[Windows 10] "kan batterij niet vinden"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 13:15

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een Acer Aspire 7750 geupgrade van Windows 7 naar Windows 10, dit werkte een paar uur prima. Nu het probleem de laptop ging niet meer aan, raar want die had ik net nog gebruikt met de lader. Dus lader eraan, opgestart, nu geeft Windows aan bij het icoon van de batterij "kan batterij niet vinden".
Ik heb nog geen nuttige informatie over vinden, iemand een idee om dit op te lossen?

Dus het probleem is dat de laptop niet meer kan opstarten zonder lader en Windows geeft aan "kan batterij niet vinden". Wanneer de laptop aan staat en de lader word eruit gehaald, blijft de laptop gewoon werken, het batterij icoon geeft dan 0% aan.

Ik heb een battery report gemaakt, bij "recent usage" is te zien wat er is gebeurt. Dus vanaf dat W10 is geinstallerd is er data, alvorens het upgraden heb ik op accu nog backups gemaakt, hiernaar de lader erin en upgraden. In de data is dat netjes te zien, laadniveau loopt op. Na het upgraden lader eruit en een nieuwe versie van office geinstallerd. Vervolgens een uur geen data toen was ik aan het eten, ook hierna werkt alles na behoren. Toen laptop uit gezet en 5 min later toch weer aangezet, en toen dit.
Vanaf dit moment totdat ik dit rapport heb gemaakt (ongeveer 45 minuten) is er geen data meer.

Na de upgrade heb ik ongeveer 1,5 tot 2 uur zonder problemen de laptop gebruikt zowel op accu als met lader.
Ik heb hierover ook nog niets nuttigs hierover kunnen vinden, bijv de ms site geeft aan batterij vervangen.
Het lijkt mij sterk dat het aan de accu ligt, want tot op heden werkt ook op accu alles nog prima, het lijkt mij iets binnen Windows. (hierbij zou het dan ook nog wel erg toevallig zijn dat dit precies na de upgrade is gebeurt)

Ik hoop dat het nog enigsinds duidelijk is
Alvast bedank voor de hulp
ZPx

edit: battery report
battery report

[ Voor 5% gewijzigd door zekerpixels op 11-04-2016 00:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien zou je informatie kunnen vinden met een diagnose, maar ik heb geen ervaring met batterijen dit niet gezien worden.
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
C:\Windows\system32\perfmon.exe
Klik op OK.
In de linker kolom open:
Prestaties\Gegevensverzamelaarsets\Systeem
klik met rechter muisknop op "System Diagnostics (Systeemdiagnose)"
Klik op "Starten" en wacht tot de diagnose voltooid is. (60 seconden)

Tijdens de diagnose of wanneer de diagnose voltooid is:
In de linker kolom open:
Prestaties\Rapporten\Systeem\System Diagnostics > klik op inhoud, daar kan je foutmeldingen zien van het rapport dat net is gemaakt.

In de 2de kolom vanaf links zie je nu een aantal blokken.
In het tweede blok van Boven zie je "Diagnostische resultaten" met meldingen.
In dit blok zie je Waarschuwingen waaronder Fout, Basissysteemcontroles en Prestaties.
Daaronder staan meer blokken met informatie.

En check het logboek:
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\eventvwr.msc"
Klik op OK.

Bios updaten misschien een idee?
Drivers up to date?
orginele accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Wat heb je al met google gevonden want zoeken op "battery not found suddenly but still working windows" vind ik 2 websites die mogelijk kunnen helpen en oplossingen die ik al eerder heb gezien:
Verschillende oplossingen voor batterij niet gevonden:
http://support.hp.com/us-en/document/c01702473 (behalve test the battery want die heb je niet in ieder geval niet van HP).

ACPI driver (power management) opnieuw installeren:
http://www.speedguide.net...-not-charging-windows-380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 02:54:
Bios updaten misschien een idee?
Drivers up to date?
orginele accu?
De bios is de laatste versie.
Drivers zijn volgens mij nu allemaal up to date (dat heeft w10 gedaan), ook zijn alle drivers geïnstalleerd.
Het is een originele accu.

Ik ga het vanmiddag eens proberen.
De ACPI heb ik al opnieuw geïnstalleerd, ik zal dit nog even controlleren en de linkjes eens aandachtiger lezen vanmiddag.

Wat ik zelf had gevonden is vooral wat ook op de site van hp staat of battery dead dan heb je een nieuwe nodig.
"If the notebook PC does ot boot on battery-only power, then please contact HP for assistance." en "Sometimes Windows does not detect the presence of a battery. This can occur even if your battery is working properly.", alleen dan een site die verder geen info geeft.

edit: hard reset zoals HP opgeeft, haald niks uit.
Het valt me nu ook op dat de batterij indicator continu knippert.

[ Voor 51% gewijzigd door zekerpixels op 09-04-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bij sommige laptops kan je de batterij vanuit de BIOS/UEFI ook zien. Lukt dat misschien nog bij de jouwe?

Ik denk echter dat je accu kapot is gegaan. Als je nog garantie hebt op de laptop kan je bij HP een nieuwe aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:36:
Bij sommige laptops kan je de batterij vanuit de BIOS/UEFI ook zien. Lukt dat misschien nog bij de jouwe?
Ik denk echter dat je accu kapot is gegaan. Als je nog garantie hebt op de laptop kan je bij HP een nieuwe aanvragen.
Garantie is er niet meer, en dan zou dit bij Acer zijn niet bij HP.
Bios check in vanmiddag.
@starke, dit is nou oa precies de informatie die over het internet te vinden is, oh batterij defect koop een nieuwe en opgelost.(maar ik heb een sterk vermoeden, dat als je een andere batterij erin plaatst dat het nog niet is opgelost)

Het lijkt mij sterk dat de batterij is overleden, want;
Puur toeval natuurlijk, 2 uur na de upgrade naar Windows 10.
De laptop heb ik inmiddels ongeveer 45 minuten op batterij gebruikt. Dus batterij heeft gewoon lading, dus de laptop zou ook gewoon op moeten starten zonder lader.
Ik zou nog kunnen achterhalen of de batterij oplaad, alleen ik kan nergens meer een laadniveau achterhalen. En de laptop op batterij aan laten staan totdat deze uitvalt lijkt mij niet erg goed voor de batterij (deze word dan echt helemaal tot 0 ontladen)

[ Voor 4% gewijzigd door zekerpixels op 09-04-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de indicator van de batterij knippert kan komen door instellingen in energiebeheer, want die zal normaal daar ingesteld zijn om bepaalde zaken uit te schakelen als het batterijlevel een bepaalde percentage bereikt heeft. RIP dan voor je batterij, toch maar nieuwe kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Dus ik zet net de laptop aan, wil Windows niks meer doen (opstartherstel werkt ook niet).
Ik denk dat ik dan maar een verse install doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Wat meerdere mensen hier aangeven kijk in de bios als hij hem daar ziet.
Maar normaal moet de laptop zo wie zo de bios screen laten zien met accu als de accu nog goed werkt.
Wat je kan proberen is een tijdje in de bios te blijven en de accu daar proberen op te laden .
Maar heel raar probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Het is een hele kale bios, echt alleen het hoog nodige staat erin. (bootopties, bios password en basic info zoals ram en processor)

[ Voor 32% gewijzigd door zekerpixels op 09-04-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
ik kom er net achter dat de resterende cappaciteit totaal niet klopt van het battery report dat ik had gemaakt.
battery report

Verder inmiddels veel op Google gevonden, ook mensen met hetzelfde probleem hebben. Bij deze mensen werd ook een nieuwe batterij geadviseerd en ook na vervangen bleef het probleem zich voordoen.

Dus dit versterk wel het vermoeden dat het niet aan de batterij ligt, maar dat er een andere oorzaak is.

[ Voor 34% gewijzigd door zekerpixels op 11-04-2016 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Topicstarter
Mijn vermoeden dat het niet aan de batterij lag klopte.

We zijn inmiddels een paar dagen verder en de batterij word ineens wel herkend. Ik heb verder niks gedaan, het heeft bizar genoeg zichzelf opgelost.

De laptop is nu weer normaal te gebruiken, opstarten vanaf batterij, opladen, enz. werkt allemaal weer.

Edit: Het functioneerd tot heden nog zoals het hoort, dus heb eigenlijk geen idee wat de oorzaak hiervoor was.

[ Voor 15% gewijzigd door zekerpixels op 06-06-2016 10:58 ]

Pagina: 1