Ik werk in een omgeving met +/- 1000 windows users, waarbij de meeste computers in ons domein nog administrator rechten hebben. Aangezien dit geen ideale situatie is zouden we alle administrator rechten willen wegnemen. Volgens de bedrijfspolicy mag de werknemer echter zijn laptop privé gebruiken, en eventueel ook drivers ed. installeren op zijn laptop. En daar wringt het schoentje net. Hoe beheer je dergelijke dingen in godsnaam zonder een grote hoeveelheid workload erbij te krijgen bij de helpdesk?
Er zijn volgens mij een paar mogelijkheden
- De gebruiker 24h access geven om thuis software/printers te laten installeren, maar in 24h kan er veel gebeuren. -> hoe beheer je dit zonder na 24h opnieuw te moeten inloggen? Bestaan er helpdeskvriendelijke tools?
- De installatie zelf doen bij de gebruiker remotely
- Bestaat er software die de admin rechten geeft op basis van file screening of op basis van approval?
De ideale situatie zou zijn: persoon maakt een ticket aan bij de helpdesk, de manager & IT-er geeft zijn approval, en de gebruiker kan zijn installatie doen voor enkel dat pakket.
Hoe zien jullie dit? Suggesties/Ideeën? Ik weet dat er vrij veel op te lossen is via scripting, maar ik vroeg me af of er geen gebruiksvriendelijker tools zijn op basis van bedrijfs-processen of dergelijke.
Er zijn volgens mij een paar mogelijkheden
- De gebruiker 24h access geven om thuis software/printers te laten installeren, maar in 24h kan er veel gebeuren. -> hoe beheer je dit zonder na 24h opnieuw te moeten inloggen? Bestaan er helpdeskvriendelijke tools?
- De installatie zelf doen bij de gebruiker remotely
- Bestaat er software die de admin rechten geeft op basis van file screening of op basis van approval?
De ideale situatie zou zijn: persoon maakt een ticket aan bij de helpdesk, de manager & IT-er geeft zijn approval, en de gebruiker kan zijn installatie doen voor enkel dat pakket.
Hoe zien jullie dit? Suggesties/Ideeën? Ik weet dat er vrij veel op te lossen is via scripting, maar ik vroeg me af of er geen gebruiksvriendelijker tools zijn op basis van bedrijfs-processen of dergelijke.