Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
Ik zoek een?
Een degelijk 5.1 setje

Wat is je budget?
Hmm, lastig. Een keurig setje kost al snel €300-500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Momenteel leef ik nog op een heerlijke zolderkamer in het ouderlijk huis. Hier heb ik een 50" LG plasmatelevisie, Yamaha RX-371 receiver (pricewatch: Yamaha RX-V371) , twee stuks front Magnat towers en wat oudere Philips speakers voor center en rear.
Over enige tijd zal ik mijn intrek nemen in een leuk appartementje waar het misschien leuker/beter is om een volledig 5.1 setje te hebben. Omdat ik toch het idee heb dat de audio nu door de huidige custom samenstelling niet helemaal optimaal is. De receiver hoeft naar mijn idee niet vervangen te worden. Ben er nog best tevreden mee. Een homecinemaset is denk ik overbodig omdat ik als blu-rayspeler mijn PS4 kan gebruiken. Het setje zal een allround doel vervullen voor tv, film/serie en gaming.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf mijn speurtocht net begonnen, in de loop van de tijd zal ik hier wat setjes toevoegen
Edit:
Dit ziet er bijvoorbeeld al erg gelikt uit, en zeker betaalbaar voor Harman Kardon principes pricewatch: Harman Kardon HKTS 16 BQ (Zwart)

Welke vragen heb je hier nog over?
Blijven de 5.1 setjes nog steeds 'de beste keuze' in tijden van soundbars etc. Heb wel eens gehoord dat een soundbar leuk is voor het gemak en weinig gedoe, maar nooit de betere kwaliteit geluiden zal evenaren.
De Magnatspeakers die ik heb zijn erg goed maar inmiddels al wat jaartjes oud. De geluiden van een 5.1 set kunnen deze mogelijk evenaren, toch? Ik kan eventueel nog even opzoeken wat de specifieke naam is van deze towers

Alvast bedankt voor de tips!

[ Voor 18% gewijzigd door Novarion op 09-04-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik weet nog goed toen ik mijn speurtocht startte naar mijn home cinema set. Ik was bekend met merken als bose en harman kardon en dacht dat dat wel zo'n beetje het neusje van de zalm was.

Gauw genoeg kwam ik erachter dat er een duidelijk verschil bestaat tussen kant-en-klaar setjes van bovenstaande merken en op zichzelfstaande speakers van merken als Dali, Jamo, Kef, Monitor audio, Q acoustics, Klipsch.

Bose en harman kardon klinken niet per definitie slecht, maar als je je een beetje gaat verdiepen in hoe audio werkt, kom je erachter dat "size does matter". Een bekend spreekwoord luidt: "cheap, great sound, small size. Pick two". Kleine speakers voor een relatief lage prijs (want daar valt jouw budget onder) doen afbreuk aan geluidskwaliteit.

In jouw geval kun je waarschijnlijk het best die Magnat's behouden en van daaruit uitbreiden. Volgens mij is het niet zo dat de geluidsweergave verslechterd naarmate speakers verouderen. Componenten vertonen wel slijtage en kunnen eventueel vervangen worden indien ze de geest geven.

Je kunt dan drie kanten op met jouw budget (ik ga even uit van de max).
1. Je verhuisd de Magnat speakers naar achteren en gaat voor betere front speakers.
2. Je laat de speakers zoals ze zijn en gaat voor een modernere receiver.
3. Je laat de speakers en receiver zoals ze zijn en vult deze aan met een goede subwoofer.

Ik zie nu dat muziek niet in je lijstje voorkomt, dan kom je er mee weg om wat kwaliteit in te ruilen voor de andere twee factoren. Teufel is ook een merk waar je eens naar kunt kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 09-04-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
LA-384 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:36:
Ik weet nog goed toen ik mijn speurtocht startte naar mijn home cinema set. Ik was bekend met merken als bose en harman kardon en dacht dat dat wel zo'n beetje het neusje van de zalm was.

Gauw genoeg kwam ik erachter dat er een duidelijk verschil bestaat tussen kant-en-klaar setjes van bovenstaande merken en op zichzelfstaande speakers van merken als Dali, Jamo, Kef, Monitor audio, Q acoustics, Klipsch.

Bose en harman kardon klinken niet per definitie slecht, maar als je je een beetje gaat verdiepen in hoe audio werkt, kom je erachter dat "size does matter". Een bekend spreekwoord luidt: "cheap, great sound, small size. Pick two". Kleine speakers voor een relatief lage prijs (want daar valt jouw budget onder) doen afbreuk aan geluidskwaliteit.

In jouw geval kun je waarschijnlijk het best die Magnat's behouden en van daaruit uitbreiden. Volgens mij is het niet zo dat de geluidsweergave verslechterd naarmate speakers verouderen. Componenten vertonen wel slijtage en kunnen eventueel vervangen worden indien ze de geest geven.

Je kunt dan drie kanten op met jouw budget (ik ga even uit van de max).
1. Je verhuisd de Magnat speakers naar achteren en gaat voor betere front speakers.
2. Je laat de speakers zoals ze zijn en gaat voor een modernere receiver.
3. Je laat de speakers en receiver zoals ze zijn en vult deze aan met een goede subwoofer.

Ik zie nu dat muziek niet in je lijstje voorkomt, dan kom je er mee weg om wat kwaliteit in te ruilen voor de andere twee factoren. Teufel is ook een merk waar je eens naar kunt kijken.
Dankje, waardevolle feedback!
En even wat ijsklontjes, ik zat mezelf al bijna blij te maken met HK-setje.
Omdat je toch de towers niet naar het grofvuil stuurt heb ik maar even twee fotootjes gemaakt ter informatie, De Magnat towers: http://imgur.com/bMFZPUd,qDoxY8x

Bij optie 2 spreek je over een modernere receiver, denk je dat de huidige de dienst niet meer goed vervult? Naar mijn idee voldoet ie zeker nog.

Ja muziek had ik inderdaad niet in het lijstje opgenomen, maar wil het uiteraard ook wel voor muziek gebruiken, beetje vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Ik kan er niet zoveel over vinden, afgezien van wat oost-europese sites. In dit geval is het het belangrijkste hoe je zelf vindt dat ze klinken. De specs op de achterzijde zeggen niet alles, hoewel een gevoeligheid van 91db betekent dat ze vrij eenvoudig aan te sturen zijn (lees; hebben weinig vermogen nodig om tot een bepaald volume te komen). Dan nog gebruik je in de gemiddelde thuissituatie zelden meer dan 1 - 8 watt per speaker, tenzij je echt ongevoelige speakers hebt met een hoge weerstand (ohm).

Als je op dit moment niets mist aan jouw receiver, dan hoef je die idd niet direct te upgraden. Een receiver voegt vooral mogelijkheden en connectiviteit toe, iig in dit prijssegment.

De keuze die je het beste kan maken, hangt af van je eisen. Je geeft aan er toch muziek mee te willen gaan luisteren. Is dit dan radio op de achtergrond? Of ga je ook wel eens een avondje echt luisteren en genieten van je muziekcollectie? Bij het tweede wil je echt wel goede zuilspeakers of boekenplank speakers en dan heb ik het niet over satellietspeakers op een lange voet zoals deze.

Voor €500,- zou ik niet snel een complete set aanschaffen, omdat je altijd inboet op kwaliteit. Of jij dat ook vindt, kun je alleen maar te weten komen door eens te gaan luisteren naar wat er te krijgen is voor dit geld. Uiteindelijk maak je nooit een verkeerde keuze als jij vindt dat iets goed klinkt, ongeacht wat anderen ervan vinden.

Het zal afhangen van de ruimte die je hebt, maar in mijn geval kon ik lang zonder center en subwoofer. Daar zou je evt dus ook nog wat kunnen winnen, door niet alles tegelijk te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33
Ik zou sowieso even wachten tot je in je nieuwe appartement woont, dezelfde speakers in een compleet andere ruimte klinken anders. Als je alles ingericht heb en goed opgesteld nog eens nagaan wat je mist of wilt veranderen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*