Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Ik heb vorige week een Sony MDR-1A aangeschaft, veel goede reviews en een leuke prijs.
Klinkt erg mooi, maar ik hoor alles wat in het midden moet zitten een tikje naar rechts. Als ik mijn iPhone in mono instel is dat vooral goed te horen. Het verschil is zo miniem dat wanneer ik de balans op de iPhone "recht" zet hij vanzelf weer naar het midden springt.

Op zowel iPhone, Mac, iPad als Windows PC heb ik dit probleem. De koptelefoon is al een keer omgeruild, het tweede model heeft exact hetzelfde.
Met earpods heb ik dit ook een beetje, maar lang zoveel naar rechts niet.

Ter vergelijking heb ik ook nog mijn Tritton Kunai headset. Die klinkt niet mooi, maar heeft wel alles perfect in de center zitten. Wanneer ik andere mensen vraag of ze het waar kunnen nemen horen ze tussen de tritton en de sony geen verschil. Ik overduidelijk wel. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ik geloof niet dat ik 2 keer exact dezelfde balansfout in een koptelefoon tref die veel geprezen wordt.

- Mijn oren zijn vorige week uitgespoten en dus schoon, geen gekke dingen met het gehoor verder
- In zowel Stereo als Mono hoor ik de zang wat naar rechts. Vooral in "4 chords" van The axis of awesome hoor ik de kazoo rond 4:38 overduidelijk naar rechts als ik MONO afspeel. (in stereo wel netjes links waar hij hoort)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Wat gebeurt er als je de koptelefoon omdraait? Hoor je dan alles opeens links? Is wel een makkelijke manier om te checken of het echt aan je koptelefoon ligt, aan je gehoor, of dat het stiekem gewoon tussen je oren zit (pun intended).

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat gebeurt er bij je headset als je hem omdraait? Het zou namelijk kunnen zijn dat het daarbij niet helemaal in balans is en dat je daar aan gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Liveshort schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:18:
Wat gebeurt er als je de koptelefoon omdraait? Hoor je dan alles opeens links? Is wel een makkelijke manier om te checken of het echt aan je koptelefoon ligt, aan je gehoor, of dat het stiekem gewoon tussen je oren zit (pun intended).
Als ik de koptelefoon omdraai hoor ik alles in het midden. Hij zit dan echter niet comfortabel :+

[ Voor 4% gewijzigd door Eduardboon op 10-04-2016 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Kortom het ligt aan jezelf en niet aan de headset :P

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:19
Wel vreemd dan, je zou verwachten dat de andere kant dan harder was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het probleem idd al aan andere mensen laten horen? Dan kun je met zekerheid vaststellen dat het aan je eigen gehoor ligt?;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MEN-O schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:31:
Wel vreemd dan, je zou verwachten dat de andere kant dan harder was.
Als het aan de headset zou liggen inderdaad, ;) maar zoals hierboven aangegeven ligt het probleem meer bij de TS. Als de headset niet juist zou zijn, dan zou je zeggen dat het probleem zich ook voor moet doen als je de headset andersom opzet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:33:
Heb je het probleem idd al aan andere mensen laten horen? Dan kun je met zekerheid vaststellen dat het aan je eigen gehoor ligt?;)
Van de 5 mensen is slechts 1 het met mij eens. Een ander vind het zelfs links weer harder.
Fietsbel schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:28:
Kortom het ligt aan jezelf en niet aan de headset :P
_Dune_ schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:33:
[...]

Als het aan de headset zou liggen inderdaad, ;) maar zoals hierboven aangegeven ligt het probleem meer bij de TS. Als de headset niet juist zou zijn, dan zou je zeggen dat het probleem zich ook voor moet doen als je de headset andersom opzet.
Dan moet het probleem inderdaad bij mij liggen, zal binnenkort eens zien of ik een gehoorstestje kan doen :+. Wel raar dat ik met de Tritton Kunai wel precies alles centered hoor. (of is er wezenlijk verschil tussen on-ear en over-ear?)

Edit:

Heb een echte mono-opname gezocht (nou-ja, een remaster daarvan in stereo, maar de zang is helemaal mono). Namelijk "Hey Jude" van de Beatles. En die zang hoor ik in stereo echt heel centered. Als ik naar mono wissel in iOS tikt hij wel wat naar rechts (is dit normaal als je stereo naar mono gooit ofzo?). Het moet dan toch echt in mijn hoofd zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Eduardboon op 10-04-2016 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pak ook eens een echte audiospeler, bijvoorbeeld een losse cdspeler ofzo. Kijken wat ie dan doet.
Die headphone pluggen van een telefoon zijn gemaakt voor headset plus mic, dus als je er dan een gewone stereo plug in zet kan dat wel eens wat vertekening geven.
Durf er vergif op in te nemen dat je bij een normale audiobron wel alles centered hebt zitten.
En anders zit het echt tussen je oren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens een gehoortest. Misschien heb je verschil tussen rechts en links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik herken het probleem, ik heb het soms af en toe

Maar ik heb een tikje gehoordschade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
The Eagle schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:34:
Pak ook eens een echte audiospeler, bijvoorbeeld een losse cdspeler ofzo. Kijken wat ie dan doet.
Die headphone pluggen van een telefoon zijn gemaakt voor headset plus mic, dus als je er dan een gewone stereo plug in zet kan dat wel eens wat vertekening geven.
Durf er vergif op in te nemen dat je bij een normale audiobron wel alles centered hebt zitten.
En anders zit het echt tussen je oren.
Zowel Mac, iPhone, PC als CD speler klinken precies hetzelfde. Heb ook de EarPods AMD tritons nog even op de cd speler gehad; die klinken allemaal centered (zelfs de EarPods). Ook hier weer als ik de koptelefoon omgekeerd opzet gewoon centered geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
We hebben even gemeten en er zit 1.25 meer dB aan de rechterkant. Heb bij de mediamarkt nog veel over ears geprobeerd maar ervaar dat veel hetzelfde probleem hebben. Misschien toch eens naar een on-ear kijken dan. Jammer dat die nooit lekker zitten voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar als je precies weet dat het 1.25dB is, is het probleem toch opgelost? Gooi in de software de linkerkant 1.25dB harder, en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Helaas wil dat niet op iOS en de ps4, daar zal ik altijd die balans blijven horen. Het is wel Frapant dat meerdere over-ears zo klinken natuurlijk.
Pagina: 1