Telefoon aansluiten na verplaatsen modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 643687

Topicstarter
Mijn vraag
Na verplaatsing van mijn modem vanaf het vaste aansluiting in de woonkamer, naar de meterkast, mis ik mijn rj11 aansluiting in de woonkamer. Waar de aop zat, komt nu de coax binnen, samen met een utp cat5e. Helaas was er geen ruimte om een dubbele utp te trekken.

Nu wil ik graag weten of ik de rj11 van de telefoon af kan knippen, en een rj45 op mijn utp lijn kan zetten om de vaste lijn terug te krijgen? Op de vaste utp zit nu een netwerk switch aangesloten. Daar zou de telefoon in kunnen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:11
Wat jij wilt kan helaas niet. Alternatief is je basisstation van je draadloze telefoon ook in de meterkast zetten, of even voor een habbekrats een Gigaset basisstation op Marktplaats scoren en die in de meterkast hangen, en daar je huidige draadloze telefoons op koppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 643687

Topicstarter
Hmm jammer. Een andere optie om voor de switch het signaal te splitten, en hier de telefoon in te hangen. Hetzelfde geval in de meterkast doen, splitten van de utp en dan deze naar de telefoonlijn brengen? Of gaat dat storingen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:28
Als je de UTP kabel enkel zou gebruiken voor telefonie dan kun je inderdaad gewoon de RJ45 stekker eraf kunnen knippen en er aan beide kanten een RJ11 op zetten. Let er wel op dat je de juiste kleuren aan beide kanten gebruikt. Volgens mij zou het genoeg moeten zijn om aan beide kanten dezelfde kleuren op dezelfde pinnen aan te sluiten. Dus bijvoorbeeld oranje op 1, oranje-wit op 2, blauw op 3 en blauw-wit op 4.

Eventueel zou je zelfs nog kunnen overwegen om de kabel te splitten en zo een 100Mbps ethernet signaal eroverheen te laten lopen, samen met de telefonie. Ik weet echter niet of dat goed gaat werken, dus ik zou het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Het kan wel, maar er zijn beperkingen.

De beste oplossing zou zijn (indien mogelijk) om er gewoon een 'flat'' telefoon kabel bij te trekken in de leiding (die nemen veel minder ruimte in dan een volledige cat5e kabel), dan ben je klaar en blijft je lan kabel geschikt voor gigabit lan.

Mocht dat niet passen/lukken, Dan is er wel een oplossing, maar daarbij is de beperking dat je netwerk verbinding over die netwerk kabel nog maar max 100 mpbs zal zijn. 100 mbit gebruikt maar 2 van de 4 paren in een ethernet kabel. Daarom kun je dan de overige ader paren gebruiken voor 1 of zelfs 2 telefoon lijnen.

Het makkelijkste is om dan zoiets te gebruiken (2 stuks aan beide kanten van de kabel in de muur 1)
http://www.dual-comm.com/RJ45_RJ11_Cable_Share.htm
die kun je gewoon aan beide kanten op de kabel aansluiten en dan heb je een telefoon lijn + 100 mbps netwerk aansluiting.

Je kunt het ook zelf maken, maar LET OP, Daarbij moet je heel goed oppassen en weten wat je doet, anders kun je schade aan je apparatuur veroorzaken (Netwerk en telefonie gaat electrisch namelijk niet goed samen!!, zie hieronder voor info)

Heb dit zelf jaren lang zo gebruikt in de pre gigabit tijd.

In een standard ethernet kabel worden het groene en oranje paar gebruikt voor 100 mbit ethernet. Je kunt het blauwe of bruine paar dus gebruiken voor je telefoon lijn. Je kunt daar netjes verloopjes voor kopen of gewoon een RJ11 connector aan zetten evt met een extra stukje kabel. (deze gebruikt in de meest gangbare kleuren tegenwoordig alleen de middelste 2 draadjes maar (normaal groen en rood).

LET OP!
Mocht je dit gaan doen, zorg er dan wel voor dat je het bruine en blauwe ader paar aan beide kanten losmaakt van stekker/connector en netjes schermt (bijv. met tape) zodanig dat ze geen contact met elkaar kunnen maken (dus elk van de 4 draadjes individueel aftapen aan beide kanten) en ook niet meer met het netwerk via de connector aan het eind van de kabel. Als je dit niet doet, krijg je storing of in het ergste geval schade aan je apparatuur!!!

Het werkt zelfs prima met ordinaire kroonsteentjes om de het aderpaar en de RJ11 kabel te koppelen.... maar charmant is het niet (let wel op dat je niet met het groene en oranje aderpaar rommelt als je ook een 100 mbit netwerk verbinding over de kabel wilt houden, de twists in de kabels zijn namelijk van belang voor de 100 mbit connectie (telefoon is veel minder gevoelig).

Voor de duidelijkheid, het is dus niet mogelijk om een kabel te maken met aan 1 kant RJ11 en aan de andere kant een 'normale' rj45 en deze dan op een switch aan te sluiten!!! dat gaat absoluut niet werken (en mogelijk zelfs schade aan je apparatuur veroorzaken). Je moet telefonie (RJ11) electrisch gescheiden houden van netwerk, maar (omdat 100 mbit netwerk maar 2 van de 4 ader paren in een cat5e kabel nodig heeft) kun je dus wel de 2 andere paren gebruiken voor andere toepassingen. (nogmaals als je dat doet, maak ze dan wel los van de netwerk connectors aan beide kanten zoals eerder beschreven).

succes!

[ Voor 5% gewijzigd door VVV-007 op 10-04-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477979

Als je het niet zeker weet, zou ik als ik jou was niks ondernemen.. Heeft je telefoon leverancier geen technisch monteur welke langs kan komen?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 19:55
Komt die utp in de woonkamer uit in een socket? In dat geval kan het misschien netter en mooier zijn om daar gewoon je rj11 in te prikken.
Sowieso kan je als je geen zin hebt om in die kabel te knippen verloopjes kopen/zelf maken. Dat is misschien een betere oplossing als het een goede kwaliteit kabel is die je in de toekomst weer als UTP wilt gebruiken.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als ik het goed begrijp loopt er nu al een netwerk verbinding over de kabel en wil TS die behouden en daarbij een telefoon lijn. Dat kan op zich maar de netwerk kabel wordt dan wel maar max 100 mbit. Er zijn verloopjes voor (toegevoegd in mijn vorige post) of je kunt het zelf maken (zoals boven beschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 19:55
VVV-007 schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:06:
Als ik het goed begrijp loopt er nu al een netwerk verbinding over de kabel en wil TS die behouden en daarbij een telefoon lijn. Dat kan op zich maar de netwerk kabel wordt dan wel maar max 100 mbit. Er zijn verloopjes voor (toegevoegd in mijn vorige post) of je kunt het zelf maken (zoals boven beschreven).
Ja, zie ook nu dat hij eigenlijk het netwerk ook wou gebruiken. Dan inderdaad terugschalen naar 100mbit of gewoon toch een extra kabel trekken.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoogstwaarschijnlijk bel je nu al middels VOIP dus als je een AVM Fritzbox 7390 of 7490 als modem/router hebt: Die apparaten hebben de mogelijkheid om direct DECT telefoons te koppelen op het interne VOIP/SIP gedeelte.

Moet je uiteraard wél de SIP account gegevens van je provider boven water kunnen krijgen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 10-04-2016 16:27 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1