Vraag

• Dimitri.vdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01 19:04
Goeiedag,

Ik heb momenteel een Gigabyte x79 UD5 moederbord met een Palit Jetstream GTX680
Ik zou graag een 2de grafische kaart bij plaatsen, namelijk deze: Gigabyte GTX 680 OC 2GB
Nu is mijn vraag of deze gaat passen. Dit Lijkt mss een domme vraag doch, ik kan het niet zien op het oog.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47141966/Tweakers/5299_big.jpg

Mijn huidige kaart zit in het bovenste PCIEx16_1 Slot. Deze kaart neemt 2 sloten in dus bedekt hij PCIEx1_1.
PCIEx8 is vrij. Daaronder vind je PCIEx1_2 en daar zit mijn W(LAN) kaart.

Daaronder heb je het PCIEx16_2 slot. Hier zou eigenlijk de 2de GTX 680 moeten komen te zitten.
Is daar wel plek voor? Het slot daaronder is leeg maar daaronder heb je allemaal stekkers die gebruikt worden waarvan het 1 meer uitsteekt dan het andere... Wat zijn jullie gedachten hierover?

Edit:
Ik had het erbij moeten zeggen. Ik zou die GTX 680 2de hands kopen voor 100€. Dat lijkt me ideaal om mijn prestaties te verhogen voor weinig geld. Een nieuwe kaart kopen zit er simpel weg niet in voor nu. De reden dat ik het wil doen is dat ik nu een WQHD scherm heb en redelijk wat werk in davinci resolve.

mvg

[ Voor 21% gewijzigd door Dimitri.vdv op 09-04-2016 18:50 ]

Beste antwoord (via Dimitri.vdv op 11-04-2016 09:30)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Om een 2e 680 te kopen heb je ongeveer 140 euro nodig. Ik ga dan ook ervan uit dat dat je budget is.

Je huidige 680 ook zo'n 140 euro opleveren. Met die verkocht heb je 280 euro beschikbaar als budget. Een 2e 680 kan meer raw performance bieden dan vele nieuwe en 2e hands opties voor 280 euro, zoals een 2e hands 970.

Een 2e hands 970 is echter wel wat meer "future-proof", heeft meer geheugen, zal aanzienlijk beter presteren qua gevoel (geen SLI glitches, SLI lag of incompatibilteitsproblemen) en zal aanzienlijk minder stroom en warmte problemen geven.

Verder is SLI een grotere impact op de CPU omdat de CPU 2 kaarten moet aansturen ipv 1: Voor dezelfde FPS en grafische settings kost een SLI setup met 2 minder krachtige kaarten meer CPU kracht dan 1 krachtige GPU. Als je CPU niet in de buurt van een bottleneck komt, is dit geen probleem.

Je SLI kaart zal zeker wel passen, maar je hebt er wel een goede 700+ watt voeding voor nodig + wat extra case-fans. Als je zelf de stroomrekening betaalt, hoger dan 1080p wil spelen of niet 100% zeker bent of al je games perfect SLI draaien: Haal een 970.

Weet je zeker dat SLI goed werkt in jouw games & speel je geen hoge resoluties of de nieuwste games, maar wil je wel meer FPS en zit je CPU niet boven de 70% gebruik in de games: Haal dan je 2e GPU.

Ik zelf adviseer: verkoop je kaart, haal een 970. Gezien je vraag betwijfel ik of je ervaring heb met SLI. Wanneer je geen ervaring ermee hebt, kan ik je alvast vertellen dat de aanschaf van de 2e kaart wat teleurstellingen met zich mee zal brengen in de vorm van technische issues.

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2016 20:04 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Alle reacties

Verwijderd

Mijn gedachte: ga niet SLI met een GTX 680. Verkoop de Palit die je nu hebt, en koop een enkele kaart, zoals bijv. een GTX 970 of GTX 980, afhankelijk van wat je met je PC doet.

SLI is het met zulke 'oude' kaarten niet waard imo.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lekker je kaart voor de komende tijd houden en wachten tot Pascal en Polaris uitkomen. Ik zou geen SLI draaien met een mid end kaart (zeker niet met een die maar 2gb heeft, dat is leuk op 1080p maar hoger wil je er niet mee).

• Dimitri.vdv
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:45:
Mijn gedachte: ga niet SLI met een GTX 680. Verkoop de Palit die je nu hebt, en koop een enkele kaart, zoals bijv. een GTX 970 of GTX 980, afhankelijk van wat je met je PC doet.

SLI is het met zulke 'oude' kaarten niet waard imo.
Klopt, echter zou ik mijn 2de 680 2de-hands kopen en dan is dat natuurlijk een goedkope manier om te upgraden in tegenstelling tot een nieuwe kaart. Daar heb ik momenteel toch het geld niet voor over.

Thx!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan zou ik alsnog je 680 verkopen en er wat moderners 2ehands bijkopen.

SLI gaat passen, je hebt zat sloten, je bord ondersteund SLI, dus die optie kan wel altijd (ook al is het misschien niet de meest zinnige.

Verwijderd

Welke voeding heb je? Nog een kaart erbij vraagt nogal wat van dat onderdeel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Om een 2e 680 te kopen heb je ongeveer 140 euro nodig. Ik ga dan ook ervan uit dat dat je budget is.

Je huidige 680 ook zo'n 140 euro opleveren. Met die verkocht heb je 280 euro beschikbaar als budget. Een 2e 680 kan meer raw performance bieden dan vele nieuwe en 2e hands opties voor 280 euro, zoals een 2e hands 970.

Een 2e hands 970 is echter wel wat meer "future-proof", heeft meer geheugen, zal aanzienlijk beter presteren qua gevoel (geen SLI glitches, SLI lag of incompatibilteitsproblemen) en zal aanzienlijk minder stroom en warmte problemen geven.

Verder is SLI een grotere impact op de CPU omdat de CPU 2 kaarten moet aansturen ipv 1: Voor dezelfde FPS en grafische settings kost een SLI setup met 2 minder krachtige kaarten meer CPU kracht dan 1 krachtige GPU. Als je CPU niet in de buurt van een bottleneck komt, is dit geen probleem.

Je SLI kaart zal zeker wel passen, maar je hebt er wel een goede 700+ watt voeding voor nodig + wat extra case-fans. Als je zelf de stroomrekening betaalt, hoger dan 1080p wil spelen of niet 100% zeker bent of al je games perfect SLI draaien: Haal een 970.

Weet je zeker dat SLI goed werkt in jouw games & speel je geen hoge resoluties of de nieuwste games, maar wil je wel meer FPS en zit je CPU niet boven de 70% gebruik in de games: Haal dan je 2e GPU.

Ik zelf adviseer: verkoop je kaart, haal een 970. Gezien je vraag betwijfel ik of je ervaring heb met SLI. Wanneer je geen ervaring ermee hebt, kan ik je alvast vertellen dat de aanschaf van de 2e kaart wat teleurstellingen met zich mee zal brengen in de vorm van technische issues.

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2016 20:04 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor 1440p wat je blijkbaar van plan bent kan het ook een optie zijn om een 290 te nemen, die is op deze resolutie net zo snel as een GTX970 en vaak net wat goedkoper. Als je een 290x kan scoren voor de prijs van een tweedehands GTX970 dan is dat nog beter.

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 22:02
De tweede GPU in de derde x16 en you are ready to go :). Anyways, momenteel zullen AMD kaarten meer bang voor buck geven. Ik heb 6 maanden geleden twee HD7770 gekocht voor 70 euro. Maar merkt toch doordat er maar 1 GB geheugen heb de GPU het zwaar heeft met alle nieuwe spelling zelf in XFire.

• Dimitri.vdv
Bedankt allemaal voor de reacties. jullie hebben me ervan weerhouden om SLI te gaan ;)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
SLI is denk ik leuk als je kaart nog niet heel erg verouderd is. De kaart van jou kan prima door, maar ik bedoel dat het de nieuwste serie of daarvoor is. Dan kun je denk ik misschien nieuw of tweedehands een kaart scoren, en heb je wellicht betere prestaties dan wanneer je je kaart verkoopt, en 1 nieuwe (snellere) kaart koopt.

...

Pagina: 1