Ruis vooral bij downloaden

Pagina: 1
Acties:

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09-2025

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Hoi,

Nou, een tijd na dat ik een nieuwe computer had gekocht (met een Gigabyte z97X gaming 5 moederbord), hoorde ik wat ruis uit de boxjes (Cambridge Soundworks Digital audio set, met subwoofer). Na wat uitzoeken blijkt deze ruis er vooral te zijn als ik iets aan het downloaden ben, aangezien je het dan kunt horen. Zodra ik de ethernetkabel uit de PC trek is ook alle storing weg.

Kan het zijn dat op een een of andere manier het component dat het internet verwerkt (met die "Killer-features") op mijn moederbord de interne Realtek audio-chip stoort op mijn moederbord? Ik heb namelijk geen geluidskaart aangeschaft. Zo ja, wat kan ik hier aan doen en hoe zit het precies? Zou dit onder garantie kunnen vallen? Want ik vind het wel raar dat ik hier na aanschaf van de computer volgens mij in eerste instantie geen last van had.

Ik heb ook geprobeerd de ethernetkabel compleet los te leggen van de audioset, maar dit verhelpt het probleem niet.

Kan iemand mij helpen en zeggen of mij vermoeden klopt en of er misschien nog een andere oorzaak kan zijn?

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
Je kunt proberen er een aardlus isolator tussen te zetten. Als je speakers analoog aangesloten zijn tenminste. Kost ongeveer een tientje.

Verder zijn die realtek chips nooit afgeschermd dus het zou best kunnen dat het hier en daar wat stoort. Mijn Intel NUC heeft hetzelfde probleem en dat was compleet weg na een isolator.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

Compizfox

Bait for wenchmarks

spokje schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:37:
Je kunt proberen er een aardlus isolator tussen te zetten. Als je speakers analoog aangesloten zijn tenminste. Kost ongeveer een tientje.

Verder zijn die realtek chips nooit afgeschermd dus het zou best kunnen dat het hier en daar wat stoort. Mijn Intel NUC heeft hetzelfde probleem en dat was compleet weg na een isolator.
Een aardlus is iets anders door interferentie tussen onderdelen op het moederbord.

In dit geval lijkt het mij het meest voor de hand liggend dat je Ethernet-controller stoort op je audiochip (beide op het moederbord). Dat heeft niets te maken met een aardlus en een "isolator" gaat daar ook niets aan doen.

Wat in dat geval wel zou helpen, is om een externe DAC (geluidskaart) te gebruiken. Maar zorg allereerst dat je het volume van je geluidskaart (softwarematig geregeld) zo hoog mogelijk zet, en het volume op je geluidsset zo laag mogelijk zet. Hiermee voorkom je dat je de ruis extra gaat versterken. Misschien dat het hiermee al dermate wordt verminderd dat je er geen last meer van hebt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
Ok. Sorry. Ik praat onzin indd. Wacht, ik haal dat ding er meteen tussenuit zodat ik kan genieten van de bliepjes en het gekraak zodra er schijfactiviteit is 8)7

Verwijderd

spokje schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:57:
Ok. Sorry. Ik praat onzin indd. Wacht, ik haal dat ding er meteen tussenuit zodat ik kan genieten van de bliepjes en het gekraak zodra er schijfactiviteit is 8)7
Geen reden om meteen zo op de teentjes getrapt te zijn. Het zijn vermoedelijk gewoon 2 verschillende problemen. Kraakjes en piepjes door schijfactivitiet komt waarschijnlijk door slecht afgeschermde speakers of speaker draad, die door magnetische velden worden verstuurd. Een ethernetkabel gebruikt dusdanig lage spanningen en veroorzaakt geen magnetische velden, waardoor een aardlus of magnetische storing niet snel de veroorzaker kan zijn.

Kans is dus idd veel groter dat het door storing op het moederbord komt. Een lose geluidskaart is sws nooit verkeerd, komt de kwaliteit vrijwel altijd flink ten goede.

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Compizfox schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:44:
[...]
Wat in dat geval wel zou helpen, is om een externe DAC (geluidskaart) te gebruiken. Maar zorg allereerst dat je het volume van je geluidskaart (softwarematig geregeld) zo hoog mogelijk zet, en het volume op je geluidsset zo laag mogelijk zet. Hiermee voorkom je dat je de ruis extra gaat versterken. Misschien dat het hiermee al dermate wordt verminderd dat je er geen last meer van hebt.
Ja, want ik heb hier natuurlijk ook zomaar even een geluidskaart liggen die ik zomaar in de computer kan stoppen zonder dat mijn garantie naar de knoppen gaat.... :P 8)7 Hoe harder ik het geluid zet met de bijgeleverde handmatige controller (klein kastje met een volumeknop), hoe meer ik de ruis hoor. Maar het volume via de computer veranderen, lijkt niks aan de ruis te veranderen. Wat moet ik nu dus doen? Daarnaast lijken beide speakertjes te storen.

Ik heb ook het gevoel dat het wel eens kan zijn dat ik misschien de audioset verkeerd heb aangesloten. Zou iemand willen kijken naar onderstaande foto's (klik op ze om ze te vergroten) en kijken of ik alles wel goed heb aangesloten toen, aangezien ik niet honderd procent zeker ben wanneer de storing begon? Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/CWP010K6mvbc38FtCp91JhSU/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/QiUxevqyxOy0eBkkmt771F2B/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ZRzHVTOQgVFvz079TAGZGWk3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/793AuM38rQ3u4gyjk52aa2pC/medium.jpg

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Verwijderd

Je hebt de audio en en audio out bijde aangesloten op ingangen van de set. Haal iig is de audio out los. Kijken of dat scheelt.

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:13:
Je hebt de audio en en audio out bijde aangesloten op ingangen van de set. Haal iig is de audio out los. Kijken of dat scheelt.
Ok, maar zorgt dit er niet voor dat er Stereo-audio te horen is i.p.v. mono? De ruis in idd een beetje minder geworden, maar niet veel en het is dus nog duidelijk hoorbaar.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:18

D4NG3R

kiwi

:)

Euh, het is de bedoeling dat je gewoon 1 stereo-stereo kabel gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/60160e7f8238b2f909296430ff3659ac.png

http://www.manualslib.com...igital.html?page=9#manual

Trek de lichtgroene stekker er eens uit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrtnptrs schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:11:
[...]

Ja, want ik heb hier natuurlijk ook zomaar even een geluidskaart liggen die ik zomaar in de computer kan stoppen zonder dat mijn garantie naar de knoppen gaat.... :P 8)7
Ik stel toch nergens voor dat je een andere interne geluidskaart moet proberen? Ik had het over een externe. Ook dat kun je natuurlijk niet zo even proberen (die heb je vast niet liggen thuis), maar het was maar een suggestie voor een oplossing voor je probleem.
Hoe harder ik het geluid zet met de bijgeleverde handmatige controller (klein kastje met een volumeknop), hoe meer ik de ruis hoor. Maar het volume via de computer veranderen, lijkt niks aan de ruis te veranderen. Wat moet ik nu dus doen? Daarnaast lijken beide speakertjes te storen.
Dat klopt helemaal. Je moet handig gebruikmaken van het feit dat het volume veranderen via de computer niets aan de ruis verandert.

Zoals ik dus al zei in m'n vorige post, moet je het volume van je geluidskaart zo hoog mogelijk zetten (aangezien dat niet de ruis versterkt), en het volume van je audioset zo laag mogelijk zetten. Op die manier krijg je een zo hoog mogelijke SNR door de ruis zo min mogelijk te versterken.
Ik heb ook het gevoel dat het wel eens kan zijn dat ik misschien de audioset verkeerd heb aangesloten. Zou iemand willen kijken naar onderstaande foto's (klik op ze om ze te vergroten) en kijken of ik alles wel goed heb aangesloten toen, aangezien ik niet honderd procent zeker ben wanneer de storing begon? Alvast bedankt!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Vanwaar die kabel in de audioingang van je PC?

mrtnptrs schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:22:
[...]

Ok, maar zorgt dit er niet voor dat er Stereo-audio te horen is i.p.v. mono? De ruis in idd een beetje minder geworden, maar niet veel en het is dus nog duidelijk hoorbaar.
Nee, natuurlijk niet :+

Eén enkele geluidskabel draagt twee signalen, één voor links en één voor rechts. Koptelefoons/oortelefoons hebben toch ook maar één kabel? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 09-04-2016 20:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Topicstarter
D4NG3R schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:22:
Euh, het is de bedoeling dat je gewoon 1 stereo-stereo kabel gebruikt:

[afbeelding]

http://www.manualslib.com...igital.html?page=9#manual

Trek de lichtgroene stekker er eens uit.
You are my hero! Volgens mij heb je mij al ooit eens eerder uit de penarie geholpen, maar dit heeft geholpen, ik hoor nu alleen nog maar ruis als ik mijn oren heel dicht bij de speakertjes houdt. Dit zal wel normale storing zijn, maar tijdens het downloaden hoor ik zelf dus niks meer. Eeuwige dank! _/-\o_ Als ik het ooit weer hoor, zeg ik het!

Pagina: 1