Windows 7 in raid 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrambler
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-01 07:54
Hallo,

Heb een nieuwe computer gebouwd en wil daarmee in Raid 1 windows 7 (PRO) 64 bits installeren. Nu heb ik een H170 chipset die alle raids ondersteund.

PC:
  • ASUS H170M-Plus
  • Intel Pentium G4400 Boxed
  • Kingston HyperX Fury Black 8GB DDR4-2133 CL14 kit
  • 2x Crucial BX100 250GB
Via de BIOS raid 1 ingesteld en daarna geprobeerd windows te installeren.
Vanwege de RAID 1 opstelling zegt hij vrijwel direct dat er een stuurprogramma geïnstalleerd moet worden. Kan er wel een USB stick met een stuurprogamma opzetten maar hij ziet deze uberhoud niet bij ''bladeren'' en met ''opnieuw zoeken'' ook niet

Vervolgens met NTlite een extra driver toegevoegd en de bewerkte windows 7 op een USB gezet. Precies hetzelfde probleem, terwijl de driver er op moet staan.
Ik heb de stappenplan en de driver van deze website gebruikt (http://www.win-raid.com/t...ers-into-a-Win-image.html)

Kortom... zelfs met de juiste drivers kan ik Windows 7 niet in RAID 1 installeren. Hoe kan dat?

http://s1280.photobucket....0973_zpsc6rojblg.jpg.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
1. Je USB stick moet het wel doen, los dat eerst op.

2. Misschien gebruik je gewoon de verkeerde drivers.

3. Windows 7 is oud. Het ondersteunt nagenoeg 0 nieuwe hardware en alles moet toegevoegd worden om het te laten werken (custom drivers, updates etc.).

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 09-04-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je de USB wel op een USB 2 poort aangesloten?
USB 3 gaat moeilijk met win7.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je CPU is uit de Skylake generatie. Windows 7 krijgt vanuit Microsoft inmiddels al beperktere ondersteuning voor Skylake en wat daarna gaat komen.

Mogelijk dat je moederboard leverancier de nodige toevoegingen kan leveren om je Windows 7 installatie te laten slagen. Leveranciers als Gigabyte doen dit bijvoorbeeld.

Alternatief kan je Windows 10 gaan gebruiken. Met je Windows 7 Pro licentie kan je Windows 10 Pro activeren als je de 1511 build hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrambler
johnkeates schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:38:
1. Je USB stick moet het wel doen, los dat eerst op.

2. Misschien gebruik je gewoon de verkeerde drivers.

3. Windows 7 is oud. Het ondersteunt nagenoeg 0 nieuwe hardware en alles moet toegevoegd worden om het te laten werken (custom drivers, updates etc.).
1. Als ik windows installeer met de installatie CD ziet hij de USB niet.
Als ik van dezelfde USB stick een bootable USB maak en ik zet er Windows 7 op werkt het prima.

2. Het zijn wel de goede drivers.... heb eerder de indruk dat ik nog ergens anders een driver moet wijzigen maar welke weet ik niet.

3. De computer word voornamelijk gebruikt voor AccountView... en met Windows 10 zou hij niet naar behoren werken. Ik zit dus vast aan windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:05
Dus je wilt SSD's in raid 1 draaien op een computer waarmee je voornamelijk een boekhoudprogramma gaat draaien? Ben benieuwd naar jouw motivatie :) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
upje schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:52:
Dus je wilt SSD's in raid 1 draaien op een computer waarmee je voornamelijk een boekhoudprogramma gaat draaien? Ben benieuwd naar jouw motivatie :) ...
Het zal wel een gevalletje van "raid backup" zijn (en ja, ik weet dat raid geen backup is).

Voor de TS : raid (en met name RAID1 welke "duur" is en geen winst aan snelheid geeft) is er zodat je na een disk faillure gewoon door kunt werken. Het bied geen bescherming tegen malware, corruptie van bestanden, brand etc.

Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar de motivatie achter raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen functie wanneer je de DVD van Windows 7 start F6 te gebruiken om dat op te lossen?
Het is een tijdje geleden dat ik windows 7 installeerde en had het zelf niet nodig, maar ik herinner me wel dat het in Windows XP wel nodig was F6 te toetsen direct na het starten van de windows CD.
En daar kon je dan wel raid hardware mee herkennen, maar misschien is dat alles veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Killah_Priest schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:17:
Voor de TS : raid (en met name RAID1 welke "duur" is en geen winst aan snelheid geeft) is er zodat je na een disk faillure gewoon door kunt werken. Het bied geen bescherming tegen malware, corruptie van bestanden, brand etc.
Tel daar ook nog even bij op de twijfelachtigheid van sommige RAID controllers op consumenten moederborden.

Probeer eens te installatie maar dan zonder het RAID deel. Dan kan je uitsluiten of het misschien daar aan ligt.

Ik zou eerder in een goede back-up strategie investeren en dat hoeft niet duur te zijn. Een externe harde schijf in combinatie met Windows Back-up kan al volstaan afhankelijk van je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als USB niet werkt met DVD-boot mis je dus USB drivers. Toetsenbord en muis werken dan weer wel want die werken dan via Legacy USB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:20:
Heb je geen functie wanneer je de DVD van Windows 7 start F6 te gebruiken om dat op te lossen?
Het is een tijdje geleden dat ik windows 7 installeerde en had het zelf niet nodig, maar ik herinner me wel dat het in Windows XP wel nodig was F6 te toetsen direct na het starten van de windows CD.
En daar kon je dan wel raid hardware mee herkennen, maar misschien is dat alles veranderd.
Dat was bij XP zo ja, maar sinds Vista niet meer. Je hebt geen 'text based' deel meer om dat te doen. Als er een driver mist, gaat de installer hier om vragen en kan je gewoon een stick erin doen om er naartoe te bladeren.

@TS, is het niet beter om voor zo'n situatie waarin je W7 _moet_ draaien het gewoon in een VM te doen? Kan je ook veel makkelijker backups maken, je hoeft alleen maar de VM image te pakken.

Ik vrees dat je tegen meerdere issues loopt. Naast je RAID configuratie kan ook Windows 7 niet overweg met USB3. Ja, het start, maar daarna houd het op en krijg je ook de vraag voor een driver. Omdat de installatie niet opgeeft _welke_ het nodig heeft, kan het dus initieel (van DVD) voor de RAID zijn en daarna juist voor de USB controller. Vandaar dat je de stick ook niet kan zien. De schijf X: die je bij het bladeren ziet is de RAMdisk met de installer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:49:
[...]

Dat was bij XP zo ja, maar sinds Vista niet meer. Je hebt geen 'text based' deel meer om dat te doen. Als er een driver mist, gaat de installer hier om vragen en kan je gewoon een stick erin doen om er naartoe te bladeren.
Ok dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrambler
Het is inmiddels zo lastig en frustrerend dat ik heb besloten om het niet in RAID 1 te doen. Het gaat ouderwets op 1 SSD. Gebruik nu de 2de SSD als Back-up, is eigenlijk nog een betere oplossing als RAID 1

Wat mij betreft mag de topic gesloten worden.

Bedankt voor alle reacties en suggesties.

[ Voor 16% gewijzigd door Scrambler op 10-04-2016 11:48 ]

Pagina: 1