Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
Beste tweakers,

Ik heb voor een maat een game bak in elkaar gezet. Bij small FFT test word de processor al binnen een minuut 85 graden, waarna ik prime95 afsluit. Er zit een standaard intel koeler op. Tijdens het installeren leek de koelpasta niet oud, ik kon namelijk de koeling op de processor heen en weer bewegen. Ik heb verder de processor en de koeling niet op de geleidende oppervlaktes aangeraakt om vetafdrukken te voorkomen. Bij prime95 blend test word de processor meestal niet meer dan 75 graden, tenzij er toevallig een small FTT test tussen word geladen.

Opvallend is overigens dat ik de processor niet heb zien terugschakelen vanaf 3.6ghz, terwijl de stock snelheid slechts 3.3ghz zou moeten zijn. De koeler draait en draait met zo'n 2000rpm onder load. Idle is de processor zo'n 24 graden.

Wat kunnen de oorzaken zijn van een dergelijk probleem? Heb ik de koeling niet goed geinstalleerd, kan er iets mis zijn met de processor zelf?

Met vriendelijke groet,
Diederik

Edit: niet 20 graden, maar 24 graden

[ Voor 3% gewijzigd door DtenBrink op 09-04-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Waar bestaat de rest van het systeem uit? Welke behuizing/fans?
DtenBrink schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:12:
Idle is de processor zo'n 20 graden.
Dat lijkt mij erg stug, tenzij het in die kamer onder de 10c is ga je zulke idle temps echt niet halen met het stock Intel koelblok. Gebruik je wel meerdere programma's om de temperatuur uit te lezen?

[ Voor 77% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2016 21:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zijn geen vreemde temps voor de stock koeler. Ik heb weleens wat getest met een i7 die naar de 100 graden ging met 100% load op alle core's. De stock koelers zijn gewoon erg matig en voldoen maar net, of net niet op full load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Het is een fractal core 1000 behuizing, met enkel de standaard 120mm koeler. Ik ben nog van plan een extra 92mm model te plaatsen aan de achterkant. Verder trekt de voeding ook nog wat lucht de behuizing uit (cooler master 550).

Ik had toch iets beter verwacht van intel. Ik had bij een andere vriend ook de standaard intel geinstalleerd (i5 4570), maar deze blijft wel <75 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door DtenBrink op 09-04-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

PilatuS schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:15:
Zijn geen vreemde temps voor de stock koeler. Ik heb weleens wat getest met een i7 die naar de 100 graden ging met 100% load op alle core's. De stock koelers zijn gewoon erg matig en voldoen maar net, of net niet op full load.
Dat heeft weinig met de stock koeler te maken en des te meer met de setup. Mijn minder zuinige (84w vs 65w) 4460 komt met dezelfde stock blazer niet boven de 55c en is daarbij onhoorbaar. De TS heeft een kleine behuizing, met wel 1 hele casefan en een warme voeding vlak naast het koelblok.
DtenBrink schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:17:
Het is een fractal core 1000 behuizing, met enkel de standaard 120mm koeler. Ik ben nog van plan een extra 92mm model te plaatsen aan de achterkant. Verder trekt de voeding ook nog wat lucht de behuizing uit (cooler master 550).

Ik had toch iets beter verwacht van intel. Ik had bij een andere vriend ook de standaard intel geinstalleerd (i5 4570), maar deze blijft wel <75 graden.
En verder? Heb je nog een dikke GPU welke warmte genereert en de airflow blokkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ja, er zit een amd 380x videokaart in, deze blokkeert zeker airflow. Bij het testen was de videokaart niet onder load. Overigens maakt het geen verschil op de prestaties of de kast open of dicht is.

[ Voor 49% gewijzigd door DtenBrink op 09-04-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

DtenBrink schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:22:
Ja, er zit een amd 380x videokaart in, deze blokkeert zeker airflow. Bij het testen was de videokaart niet onder load.
Daar heb je je probleem al. Een outtake fan zou hierbij moeten helpen.
Overigens maakt het geen verschil op de prestaties of de kast open of dicht is.
Het open houden van de kast werkt over het algemeen nadelig. De airflow word er mee verprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:02
D4NG3R schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:28:
[...]

Daar heb je je probleem al. Een outtake fan zou hierbij moeten helpen.

[...]

Het open houden van de kast werkt over het algemeen nadelig. De airflow word er mee verprutst.
`
Moet je wel airflow hebben. genoeg mensen die hier komen met help mijn onderdelen worden heet. en dan blijkt er gewoon te weinig verse lucht binnen te komen. Altijd mooi om dat even te testen.

Maar ik vind 85 op een stock niet heel erg schokkend. Koop een fatsoenlijke koeler en je problemen zijn zo verholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door loki504 op 09-04-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

loki504 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:54:
[...]

`
Moet je wel airflow hebben. genoeg mensen die hier komen met help mijn onderdelen worden heet. en dan blijkt er gewoon te weinig verse lucht binnen te komen. Altijd mooi om dat even te testen.
Klopt, maar natuurlijke convectie helpt vrij weinig bij een top-down koeler, de warme lucht stroomt direct naar de plek waar koelere lucht vandaan zou moeten komen ipv de andere kant op te worden geduwd.
Maar ik vind 85 op een stock niet heel erg schokkend. Koop een fatsoenlijke koeler en je problemen zijn zo verholpen.
D4NG3R schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:20:
[...]

Dat heeft weinig met de stock koeler te maken en des te meer met de setup. Mijn minder zuinige (84w vs 65w) 4460 komt met dezelfde stock blazer niet boven de 55c en is daarbij onhoorbaar. De TS heeft een kleine behuizing, met wel 1 hele casefan en een warme voeding vlak naast het koelblok.
Schokkende temperatuur zeker niet, maar ook niet heel vreemd als er 0,0 airflow is rondom de processor. Een degelijke outtakefan kost een keer 1/4e van wat je betaald voor een towerkoeler, en zal in dit geval ruim voldoende zijn om de temperaturen binnen de perken te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Klopt. geen outtake is niet handig nee. Maar een 92mm fan ga je ook niet blij mee wezen.(in mijn ogen). met een mooi tower koeler gooi je zo alles via de achterkant er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

loki504 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:11:
Klopt. geen outtake is niet handig nee. Maar een 92mm fan ga je ook niet blij mee wezen.(in mijn ogen). met een mooi tower koeler gooi je zo alles via de achterkant er weer uit.
Zoals ik net al aangaf; er is totaal geen luchtstroom rondom de processor. Een towerkoeler is leuk, maar alle componenten rondom de processor gaan dan een stuk warmer worden. Hete VRM's zijn bij Intel niet snel een probleem, maar de TS zou niet de eerste zijn die er last van heeft door een towerkoeler zonder fatsoenlijke airflow te gebruiken. :+

Daarnaast; 92 als exhaust vs 120mm of groter op het koelblok (zonder exhaust) gaat hier ook geen verschil maken omdat de lucht alsnog via het 92mm rooster weg moet.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 09-04-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
daar heb je een punt ja. te warme VRM's op intel(heden daags) ben ik nog niet tegen gekomen. zeker niet bij een non oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het bijplaatsen van een 92mm fan of cpu koeler wordt het niet veel betere denk ik. Je doet er beter aan een behuizing met betere airflow te kopen zoals de pricewatch: Cooler Master N200 Closed. Twee 120mm casefans en de voeding onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Stel je handmatig het voltage in, of dat niet? Misschien is het voltage een beetje hoog, en koelt een stock cooler misschien niet super. Welke Prime versie gebruik je? Mijn ervaring is dat de temperaturen bij standaard gebruik zo'n 20 a 30C lager liggen bij het dagelijks gebruik (gamen, renderen misschien), afhankelijk van welke Prime versie je gebruikt. Bijvoorbeeld kon ik met airkoeling wel Prime 26.6 gebruiken voor 1,25V, maar dan test je niet de meest moderne instructies die een processor krijgen kan. Met Prime 27.7 gebeurd dat wel, maar dat wordt ook 10C ? heter.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ik zal zo snel mogelijk een outtake fan installeren. Het voltage is automatisch ingesteld, maar ik kan een underclock proberen om de consumptie in te perken. Weet iemand of dit de fases meer onder druk zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Zit de koeler er wel goed op? Die stock koelers willen nog wel een los zitten als een van de pinnetjes lam is, of ze zijn niet goed doorgedrukt. Je kunt aan de achterkant van je mobo zien of de pinnetjes er goed doorheen zitten en je koeler moet goed vast zitten (je moet je mobo aan je cpu koeler op kunnen tillen theoretisch)

Een outtake fan zal helpen, maar 85 graden na een minuut hoort niet. De stock cooler is inderdaad niet heel goed, en small fft's kunnen het nogal heet maken, maar dan nog. Zonder overklokken zou je niet veel hoger dan 70 mogen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
GromuhlDjun schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:48:
Zit de koeler er wel goed op? Die stock koelers willen nog wel een los zitten als een van de pinnetjes lam is, of ze zijn niet goed doorgedrukt. Je kunt aan de achterkant van je mobo zien of de pinnetjes er goed doorheen zitten en je koeler moet goed vast zitten (je moet je mobo aan je cpu koeler op kunnen tillen theoretisch)

Een outtake fan zal helpen, maar 85 graden na een minuut hoort niet. De stock cooler is inderdaad niet heel goed, en small fft's kunnen het nogal heet maken, maar dan nog. Zonder overklokken zou je niet veel hoger dan 70 mogen gaan.
85C kan na een minuut prima voorkomen, het ligt echt aan de soort koeling, welke voltage en welke Prime versie gebruikt wordt. Als de topic starter dat niet aangeeft, is het in het duister tasten.
DtenBrink schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:15:
Ik zal zo snel mogelijk een outtake fan installeren. Het voltage is automatisch ingesteld, maar ik kan een underclock proberen om de consumptie in te perken. Weet iemand of dit de fases meer onder druk zet?
Als je zin en tijd hebt, kun je je voltage zo laag mogelijk instellen (zonder dat je de snelheid aanpast) en zo kijkt hoe laag je kan gaan. Niet dat dat zozeer een oplossing is voor wat jij zoekt, maar welke Prime versie gebruik je? Ik neem aan dat je temperaturen tijdens het gamen zo'n 20C lager zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Luxicon op 10-04-2016 23:17 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:06

M2M

medicijnman

Doe mij anders eens een plezier, trek de zijkant van je kast af en zet er een tafelventilator met volle kracht tegenaan. Start prime95 of de intel burn test en kijk naar twee dingen. De maximum temperatuur die bereikt wordt en hoe snel die temperatuur bereikt wordt. Herhaal de oefening met de kast gesloten (zonder tafelventilator). Dan kunnen wij vertellen of je koeler goed bevestigd is of niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Prime versie is 28.7. Ik probeer morgen met de ventilator uit. Het voltage is zoals al eerder vermeld stock, ik denk dat dit 1.25 of 1.15 is (zal dit morgen nagaan met cpuz). De intel stock koeler zit niet zo fantastisch vast maar ik heb niet het idee dat dit ooit het geval is. Ze zijn altijd een beetje "flingy". Bij het monteren drukte ik aan en zei het ding "click" en draaide ik hem vast. Ik heb de koeler nooit losgemaakt tijdens het monteren, dus er zouden geen luchtbubbels onder moeten zitten

[ Voor 20% gewijzigd door DtenBrink op 11-04-2016 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Het is vrij normaal dat de processor zo heet wordt met die Prime versie, maar vergelijkende temperaturen voor die Prime versie met jouw processor ken ik niet. Het is in ieder geval niet zozeer iets om zorgen over te maken. Ik denk dat je ingame misschien wel 30C minder hoge temperaturen hebt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ik heb inmiddels ook met tafelventilator geprobeerd, dit lijkt 4 graden verschil te maken. 85 graden in plaats van 89. Overigens word de processor onder een stresstest van cpu-z (10 min) slechts 62 graden (zonder tafelventilator). Furmark, icm cpu-z stresstest brengt de temperaturen van de cpu naar 72 graden, de gpu naar 80.

[ Voor 22% gewijzigd door DtenBrink op 11-04-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 22:01
Een goede exhaust fan is sowieso een must...het verschil kwam ik gisteravond achter omdat m'n exhaust fan er mee stopte. Ik was aan gamen toen ik m'n fans hoorde opschalen (doen ze normaal nooit) en toen even alles gecheckt. Exhaust stond stil, 79 graden op m'n CPU en ook m'n GPU zat op een fan % twee stappen boven de normale maximum range (weet de ingestelde stappen niet uit m'n hoofd). Gezien m'n fan instellingen betekent het wel dat de temperaturen minimaal 10 graden boven de normale load temperaturen gekomen zijn.

In mijn systeem zitten naast de exhaust nog 2 intake fans (low speed). De koeler is een Scythe Mugen 3 Rev B...niet bepaald een kleintje. Toen destijds de CPU fan uitgevallen was zag ik soortgelijke temperaturen. De CPU fan is in mijn geval dus net zo belangrijk als de exhaust fan. Ik verwacht dat het voor top-down coolers ook geldt (je gaat immers verwarmde lucht over de CPU circuleren).

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:10
Niks aan de hand, dat soort temps zijn normaal bij die test, zeker met de standaardkoeler.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1