met de badkamer. Net alsof alles in de kamer ernaast zit zegmaar.
Echt "in" de badkamer is het dus niet:)
@_ferry_: ik heb er rgbw versterkers tussen die mijn controllersignaal versterken per kleur. Zie plaatje in de ts:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn bedenking is dat er geen galvanische scheiding is en alles wat aan de voeding hangt dus ook moet voldoen aan de ipx factor van betreffende zone. Daarnaast ben ik niet echt onder de indruk van Chinese bouwkwaliteit van schakelende voedingen en condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Tja, dat is met normale spots dan ook niet het geval volgens mij, net als bij tuinverlichting.
Ik zie overigens echt geen 220 op de ledstrip komen...
Alternatief is alles ip65/68 uitvoeren omdat de leds ook recht boven mij douche zitten (rondom gehele plafond) maar dat lijkt mij niet echt een optie....

[ Voor 34% gewijzigd door DRuw op 12-04-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 14:08:
Mijn bedenking is dat er geen galvanische scheiding is en alles wat aan de voeding hangt dus ook moet voldoen aan de ipx factor van betreffende zone. Daarnaast ben ik niet echt onder de indruk van Chinese bouwkwaliteit van schakelende voedingen en condensatoren.
Geschakelde voedingen zijn galvanisch gescheiden hoor!
los van het feit dat ze meestal de min uitgang verbinden met de aarde.

het enige grote verschil is een geschakelde voiding werkt op een hogere frequentie op zijn interne trafo.
daardoor is de trafo een stuk kleiner, en feedback wordt optisch gedaan.

als je de print van een geschakelde voeing aan de onderkant bekijkt zie je precise waar 230 is, en wat de gescheiden uitgang is. hier zit namelijk een gap van minstens 5mm tussen, vaak met ook gleuven in de print gefreesd puur om de galvanische scheiding duidelijk zichtbaar en werkend te maken

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit niet hetzelfde type voeding als een 3D printer? Anders kan je hier eens kijken:

https://www.123-3d.nl/3D-.../Voedingen/12V-p9746.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:49:
Is dit niet hetzelfde type voeding als een 3D printer? Anders kan je hier eens kijken:

https://www.123-3d.nl/3D-.../Voedingen/12V-p9746.html
De 20A versie is volgens mij precies degene die ik ook heb gekocht op ebay 3 jaar geleden...
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]itcouldbeanyone schreef op woensdag 13 april 2016 @ 00:24:
[...]

8><
los van het feit dat ze meestal de min uitgang verbinden met de aarde.
/quote]

Of een condensator. Die condensators (en zeker de gemiddelde china condensator) zijn mij een net te onzekere factor om een schakelende voeding toe te passen in de badkamer.

Maar als er tips zijn om dat beter te beveiligen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Kleine update:
ik heb degene van 123-3d binnen gehad en na het installeren valt het me pas op dat dit een actief gekoelde is in tegenstelling tot de afgebeelde op hun site.
An sich geen probleem dacht ik.... tot ik hem aanzette...
Hij werkt best hoor maar er komt nu een geluid uit mijn plafond waar mijn kruimeldief jaloers op is.
Ik heb maar een mailtje gestuurd naar de club maar dit komt niet overeen met de verwachting en de info op de site klopt in ieder geval niet....

ps: het lijkt wel verdomd veel op die meanwell voeding nu ik er naar kijk.... man wat een herrie

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 17-04-2016 18:34 ]

Pagina: 1