Oculus beter dan Vive (voor Tweakers)?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast-Forward
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 15:58
Beste Tweakers,

Volgende week dinsdag ga ik naar een VR café in Amsterdam waar ik voor het eerst met virtual reality ga kennismaken middels een Oculus Rift ;) Als VR mij goed bevalt ben ik van plan om op korte termijn ook een VR set aan te gaan schaffen. Waarschijnlijk ga ik voor de Vive maar ik ben er nog niet helemaal uit |:(

Ik volg VR al een poosje online en heb al vele previews/reviews van zowel de Oculus als de Vive gezien. Op het VR forum van Tweakers valt op dat er ruim 4.800 post in het Oculus Topic staan, en een schamele 800 in het Vive Topic. Het Oculus topic is ruim 3 jaar ouder, maar is ook de laatste tijd actiever dan het Vive topic.

Ik had dit anders verwacht aangezien de Vive een meer complete (en daarmee betere?) VR ervaring biedt middels roomscale én echte VR controllers ipv een X-box controller. De kwaliteit van de headsets lijken gelijkwaardig, evenals het software aanbod tijdens de launch. Maar beide apparaten hebben wel unieke voordelen t.o.v. elkaar:

Voordelen Oculus:
- Lichter, comfortabeler om te dragen en praktischer in gebruik met geïntegreerde audio.
- Met de komst van Oculus Touch mogelijk een beter totaalsysteem (touch controllers worden enorm goed bevonden, beter dan HTC VR controllers?)
- Is goedkoper om te beginnen met high-end VR (zonder roomscale :/ )

Voordelen Vive:
- Direct een completere (immersive) VR ervaring middels roomscaling en echte VR controllers :9~
- Chaperone systeem waarmee je tegelijkerijd in VR en realiteit kan waarnemen, werken (op toetsenbord), en kan bellen!
- Betere techniek bewegingsdetectie in (grotere) roomscale door lighthouses lasers i.p.v. cameras?!

Graag zou ik van jullie willen weten waarom de Oculus populairder kan zijn, terwijl de Vive momenteel meer VR techniek aan boord heeft _/-\o_

Cheerio, Niels

[ Voor 9% gewijzigd door Fast-Forward op 09-04-2016 12:44 . Reden: Onderwerp iets moeten aanpassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 17:02

Phehistyr

De Epische Lurker

Kijk eens hoe lang de topics voor de Rift en Vive lopen. ;)

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast-Forward
Goed punt, meer dan 3 jaar verschil!

Toch zie je ook veel meer posts in het Oculus forum de afgelopen weken, wellicht omdat er meer pre-orders voor de Oculus zijn geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickboy22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 15:10
Dat is niet geheel verwonderlijk gezien de geschiedenis van Oculus en de (relatief) korte aanwezigheid van de Vive. Hoewel Valve al een lange tijd met VR bezig was (voordat Facebook Oculus opkocht, deelde Valve veel intel met Oculus, heb ik begrepen), is HTC er pas vrij recent bij gekomen.

Dit zie je ook terug in de subreddits, de oculus subreddit is lang een soort verzamelforum voor alle VR geweest (omdat Oculus op dat moment de voornaamste VR-speler was) . De naamsbekendheid van Oculus is daarmee ook een stuk groter. Als ik tegen vrienden of collega's iets over VR zeg, is de reactie meestal iets van: "ooh ja, dat oculus ding of zo? Zag ik bij DWDD" Waarop ik verontschuldigend voor mijn nerderigheid uitleg dat ik denk dat een andere oplossing beter is. Vervolgens haakt de ander af en eet ik weer alleen mijn boterhammetjes op ;)

Op de Vive subreddit zag ik afgelopen week het volgende voorbij komen:

Google Trends

Hieraan zie je dat het nu een beetje gelijk begint te lopen, maar lange tijd wisten veel mensen niet van het bestaan van de Vive af.

Persoonlijk denk ik inderdaad dat een vive beter bij tweakers-publiek past, alleen al de HMD straalt meer 'functie over vorm' uit dan de Rift. Zodra Touch uit is, kunnen we zien of de beide headsets inderdaad een soortgelijke ervaring leveren, totdan maakt de aanwezigheid van tracked controllers en een grotere ruimte om in te bewegen de keuze voor mij erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 17:02

Phehistyr

De Epische Lurker

De topic gaan nu ongeveer gelijk op hoor. En voor zover het in een nieuwe markt kan, is Oculus de gevestigde naam. Tot een jaar geleden was dat het enige bedrijf waarvan bekend was dat ze met consumenten VR bezig waren. De meeste mensen die nu voor de Vive gaan zullen daarom ook in het Oculus topic hebben gepost of dat nog steeds doen. Zelf ben ik daar een voorbeeld van. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Phehistyr op 09-04-2016 12:48 ]

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast-Forward
@ Sickboy
Het valt niet mee om een Vive Ambassadeur te zijn hahhaa ;)

Bedankt voor de links, met name Google Trends is interessant. Dit verklaart inderdaad de voorsprong van Uculus die overigens langzaam maar zeker lijkt af te nemen (zie rising)

@ Phehistyr
Die achtergrond verklaart inderdaad een hoop. Ik neig toch iets meer naar de Vive, en hoop dat het Vive topic op Tweakers snel explodeert ;)

Het lijkt mij dat de Vive een meer Tweakerwaardig product is, vandaar dit topic om te zien of het ook echt zo door Tweakers wordt erkend. Of zijn de Oculus Touch controllers zoveel beter dat die een game-changer in VR worden in het voordeel van Oculus?

[ Voor 32% gewijzigd door Fast-Forward op 09-04-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Het aantal posts in een topic zegt nog niet heel veel. Het gaat om kwaliteit niet om kwantiteit vind ik. En zoals al gezegd is het Oculus topic ruim 3 jaar ouder. Oculus was eerste speler op VR gebied, de DK1 was er al tijden voordat
de Vive ook maar was aangekondigd.

Hoe goed de controllers zijn is subjectief. Heb zelf een Vive en vind de controllers prima.

Oculus is nu goedkoper omdat het nog geen touch controllers heeft. Deze moet je er nog los bijkopen. Denk dat het uiteindelijke prijsverschil wel mee gaat vallen.

Als je de vive een keer wil proberen, kom maar keer langs. woon zelf in Houten dus dat is vlakbij :)

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast-Forward
@ Toet3r
Denk ook dat de Oculus Rift incl Touch controllers op dezelfde totaalprijs gaat uitkomen. Het maakt misschien nu de instap iets makkelijker maar ook minder compleet.

Graag kom ik een keer de Vive proberen, leuke suggestie ;) Ik stuur je een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Hier een review van beide van tested
YouTube: Tested In-Depth: Oculus Rift vs. HTC Vive

intergalactic.fm

Pagina: 1