TV kiezen - 50-55" max €900

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05-2021
Hallo!

Ik ben nu al 3 maanden (is echt waar) aan het brainstormen over een 50-55 inch TV te kiezen met een budget van 900 euro..

Doel van de TV: surfen vanuit de TV op een Mac Mini (belangrijkste), Apple TV - Netflix kijken en eventueel binnenkort wat PS4.

Nu heb ik toch heel wat vragen:

1) 4K tv, voor mijn prijsklasse geen 1ne HDMI 2 dus die kunnen al geen 4K content van bv mijn Mac openen
Ik leg mij hierbij neer voor mijn klasse, geen probleem. Nu is de vraag stel ik doe die aankoop toch gaat mijn 720p / 1080p (downloaded) content er beter uitzien?
Of is dit verwaarloosbaar en kan ik beter een FULL HD nemen? O

2) Local dimming, totally worth it of een hoax?

3) 50hz vs 100hz, totally worth it of een hoax?

Ik breek hier al maanden mijn hoofd over dus als iemand eerlijk deze vragen kan beantwoorden that would be great.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 21:32

DarkSide

theres no place like ::1

De vragen zijn volgens mij wel beantwoord in de vele "ik zoek een TV topics"

1) als je hier kijkt zie je genoeg tv;s die aan je wensen voldoen.
Het is nog even wachten op echte 4k content. De eerste UHD blurays zullen ook slechts max 30fps zijn. En heb je dus genoeg aan HDMI 1.4.
Je 1080p content wordt niet magisch beter op een 4k scherm. Maar een slecht FHD paneel tov een goed 4k paneel scheelt natuurlijk. Qua resolutie maakt het niet uit. Het wordt geupscaled. En je kan beter kijken naar een goed paneel (kleur, contrast etc dan puur op resolutie kijken)

2) Een goed paneel is belangrijk. Dus 100hz (let niet op de marketing praat van 200-6000hz etc, maar kijk echt naar het paneel).

3)Echte local dimming is beter dan edge. Maar vindt je alleen in de duurdere modellen. Hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Verder zal ik kijken of je je budget missschien wat kan bijwerken.
De CX700 van panasonic is een goede TV.

4k is nog niet echt noodzakelijk vindt ik. Maar er komt langzaam wel meer content. En ook Netflix is natuurlijk bezig. Als je wat langer dan 3-4 jaar met je TV wilt doen. Zal ik al wel een 4k tv nemen.
Als gaat die ontwikkeling ook hard (denk aan HDR etc).
Anders nu nog even lekker "goedkoop" kijken naar een FHD scherm en dan later overstappen op 4k.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
DarkSide schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:35:
De vragen zijn volgens mij wel beantwoord in de vele "ik zoek een TV topics"

1) als je hier kijkt zie je genoeg tv;s die aan je wensen voldoen.
Het is nog even wachten op echte 4k content. De eerste UHD blurays zullen ook slechts max 30fps zijn. En heb je dus genoeg aan HDMI 1.4.
Je 1080p content wordt niet magisch beter op een 4k scherm. Maar een slecht FHD paneel tov een goed 4k paneel scheelt natuurlijk. Qua resolutie maakt het niet uit. Het wordt geupscaled. En je kan beter kijken naar een goed paneel (kleur, contrast etc dan puur op resolutie kijken)

2) Een goed paneel is belangrijk. Dus 100hz (let niet op de marketing praat van 200-6000hz etc, maar kijk echt naar het paneel).

3)Echte local dimming is beter dan edge. Maar vindt je alleen in de duurdere modellen. Hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Verder zal ik kijken of je je budget missschien wat kan bijwerken.
De CX700 van panasonic is een goede TV.

4k is nog niet echt noodzakelijk vindt ik. Maar er komt langzaam wel meer content. En ook Netflix is natuurlijk bezig. Als je wat langer dan 3-4 jaar met je TV wilt doen. Zal ik al wel een 4k tv nemen.
Als gaat die ontwikkeling ook hard (denk aan HDR etc).
Anders nu nog even lekker "goedkoop" kijken naar een FHD scherm en dan later overstappen op 4k.
Deze lijkt mij wel een winnaar: Deze is 4k + HDMI 2.0 dus ik zou normaal mijn Mac Mini in 3840 × 2160 moeten kunnen draaien + is binnen budget.

pricewatch: Panasonic Viera TX-55CX680 Zwart

Dan is de vraag, ik had deze eerst op het oog, ga ik iets van verschil merken met deze: pricewatch: Samsung UE55J6200AW Zwart

[ Voor 5% gewijzigd door MaSSaSLaYeR op 09-04-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MaSSaSLaYeR schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:23:

3) 50hz vs 100hz, totally worth it of een hoax?
Totaal waard.... neuh, je kan zonder. Een hoax? Neuh, als het even kan zou ik het nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Sjah schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:16:
[...]

Totaal waard.... neuh, je kan zonder. Een hoax? Neuh, als het even kan zou ik het nemen.
Dan is het inderdaad de vraag:

1) pricewatch: Panasonic Viera TX-55CX680 Zwart

vs

2) pricewatch: Samsung UE55J6200AW Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Om je keus wat makkelijker te maken>> die laatste staat hier nog goedkoper>> https://www.tvreus.nl/sam...0-55-inch-full-hd-tv.html

Nee, even zonder gekheid, jij bent degeen die zegt hoe belangrijk 4k voor je is, objectief kan ik alleen meegeven dat de Pana wel mooier is om te zien. Voor de rest is er weinig mis met de Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UHD
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

UHD

Neem dan de LG 49UB850V super :) mooie UHD tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:00

deepvreezo

Redacteur
UHD schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:54:
Neem dan de LG 49UB850V super :) mooie UHD tv
Een van de slechtste uhd-tv's op de markt zul je bedoelen, en nog oud en slecht leverbaar ook. Neem dan liever een van de andere tv's die hierboven worden aangeraden.

Nadeel van goedkopere 4K-tv's is doorgaans dat er bij beweging flink wat scherpte verloren gaat - zoveel dat fhd-modellen dan nog een scherper beeld neerzetten. En ze hebben geen ondersteuning voor hdr of een breder kleurenspectrum, ontwikkelingen die er op tv-gebied aan komen, dus met zo'n ding ben je ook niet echt 'futureproof'. In de hierboven gelinkte thread valt de keuze dus op de fhd-tv, al kan ik me voorstellen dat voor surfen/pc-gebruik 4K handig kan zijn. Ik zou overigens niet meer lang wachten als je nog een tv met korting wil, want die prijsverlaging heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de 2016-modellen stilaan op de markt beginnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies, dus schopje naar CEA.
Tevens de titel wat minder algemeen gemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 09-04-2016 16:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
FeaR schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 16:52:
Aankoopadvies, dus schopje naar CEA.
Tevens de titel wat minder algemeen gemaakt.
Thank you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Duwtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 08:50

Chakotay

Lick here to continue

Ik haak even aan bij deze :) Ik zit ook te keijken voor een tv in dat formaat en die prijsklasse. Het lijkt er echter op dat er nu net een beetje een omslagpunt aan komt. 4K heeft misschien niet bijzonder veel meerwaarde op 'woonkamer'-formaten, maar 10bit kleur & HDR mogelijk wel. Word het dus nu een highend HDTV of midrange 4k-tv kopen, of nog een jaar (?) wachten tot de volwaardige UHD modellen onder de 1000 euro zakken...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Chakotay schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:09:
Ik haak even aan bij deze :) Ik zit ook te keijken voor een tv in dat formaat en die prijsklasse. Het lijkt er echter op dat er nu net een beetje een omslagpunt aan komt. 4K heeft misschien niet bijzonder veel meerwaarde op 'woonkamer'-formaten, maar 10bit kleur & HDR mogelijk wel. Word het dus nu een highend HDTV of midrange 4k-tv kopen, of nog een jaar (?) wachten tot de volwaardige UHD modellen onder de 1000 euro zakken...
Zoals vermeld ik heb nu een CRT tv, ik kan geen jaar wachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 08:50

Chakotay

Lick here to continue

MaSSaSLaYeR schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:50:
[...]

Zoals vermeld ik heb nu een CRT tv, ik kan geen jaar wachten :D
Dat zou ik inderdaad gaan voor wat er nu te krijgen is :P

Als je trouwens de Mac Mini 4k wil laten uitspugen naar de tv, let erop dat de tv 4:4:4 chroma subsampling ondersteund. Stukje uitleg:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=7JYZDnenaGcp]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
@Chakotay>> ik verwacht dat over een maand of 4 de prijzen al gaan zakken. Of je dan voor sub-1000 een 50 inch HDR etc krijgt vraag ik me af, 40 vast wel met een Panasonic 40DX730. Denk datvooral de modellen die dat ontberen gaan zakken, omdat de consument door gaat krijgen dat Tv's zonder HDR en 10 bit panel achterlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Chakotay schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:34:
[...]

Dat zou ik inderdaad gaan voor wat er nu te krijgen is :P

Als je trouwens de Mac Mini 4k wil laten uitspugen naar de tv, let erop dat de tv 4:4:4 chroma subsampling ondersteund. Stukje uitleg:

[video]
Welke tv's hebben dit dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Ik heb hier 2 tv's 1) Refresh Rate: 50 HZ en Geoptimaliseerde 900hz 2) Refresh rate 100 hz en geoptimaliseerde 200hz alle 2 4K's welke is dan den beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Op basis de beperkte info, die met een native refresh rate van 100 Hz. Geoptimaliseerd zegt niets en is marketing bullshit.

Maar het zou handiger zijn als je merk en typenummer zou aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
S1NN3D schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:22:
Op basis de beperkte info, die met een native refresh rate van 100 Hz. Geoptimaliseerd zegt niets en is marketing bullshit.

Maar het zou handiger zijn als je merk en typenummer zou aangeven.
pricewatch: Samsung UE55JU6400K Zwart (wel 50 inch versie nemen)

vs

pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX680 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Allebei 50Hz; als je mac mini ipv smart tv gaat gebruiken dan zal de Panasonic de betere keus zijn (een 48JU6400 gebruikt overigens een eigen Samsung paneel, de 50" niet maar een van dezelfde fabrikant als in de Panasonic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
apis29 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:33:
Allebei 50Hz; als je mac mini ipv smart tv gaat gebruiken dan zal de Panasonic de betere keus zijn (een 48JU6400 gebruikt overigens een eigen Samsung paneel, de 50" niet maar een van dezelfde fabrikant als in de Panasonic)
De vraag is gewoon, ga ik 100% zeker 4K Resolutie kunnen zien vanaf mijn MAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Beslissing, als ze garanderen dat ik 4K resolutie kan draaien vanaf mijn mac, koop ik deze:
- pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX680 Zwart

en anders deze:

- pricewatch: Panasonic Viera TX-50DS630 Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Graag "schop reacties" binnen 24 uur aan het topic achterwege laten. Wanneer de laatste reactie van jezelf is, kun je deze aanpassen/aanvullen met de "wijzig"-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:55
deepvreezo schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:34:
[...]

Een van de slechtste uhd-tv's op de markt zul je bedoelen, en nog oud en slecht leverbaar ook. Neem dan liever een van de andere tv's die hierboven worden aangeraden.
Is dat jou mening of die van een site die je linkt?!
Want daar bevelen ze hem juist aan na de update. Misschien toch alles lezen?
En buiten dat om op basis van een review van juni 2014 de tv neer te zetten als slechtste ooit op de markt! Net als bij Sony zijn veel bugs verholpen met updates. Nogal kortzichtig en jammer.
Laatste ervaringen van Tweakers geven hem een dikke voldoende:
pricewatch: LG 49UF850V Zwart

[ Voor 28% gewijzigd door DeBaroN op 26-04-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 19:36
Kijk dan ook eens naar de Pana CX700. 100Hz panel dat goed beoordeeld wordt.

Resolutie is niet alles, zeker op kleinere formaten amper waarneembaar. En dan zou ik kiezen voor een goed FHD scherm (100 Hz, goede kleuren / zwartwaarden etc) tov een budget 4K scherm.
Rond de 1000 euro heb je ook wel degelijke 4K schermen.
10bit en HDR blijft voorlopig nog ver buiten je budget.
Mbt de LG: bekijk de Tweakers review: matig contrast, backlight bleeding onder hoek.
Menig non-Oled van LG komt niet zo best uit de test.

Heb je 4K nodig voor het browsen (Mac mini gebruik)? PS4 blijft fHD. Netflix heeft met duurder abo 4K, maar het blijft streaming.
Moet wel zeggen dat aanbod fHD panelen aan het afnemen is (marketing-push) en je het voor de prijs haast niet meer hoeft te doen om een 4K panel te nemen.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
MaSSaSLaYeR schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:09:
Beslissing, als ze garanderen dat ik 4K resolutie kan draaien vanaf mijn mac, koop ik deze:
- pricewatch: Panasonic Viera TX-50CX680 Zwart

en anders deze:

- pricewatch: Panasonic Viera TX-50DS630 Zilver
Uiteraard kan je 4K draaien vanaf je mac, de vraag is of je het verschil gaat zien. Op een (FHD) computerscherm zie ik wel het verschil tussen UHD en FHD (van camcorder opnames, niet geoptimaliseerde UHD demo filmpjes) bijv. maar een 720p stream die er op m'n computerscherm vrij brak uitziet, ziet er op m'n 1080p tv stukken beter uit dus zonder zelf een UHD tv in huis te hebben zou ik het nog betwijfelen.
Wel is de CX680 zo te zien beter dan z'n opvolger de DX700 (die heeft geen Superbright paneel meer en breder kleurenspectrum). Overigens zijn er op AV Forums veel mensen blij met hun CX680 ...
Nu een DS630 kopen: dan betaal je natuurlijk nog de hoofdprijs aangezien ie net uit is. Dan is die hieronder idd ook een interessant alternatief (807C is idd vrijwel hetzelfde als de 805C alleen zilver van kleur)

[ Voor 7% gewijzigd door apis29 op 26-04-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
MM heeft de 807C in de aanbieding. Of dat als de 805c is?
http://www.mediamarkt.nl/...-kdl-50w807c-1374101.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Laatst online: 07-01-2024
MaSSaSLaYeR schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:23:
Doel van de TV: surfen vanuit de TV op een Mac Mini (belangrijkste), Apple TV - Netflix kijken en eventueel binnenkort wat PS4.
3 zaken waar het uitgeven van geld aan UHD verschrikkelijk zonde is. Surfen op het web? De televisie zal dan op enkele tientallen centimeters afstand dienen te staan wil tekst leesbaar blijven. Voor grotere afstanden zul je OS X moeten schalen naar 200% of meer waarbij scherpte van content verloren gaat. Dan kun je UHD net zo goed achterwegen laten.

De Apple TV en PS4 zijn tevens ook niet in staat om de UHD-resolutie uit te sturen. Daar hoef je het dus ook niet voor te doen.

Al met al is het dus niet nodig om een UHD-televisie te kopen, zeker als je het geld niet hebt om een goede UHD-televisie aan te schaffen.
baronruud schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:00:
[...]

En buiten dat om op basis van een review van juni 2014 de tv neer te zetten als slechtste ooit op de markt! Net als bij Sony zijn veel bugs verholpen met updates. Nogal kortzichtig en jammer.
"Qualified Recommendation" houdt bij HDTVTest.co.uk in dat de televisie simpelweg geen goede koop is. Uit de 7 ratingen die gegeven wordt, staat "Qualified Recommendation" slechts op 3.

Aangezien de lagere rating "Avarage" voor het laatste in 2010 is gegeven aan een toestel, kun je stellen dat "Qualified Recommendation" momenteel het laagste en dus het slechtste is.

Over een dikke voldoende door Tweakers zou ik overigens niet spreken, meer een mager zesje. Het relatief goede geluid is zeker een meespeler in deze 6 wat dus betekent dat de beeldkwaliteit te wensen over laat -- hetgeen ook te lezen is in de review.

Het feit dat Tweakers ook niet test op bewegingsresolutie is ook erg jammer, want dat had dit toestel er nog slechter uitgekomen. HDTVTest.co.uk test hier wel op en daar komt uit dat het toestel gewoonweg zeer slecht presteert voor een UHD-televisie. Ook na de update.

Al met al is het dus gewoon een zeer slechte koop en een toestel dat je beter links kunt laten liggen. Zeker nu het toestel ook nog eens zo goed als niet meer beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSSaSLaYeR
Heb deze gekocht: pricewatch: Samsung UE55J6200AW Zwart

4K op mac is nice maar ik kan niks lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:00

deepvreezo

Redacteur
baronruud schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:00:
[...]

Ik baseer me hier inderdaad voornamelijk op HDTVtest, een site die al jaren deskundige reviews van televisies aflevert. Ze hebben hun score opgehoogd na de updates, maar om nu te zeggen dat HDTVtest het toestel aanbeveelt, vind ik wat overdreven. Van 'Below Average' naar 'Qualified Recommendation' is zoiets als van een vier naar een zesje gaan. Een aantal belangrijke tekortkomingen uit de oorspronkelijke review zijn immers niet opgelost. Bijvoorbeeld het lage contrast (een van de belangrijkste eigenschappen die de beeldkwaliteit van een toestel bepaalt) de zeker voor een 4K-tv achterblijvende scherpte bij bewegend beeld en de hoge inputlag. Dat gebruikers op Tweakers hem dan prima vinden, is aan hen, maar ik baseer me toch liever op mensen die voor hun beroep bezig zijn met televisies, de mogelijkheid hebben om vele verschillende modellen met elkaar te vergelijken en op basis daarvan een afgewogen oordeel te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
@deepvreezo & Dimens
Betreffende de LG850V neem ik alles terug wat ik gezegd heb . Fouten geef ik gewoon toe :o
_/-\o_
Pagina: 1