Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WAN router op LAN modem/router

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Ik heb een modem / router die het Internet verzorgt. Het private wifi staat uit op deze modem/router, hotspots staat aan dus DHCP voor het 192.169 netwerk idem. Op de LAN poort van deze modem / router zit een andere router aangesloten. Dit modem / router gaat in de WAN poort van de andere router.

Voor het gemak noem ik modem / router gewoon modem en het andere apparaat router. Er gaat dus een kabel van de router WAN poort naar de LAN poort van het modem. De router verzorgt DHCP voor de clients. Clients zijn aangesloten op een switch die weer in de LAN poort van de router gaat. In de switch zit ook nog een andere router waar de DHCP van uit staat dus die dienst doet als wifi AP.

Wat mijn vraag is: hoe kan het dat apparaten aangesloten op de router de pagina van het modem kunnen bereiken ofwel het modem kunnen pingen en in kunnen loggen op het 192.168 netwerk?

Dit zouden volgens mij 2 gescheiden netwerken moeten zijn aangezien de kabel van het modem in de WAN poort van de router gaat... of vergis ik me dan?

monta

Verwijderd

Ligt aan de hardware in principe, maar zo raar is het niet hoor. Als verder niets hebt geconfigureerd kan het best zo zijn dat je een ander netwerk nog steeds kan bereiken.

Als je dus wil dat je je modem niet meer kunt bereiken zal je dat aan moeten passen. Wat voor hardware gebruik je, en wil je dat uberhaupt? Ik vind het zelf wel fijn om iig op mijn modem te kunnen komen.

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:57:
Ligt aan de hardware in principe, maar zo raar is het niet hoor. Als verder niets hebt geconfigureerd kan het best zo zijn dat je een ander netwerk nog steeds kan bereiken.

Als je dus wil dat je je modem niet meer kunt bereiken zal je dat aan moeten passen. Wat voor hardware gebruik je, en wil je dat uberhaupt? Ik vind het zelf wel fijn om iig op mijn modem te kunnen komen.
Maakt verder niet zoveel uit maar ik dacht dat het technisch niet kon omdat de kabel op de WAN poort zit en niet op de LAN poort. Het gekke is dat de computer die op dezelfde switch aangesloten is dan een laptop niet bij het modem kan komen en de laptop wel, beide een vast ipadres in de 10 reeks...

Het is een D-link router en een Ubee modem. Daarnaast nog een TP-link als AP met een ander SSID omdat indien hetzelfde SSID de wireless apparaten toch niet overschakelen..

monta

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
monta schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:01:
Wat mijn vraag is: hoe kan het dat apparaten aangesloten op de router de pagina van het modem kunnen bereiken ofwel het modem kunnen pingen en in kunnen loggen op het 192.168 netwerk?
Je hebt verschillende (LAN-zijde) subnets op je modem en router. Al het verkeer dat naar je router gaat dat niet binnen z'n eigen subnet valt gaat vervolgens de WAN-poort uit.

De denkfout die hier op de loer ligt is:'alles' dat met 192.168. begint bevindt zich aan de LAN-zijde.

Overigens is het voor 'echte' netwerkpartijen wel gangbaar om hun routers dusdanig te configureren dat RFC1918-reeksen (waaronder 192.168.0.0/16) nooit het 'internet' bereiken (en andersom).

Bij je router zal de fabrikant beredeneerd hebben dat flexibiliteit (toch nog een LAN achter je WAN-poortje) de voorkeur heeft boven een strikte firewall op de WAN-poort.

Waarschijnlijk is je router echter niet zo flexibel dat je het modem werkelijk kunt firewallen. Een workaround zou zijn om het subnet van je router te veranderen in /16, dan is je modem zeker onbereikbaar (aangenomen dat 'ie ook in 192.168.x.y leeft).

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Thralas schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:21:
[...]
Waarschijnlijk is je router echter niet zo flexibel dat je het modem werkelijk kunt firewallen. Een workaround zou zijn om het subnet van je router te veranderen in /16, dan is je modem zeker onbereikbaar (aangenomen dat 'ie ook in 192.168.x.y leeft).
Misschien iets met parental-control ofzo en dan het IP v/h modem blokkeren