Windows 10 sinds kort traag + problemen met SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Hallo,

Ik gebruik al enige tijd Windows 10 64-bit en dat bevalt op zich goed. Mijn computer was altijd supersnel, startte snel op en werkte prima. Sinds een paar dagen ervaar ik echter problemen en ik kan er niet achter komen wat er aan de hand is.

Ik heb een Samsung EVO840 SSD 120GB waar Windows op staat plus wat algemene programma's, en een Samsung EVO840 SSD 250GB waar ik overige software op installeer (het gaat om een muziekpc dus hier staat o.a. FL Studio op met alle VST plugins etc.).

Bij het opstarten merk ik nu regelmatig dat het erg langzaam gaat. Het duurt lang voor ik in Windows 10 ben, en daarna duurt het enige minuten voor alle pictogrammen geladen worden. In taakbeheer zijn er geen processen die veel resources in beslag nemen, dus dat is het zo te zien niet. Het is ook een aantal keer gebeurd dat er tijdens het starten van Windows 'scanning and repairing drive D' kwam te staan. Dit duurt behoorlijk lang en ik heb dan ook weleens op de rebootknop gedrukt. Daarna bleef de pc heel lang hangen op het Windows-scherm, maar uiteindelijk ben ik toch weer in Windows gekomen. Ik heb ook weleens gewacht tot de melding van het scannen en repairen verdween (duurde een uur ofzo) en Windows uiteindelijk toch gestart werd.

Ik draai Samsung Magician om de SSD's in de gaten te houden, en deze geeft aan dat de health goed is. Toch heb ik wel een keer zien staan dat er fouten waren gevonden op de d-schijf en dat chckdsk werd aanbevolen. Dit heb ik dan ook gedraaid, leverde verder niks op. Ik heb ook een aantal keer gehad dat ik in Windows naar foutcontrole ben gegaan voor al mijn schijven, en dat er bij schijf d fouten waren gevonden. Dus dan heb ik scan en repair gedaan en daarna was het weer goed. Maar bij een volgende keer starten waren er weer fouten gevonden of liep Windows weer erg traag etc. Ik heb ook gehad dat ik een programma wilde starten van de d-schijf en dat de hele pc daarna vastliep, vervolgens rebooten en weer traag + schijffouten. Maar het gebeurt ook regelmatig dat er niets aan de hand is en dat ik gewoon programma's van de d-schijf kan starten en kan werken in Windows.

Momenteel zit ik achter de pc en duurde het opstarten weer erg lang, maar er worden nu geen fouten gevonden bij alle schijven. Dus het is niet zo dat de traagheid en startproblemen altijd te herleiden zijn tot schijffouten.

Alles is up-to-date, er zijn geen updates voor Windows beschikbaar. Ik heb gescand met malwarebytes en defender en er wordt niets gevonden op dat gebied.

Mijn vraag is nu: hoe kan het dat de pc sinds een paar dagen ineens af en toe traag opstart? En hoe kan het dat ik af en toe ineens fouten op mijn d-schijf heb? Heeft dit met elkaar te maken of staat dit los van elkaar? Wat kan ik aan beide problemen doen? Zijn er bepaalde logs die ik kan bekijken? Etc.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door Syntagma op 11-04-2016 13:55 . Reden: 850EVO moest 840 zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan een chkdsk doen.
ik neem aan dat je drivers ook ok zijn.

Systeem controle met een diagnose uitvoeren kan als volgt:
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

En check het logboek:
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.

hiermee kan je een diagnose maken.
met:
C:\Windows\System32\resmon.exe
kan je alle bronnen checken.
Dan krijg je wel veel informatie over je systeem.
En daar kan je dan kijken of er ergens wat te ontdekken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma

CHKDSK had ik dus al gedaan, kwam niets uit... Heb systeemdiagnose (perfmon) gedaan: geen problemen gevonden. Ook bij de andere checks niet. Momenteel draait alles ook goed, dus ik kan de tests een keer herhalen op het moment dat er weer wat aan de hand is. Maar er is wel duidelijk iets niet helemaal goed de laatste dagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Syntagma op 09-04-2016 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

check op momenten dat het sloom wordt welke processen er gestart zijn.
In Resmon.exe en taakbeheer kan je ook zien of er veel processor en geheugen activiteit is en welk proces dat veroorzaken.
Services en processen proberen te bekijken op die momenten.
Succes :)

Klik HIER om bijvoorbeeld proces explorer te downloaden.
Dat is een geavanceerde taakbeheer waar alles wat overzichtelijker is en meer informatie te verkrijgen is dan in taakbeheer.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan ook de smart waarden uitlezen voor je d schijf met crystaldiskinfo. Met een screenshot is er misschien wat meer over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:40

basdej

OutSystems Consultant

Heb je al eens op virussen en malware gecheckt?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
De tip van Reepje heb ik even opgevolgd, althans met Samsung Magician zelf. Daar kun je ook de smartwaarden lezen. Hieronder de screenshots voor schijf C en schijf D. Ik zie bij schijf D dat er wat errors staan...? Overigens merk ik op dit moment verder niets aan het systeem, maar ik blijf het in de gaten houden.

Schijf C

Schijf D (errors)

@basdej: Yep, dat had ik ook al in de eerste post aangegeven :)

UPDATE: tijdens het plaatsen van bovenstaande post voerde ik even schijfcontrole uit op de d-schijf. Hij gaf in eerste instantie aan dat er geen fouten waren gevonden, maar ik wilde toch even scannen. Tijdens dit proces liep taakbeheer compleet vast. Kon andere dingen nog wel openen maar er ging toch iets niet goed. Kon de schijfcontrole ook niet annuleren of afsluiten. Heb Windows herstart, maar bleef hangen op 'opnieuw starten'. Toen maar op de restknop gedrukt en daarna werd Windows weer gestart, alleen vrij langzaam. Het duurde even voor de icoontjes getoond werden en voor ik iets kon openen. In taakbeheer valt niet echts iets op, processor is 3%, geheugen 22% en schijf is 33%.

Ik ben bang dat die d-schijf gewoon niet goed is en dat Windows daar elke keer tegenaan loopt. Kan dat?
Ik denk dat ik sowieso even Samsung ga benaderen voor garantie o.i.d. Moet dan wel op zoek naar een manier om de inhoud van de schijf te backuppen en over te zetten. Ik zou gek worden als ik alle muziekprogramma's en plugins opnieuw moet installeren. Weet alleen niet of dat kan, want vaak worden er ook dingen op de c-schijf gezet dus dan werkt het mogelijk niet meer. Of heb je daar bij een backup en terugplaatsing geen last van?

UPDATE2: Andere dingen beginnen ook vast te lopen. Wilde een document openen uit dropbox (staat op schijf E, dus andere schijf en geen ssd).. alles vastgelopen. Weer reset moeten doen, Windows traag laden, icoontjes niet weergeven, vastlopen, hangen, etc. Ik vind het raar omdat ik dus iets opende vanaf een andere schijf, maar blijkbaar kan die d-schijf alsnog voor gezeik zorgen. Ik ga 'm nu tijdelijk uitschakelen en kijken of ik dan geen problemen meer heb, dan weet ik dat het aan die ssd ligt.

[ Voor 68% gewijzigd door Syntagma op 11-04-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:57
En als je die D schijf eens ontkoppeld en dan nog eens probeert? Dan weet je het in ieder geval zeker of het de D is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
D heeft problemen als je naar de smart kijkt.
Wat er gebeurd bij D, en in mindere mate bij C, is een onverwachte stroomuitval. Dit is zeer slecht voor je SSD, en zeker voor de Samsung EVO.
Waar deze onverwachte uitval door komt (na een dergelijke uitval wordt er een power off recovery uitgevoerd= POR) is niet duidelijk, maar kan aan je setup liggen.

Ik zou het hele systeem eens doorlichten, want je D heeft 313 keer een dergelijke powerloss gehad, en dit heeft schade aangericht. Dit terwijl de schijf zelf nauwelijks is gebruikt! (200 GB geschreven) Maar ook de C heeft er 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ik heb de d-schijf nu offline gezet, dus even kijken of er dan minder vastlopers optreden.

Ik schrik wel van die 'schade' door uitvallen, want ik zou zo niet weten hoe dat zou kunnen. Deze pc is nog niet zo oud, zelf samengesteld in 2015 denk ik. Ik heb wel problemen gehad met een kapotte voeding, die is inmiddels vervangen. Ik merk zelf normaal gesproken niets van een stroomuitval (het is niet zo dat de pc uitvalt ofzo). Is dat dan een heel kort dipje waar ik zelf niks van merk maar de schijf wel? Waar zou dat eventueel door kunnen komen? Ik huur een ruimte in een kantoorpand en de pc zit aangesloten op een ongeaard stekkerblok (omdat ik anders gekraak uit de speakers krijg). Of is het meer een Windows-ding? Als het iets met de stroomvoorziening zou zijn, dan zouden beide schijven gelijke uitval moeten vertonen lijkt me. Wel raar dat de ene er dan slechter aan toe is dan de ander.

Maar eens even contact met Samsung opnemen en dit navragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Syntagma op 11-04-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik denk eerder dat bij het uitschakelen van de machine er iets fout gaat waardoor de ssd te snel van de stroom gehaald wordt. Dit omdat er slechts 566 keer is ingeschakeld waarvan 313 keer onverwacht is afgesloten bij de D, maar "slechts" 21 keer bij de C.
Wat voor machine is het, en op welke poorten zitten de ssd's?

Ik zou de D drive niet vertrouwen zoals die nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Kan ik die info over de machine ergens uit een rapport halen en hier plakken? Misschien duidelijker dan wanneer ik het zelf ga beschrijven :)

Maar als er iets fout gaat bij het afsluiten, hoe kan het dan dat dit vaker voorkomt bij de d-schijf dan bij de c?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Staat TRIM wel aan? Verder kun je in Magican ook eens een 'refresh' doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Disable fast startup eens, dit wil nog wel eens voor rare fratsen zorgen bij ssd's en heb je ook niet nodig bij ssd's.
Als je fast startup gebruikt, gaat je pc nooit echt helemaal uit.
Je hebt dan ook nog mensen die dan denken dat de pc uit is en dan met een stroomknop het hele stekkerblok uitzetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
En, ik zie dat je nog de vreselijk brakke firmware hebt waardoor de 840EVO in een slak veranderd.

Zet er dus in ieder geval de nieuwe firmware op.

waardoor de power loss komt weet ik niet, maar de C is slechts 274 keer aangezet, dus de D heeft een probleem met zijn stroomtoevoer (want 566 keer aangegaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Of energiebeheer staat aan op die disk en de disk gaat er niet lekker mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ok:

- TRIM staat aan in Windows, yes. Refresh in Magician zegt me niks?

- Waar vind ik fast startup?

- Ik update de firmware van de SSD's via Magician, en die zegt dat het up-to-date is. Moet ik dat anders doen? Ik zie nu dat ik gejokt heb, het gaat om 840EVO's uit 2014. Die 850's heb ik gekocht voor een andere pc.

- Energiebeheer staat op 'hoge prestaties' (want muziek-pc) en bij 'schijf' staat 'uitschakelen na 20 minuten'. Ik kan niet zien hoe je dat per schijf apart instelt.

[ Voor 22% gewijzigd door Syntagma op 11-04-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Zet er dan eerst de laatste magician op. Ik vind het een pruts programma, maar voor firmware updates is het wel handig.

Al dat spul op de samsung pagina.
http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Schijf uitschakelen staat het best op "nooit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Het grappige is dat Magician zelf aangeeft de laatste versie te zijn (4.5). Dus hun eigen updateservice werkt niet goed. Ik ga nu de nieuwste versie installeren en kijken of er firmware-updates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als Windows traag is, plus je hebt problemen met de SSD, zou ik eens kijken wat de SMART aangeeft van de SSD. :) Ik denk dat je dan wel 1 en 1 bij elkaar kan optellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ok, Magician is bijgewerkt naar de laatste versie. Nu was er opeens wel een firmwareupdate voor de ssd's :) Beide schijven zijn nu ook bijgewerkt. Overigens geeft smart voor de d-schijf nu 377 POR en c-schijf nu op 23. Dus blijkbaar loopt het aantal hard op bij de d-schijf. Nog geen idee waar dat aan ligt.

Energiebeheer heb ik op schijven nooit uitschakelen gezet.

Wat kan ik nu nog meer doen? Contact met Samsung opnemen en kijken of de schijf vervangen moet worden? Zo ja, valt dit dan onder garantie of is het 'mijn schuld'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CptChaos schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:02:
Als Windows traag is, plus je hebt problemen met de SSD, zou ik eens kijken wat de SMART aangeeft van de SSD. :) Ik denk dat je dan wel 1 en 1 bij elkaar kan optellen. ;)
Of je leest de draad eens voordat je reageert.. :P ;)
Fast startup kun je toch ff googlen ?
http://www.tenforums.com/...urn-off-windows-10-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als het zo snel oploopt, zou ik de kabel eens goed checken. Goed vastzetten, zitten er geen knik in enzo.

Als het goed is, zal de restoration tool worden gestart bij de volgende startup, of dat echt een goed idee is met een brakke schijf weet ik niet.

Ik zou de ssd pas voor garantie opsturen nadat je de power loss issue gefixed hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KillerAce_NL schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:13:
Of je leest de draad eens voordat je reageert.. :P ;)
Fast startup kun je toch ff googlen ?
http://www.tenforums.com/...urn-off-windows-10-a.html
Ah, ik was iets te snel idd. :) Lijkt me dat in elk geval een SSD dus niet helemaal lekker is. Dan kan Syntagma het beste de winkel contacteren voor garantie ipv direct contact op te nemen met Samsung. :)
Syntagma schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:13:
Wat kan ik nu nog meer doen? Contact met Samsung opnemen en kijken of de schijf vervangen moet worden? Zo ja, valt dit dan onder garantie of is het 'mijn schuld'?
Garantie claimen doe je bij de winkel waar je de koopovereenkomst mee hebt, niet met Samsung direct. Mocht je later alsnog naar de winkel gaan voor garantie, dan mag de winkel dat dan zelfs weigeren, hoe gek dat ook klinkt. De winkel (waar je de koopovereenkomst mee hebt) heeft namelijk de plicht (als onderdeel van de koopovereenkomst) jou een deugdelijk product te leveren, de fabrikant niet.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 11-04-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ok, fast startup heb ik uitgeschakeld bij energiebeheer.

Bij opnieuw opstarten is er geen restoration tool tevoorschijn gekomen. Maar zo laten dus?

Ik ben nu even advanced performance optimization aan het draaien in Magician, als dat klaar is dan zou alles optimaal en bijgewerkt etc. moeten zijn. Overigens draai ik wel 'rapid mode' en dat soort dingen, maar dat zou allemaal goed moeten zijn met Magician.

Zal hierna even een aantal keer de pc rebooten en kijken of het aantal PORs nog oploopt. Mocht dat niet zo zijn, dan zou het dus aan dat 'fast startup' hebben kunnen liggen? En ik check de kabels nog even.

Wordt vervolgd..

[ Voor 6% gewijzigd door Syntagma op 11-04-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
eehm, rapid mode kan je echt beter niet draaien. Is alleen leuk voor benchmarks, en slecht voor de rest. Misschien is dat je probleem wel.

Zet dat dus in ieder geval uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Rapid mode is niet slecht, komop zeg wat een onzin weer... Zeker weer ergens een mening gelezen en overgenomen...
Bij de ene workload helpt het en bij de andere niet. Is gewoon een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:42:
Rapid mode is niet slecht, komop zeg wat een onzin weer... Zeker weer ergens een mening gelezen en overgenomen...
Bij de ene workload helpt het en bij de andere niet. Is gewoon een keuze.
Jij mag dat vinden, en ik zal niet zeggen dat je alweer onzin uitkraamt. Dat vind ik namelijk wat onaardig. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan ik niks aan doen dat je het niet leuk vind. Zal ik het even onderbouwen ?
http://www.thessdreview.c...rapid-mode-2-1-testing/3/

Het enige slechte wat ik erover weet is dat het sept/okt 2015 nog niet W10 ready was, maar rapid draait al sinds eind dec bij mij onder W10.

De overall consesus van de reviews is, dat het soms helpt en soms niet. Als slecht bestempelen doen ze het nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:01:
Kan ik niks aan doen dat je het niet leuk vind. Zal ik het even onderbouwen ?
Kom op zeg, en dan zeg jij "heb je zeker ergens gelezen en overgenomen" 8)7

Kan ik ook een linkje geven. Of is techreport een suffe site?

http://techreport.com/rev...the-samsung-840-evo-ssd/8

Een RAM cache kan voordelen geven, natuurlijk, maar ook nadelen. Bij een ferme snelheidwinst zou je die nadelen op de kop toe kunnen nemen. Maar bij een kleine snelheidswinst bij enkele workloads, kan je het beter laten.

Synthetische benchmarks zien er in ieder geval beter uit, veel beter, en daar worden mensen gelukkig van, dus ja, dat is wel belangrijk in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Als het echt slecht is om Rapid Mode aan te hebben, waarom biedt Samsung dat dan als optie aan in Magician? Ik heb het ooit aangezet en heb verder geen idee of het iets uitmaakt hoor. Kan het ook eens uitschakelen, ik verwacht ook niet dat ik er veel winst van heb :) --> Heb het nu uitgeschakeld.

In elk geval: ik heb nu dus alles bijgewerkt voor zover ik weet. Heb net de pc uitgeschakeld en weer aangezet, en schijf c ging qua aantal POR van 23 naar 24. Schijf d ging van 377 naar 378. Daarna heb ik een reboot gedaan en de waardes bleven gelijk. Voor de zekerheid nog een reboot: waardes hetzelfde. Hierna heb ik de pc weer uitgeschakeld en opnieuw gestart: c-schijf 25 en d-schijf 379. Het lijkt er nu dus op dat er bij elke afsluiting/start (dus niet reboot) een POR plaatsvindt (wat dat ook mag betekenen). Het aantal loopt in elk geval nu even niet meer zo hard op als eerst.

Verder heb ik de kabels nagekeken, ziet er goed uit. Hier voor de zekerheid wat foto's:
foto1
foto2
foto3
foto4

Ik had de voeding uitgeschakeld om de kabels te bekijken. Na het weer inschakelen van de voeding wilde de pc niet meer starten. Dit heb ik weleens vaker gehad, en dan haal ik even de voedingskabels van het moederbord af en daarna werkt het weer. Aantal PORs staat nu op 26 en 380. Dus bij elke uitschakel of start van Windows loopt het aantal nu met 1 op voor beide schijven.

Valt hier al een conclusie uit te trekken? Wellicht dat de firmware-update het iets beter heeft gemaakt, of het uitschakelen van fast startup. Maar is het normaal dat er telkens 1 POR bijkomt? Volgens mij was dat voor de c-schijf eerst niet zo, dus die gaat er nu juist op 'achteruit'?

[ Voor 6% gewijzigd door Syntagma op 11-04-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het is slecht te zeggen of het goed of slecht is. Het kan een bug zijn, zodat er onware waardes worden toegevoegd, maar het kan ook zijn dat er écht een power loss optreedt en daar zijn SSD's erg gevoelig voor.

@reepje: je begrijpt nog steeds niet dat de Rapid mode niet als SLECHT wordt bestempeld. Dat is alles wat ik zeg. Ik beaam juist dat het soms wel en soms niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Heeft het dan zin om bij Samsung na te vragen of het erg is dat er bij elke shutdown een POR bijkomt? Als zij zeggen dat het normaal is, dan is het prima.

Ik moet zeggen: sinds ik de d-schijf offline heb gezet, loopt mijn pc als een zonnetje en start alles snel op etc. Dus het lijkt er toch wel op dat die schijf kuren heeft en vervangen zou moeten worden (hopelijk garantie bij winkel). Maar dan zou ik eerst moeten weten of het nu goed zit met die PORs...

Voor de zekerheid hierbij even twee nieuwe screens van de huidige smartwaardes:
Schijf C SMART
Schijf D SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Wordt je schijf ook netjes gezien als SSD? Want dan zal 'ie veel sneller slijten als deze geen TRIM gebruikt. Dit kan je controleren door als admin dit even in je command prompt in te voeren:

code:
1
fsutil behavior query DisableDeleteNotify

Hier moet de waarde 0 uit komen en dan staat dit goed. Zo niet... laar het dan maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Yep, daar komt 0 uit. Dat had ik toevallig al gecontroleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Syntagma schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:38:
Heeft het dan zin om bij Samsung na te vragen of het erg is dat er bij elke shutdown een POR bijkomt? Als zij zeggen dat het normaal is, dan is het prima.

Ik moet zeggen: sinds ik de d-schijf offline heb gezet, loopt mijn pc als een zonnetje en start alles snel op etc. Dus het lijkt er toch wel op dat die schijf kuren heeft en vervangen zou moeten worden (hopelijk garantie bij winkel). Maar dan zou ik eerst moeten weten of het nu goed zit met die PORs...

Voor de zekerheid hierbij even twee nieuwe screens van de huidige smartwaardes:
Schijf C SMART
Schijf D SMART
Het is iig niet normaal. Als je googeld zie je dat anderen dit ook hebben. Ben ff mobiel kan het er zo niet voor je bijpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ik ben nu in contact met Samsung via Twitter; ga navragen of het normaal is dat er telkens PORs bijkomen.

Verder ben ik nu erg benieuwd, want in mijn laptop zitten ook twee Samsung SSD's (maar dan 850 ipv 840) dus daar ga ik ook zeker eens kijken wat er gebeurt op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Inmiddels 10 dagen verder en nog geen oplossing van Samsung. Wel excuses dat het lang duurt en dat hun specialisten er mee bezig zijn.. Ondertussen zijn de POR-waardes voor beide schijven opgelopen naar 36 en 390. Die d-schijf heb ik uitgeschakeld en sindsdien loopt de pc als een zonnetje, maar ik wil ze natuurlijk wel allebei kunnen gebruiken. Plus ik ben nu dus 'bang' dat ze op deze manier allebei stuk gaan met elke shutdown/boot. Afwachten nog maar even.. Men vindt het complexe materie bij Samsung geloof ik. Maar contact verloopt via Twitter dus ik weet ook niet in hoeverre er echt technische mensen naar aan het kijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Is een beetje ondergesneeuwd in het topic, maar je D:-schijf is echt stuk
Uncorrectable Error Count staat op 1094 en de ECC Error Rate ook.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Hmm, mocht dat echt zo zijn:

- komt dat dan door de hoge POR-waarde? En had ik daar zelf iets aan kunnen doen?
- kan ik de inhoud van de schijf backuppen en op een nieuwe zetten waarbij de geïnstalleerde programma's nog werken of zal ik alles opnieuw moeten installeren?

Ook nog even wachten waar Samsung mee gaat komen natuurlijk. Sowieso loopt de POR-waarde voor beide schijven nog steeds op, dus dan is het wachten tot ook de C stuk gaat misschien.

[ Voor 15% gewijzigd door Syntagma op 21-04-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK mischien totaal wat anders maar ik zie heel veel gelijkenis.

Ik draai bootcamp op m'n imac met Windows 10.
Vooral om te gamen.

Nu had ik laast precies het zelfde als de TS.
Alles super traag en opstarten duurde een eeuwigheid. Vanalles nagekeken maar niets kunnen vinden wat het zou kunnen zijn.

Ik had gelukkig nog een image van een week geleden dus die erop gezet en presto alles weer super snel en geen enkel probleem meer.

Helaas vandaag weer hetzelfde probleem gehad.
Nu verdenk ik een update van Windows. Had er namelijk weer eentje gehad. (De image had deze laaste update niet). Vanmiddag de image terug gezet en nu draait hij weer als vanouds.

Ik heb nu de updates ff uitgeschakeld ff kijken of het nu wel goed blijft.

De problemen hadden er ales van weg dat de HD was aan het overlijden. De diskscan liet echter geen fouten zien.

Ik probeer niet het topic te kapen ik kijk het wel aan of het nu goed blijft. Maar mischien dat de TS ook last heeft van een foute update.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ik wacht nog steeds op een oplossing van Samsung. Ze geven aan dat het complexe materie is en dat er een externe expert naar kijkt. Beetje vreemd, maar het zal wel. Ondertussen heb ik die d-schijf even (als test) weer online gebracht. Dat duurt sowieso erg lang waar bij de pc ondertussen hangt. Als de schijf er weer is, kan ik nauwelijks mappen of programma's openen. Het duurt erg lang en de boel loopt steeds vast. Lijkt me wel duidelijk dat de schijf kapot is. Nu nog zien te achterhalen hoe dat komt en of er garantie geldt, plus hoe ik het kan voorkomen bij de andere schijf en bij een nieuwe ssd. Voorlopig zit ik er nog wel even mee ben ik bang.

Vraagje: kan ik deze schijf nog backuppen en zo ja, hoe? Ik kan nu geen mappen openen etc. En kan ik het zo backuppen dat ik daarna de geïnstalleerde programma's direct kan gebruiken zonder dat ie dingen mist op de c-schijf etc?

[ Voor 15% gewijzigd door Syntagma op 29-04-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 14:01
Loopt de POR-waarde bij de C-schijf ook op als de D-schijf ontkoppeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Volgens mij wel. De d-schijf is niet fysiek ontkoppeld maar offline gezet in computerbeheer. Is dat hetzelfde of zou ik 'm op een andere manier moeten ontkoppelen? Met offline-modus loopt het bij de c-schijf in elk geval ook op voor zover ik kan zien (staat nu op 39), maar dat kan ik nog meer testen.

Ondertussen probeer ik een backup van de d-schijf te maken, maar die moet eerst door schijfherstel heen en dat duurt een aantal uur. Kijken of het daarna lukt.

Wat overigens opvalt: als ik mijn pc uitschakel (gewoon Windows 10, start, afsluiten) dan hoor je altijd een PING-geluidje over de speakers, het geluid van 'kritieke stop' in de systeemgeluiden. Misschien geeft dat een indicatie dat er altijd een kritieke stop plaatsvindt bij het afsluiten en dat dat de PORs veroorzaakt. Ik zou dan alleen nog niet weten hoe dat komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Syntagma op 29-04-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik onderstaande link om alle drivers en firmware juist up to daten.

Onder W10 werkt W Upate nog niet naar behoren.

Link naar Intel: https://downloadcenter.in...tel-Driver-Update-Utility

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Thanks, ik heb de update gedaan en er was alleen iets beschikbaar voor de chipset. Maar ik denk niet dat dat het probleem gaat verhelpen aangezien de ene ssd al stuk is.

Update: ik mag de schijf retourneren bij de winkel (Azerty) alleen ik wil 'm eerst backuppen (of in elk geval een screenshot maken van alles wat er op geïnstalleerd staat). Alleen dat kan niet want de schijf levert zoveel problemen op dat ik vaak Windows niet eens kan starten, of ik kan geen mapjes openen op de schijf, etc. En ik heb Windows backup geprobeerd, maar die loopt vast op de fouten op de schijf en herstel lukt ook niet. Dus ik wil eigenlijk vragen of iemand weet hoe ik de stukke ssd toch kan backuppen voor ik 'm vervang door een nieuwe...

Bedankt voor het meedenken! Overigens heb ik de schijf nu fysiek uit de pc gehaald, want ik kon onmogelijk nog werken met de computer zolang de schijf actief is. Ondertussen wacht ik ook nog op antwoord van Samsung om uit te zoeken waardoor dit probleem komt en om te voorkomen dat mijn andere ssd ook stuk gaat (want de POR-waardes lopen nog steeds op).

--> Inmiddels reactie van Samsung: zijn het nog aan het onderzoeken, maar het oplopen van POR is niet normaal. Geadviseerd wordt om beide schijven na te laten kijken/om te ruilen bij de betreffende winkel. En van beide schijven backups te maken etc. Dus sja, dat wordt nog wel een hele tour dan en mogelijk alles opnieuw installeren. Maar ze zoeken dus nog uit wat dat met die POR is.

[ Voor 24% gewijzigd door Syntagma op 02-05-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Er is nog niet gereageerd, maar ik post toch weer even een update. Het lijkt erop dat het me gelukt is om een image van de d-schijf te maken (met de gratis tool Yodot). Deze image heb ik kunnen mounten met een andere tool en het lijkt erop dat er een perfecte kopie van de schijf is gemaakt. Mogelijk was ik er dan nog net op tijd bij. Ik heb ook een aantal bedrijven benaderd die ssd's kunnen recoveren, maar de prijzen die daar gevraagd worden zijn echt schrikbarend. Overigens zijn de smart-waarden van de d-schijf inmiddels verder opgelopen en dat is niet best:

Schijf D

Ik denk dat het nu het beste is om de schijf op te sturen voor garantie/vervanging, en dan de image terug te plaatsen op de vervangende schijf.

Wat me nog wel zorgen baart, is het feit dat de POR-waarden bij de c-schijf ook nog oplopen (maar in veel mindere mate). Samsung heeft mij geadviseerd om beide schijven op te sturen voor controle/garantie, dus ik ben nu ook een systeembackup van de c-schijf aan het maken om straks terug te kunnen zetten.

Overigens: in mijn laptop (andere computer dus) zit een Samsung EVO850 (nieuwer model) en daar is de POR-waarde inmiddels 30 (laptop weinig gebruikt, net nieuw). Dus ook bij het vervangen van de ssd's vermoed ik dat we straks weer oplopende POR-waardes gaan hebben. En het ligt dus niet aan mijn computer, want op mijn laptop gebeurt het ook. Wel Windows 10 in beide gevallen. Blijft mysterieus, Samsung is nog aan het uitzoeken wat het nou is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 14:01
Wat je ook nog had kunnen doen is de brakke SSD even in een externe USB-behuizing te plaatsen en daarmee de data er af proberen te halen, maar ik zie dat dat inmiddels al gelukt is. Maar ik ben benieuwd of de fouten op de primary SSD ook nog toenemen als de brakke SSD er niet meer fysiek aanhangt. Het zou dan wel erg toevallig zijn dat twee SSD's bijna gelijktijdig stuk gaan.. Dan zou ik toch eens kijken of er niet een andere oorzaak kan zijn, zoals een brakke voeding o.i.d.

Mijn HP ProBook laptop van de zaak heeft ook een 840 EVO en heb daar voor de grap eens met CrystalDiskInfo gekeken naar het POR-aantal en daar staat die op 13. De SSD zit hier al meer dan twee jaar in de laptop, die overigens verder prima werkt.

Vreemdgenoeg heeft de SSD in mijn desktop (Crucial MX200) geen POR-count, ook de andere schijven in het systeem niet. Blijkbaar is dat een Samsung iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ja ik heb thuis een computer met een OCZ ssd en met de bijbehorende software kan ik geen smart-waardes oid uitlezen, is denk ik iets van Samsung. Maar zoals al eerder aangegeven, lijkt het erop dat de c-schijf ook telkens de POR met 1 verhoogt (ook als de andere schijf weg is) maar dat moet ik nog iets beter testen. Die schijf is verder niet aan het stukgaan voor zover ik kan zien, maar die POR-waardes blijven mysterieus. En dus de nieuwere EVO850 in mijn laptop heeft ook een POR van 30. Misschien betekent het wel helemaal niks hoor, maar als zelfs Samsung al aangeeft dat het eigenlijk niet hoort, maar niet kan vertellen wat er dan mis is... Ik heb ook zomaar het idee dat het aan Windows 10 kan liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Syntagma op 06-05-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Even een update over dit onderwerp: ik heb beide SSD's via garantie kunnen laten vervangen. Hierbij heb ik EVO850's gekregen i.p.v. 840's. Het is gelukt om beide schijven eerst te back-uppen en deze backups terug te plaatsen. Alles lijkt nu te werken en tot nu toe treden er geen PORs op. Beide schijven zijn natuurlijk helemaal vers en de smart-waardes vertonen geen enkel vreemd ding. Hopen dat het zo blijft, maar ik blijf het vreemd vinden hoe het kan dat de vorige schijven wel steeds met powerlosses te maken hadden.

Overigens zit in mijn laptop (ander systeem) ook een EVO850 en daar treden wel PORs op, dus die zou ik dan wellicht ook beter kunnen ruilen. Maar die is gekocht bij de Duitse Amazon, dus iets lastiger denk.

Ondertussen nog steeds in contact met Samsung om te achterhalen wat het probleem kan zijn (geweest). Ik ben er zelf nog niet gerust op dat het niet meer terugkomt, maar voor nu gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hoi,

We zijn al een tijdje verder, maar hoe staat het nu met je nieuwe SSD's? Ik ben benieuwd hoe het gaat met de 850evo's (3, 2 in PC en 1 in laptop)?
Waarom?
Ik heb ook zoiets, maar dan een stuk milder. In mijn PC zit ook een Samsung 850evo van 500GB. Mijn POR staat op 2 en dat was omdat Windows 10 al 2x is blijven hangen bij het afsluiten in het verleden. Hier geen slechte sectoren of andere rariteiten behalve dat ik Windows 10 best traag vind met opstarten en het feit dat het trekken van een back-up met maar 30 MB/s gaat. Mijn SSD haalt niet de volle snelheid zoals het hoort. Van alles geprobeerd, maar geen snellere SSD.
Na een verse installatie gaat het een paar dagen snel en daarna langzamer. Geen dataverlies in mijn geval en de betrouwbaarheidsgeschiedenis staat op 10, dus geen problemen zover alleen wat traag.

Wat ik echter denk is dat dit echt aan Windows 10 ligt. Alleen het geval van je laptop.
Heb je al getest met een andere versie van Windows? Je kunt zo een image van Windows 8.1 trekken van hun site, maar die is maar 30 dagen te gebruiken totdat je 'moet' activeren. Je kunt in die tussentijd kijken of de SSD niet trager wordt. In dat geval heb je mogelijke problemen die Windows 10 gerelateerd zijn uitgesloten.

Intel drivers installeren is niet nodig onder Windows 10. Out of the Box ondersteund Windows 10 prima een SSD. Intel drivers installeren brengt (in mijn geval) alleen maar meer ellende.

En nog 1 ding: maak regelmatig een back-up! Het liefste op een grote externe HDD. Ik zelf heb een 1 TB externe HDD en buiten OneDrive om maak ik elke week een back-up van de gehele USERS map.

PS: Die 30 MB/s is het lezen en controleren van de data. De SSD is volgens Samsung' Magician prima in orde en snel. Vandaag startte Windows 10 wel heel vlug op. Het zal allemaal verder wel, maar stabiel is het systeem dus zeker wel. Geen fouten gezien, maar ik hou het even in de smiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door jimh307 op 17-07-2016 16:47 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 07:13
Excuus dat ik een stokoud topic heropen, maar aangezien ik met een soortgelijk probleem kampte en ik via Google hier uit kwam, is dit topic dus nieuw leven ingeblazen.

Verschil is dat ik een Crucial SSD heb. Ik kwam bij CrystalDiskInfo op bijna 6000 inschakelingen uit sinds ik deze PC heb. Dat is extreem!

Uiteindelijk via de site van Crucial eruit gekomen hoe ik dit kon voorkomen.

Ik citeer van hun forum:

To prevent the SSD performance from degrading again in the future you can adjustment your power settings, to make sure that the SSD stays powered on when your computer goes into sleep mode.

In Windows:

- Go to Control Panel
- Go to Hardware and Sound
- Go to Power Options
- Select Change Plan Settings
- Select Change Advanced Settings
- Make sure the 'hard disk' field is set to ‘never’ (Laptop users select 'battery and power adapter').

God bless dat ik dit gevonden heb. Windows was ingsteld dat de disk na 20 minuten uitgeschakeld werd. Ik heb de waarde uit het veld gehaald en opgeslagen.

De vraag is of mijn systeem nu schade heeft opgelopen door dit geintje. Volgens CrystalDiskInfo functioneren mijn beide schijven goed.

EDIT: uit CrystalDiskInfo:

----------------------------------------------------------------------------
(1) Crucial_CT240M500SSD1
----------------------------------------------------------------------------
Model : Crucial_CT240M500SSD1
Firmware : MU05
Serial Number : 14130C0D4829
Disk Size : 240,0 GB (8,4/137,4/240,0/240,0)
Buffer Size : onbekend
Queue Depth : 32
# of Sectors : 468862128
Rotation Rate : ---- (SSD)
Interface : Serial ATA
Major Version : ACS-2
Minor Version : ATA8-ACS version 6
Transfer Mode : SATA/600 | SATA/600
Power On Hours : 480 uren
Power On Count : 5869 keer
Host Writes : 14817 GB
Wear Level Count : 119