Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Net zag ik dat de BD de aflossing automatisch heeft toegevoegd aan de aangifte ib, maar dat was volgens mij andere jaren niet zo. Aangezien ik wat terug krijg, heb ik het idee dat dit komt door aftrek van deze uitgaven. Kan dat kloppen? Ik dacht dat deze kosten niet aftrekbaar zouden zijn? Tenminste andere jaren niet, uitgave aan college kosten bijvoorbeeld wel.

Heeft iemand enig idee?

Bij de berekening zie ik dat er teveel loonheffing is toegepast. Ik zou niet weten waarom dat zo is, maar zie dat dit inderdaad komt, omdat de aflossing er af is gehaald. Maar naar mijn weten is dit niet van toepassing, maar ondanks dat heeft de BD dit wel automatisch zo ingevuld.

'Studiefinanciering definitief niet omgezet in gift' Theorie: de prestatiebeurs werd nu afgelost, nadat de rente is betaald, en mag dus wel afgetrokken worden, in tegenstelling tot de lening zelf?

Volgens mij is dit echt niet aftrekbaar, anders bel ik de Belastingtelefoon wel, voor er allerlei speculaties komen. :)

Wat ik bijvoorbeeld denk / weet:
- rente niet aftrekbaar
- aflossing aftrekbaar box 3 (maar BD vult dit in detail in bij box 1, dus ook studiejaar etc) > enkel als je vermogen hebt
- anderzijds: enkel studiekosten aftrekbaar in het jaar dat ze van toepassing zijn.

Verwarrend dus. :+

[ Voor 66% gewijzigd door Luxicon op 10-04-2016 17:23 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Studiekosten zijn aftrekbaar van je inkomen in het jaar dat je deze kosten maakt (Box 1).
Studieschuld is aftrekbaar van je vermogen, na aftrek drempel (Box 3).
Rente is niet aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Anoniem: 677216 schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:31:
Studiekosten zijn aftrekbaar van je inkomen in het jaar dat je deze kosten maakt (Box 1).
Studieschuld is aftrekbaar van je vermogen, na aftrek drempel (Box 3).
Rente is niet aftrekbaar.
Juist, bedankt, dat is inderdaad de standaard wijze, maar ik las het volgende, waar uitzondering is:
Heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) uw lening definitief niet omgezet in een gift, omdat uw diplomatermijn is verstreken? Dan hebt u achteraf gezien te weinig studiekosten mogen aftrekken, omdat uw prestatiebeurs niet als studiekosten werd meegerekend. U mag in 2015 alsnog het bedrag aftrekken dat u eerder niet mocht aftrekken. De regels voor als uw prestatiebeurs definitief niet wordt omgezet in een gift, gelden nog voor de jaren tot en met het studiejaar 2014/2015.
Dit betekend dat DUO jaren later de prestatiebeurs niet in gift omzet, en daardoor dus kosten niet eerder afgetrokken konden worden. Waardoor dat nu wel mag. Ik vermoed dat de aangifte dus wel correct ingevuld is, en dat is mooi. Maar ik bel er nog wel achteraan voor ik teken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Aha. Dat is dus de uitgestelde variant van mijn eerste zin hierboven.
Maar je mag dus nog steeds niet je studieschuld, aflossing of de betaalde rente van je inkomen aftrekken, maar alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten die je eerder niet mocht aftrekken omdat je destijds studiefinanciering kreeg (in Box 1).