Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inleiding op mijn vraag:
Binnenkort gaan we een nieuw digitaal mengpaneel aanschaffen. Deze wordt gebruikt in een kerk en zal daardoor voorlopig enkel op de zondagen functioneren. Dit mengpaneel kan dan ook bediend worden via een laptop, tablet of telefoon. Handig voor de mensen die op het podium staan, zij kunnen hun eigen mix maken voor hun in-ear monitor.

Het mengpaneel krijgt een vast IP-adres en moet bedraad worden aangesloten op de router. De router doet niets anders dan er voor te zorgen dat devices verbinding kunnen maken met het mengpaneel. Het mengpaneel heeft geen verdere netwerkfuncties aan boord.

Vanwege de ruimte in de flightcase ben ik op zoek naar een klein apparaat, liefst met interne antennes. (er moet nog meer in de flightcase)

Mijn vragen:
Kunnen onderstaande wifi-routers aan de eisen voldoen?
Is het bereik enigszins goed te noemen? (20-30 meter moet nog prima te doen zijn)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Hardware: Behringer X32 digitaal mengpaneel, iPad en/of smartphone
Software: Behringer xControl app

Wat ik op het oog heb zijn onderstaande apparaten. Goede reviews en compacte apparaatjes:
pricewatch: TP-Link TL-WR702N
pricewatch: D-Link DIR-505
pricewatch: MikroTik RouterBoard RB941-2nD - hAP Lite

Beste antwoord (via sypie op 09-04-2016 16:57)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die Mikrotiks zijn ideaal; lekker compact maar heel flexibel te configureren. Nadeel is dat ze niet super gebruiksvriendelijk zijn.

Als ik het goed begrijp ga je een afgesloten netwerk opzetten zonder internet toegang. Dan is het wel handig als je router geen default gateway meezendt in de dhcp gegevens. Met zo'n Mikrotik kan dat prima, van die andere twee betwijfel ik het.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die Mikrotiks zijn ideaal; lekker compact maar heel flexibel te configureren. Nadeel is dat ze niet super gebruiksvriendelijk zijn.

Als ik het goed begrijp ga je een afgesloten netwerk opzetten zonder internet toegang. Dan is het wel handig als je router geen default gateway meezendt in de dhcp gegevens. Met zo'n Mikrotik kan dat prima, van die andere twee betwijfel ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Klopt, internettoegang is niet aan de orde. Het gaat puur om een lokaal netwerk tussen het mengpaneel en de devices.

Ik zal eens kijken of er goede YouTube filmpjes zijn over de Mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De hAP lite is ideaal hiervoor. Zoals Bigs zei lekker compact, veel mogelijkheden en kan gewoon aangesloten worden op een USB-poort voor power. Daarnaast is het de enige uit je lijstje met 2x2 MIMO.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
De datadoorvoer is op zich niet bijzonder hoog. Er hoeft geen geluid door de lucht, het is alleen het bedienen van het mengpaneel. Dat kost niet bijzonder veel data.

Over de voeding vanuit de USB-poort had ik zelf nog niet eens nagedacht. Nu je dit zo benoemt kan ik kijken voor andere zaken die in de flightcase gebouwd moeten worden. Ik ga kijken of het mengpaneel een extra USB-poort heeft waarmee ik deze router kan voeden. De USB-poort die op de bovenkant zit is voor het maken van opnames/afspelen van nummers. Die gaat daar dus niet voor gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Uiteindelijk is het de TP-Link TL-WR802N geworden. Die paar euro verschil voor een hogere doorvoersnelheid maakt niet bijster veel uit.

Ik heb deze router thuis geprobeerd. Het bereik is prima, ook op zolder nog een aardige verbinding over. Als ik dan bedenk dat de router straks op een vlakke vloer wordt gebruikt zonder al te veel obstakels dan lijkt mij dat er niets fout kan gaan.

Alle instellingen al gemaakt, wat best vertrouwd was aangezien ik zelf ook TP-Link spul heb staan. Straks kan de boel worden aangesloten en kan het in 1 keer werken.

Bedankt voor de tips en reacties.
Pagina: 1