B&W DM 220, 1 luidspreker klinkt luider dan de andere

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 23:09
Hallo allemaal,

Onlangs twee DM220 gekocht via Marktplaats. 1 luidspreker klinkt helaas een stuk luider dan de andere.
Het probleem zit niet bij de versterker, niet in de kabels, dat is al uitgesloten.
Bij de midtonen hoor ik het duidelijkst volumeverschil, het is niet zo dat er geen midtonen zijn, het is zachter/meer op achtergrond.

Is dit een gevalletje filter stuk? Of kan het wat anders zijn?

Graag hoor ik jullie kijk hierop en eventueel adviezen om het op te lossen.

Heb veel zin om ze allebei goed te hebben, maar nu is het hele beeld scheefgetrokken.

Bedankt alvast!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:47
Als je de speakers omwisselt, is het dan dezelfde speaker die harder klinkt of dezelfde zijde? (even om er zeker van te zijn dat het niet de receiver is). Verdere hulp laat ik aan anderen over. Als het gaat over constructie gaat het mijn pet te boven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
Bedankt voor je reactie. Het is altijd dezelfde speaker. Heb ook andere uitgangen van versterker geprobeerd; uitgangen versterker verwisseld; kabels verwisseld. Het probleem blijft bij dezelfde luidspreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om de drivers om te wisselen tussen de twee speaker-boxen om uit te sluiten dat het filter het probleem is.

Ookal lijkt mij ook wel dat het filter de oorzaak zou moeten zijn. (maar dan lijkt me de speaker die veel sterkere midtonen heeft degene te zijn die dan kapot moet zijn.)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
Bedankt, daar had ik niet aan gedacht, dat de luidere luidspreker degene kan zijn met kapotte filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Mij lijkt het goed mogelijk dat de middentoon speaker van de speaker die minder klinkt defect is.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:16
Ik heb die ook nog ooit gehad. Staan nu bij mijn broer en spelen nog.
Zelf ook ooit een wisselfilter kapot gespeeld. Toen was dat niet duur, maar die dingen zijn waarschijnlijk 30 jaar oud, dus je zal een standaard filter moeten zoeken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Standaardfilters bestaan helaas niet. Wat je wel kan doen (als het filter inderdaad kapot is) is om de componenten die erop zitten te vervangen. Over het algemeen gaan spoelen en weerstanden niet kapot en verlopen elco's na 10 - 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-08 21:13
Meest waarschijnlijke oorzaak, een elco in het wisselfilter die stuk is of dusdanig verlopen qua waarde dat er niets meer van klopt. Probeer eens de wisselfilters te wisselen.. en dat is bij deze luidsprekers het makkelijkst te doen door .... de drivers te wisselen, die zitten meestal nog met schuifstekkertjes aangesloten bij DM220's op leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanders
Dank je wel allemaal voor de waardevolle reacties. Ik zal de drivers 1 voor 1 testen/vergelijken en de wisselfilters vergelijken. Dat zal het probleem verder specificeren. Voor de verdere stappen die daaruit voortkomen, hoop ik dat jullie me ook verder op weg kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Van betere componenten gaan je speakers ook beter klinken.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Pagina: 1