Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usefulidiot.198
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:20
Een paar maanden geleden is mijn Sony HDR-TG3e overleden en heb ik mijn Sony a6000 ingezet als vervanger. Ondanks dat ik tevreden ben over de beeldkwaliteit van de a6000 loop ik ook tegen enkele beperkingen aan, zoals de maximumduur van 30 minuten video schieten (erg irritant tijdens een vlog, unboxing of concertvideo). Kortom, tijd voor een nieuwe video camera!

Afgelopen dagen heb ik aardig wat research gedaan en reviews gelezen en kom steeds weer uit op de volgende cams:

- Sony FDR-AX33
- Panasonic HC-WX970
Beide camera's komen steeds weer boven, omdat de 4K mogelijkheid mij aanspreekt (future-proof) en de stabilisatie die Sony biedt.

Sinds gisteren is er nog een derde optie bijgekomen, namelijk de Sony NEX-VG10, een wat oudere FullHD camera. Deze kan ik icm 18-200 lens, lader en 2 accu's overnemen voor 500,-. Grote voordeel van deze camera is dat ik goed bekend ben met de NEX camera's en al aardig wat lenzen heb.

Het editen van de video's zal gedaan worden op een Macbook Pro late-2011 met 8 gig RAM in Final Cut Pro.
Deel van de video's zal op Youtube eindigen, een deel zal prive blijven en op HD of Bluray terechtkomen.

Budget ligt rond de 900 euro. Ik blijf maar twijfelen, wie geeft mij een zetje in de goede richting?

PSN: nameless-iD_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Basisvraag dan maar: wat gaat 4K jou de komende paar jaar 'echt extra' geven boven fullhd.. Stel, je eerste kind komt op de wereld en je kunt die eerste jaren vastleggen in 4K, geef ik je groot gelijk.. Voor unboxing/vlogs/amateurcpncerten zie ik geen meerwaarde met 4K. Daarbij zullen de 4K camera's aanzienlijk beter zijn met beeldkwaliteit wanneer deze standaard gemeengoed is. Ik zou dan nog even wachten met 4K :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Full-HD of 4K, het zal voornamelijk de lens zijn die het verschil zal maken in kwaliteit. Je hebt immers weinig aan 4K als de lens niet het oplossend vermogen heeft.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usefulidiot.198
Bedankt voor jullie antwoord! Ik heb besloten voor de Sony NEX-VG10 te gaan.
Doorslaggevend is geweest dat 4K nog geen gemeengoed is; niemand die ik ken heeft een 4K capable scherm in huis en mbt camcorders is het idd nog 'vroeg'. Daarnaast heb ik ook het vermoeden dat het editten van 4K-materiaal op mijn late-2011 Macbook Pro niet geheel soepel zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

usefulidiot.198 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:31:
Bedankt voor jullie antwoord! Ik heb besloten voor de Sony NEX-VG10 te gaan.
Doorslaggevend is geweest dat 4K nog geen gemeengoed is; niemand die ik ken heeft een 4K capable scherm in huis en mbt camcorders is het idd nog 'vroeg'. Daarnaast heb ik ook het vermoeden dat het editten van 4K-materiaal op mijn late-2011 Macbook Pro niet geheel soepel zal gaan.
Dat, en bovendien.. hoe wil je 4K gaan editen als je geen 4K scherm hebt? Dan zit je telkens naar een gedownsampled resultaat te kijken en wordt het lastig bepalen of de beelden de juiste focus hebben :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usefulidiot.198
Ventieldopje schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:00:
[...]

Dat, en bovendien.. hoe wil je 4K gaan editen als je geen 4K scherm hebt? Dan zit je telkens naar een gedownsampled resultaat te kijken en wordt het lastig bepalen of de beelden de juiste focus hebben :)
Oh, zelf heb ik al een jaar een 4K scherm staan, maar in mijn omgeving ben ik nog steeds de enige.
Zal als je het breder bekijkt ook nog niet veel zijn, met een 4K scherm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah, I stand corrected then ;) Maar ja je hebt wel een punt al is het vaak een beetje kip en ei.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usefulidiot.198
Ventieldopje schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:13:
Ah, I stand corrected then ;) Maar ja je hebt wel een punt al is het vaak een beetje kip en ei.
En daar heb jij weer gelijk in! Heb zelf een 4K scherm, maar 9 vd 10 keer bekijk ik er gewoon hd materiaal op.
Anyway, vanavond kan ik de Nex-vg10 ophalen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Om even tegen de al gegeven argumenten tegen 4K in te gaan:

4K is niet alleen goed voor op 4K-schermen.
- 4K op een 1080p-scherm is scherper dan 1080p op datzelfde scherm omdat er meer informatie beschikbaar is.
- 4K gedownsampled naar 1080p levert een scherper beeld op dat native 1080p.
- 4K geeft de mogelijkheid te croppen zonder kwaliteitsverlies mits je edit in 1080p.
- Als je 4K-beeld out of focus is, ook al is het maar een beetje, dan zie je dat ook prima op een 1080p-scherm.

Ik heb al een aantal interviews geschoten die uiteindelijk véél makkelijker te editen waren vanwege dat croppen. Soms mis je tussenshots en het croppen haalt die factor weg. Ik heb dus wel een 4K-camera gekocht juist vanwege de flexibiliteit, betere kwaliteit én omdat het toekomstbestendig is.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Waarom heb je de Sony FDR-AX33 in het lijstje staan en niet de FDR-AX53? Waarom uberhaupt de FDR-AX33? Ik ken daar nu 1 heel groot (eigenlijk klein :)) nadeel van : De zoeker. Die is klein en niet super fel. Verder een camera die prima beeld oplevert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:48
Misschien handiger als je het hele topic leest ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usefulidiot.198
SomerenV schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 09:36:
Om even tegen de al gegeven argumenten tegen 4K in te gaan:

4K is niet alleen goed voor op 4K-schermen.
- 4K op een 1080p-scherm is scherper dan 1080p op datzelfde scherm omdat er meer informatie beschikbaar is.
- 4K gedownsampled naar 1080p levert een scherper beeld op dat native 1080p.
- 4K geeft de mogelijkheid te croppen zonder kwaliteitsverlies mits je edit in 1080p.
- Als je 4K-beeld out of focus is, ook al is het maar een beetje, dan zie je dat ook prima op een 1080p-scherm.

Ik heb al een aantal interviews geschoten die uiteindelijk véél makkelijker te editen waren vanwege dat croppen. Soms mis je tussenshots en het croppen haalt die factor weg. Ik heb dus wel een 4K-camera gekocht juist vanwege de flexibiliteit, betere kwaliteit én omdat het toekomstbestendig is.
Je noemt een paar mooie voordelen waarmee ik nog geen rekening had gehouden :). Toch denk ik dat het editten op wat oudere hardware aardig wat irritaties zou hebben opgeleverd. Ik heb de NEX-VG10 inmiddels een paar dagen en heb er inmiddels wat uurtjes mee kunnen spelen. Het is echt een flashback naar de tijd dat ik een NEX5 gebruikte. Al met al een verbetering vergeleken met de TG3E die ik hiervoor had. Extra pluspunt voor de 18-200 lens die ik ook op mijn alpha6000 kan gebruiken (en natuurlijk de e-mount lenzen die ik al had op de VG10).

Topic kan wat mij betreft dicht.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Met proxy editen kan je prima op een oude machine 4k editen. Het inladen duurt wat langer alleen.....
Pagina: 1