mac pro 1.1 ervaring en vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenbc
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 02:20
Hallo

Ik heb sinds kort een oude mac pro 1.1 gekocht voor een leuke prijs.
Het systeem bevalt me zeer goed. Werd geleverd met Lion 10.7, maar deze heb ik er afgehaald. Ben nl een stapje terug gegaan naar Snow Leopard 10.6.8.
Ten eerste heb ik daar nl een licentie voor liggen en ten tweede zit in Snow Leopard nog rosetta, zodat ik mijn oude ppc-software ook nog kan draaien. Heb nl een aantal powermac's in huis. Tevens ben ik nogal retro ingestald en heb heel veel oude sofware.
Nu heb ik nog gedacht om eventueel de mac te upgraden zodat Mavericks kan draaien, maar dan moet de videokaart gewijzigd worden. Aangezien ik triple -boot wil werken met linux en windows moet dit een mac kaart zijn. Anders heb ik geen boot screen en wordt het moeilijk een os te kiezen. Het verwijderen van Snow Leopard tbv een nieuwere macosx versie is geen optie voor mij.

Nu moet ik zeggen dat het apparaat opvallend stil is. Als ik mijn ogen sluit merk ik niet dat hij hier pal naast me staat. Ook de bouw kwaliteit is geweldig. Eerlijk gezegd was dat de reden om naar zo'n apparaat te zoeken. Wilde alleen niet de hoofdprijs betalen.
Ook het verwisselen van hard-disk gaat prima. Omdat ik graag experimenteer met hardware en andere os-en heb ik lange tijd aan zo'n machine gedacht.
Nu heb ik er alles op geinstalleerd maar zit ik toch wel met een paar "kleine probleempjes"

Ten eerste in MacOSX.
Ik heb zowel windows als Linux (Xubuntu 14.04) op deze machine staan.
Telkens als ik Macos opstart wil hij mijn ext4 schijf met linux erop initialiseren. Moet ik weer op ignore drukken. Allemaal lastig. Hoe krijg ik het voor elkaar om te zorgen dat deze schijf niet ge-mount wordt?
Het editten van /etc/fstab heeft geen zin want daar staat niks in?
Ook wordt van mijn windows 7 schijf de "Door systeem gereserveerd" partitie ge-mount. Hoe krijg ik macosX zover dat hij dat niet meer doet.

In Linux.
In linux heb ik gek genoeg geen problemen. De installatie verliep vlekkeloos en er draait nu 64 bits xubuntu 14.04. Het toetsenbord werkt. Zelf de volume-toetsen en het uitwerpen van cd's werkt.
Zelfs de interne speaker waar normaal de "chime" uit komt produceert geluid onder linux.
Wel heb ik een speciale mac schijf gebruikt. Deze is te downloaden bij cononical. Het probleem bij deze Mac's is namelijk de EFI. Hoewel de machine 64 bits is, is de EFI dit NIET. Deze is 32 bits en dat geeft met het booten van linux problemen. Maar er zijn genoeg distro's die inmiddels toch 64 bits kunnen booten met een 32 bits EFI.

In windows7
Na veel gestoei met de windows opstart cd heb ik uiteindelijk de moed opgegeven om deze cd te laten starten. Telkens kon ik kiezen tussen cdrom1 of 2. Het wilde niet booten. Ovcerigens boot de 32bits versie wel. Maar het is een 64bits machine met 7Gb geheugen en dual Xeon processors. Daar wilde ik geen windows 32 bit op.
Dus heb ik het over een andere boeg gegooid. Ik heb windows7 64 bits gewoon op mijn pc geinstalleerd. Na de installatie heb ik een sysprep gedaan, een image gemaakt en deze image op de harddisk terug gezet. Deze heb ik daarna in mijn mac gestoken. Nu boot hij keurig op.
Alleen het installeren van drivers middels bootcamp gaat niet. Apple ondersteunt geen 64bits bootcamp op deze machine. Ook niet al installeer je het vanuit windows.
Maar goed middels Driver Solution Pack heb ik het voor elkaar gekregen om al de benodigde drivers te vinden. Op de bootcamp cd heb ik nog wel de realtek sound drivers geinstalleerd en heb ik het apple keyboard geinstallerd.
Alles werkt nu, behalve het keyboard. Je kan wel gewoon typen en punt komma gebruiken.
Maar het uitwerpen van cd's gaat niet. Ook werkt het regelen van volume niet
Misschien kan iemand me hier bij helpen. Want via bootcamp gaat het niet. Apple ondersteunt geen 64 bits windows op deze machines?

Al met al is het een leuke machine die nog een behoorlijke tijd mee kan gaan. De bouw kwaliteit is uitmuntent. Als je deze machines koopt om het nieuwste macos te draaien ben je volgens mij met een mac mini beter af. Zijn ook vaak sneller. Deze hardware is nl zes jaar oud en is links en rechts als behoorlijk ingehaald.
Maar als je leuke "geek" hardware zoekt waar je nog lekker in kan "knutselen" heb je een heel leuke machine. Houdt wel rekening met de 32bits EFI als je met 64bits operatings systemen aan de gang gaat. Middels legacy boot werkt dit wel, maar het is niet altijd plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:32
https://discussions.apple.com/thread/3195474?tstart=0

Dit werkte bij mij voor het forceren van bootcamp drivers