[iMac] Opstarten extreem langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 6.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb een Imac 13,2 met 27 inch scherm uit begin 2013.

Bij het opstarten van de computer duurt het heel lang voor ik programma's kan gebruiken. Zelfs iets stoms als finder openen geeft een draaiend strandballetje.

Na ongeveer een kwartier is de computer prima en kan ik er gewoon mee werken. Het lijkt mij wel op een zondag ochtend.

Een tijd terug was opeens het besturingssysteem corrupt en heb ik dat (op aanraden van de apple helpdesk) opnieuw geinstalleerd. Daarna bleef het probleem hetzelfde hoewel OSX weer gewoon werkte.
Gekke was toen dat er geen aanleiding was voor het besturingsysteem om corrupt te raken. Geen rare dingen gedaan en de computer toen weinig gebruikt omdat ik die periode op locatie werkte met mijn macbook.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

- Osx meermalen opnieuw geinstaleerd (clean)
- Meermalen schijfhulp zoeken op fouten en laten repareren.
- Apple Hardware Test, geeft geen fout
- Rember om werkgeheugen te testen, geeft geen fout
- Extra werkgeheugen (nu 24 gb)
- Combinaties met werkgeheugen (oude kaarten, nieuwe kaarten, combinatie) om zeker te zijn dat werkgeheugen niet het probleem is. Ik zag toen geen verschil bij opstarten in de verschillende configuraties.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Harddisk misschien vol? Sowieso een SSD laten plaatsen. El Capitan en harde schijven vinden elkaar niet heel aardig zullen we maar zeggen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48
nelizmastr schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:00:
Harddisk misschien vol? Sowieso een SSD laten plaatsen. El Capitan en harde schijven vinden elkaar niet heel aardig zullen we maar zeggen.
Wauw. Lees de ts nog een keer door zou ik zeggen. Bovendien draait el cap prima met een HDD. Een kwartier boottijd is zelfs met hdd mega raar.

@TS waarschijnlijk heb je een defecte drive of defecte kabel. Als het os corrupt raakt tenminste. Vaak is het dan zo dat de drive nog wel prima is maar de sata aansluiting niet. Volgens mij zijn er bij de iMac nog replacement prgramms voor slechte drives, maar daarvoor moet je even googelen naar "Apple replacement programma"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

supersnathan94 schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:31:
[...]

Wauw. Lees de ts nog een keer door zou ik zeggen. Bovendien draait el cap prima met een HDD. Een kwartier boottijd is zelfs met hdd mega raar.

@TS waarschijnlijk heb je een defecte drive of defecte kabel. Als het os corrupt raakt tenminste. Vaak is het dan zo dat de drive nog wel prima is maar de sata aansluiting niet. Volgens mij zijn er bij de iMac nog replacement prgramms voor slechte drives, maar daarvoor moet je even googelen naar "Apple replacement programma"
Met het verkeerde been uit bed gestapt? 8)7

Brakke drive is een mooie motivatie lig voor een SSD :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Erg vreemd probleem inderdaad. Wat je kunt proberen is een HDD extern aansluiten (via USB/Thunderbolt) en installeer daar OSX op. OSX kan namelijk vanaf een externe schijf geboot worden. Op die manier kun je kijken of het misschien toch je bestaande HDD het probleem is.

Mocht je niet weten hoe het wisselen van de opstartschijf in z;n werk gaat:
Gebruik deze stappen om een opstartschijf te kiezen met Opstartbeheer:

*Schakel de Mac in of start deze opnieuw op.
*Houd onmiddellijk de Option-toets ingedrukt. Opstartbeheer verschijnt na enkele seconden. Als u het gewenste volume niet ziet, wacht u even totdat Opstartbeheer de aangesloten schijven heeft gescand.
*Gebruik de muis of het trackpad of de pijlen naar links en rechts om het gewenste volume te selecteren.
*Dubbelklik of druk op de Return-toets om de Mac vanaf het geselecteerde volume op te starten.
Link: https://support.apple.com/nl-nl/HT204417

[ Voor 55% gewijzigd door Fietsbel op 10-04-2016 12:42 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
@ neliz, Schijf is nagenoeg leeg.

@ andere:
Dank beide.

Ben nu een opstart schijf aan het maken op een usb stick via deze methode:

http://www.icreatemagazin...jf-os-x-el-capitan-maken/

Ben benieuwd.
Nadeel hiervan is wel dat er dan geen dropbox/adobe CC opgestart hoeft te worden wat hem sowieso al een stuk sneller maakt.

[ Voor 60% gewijzigd door RobertJRB op 10-04-2016 19:45 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Nou, opstartschijf gemaakt van een usb stick (usb 3) en was niet vooruit te branden zo traag.

Kan dus niet zeggen dat dit sneller is :P

Herinner me trouwens ook dat hij soms het toetsenbord niet herkend. En dan gaat het om een USB toetsenbord. Alles unpluggen en een paar keer herstarten helpt dan.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-07 22:04
Al een hardware test gedaan? BRak moederboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
frenkied schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:20:
Al een hardware test gedaan? BRak moederboard?
Ja, meerdere malen. Vind nooit iets.

Brak moederboard dacht ik ook aan, maar weet niet wat de symptomen daarvan zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00
Probeer eens de SMART status uit te lezen.
https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Gedaan, gaf aan dat alles prima functioneert.

Zou het het moederbord kunnen zijn?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-07 07:50
bad memory ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

RobertJRB schreef op woensdag 13 april 2016 @ 20:19:
Gedaan, gaf aan dat alles prima functioneert.
Het is handiger om de SMART waardes te posten. Soms geeft SMART aan dat alles ok is, maar heb je bijvoorbeeld wel CRC errors, wat de boel vertraagt en op een brakke kabel kan duiden.

Heb je Activiteitenweergave al 'ns opgestart, om te kijken of er processen die veel CPU, geheugen of schijfactiviteit hebben?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulleknul
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 21:23
Alle USB eens loshalen bij het opstarten?

Heb eens meegemaakt met een exterene geluidskaart dat deze de boel behoorlijk beinvloede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Hierbij de smartwaardes. Ben de afgelopen dagen niet in de buurt geweest van de imac dus kon het niet eerder doen.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1499/25870808374_346ba664e4_b.jpg

USB los bij het opnieuw opstarten lost niets op qua snelheid. Als die het usb toetsenbord niet herkend helpt het wel opnieuw op te starten zonder usb. Ik heb er trouwens een Lacie big en een lacie D2 aan hangen via usb 3.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:48
RobertJRB schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:16:
Hierbij de smartwaardes. Ben de afgelopen dagen niet in de buurt geweest van de imac dus kon het niet eerder doen.

[afbeelding]

USB los bij het opnieuw opstarten lost niets op qua snelheid. Als die het usb toetsenbord niet herkend helpt het wel opnieuw op te starten zonder usb. Ik heb er trouwens een Lacie big en een lacie D2 aan hangen via usb 3.
Staan die op auto mode of gewoon aan? Mij Lacie drives hebben in auto mode een tijdje nodig om op te starten en in die tijd krijgt osx een kleinere schijf te zien zonder format. Het initialiseren van die schijf kost hem wat moeite en moet ie ook helemaal niet doen (raid firmware). Bij mij kost het dan ook wat extra tijd om op te starten. Haal alle niet originele apparatuur er even af en kijk dan wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Geen idee in welke modus ze staan. Herken wel dat ze even moeten opstarten (beginnen te draaien) waarbij de computer even wacht.

Net opnieuw opgestart en voelt nog steeds traag. Hij is er als die eenmaal is ingelogd zo'n 7 minuten mee bezig vloeiend te werken. Tot die tijd kan ik zelfs niet typen in firefox.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinoet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem...Is dat ondertussen al opgelost bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkules
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 15:01
Gewoon bij mij een SSD laten inbouwen😊👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
robinoet schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:00:
Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem...Is dat ondertussen al opgelost bij jou?
Je mag toch hopen dat iemand niet 2 jaar met hetzelfde probleem blijft zitten wat computer betreft.

Haal een SSD, doe die er in en kijk wat er gebeurt. Zeker wanneer je iMac netjes opstart (maar het alleen vreselijk lang duurt) is het 9 van de 10 keer je harde schijf.

Mocht je het eerst willen testen: neem een USB-schijf, installeer daar OSX op en start daarvan op. Loopt de boel een flink stuk sneller dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chyta
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-03 15:20
Goedemiddag allemaal.
Ben totaal een leek op dit gebied !
Onze IMAC is ook zó langzaam met opstarten.
Waar kunnen wij hem het beste laten maken ?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Chyta Ik denk dat het handig is om even een eigen topic aan te maken waarin je precies omschrijft wat er aan de hand is, inclusief omschrijving van welke iMac exact. De ene is de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1184596

Ik heb ditzelfde probleem gehad. Eerst bleef het scherm steeds hangen en verscheen er zo'n draaiend bolletje.
Opstarten ging steeds trager. Diverse tests wezen niets uit. Osx opnieuw installeren haalde niets uit. Uiteindelijk starte hij helemaal niet meer op en bleef ik zitten met een zwart scherm met het apple logo en een wit balkje.
Er bleef niets anders over dan de schijf te wissen (opstarten met cmd alt R). Dan wordt er via internet een nieuw besturingssysteem geladen, in mijn geval Mojave. Daarna kun je al je bestanden weer terug zetten. Werkt nu weer als een zonnetje, inclusief vlot opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
@Chyta @RobertJRB Kan heel makkelijk zijn dat de harde schijf gewoon aan zijn einde is. (Niet elke harde schijf gaat even lang mee, dat is wat mensen vergeten.) Meestal gaat een harde schijf zo'n 5 jaar mee**

Soms heb je gewoon pech en heb je een computer met een mindere schijf. (Dit gebeurd ook bij andere merken) Het wordt nu tijd om de harde schijf te vervangen door een SSD, Als je dat laat doen, zorg ervoor dat goed gedaan wordt. (Zoals een temperatuur sensor voor rond de 50 euro die ook geinstalleerd moet worden.)

De volgende keer moet er computer besteld worden met een SSD. Dat Apple dit nog steeds verkoopt kan ik niks aan doen.

**Ligt er natuurlijk aan hoe intensief het gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@F. Scaglietti Ik mag hopen dat de iMac niet een jaar geeft stilgestaan.....

En die van RobertJRB doet hopelijk ook al lang weer wat die moet doen.

[ Voor 35% gewijzigd door sypie op 09-03-2019 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Goed, neem aan dat de problemen van de TS 3 jaar na dato zijn opgelost, of niet meer relevant zijn. Ik zal dit topic dan ook maar uit z'n lijden verlossen door het te sluiten :)

[ Voor 70% gewijzigd door Daedalus op 09-03-2019 11:09 . Reden: ik moet beter lezen ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.