Samenstellen Game PC €800

Pagina: 1
Acties:

• Midsjull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-11 18:30
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en mijn studie. Aangezien ik nog nooit een PC heb gezien die wel Crysis draait, maar geen Word moet dat tweede geen probleem zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assemblage en dergelijke moet wel goed komen. Daarnaast heb ik recentelijk nog een nieuwe harde schijf (SATA) en optische drive gekocht die ik kan hergebruiken, dus die hoeven niet in de build.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Assemblage en dergelijke moet wel goed komen. Daarnaast heb ik recentelijk nog een nieuwe harde schijf (SATA) en optische drive gekocht die ik kan hergebruiken, dus die hoeven niet in de build. Geen flauw benul van welk merk mijn optische drive is, maar mijn harde schijf is van Hitachi.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat ik alles wat ik nodig heb in de build heb zitten, maar mocht ik in jullie ogen nog iets missen hoor ik dat graag!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben direct wantrouwig als ik iets zie zoals Kingston 'Value' bij mijn werkgeheugen, maar dit komt niet door ervaring of kennis. Als jullie denken dat één van de onderdelen die ik in het verlanglijstje heb gezet goedkoper kan zonder kwaliteit te verliezen mag het van mij een B-merk van de plaatselijke action zijn ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag de staatsloterij winnen en voor alle behulpzame forumleden een PC kopen, maar ik gok dat dit kopje daar niet over gaat. Verdere wensen zijn zoveel mogelijk behulpzame suggesties voor mijn build.

Ga je overklokken?
Dit is dus het voornaamste punt waar ik jullie hulp bij nodig heb. Wanneer is het verstandig om iets over te klokken en hoe doe ik dit in hemelsnaam verstandig?
Ik heb GTX960 versies met allerlei snelheden gezien en vraag me af welke de beste is. Als er eentje beter is met een tikkeltje overklokken van mezelf heeft die de voorkeur. Hetzelfde geldt voor de processor.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een verlanglijstje van reacties:
- Zit er nu ergens een bottleneck of geef ik ergens teveel aan uit?
- Zie je een onderdeel dat goedkoper kan zonder kwaliteit te verliezen, let me know!
- Is deze PC geschikt voor een aantal jaartjes gamen waarna ik hem kan upgraden of heb ik bepaalde verouderde slots die over twee weken nooit meer gemaakt worden? (dit is me dus al twee keer overkomen...)
- Is dit moederbord goed?
- Is het verstandig om een mindere processor te nemen en dit geld te steken in een gtx 970 als ik hem grotendeels voor gamen gebruik? (Intel Core i5-4460 Boxed bijvoorbeeld?)

Nog even een kleine toevoeging: Mn huidige pc heeft het begeven dus lang wachten op een nieuwe zit er niet in. Mocht er binnen dit budget binnen een maand een spectaculaire verbetering zijn te krijgen, kan ik het nog uithouden, maar veel langer dan dat zou ik niet willen wachten.

Alvast enorm bedankt voor alle hulp namens deze tweakers nieuweling op het forum!

Nieuwe build a.d.h.v. tips van Robin.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 184,95€ 184,95
1ASRock B150A-X1€ 83,01€ 83,01
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G€ 227,-€ 227,-
1Sharkoon VG4-W Rood€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,51

Aangezien de kosten door zijn build omlaag gingen heb ik dit inelkaar geknutseld. Gaat de voeding dit trekken en is de R9 390 beter dan de GTX 970?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 184,95€ 184,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 341,99€ 341,99
1Sharkoon VG4-W Rood€ 30,95€ 30,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,95€ 28,95
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 794,44

[ Voor 53% gewijzigd door Midsjull op 09-04-2016 21:30 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De vraag is natuurlijk ook nog: welke games precies. Een pc die ARMA moet draaien heeft andere eisen als iemand die BF4 wilt spelen.

Maar, er zijn sowieso al wat puntjes van aandacht:
Overclockbare, en dus dure, i5 in een niet overclockmobo. Gewoon een i5 6400 pakken, veel goedkoper, performanceverschil merk je niet.

De GTX960 vind ik niet heel interessant, voor minder heb je een pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate welke toch leuk wat sneller is. Wel wat minder zuinig, maar, dat verschil valt mee.

Sharkoon kasten vind ik niet zo. Er is nog ruimte in het budget, dus koop gewoon een echte kast, zoals een pricewatch: Fractal Design CORE 2300

16GB geheugen is nog steeds overkill voor 95% van de gaming, haal gewoon dus eerst 8GB, en prik er desnoods later wat bij. pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213 is simpel doch prima.

Die voeding is meh, een erg leuk ding is de pricewatch: Corsair CX450M

Een grotere SSD kan imo ook geen kwaad, 120GB zit vol voordat je het weet, en is ook nog eens erg duur per GB. pricewatch: Crucial BX100 250GB is een prima ding.

People as things, that’s where it starts.

• Midsjull
Dankje voor de snelle reactie Robin!

Dat met die processor was ik al bang voor en ik heb net met een wijziging nog een andere processor als alternatief gegeven (Intel Core i5-4460 Boxed).

Bij merkvoorkeur had ik misschien aan moeten geven dat mijn ervaringen met ATI niet al te best zijn, maar dit is met een kaart van een jaar of 8 oud. Zijn die twijfels nog steeds gegrond of is dat inmiddels niet meer zo?

Met die RAM ga ik met je mee. Altijd een optie voor later.

Welke games ik speel verschilt enorm. Van pixelart games tot de witcher 3. Het hele spectrum komt voorbij.

Ik ga weer eens even knutselen. Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Midsjull op 09-04-2016 20:27 ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Het is geen ATI meer, het is AMD nu. En sinds de tijd dat het AMD is is het een stuk vooruit gegaan! (al was ATI ook de slechtste niet)

• Midsjull
rickbovenkamp schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:28:
Het is geen ATI meer, het is AMD nu. En sinds de tijd dat het AMD is is het een stuk vooruit gegaan! (al was ATI ook de slechtste niet)
Oke! Dan moet ik heel wat geschreeuwde beloftes ("IK KOOP *^%#%# NOOIT MEER ATI(nu dus AMD) ZOOI!) terugnemen... O-)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Elke serie heeft zo zijn goede en mindere kaarten. De Nvidia 8XXX serie kaarten waren bij bijvoorbeeld erg berucht vanwege slechte soldeersel waardoor ze snel kapot gingen, en zo zijn er voor elk merk wel dingen voor en tegen te zeggen. Om een merk af te laten vallen door 1 slechte ervaring is imo niet heel eerlijk, vooral niet als er bijv een aftermarket koeler op zit. De r9 290 van ASUS is bijv weer berucht omdat die de VRM's van de GPU slecht koelen. Door goed inlezen kan je dit soort problemen van tevoren al voorkomen.

Voor valueram geld ook: het is goedkoop maar zeker geen troep: die fancy heatspreaders die je ziet bij andere merken is 99% van de tijd pure marketing BS. In jouw geval kan je moederbord niet eens geheugen sneller dan 2133 MHz aanspreken. Alles daarboven wordt teruggeclocked naar 2133 MHz.

• Midsjull
Ardjee schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:34:
Elke serie heeft zo zijn goede en mindere kaarten. De Nvidia 8XXX serie kaarten waren bij bijvoorbeeld erg berucht vanwege slechte soldeersel waardoor ze snel kapot gingen, en zo zijn er voor elk merk wel dingen voor en tegen te zeggen. Om een merk af te laten vallen door 1 slechte ervaring is imo niet heel eerlijk, vooral niet als er bijv een aftermarket koeler op zit. De r9 290 van ASUS is bijv weer berucht omdat die de VRM's van de GPU slecht koelen. Door goed inlezen kan je dit soort problemen van tevoren al voorkomen.

Voor valueram geld ook: het is goedkoop maar zeker geen troep: die fancy heatspreaders die je ziet bij andere merken is 99% van de tijd pure marketing BS. In jouw geval kan je moederbord niet eens geheugen sneller dan 2133 MHz aanspreken. Alles daarboven wordt teruggeclocked naar 2133 MHz.
Oei! Dingen over dat moederbord geven mij de indruk dat dit moederbord dus niet toekomstproof is?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Alleen de Z170 moederborden supporten sneller geheugen en dat is imo geldverspilling.
Momenteel heeft geheugensnelheid nog geen echte grote invloed op prestaties. Hoe dat over 5 jaar is, is lastig te voorspellen.

De sandy bridge (i5 2500K) heeft bijvoorbeeld tegenwoordig wel baat bij sneller geheugen, maar die CPU is ondertussen al ruim 5 jaar oud. Dingen toekomstproof proberen te kopen is vrijwel onmogelijk, vooral met onwikkelingen qua 3D ram die de laatste tijd in stroomversnelling gaan. Je B150 moederbord gaat voor nu (komende 3 jaar) iig nog voldoen. Daarna valt er niet veel te voorspellen.

• Midsjull
Hmm, dat klinkt wel prima!

Ik zie trouwens dat ik aardig onder mijn budget aan het komen ben dus ben ik de r9 390 en de gtx 970 gaan vergelijken (hier: http://www.techspot.com/r...9-390x-390-380/page5.html)

Gezien ik op een (niet lachen) scherm speel met een max resolutie van 1680x1050 lijkt me de 970 een betere keuze of zie ik dat verkeerd?

• rickbovenkamp
De GTX 970 is een prima kaart, hij is alleen wat minder toekomstbestendig omdat hij minder goede prestaties levert in DX12 games. Wel is hij wat zuiniger en op dit moment is pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC best interessant geprijsd.

• Midsjull
rickbovenkamp schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:56:
De GTX 970 is een prima kaart, hij is alleen wat minder toekomstbestendig omdat hij minder goede prestaties levert in DX12 games. Wel is hij wat zuiniger en op dit moment is pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC best interessant geprijsd.
Als de 390 het beter doet op dx12 dan zat ik te denken aan deze:
pricewatch: Asus Strix R9 390-DC3-8GD5-GAMING

Is dat een goede versie van de kaart?

• fastandfourier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

fastandfourier

Veel voor weinig

Niet echt -- en bovendien nog slecht leverbaar ook. De Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G met backplate is een stuk beter. Ik weet alleen niet of je een R9 390 trekt met een brons gecertificeerde 450 wattvoeding.

Verwijderd

Midsjull schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:44:
Hmm, dat klinkt wel prima!

Ik zie trouwens dat ik aardig onder mijn budget aan het komen ben dus ben ik de r9 390 en de gtx 970 gaan vergelijken (hier: http://www.techspot.com/r...9-390x-390-380/page5.html)

Gezien ik op een (niet lachen) scherm speel met een max resolutie van 1680x1050 lijkt me de 970 een betere keuze of zie ik dat verkeerd?
Als je voorlopig nog op die monitor blijft gamen is het zonde om een GTX 970/R9 390 te kopen. Hou het bij een R9 380(X) en koop een snellere kaart als je aan een nieuwe monitor toe bent.

Waarom kies je voor het AsRock moederbord? De prijs is niet erg aantrekkelijk voor wat je er voor terug krijgt. De pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P geeft meer value for money met M2 en USB3.1.

De Sharkoon VG4 kasten hebben een slechte airflow en zijn verre van stil. Ook is de bouwkwaliteit matig. Met bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair Carbide SPEC-01 Red Led of pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood heb je, ook al zijn ze duurder, meer waar voor je geld.

• Midsjull
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:21:
[...]

Als je voorlopig nog op die monitor blijft gamen is het zonde om een GTX 970/R9 390 te kopen. Hou het bij een R9 380(X) en koop een snellere kaart als je aan een nieuwe monitor toe bent.

Waarom kies je voor het AsRock moederbord? De prijs is niet erg aantrekkelijk voor wat je er voor terug krijgt. De pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P geeft meer value for money met M2 en USB3.1.

De Sharkoon VG4 kasten hebben een slechte airflow en zijn verre van stil. Ook is de bouwkwaliteit matig. Met bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair Carbide SPEC-01 Red Led of pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood heb je, ook al zijn ze duurder, meer waar voor je geld.
Een nieuwe monitor staat wel op de planning en af en toe game ik op mijn Full HD TV.
Het geluidsniveau van de kast is geen groot issue. Ik heb nu een van ellende uit elkaar vallende MS-tech kast die eruit ziet alsof een vier jarige met scherpe voorwerpen aan het knutselen is geweest en zelfs daar heb ik geen last van het geluid.

Het moederbord is wel een goede. Die ga ik nu aanpassen!

• Midsjull
fastandfourier schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:21:
Niet echt -- en bovendien nog slecht leverbaar ook. De Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G met backplate is een stuk beter. Ik weet alleen niet of je een R9 390 trekt met een brons gecertificeerde 450 wattvoeding.
Dankje! Hier heb ik dus echt geen verstand van!
Heb de kaart die jij aanbeveelt erin gezet.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een R9 390 of iets in die hoek op een 1050p scherm gebruiken is alsof je een Ferrari hebt omdat je 3km moet rijden voor je boodschappen. Het kan wel, maar het is zware overkill. Maar, dan heb je wel een goede reden om een 1440p scherm te scoren :+

Een R9 390 gaat prima samen met een goede 450w voeding, die Corsair is een goede.

Wel moet je bij een R9 390 erop letten dat je een kast neemt met goede ventilatie, aangezien je toch heel wat watt aan warmte moet wegsluizen. Die Sharkoon lijkt te voldoen, gezien die 2 12cm fans heeft.

R9 390 vs GTX970 is nogal een discussie punt die al heel oud is :+ Ze hebben elk zo hun eigen voor en nadelen, en hoe belangrijk je die vind is ook weel heel erg persoonlijk. Sommige mensen willen een zo zuinig mogelijke pc, tja, dan is de GTX970 een betere keuze. Andere mensen willen weer de mogelijkheid open houden tot 1440p, en daarin is de R9 390 weer beter.

DX12 zou in theorie beter moeten werken op een R9 390, maar, de vraag is natuurlijk wat daarvan overblijft in de praktijk.

Zelf zou ik de R9 390 pakken, omdat die naar mijn mening de betere kaart is, krachtigere chip, nooit problemen met te weinig VRAM, en hij kan dus leuker presteren in DX12.

People as things, that’s where it starts.

• Midsjull
Dankje Robin! Geweldige reactie en ik ben er nu over uit! Dit gaat hem worden :)

Iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Midsjull op 10-04-2016 19:37 ]

Verwijderd

Een R9 390 moet je zeker niet in een pricewatch: Sharkoon VG4-W Rood stoppen. Daar is de airflow veel te ontoereikend voor.

• Midsjull
Is een VG5-W beter?

• rickbovenkamp
Nee, die sharkoon kasten zijn beide van niet al te beste kwaliteit.

Verwijderd

Bij Sharkoon moet je minstens een tientje of 6 a 7 uitgeven wil je een beetje redelijke kast hebben. In een eerdere post heb ik een paar alternatieven voorgesteld.
Pagina: 1