Geluidsniveau diverse audio bronnen (realtime) gelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:38

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Topicstarter
Lieve Tweakertjes,

Ik zit met een probleem. Het volgende.

Van mijn favo nummertjes heb ik uhhh youtube offline beschikbaar gemaakt zodat ik lekker kan hangen met mijn favo muziek en de desbetreffende clip.

Nu is de offline content (net zoals op youtube) het ene nummer super hard, en bij de ander superzacht.
Is daar een oplossing voor zonder alle MP4's te moeten aanpassen? Best vervelend als je net op de WC zit en er is een "hard" nummertje wat de buren duidelijk kunnen horen.

Ik gebruik Windows10 met de standaard mediaplayer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: Weinig. Weet niet waar ik het moet zoeken.

Alvast bedankt voor jullie hulp _/-\o_
...

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Alle reacties

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Koop een limiter

Iperf

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Topicstarter
En dat is er niet in Software versie?

edit: Zie dus wel wat? Maar wat wordt er dan aangeraden?

[ Voor 15% gewijzigd door Technomania op 09-04-2016 16:43 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen idee ik ben geen expert. ik weet wel dat ze bestaan :P

Iperf

Verwijderd

http://windows.microsoft....me-settings#1TC=windows-7

Misschien dat je hier iets mee kan?

Ben ik nu extra lief? :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2016 16:48 ]

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Topicstarter
Je hebt me iig goed op weg geholpen :> Thnx....Iig wat leesvoer voor straks. (

Verwijderd

technomania schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:55:
[...]

Je hebt me iig goed op weg geholpen :> Thnx....Iig wat leesvoer voor straks. (
Er bestaat ook software, zogenaamde Gain software om te normaliseren. Bijv: http://mp4gain.com/nl/mp4gain.php

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-12 18:14
Volume leveling is available only with files that are in Windows Media Audio (WMA) or MP3 format and contain a volume-leveling value.

Vergelijkbaar met replay gain; er wordt een correctiefactor voor volume in de tags geschreven. Dat kan alleen als er tags zijn, vandaar mp3 en wma. Kan dus misschien niet met jouw mp4's. (Een mp4 is overigens een containerbestand, er zit misschien een ander type bestand zoals mp3 of aac (van Apple) in. Maar die extracten is een teringklus.)
Ik gebruik als mediaspeler Foobar, als ik daarmee mp4's in een playlist stop en de optie replay gain er op toepas lijkt dat te werken.

Een limiter duwt alle pieken in een stuk naar beneden d.m.v. compressie. Dat haalt de dynamiek (contrast tussen hard en zacht) uit het nummer en verzacht alleen de harde passages, het versterkt niet de zachte passages dus de volumeverschillen tussen de nummers blijven bestaan. Bovendien klinkt de compressie beroerd.

Bij normaliseren worden alle passages binnen een nummer zo hard mogelijk gezet. Dat klinkt heel opwindend en stevig als je een enkel nummer een keer hoort maar is vermoeiend als je er een hele avond naar moet luisteren. Ook hier verdwijnt de dynamiek mee en onderlinge volumeverschillen tussen nummers blijven bestaan.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Topicstarter
Wow. Super geholpen nu...

Misschien voor velen een stomme vraag maar ik wist echt niet waar ik het zoeken moest (zonder hardware)

"normaliseren"Dat zocht ik... Is het uitgangs niveau op een "standaard" dB standaard te brengen toch?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Meestal wordt met normaliseren bedoeld dat je over het gehele nummer een bepaalde versterking toepast, zodat de de pieken op 0 dB komen. Je benut dan het dynamisch bereik van het medium maximaal.
Kalief schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:08:
Bij normaliseren worden alle passages binnen een nummer zo hard mogelijk gezet. Dat klinkt heel opwindend en stevig als je een enkel nummer een keer hoort maar is vermoeiend als je er een hele avond naar moet luisteren. Ook hier verdwijnt de dynamiek mee en onderlinge volumeverschillen tussen nummers blijven bestaan.
Ik denk dat je normaliseren verwart met compressie. Bij normaliseren verdwijnt de dynamiek niet.

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 09-04-2016 17:14 ]

• Kalief
technomania schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:09:
Wow. Super geholpen nu...

Misschien voor velen een stomme vraag maar ik wist echt niet waar ik het zoeken moest (zonder hardware)

"normaliseren"Dat zocht ik... Is het uitgangs niveau op een "standaard" dB standaard te brengen toch?
Ja. Maar je normaliseert binnen een nummer, niet meerdere nummers ten opzichte van elkaar. Je verandert er de audiodata mee en dat kun je niet ongedaan maken ('destructive'). Een limiter is een effect die alleen werkt tijdens het afspelen; het verandert de audio niet en er wordt ook niets opgeslagen, je cpu doet het werk. Replay gainwaarden worden opgeslagen in de tags van het bestand maar de audiodata zelf verandert niet, je kunt dit altijd weer ongedaan maken.
TBTL schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:11:
Ik denk dat je normaliseren verwart met compressie. Bij normaliseren verdwijnt de dynamiek niet.
Compressie verlaagt een piek, normalisatie verhoogt alles tot een piek. Compressie kan tijdens het afspelen gebeuren zoals een limiter doet. Maar normalisatie verandert de audio.

[ Voor 19% gewijzigd door Kalief op 09-04-2016 17:15 ]

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Topicstarter
Maar uiteindelijk ben/was ik toch afhankelijk van de uploader van de videoclips.

Dus dat "normaliseren" gaat nog lastig worden vrees ik

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Topicstarter
Kalief schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:12:
[...]

Ja. Maar je normaliseert binnen een nummer, niet meerdere nummers ten opzichte van elkaar. Je verandert er de audiodata mee en dat kun je niet ongedaan maken ('destructive'). Een limiter is een effect die alleen werkt tijdens het afspelen; het verandert de audio niet en er wordt ook niets opgeslagen, je cpu doet het werk. Replay gainwaarden worden opgeslagen in de tags van het bestand maar de audiodata zelf verandert niet, je kunt dit altijd weer ongedaan maken.
Ed dat zocht ik dus...

Heb gewoon een mapje ÿoutube" met 20gb aan clips en die wil ik random afspelen zonder dat gekut met hard/zacht.

En een Afstandsbediening is ook lastig aangezien mijn versterker uit de tijd komt dat je je vrouw/vriendin nog kon laten lopen. :P .... Draadloos keyboard ook geen optie omdat ik er een hekel aan heb. Toetsenbord MET snoer, principe kwestie

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook gewoon eens met bijvoorbeeld Spotify aan de gang gaan. Dan heb je dit probleem niet en klinkt stukken beter.

Verwijderd

Kalief schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:12:
[...]

[...]

Compressie verlaagt een piek, normalisatie verhoogt alles tot een piek. Compressie kan tijdens het afspelen gebeuren zoals een limiter doet. Maar normalisatie verandert de audio.
Je kunt ook nummers onderling met elkaar normaliseren. Had ooit een map Top 2000 in MP3. Die heb ik heel simpel met MP3 Gain onderling genormaliseerd. Daarmee haal je alle niveau's tot hetzelfde niveau zonder dat de dynamiek weg is. Geen centje pijn.

Al is voor mij Flac eigenlijk alleen voldoende. ;)

• Kalief
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:02:
[...]
Je kunt ook nummers onderling met elkaar normaliseren. Had ooit een map Top 2000 in MP3. Die heb ik heel simpel met MP3 Gain onderling genormaliseerd. Daarmee haal je alle niveau's tot hetzelfde niveau zonder dat de dynamiek weg is. Geen centje pijn.

Al is voor mij Flac eigenlijk alleen voldoende. ;)
Ik vermoed - ook vanwege de naam 'Gain' - dat er hier niet werd genormaliseerd maar dat het een vorm van replay gain is. Des te beter ook. Normaliseren was geloof ik oorspronkelijk een studiotechniek die aan de mengtafel werd toegepast tijdens het masteren (van de eindmix naar de mastertape).

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-12 22:06
http://www.howtogeek.com/...-sound-volume-on-your-pc/
Gezocht op "automatic volume leveling", windows 10 schijnt die optie ook gewoon te hebben als je driver het ondersteunt. Anders kun je VLC probrren in plaats van de standaard speler.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Ik gebruik hiervoor inderdaad de normalizer-functie van mijn geluidskaart. Ik wil echt niet meer zonder. Ook ideaal voor films waarbij het ene moment gefluisterd wordt en het volgende de boel explodeert of andere ietwat irritante wisselingen.

Verwijderd

De oplossing is simpel:Google eens op "MP4 multiple normalizer" Gegarandeerd dat je het antwoord vind;)
Pagina: 1