Toon posts:

PC start niet meer op na inzetten nieuw werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een extra schijfje werkgeheugen aangeschaft, en in de computer geklikt (2 keer klik zoals het hoort). Echter, als ik de pc opnieuw opstart, blijft ie hangen op het zwarte Acer opstartscherm.Eerst zaten er 2x2 Gb fabrieksschijfjes in, en ik heb geprobeerd om er een 1x 8 Gb schijfje, en 1 2 gb fabrieksschijfje er in te zetten. Moet ik er 2x 8 Gb schijfjes in zetten om het extra werkgeheugen te laten werken? Worden de opstartproblemen door iets anders veroorzaakt? Het zijn beide, zowel de oude als de nieuwe, DDR3 schijven. Als ik de oude schijven terugplaats, werkt de PC gewoon weer naar behoren.Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik ben echt een zondagssleutelaar zo te zeggen...

Groeten,

Rob

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-04-2016 18:03)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb maar 1 acer gevonden den deze (pricewatch: Acer Aspire X5900 (98.B2F7R.TPN)) en daar staat bij max geheugen 8GB, nu kan dit zijn dat ze 2x4GB bedoelen en ben je dus sjaak.

Nu Ark zegt wel dat de cpu 16GB max ondersteund.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Verwijderd

Kom je na de plaatsing (en voor het Acer opstartscherm in je Bios?

Verwijderd

Topicstarter
Goede vraag, ik dacht het niet maar ik ga het nog even checken...

Edit: nee, ik kom gelijk op een zwart Acer scherm terecht.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2016 16:35 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Probeer 't apparaat eerst eens op te starten met alleen die 8Gb module in de éérste geheugenbank geplaatst. Waarschijnlijk werken de twee modules welke je nu samen geplaatst hebt niet lekker samen (ik ga er maar even vanuit dat die Acer wél 8GBb per bank ondersteund).

PS. Schijfjes geheugen?? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 10-04-2016 16:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Verwijderd

Wat voor type Acer is het? Heb je al Gegoogled op het probleem?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:30
Hmm ik denk dat 8Gb per bankl niet ondersteund wordt.

Verwijderd

Wat is het exacte type van het systeem?
Het exacte type van het huidige geheugen en van het geheugen wat je erbij wil zetten.
Zonder deze info blijft het natte vingerwerk!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat je dus kan doen, zoek de exacte naam van je computer. Kijk dan op de site van acer welk geheugen ondersteund wordt.

Edit ACB2401 denkt ongeveer gelijk aan mij, en is er nogal eens sneller bij dan ik. Ik kan net zo goed koffie gaan drinken :)

[ Voor 35% gewijzigd door Reepje op 10-04-2016 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Wimmel: Ik heb de pc opgestart met alleen de 8 Gb module, maar dan blijft ie constant herstarten. Het kan dus zijn dat de 8 Gb module niet ondersteund wordt? En mijn excuses voor mijn taalgebruik. Ik hoop dat ik me desondanks verstaanbaar kan maken :)

@ Eigenwebsite & ACB2401: het is een Acer Aspire x5900, met een Intel core i5 processor, 3.2 GHz. Ik heb al zitten googelen, maar ik kon nog geen situatie vinden die goed aansluit bij wat ik nu heb. Of misschien zoek ik te specifiek...? Het geheugen wat ik er bij wil zetten is een Kingston Fury 8 Gb DDR3. Daarnaast heb ik een jaar geleden het moederbord vervangen zodat er een nieuwere videokaart in kon

@ MEN-O: Dat begin ik nu ook te denken, maar hoe krijg ik hier zekerheid over?

@ Reepje: Deze Acer zou 8 Gb gewoon moeten ondersteunen als ik kijk op de website van Acer.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is hem. Ik snap niet waarom het niet werkt. Volgens Acer zou het gewoon moeten werken, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2016 17:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb maar 1 acer gevonden den deze (pricewatch: Acer Aspire X5900 (98.B2F7R.TPN)) en daar staat bij max geheugen 8GB, nu kan dit zijn dat ze 2x4GB bedoelen en ben je dus sjaak.

Nu Ark zegt wel dat de cpu 16GB max ondersteund.

Verwijderd

Er wordt maximaal 8gb 1333 Mhz ondersteunt. Ga er maar vanuit dat bij 2 geheugenbanken max 2x4gb 1333 MHz wordt ondersteunt en als het moederbord is voorzien van 4 geheugenbanken 4x2gb 1333 MHz.

Verwijderd

Topicstarter
@ Damic & ACB2401: Daar begin ik nu ook bang voor te worden. Wel duidelijkheid nu in ieder geval, dank daarvoor!

• Reepje
  • Niet online
Als je er een nieuw moederbord in hebt gezet, is het van vitaal belang te weten welk moederbord dat is.

Verder zijn er maar 2 mogelijkheden; het geheugen dat je hebt is stuk of, het geheugen wordt niet ondersteund.

voor het geval het opgelost wordt, je hebt wel een 64 bits windows? Want anders kan je nog steeds maar 4 GB gebruiken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Reepje schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:03:
Als je er een nieuw moederbord in hebt gezet, is het van vitaal belang te weten welk moederbord dat is.

Verder zijn er maar 2 mogelijkheden; het geheugen dat je hebt is stuk of, het geheugen wordt niet ondersteund.

voor het geval het opgelost wordt,
je hebt wel een 64 bits windows? Want anders kan je nog steeds maar 4 GB gebruiken.
Speelt geen rol, pc moet altijd opstarten zelfs al is het teveel :)
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:01:
Er wordt maximaal 8gb 1333 Mhz ondersteunt. Ga er maar vanuit dat bij 2 geheugenbanken max 2x4gb 1333 MHz wordt ondersteunt en als het moederbord is voorzien van 4 geheugenbanken 4x2gb 1333 MHz.
Wel erg dat Acer zo lui is om een paar extra lanes te trekken van de cpu naar het geheugen :X

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 10-04-2016 18:09 ]

• Reepje
  • Niet online
Damic schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:04:
[...]
Speelt geen rol, pc moet altijd opstarten zelfs al is het teveel :)
Als je quote, dan wel het juiste gedeelte svp.

Slechts 4 GB zal worden gebruikt bij een 32 bits systeem, indien ondersteund en niet kapot.
Als het niet wordt ondersteund, of als het stuk is, zal de pc niet starten.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja duh :+ heb mijn post aangepast zenne

Verwijderd

Topicstarter
@ Reepje: Ik zit weer onzin te schrijven, het moederbord is niet vervangen, dat is nog steeds de Acer. Ik heb een jaar geleden de kast die erom heen zit vervangen, zodat de nieuwe videokaart de juiste voeding zou krijgen en er in zou passen. De oorspronkelijke kast was nogal compact :) Het is wel 64 bits windows.

@ Damic: Het zou dus ook nog kunnen dat ik een kapotte geheugenmodule heb gekregen? Geen wonder dat Coolblue zo snel was met bezorgen :)

Verwijderd

Damic schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:04:

Wel erg dat Acer zo lui is om een paar extra lanes te trekken van de cpu naar het geheugen :X
Ligt meer aan de chipset dan aan Acer. Een H81 ondersteunt ook niet meer dan 16gb tegen 32gb voor B85. H110 ondersteunt 32gb, B150 64gb. Als de hoeveelheid ram buiten de ondersteuning van de chipset valt start de boel mooi niet op.
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:11:

@ Damic: Het zou dus ook nog kunnen dat ik een kapotte geheugenmodule heb gekregen? Geen wonder dat Coolblue zo snel was met bezorgen :)
Zou kunnen maar niet relevant. 1866 MHz wordt niet ondersteunt en 1x8gb helemaal niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2016 18:18 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zit de memory controller niet in de cpu? Want als ik de Ark lees dan dan staat er bij de chipset niets en bij de cpu wel het geheugen.

@grasblazer: coolblue is altijd snel met leveren als het in stock is. Je kan het normaal gezien terug sturen en een refund of 2x4GB vragen omdat het geheugen niet werkt in je pc.

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-12 11:38
"Up to 8GB 1333MHz DDR3". Hij heeft 4 RAM slots, dan gaat 8GB in 1 slot waarschijnlijk niet werken. Ik verwacht dat hij max 2GB per slot ondersteund.

Je zou echter misschien wel in de bios kunnen komen. Heb je geprobeerd om F2 te spammen tijdens het opstarten?

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• Reepje
  • Niet online
Dit moederbord ondersteund alleen 2 GB modules. Max is dus 4X2

http://www.crucial.com/us...ade-for/Acer/aspire-x5900

Verwijderd

Topicstarter
@ Jooncheez: Nee nog niet. Ik ben best wel een noob wat dat betreft. Wat zou ik moeten doen as ik in de bios kom?

Verwijderd

Je hoeft niets in het bios. Wil je 8gb ram dan moet je het juiste kopen zoals 4x pricewatch: Corsair VS2GB1333D3. Een kit van 4 kost je helaas €116,-, vandaar het advies 4 losse te kopen.

• Reepje
  • Niet online
Als alternatief kan je ook naar windows 32 bits. Dan heb je wellicht genoeg aan je huidige 4 GB. Want win 64 bits en 64 bits toepassingen gebruiken gewoon veel meer geheugen dan 32 bits spul.

Als je dan ook nog naar win10 gaat (als je daar al niet op zit) dan is 4 GB echt wel zat in veel gevallen.
Misschien is het dus ook handig om na te gaan of je dat geheugen echt nodig hebt (of dat je echt 64 bits windows nodig hebt).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips. Ik ga dan 2 extra geheugenmodules van 2 Gb bijkopen, kijken hoe dat gaat.

• Reepje
  • Niet online
Kijk dan wel welke je nu hebt (met die link van crucial die ik je gaf kan je dat ook zien). Heb je nu 1,5 V geheugen, koop dan geen 1,35 v geheugen bij. Meestal werkt het allemaal wel, maar hoe dichter de specs van de geheugen bijelkaar liggen, des te beter.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je! Als ik dit allemaal eerder had geweten...
Pagina: 1