schijven stuk of moederbord (ramcontroller) slecht?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Hallo,

Een paar weken terug heb ik een set samsung hd203wi schijven overgenomen. Die heb ik nu in een oude server gestopt met ubuntu erop. De bedoeling is om een zfs pool te maken (raidz1 met 5 van die schijven). Maar ik heb nu continu problemen met die disks. De vraag is waar het aan ligt...

De zfs pools zijn al gemaakt. Maar regelmatig verlies ik disks in ubuntu (of kloppen de uuid's niet meer).

Als ik de smart data opvraag in windows (in ubuntu doet hij moeilijk) zie ik geen hele vreemde dingen, behalve een crc error count van >50 bij alle schijven. Geen pending, uncorrectable of reallocated sectors in het overzicht verder.

Daarom begon ik twijfels te hebben bij de server zelf. Dacht dat geheugenproblemen of een falende sata controller dit misschien kon veroorzaken. Het is een oude dual socket opteron welke op de tweede socket geheugenproblemen heeft gehad door een verbogen pinnetje op het mobo namelijk. Dacht dat het gefixt was, hij heeft een hele tijd gedraaid zonder issues, maar wie weet.

In ubuntu kijg ik nu regelmatig errors zoals deze net bij booten:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/2016-04-10%2013.59.34%20%28Large%29.jpg

Ata4, ata5 en ata2 zijn toch verschillende devices?

Wat denken jullie hiervan?

mvg
timberleek

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het lijkt er inderdaad op dat de communicatie tussen de sata-controller en de schijven niet echt lekker verloopt. Dat is echter wel een bekend probleem van deze schijven in combinatie met sommige sata-controllers, en gelukkig is er ook een firmware-update voor beschikbaar.

Mocht dit het issue niet oplossen (je noemt niet heel erg precies welke sata-controller of chipset je gebruikt) kan je nog overwegen om de sata-kabels te vervangen. Dat zou normaalgesproken (bij andere schijven) de eerste stap zijn om dergelijke problemen op te lossen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
oh kijk, dan ga ik daar eens mee beginnen.

Het is een oude Acer altos G5450 met een nVIDIA® nForce Professional 3600 MCP chipset.

Kabels vervangen zou het alternatief zijn inderdaad. Helaas zitten 4 schijven in een backplane met een 4xsata naar "grote connector" kabel. Dan moet ik even ergens losse kabels zien te bietsen. ik heb er nog maar een stuk of 2 liggen volgens mij.

edit:
firmware van de schijven is geupdate, maar het blijft ellende.

maar klopt het dat ata5/6/8 etc verschillende drives zijn?

Ik ga maar eens kijken voor een extra testbakkie om het mobo uit te sluiten

[ Voor 22% gewijzigd door timberleek op 10-04-2016 15:28 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat zijn inderdaad verschillende drives. Met jouw beschrijving lijkt het er op dat je de schijven aangesloten hebt aan een SAS-controller van LSI, klopt dat? In dat geval is het wellicht de moeite waard om te kijken of er daarvoor firmware-updates te krijgen zijn (dit zit echter net wat buiten het gebied waar ik wat over weet verder).