Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rare crashes, vermoedelijk voeding. Op zoek naar 2nd opinion

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 19:40
Hey allemaal,

Mijn 2 jaar oude PC heeft sinds een week problemen. Als ik in Windows ben en gewoon kleine taken doe zoals netflix/office etc. is er geen probleem en draait hij vrolijk 24/7, maar zodra ik een game doe zoals CSGO of LoL doe dan valt hij na 5 minuten letterlijk uit (geen BSOD gewoon zwart). Vervolgens moet ik de stekker uit het stopcontact halen en een minuut of 2 wachten, anders start hij niet.

Wat heb ik zelf gedaan:
- Temperaturen gecontroleerd, blijven allemaal koel
- HWiNFO64 en andere software tools gepakt om te kijken naar mijn PSU (niks geks gevonden, ook in BIOS zijn de waarden prima).
- Andere stekker + stekkerplek etc geprobeerd.
- Met power options zitten spelen. Zodra ik de maximum processor state op 50% zet en de PCI op maximum power savings zet lijkt het prima te gaan (meer dan 30 minuten zonder probleem).
- eventlogs laten enkel zien dat de laatste shutdown unexpected was, geen foutmeldingen o.i.d.

De specificaties:

#Product
1Intel Core i7 4770K Boxed
1Gigabyte GA-Z87-HD3
1XFX R9 290X 4GB Core Edition
1Cooler Master HAF 922
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition
1Cooler Master Megaflow Red, 200mm
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
1Cooler Master V550 Semi-Modular
1Samsung 840 Pro 256GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik vermoed dat het aan de voeding ligt, maar tegelijkertijd vind ik het raar dat ik in de BIOS en in HWiNFO64 stabiele waarden zie van de +12v etc (ook tijdens het gamen). Vandaar dat ik me afvraag of ik iets over het hoofd zie.

[ Voor 14% gewijzigd door Junia op 08-04-2016 12:14 ]

Beste antwoord (via Junia op 08-04-2016 16:28)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Junia schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:07:
Ik vermoed dat het aan de voeding ligt, maar tegelijkertijd vind ik het raar dat ik in de BIOS en in HWiNFO64 stabiele waarden zie van de +12v etc (ook tijdens het gamen). Vandaar dat ik me afvraag of ik iets over het hoofd zie.
Ja je ziet over het hoofd dat je niks aan software hebt. De waardes die je ziet zijn altijd onzin, software zoals HWinfo kan je niks over de voeding vertellen en ook het BIOS of UEFI niet.

Kan wel gewoon de voeding zijn, maar kan ook iets anders zijn zoals een videokaart of moederbord. Kans op een voedingsprobleem of iets anders zou ik schatten op 50/50. Dus het meest logische is om eerst de voeding te vervangen, dat is het simpelste als je een reserve voeding hebt liggen of uit een andere PC kunt halen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Verwijderd

Probeer eens een andere voeding als deze voor handen is zodat je die oorzaak uit kan sluiten. Controleer ook of alle stekkers goede aangesloten zijn op het moederbord dus volledig in de aansluitingen gedrukt.

Gezien je problemen denk ik dat het eerder aan een brakke stroomvoorziening op het moederbord ligt.

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Niet online
Junia schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:07:
Ja je ziet over het hoofd dat je niks aan software hebt. De waardes die je ziet zijn altijd onzin, software zoals HWinfo kan je niks over de voeding vertellen en ook het BIOS of UEFI niet.

Kan wel gewoon de voeding zijn, maar kan ook iets anders zijn zoals een videokaart of moederbord. Kans op een voedingsprobleem of iets anders zou ik schatten op 50/50. Dus het meest logische is om eerst de voeding te vervangen, dat is het simpelste als je een reserve voeding hebt liggen of uit een andere PC kunt halen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Junia
Hartelijk dank voor de reacties :).
Ik had verschillende ervaringen gelezen over het gebruik van software tools om psu informatie uit te lezen, vandaar dat ik het hier even wilde checken, aangezien ik niet zomaar een voeding ergens vandaan kan halen.

Nogmaals dank voor de info, ik ga aan de slag om een voeding ergens vandaag te sprokkelen en ik zal de bevindingen hier posten.

• Junia
Voeding vervangen met die van een kennis en hij draait weer als een zonnetje. Diverse stresstests gedaan (Furmark / CPU Burner) en ook tijdens gamen is hij nu weer stabiel.

Hartelijk dank voor het meedenken/info/tips :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt nog garantie neem ik aan? Dan zou ik de voeding RMA sturen en het probleem goed uitleggen, anders krijg je de voeding gewoon terug. Web shops hebben namelijk ook niet de apparatuur om een voeding te testen en ook niet de kennis, dus een goede uitleg erbij is daarom niet verkeerd.

AMD Nieuwsdiscussie

• Junia
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:36:
Je hebt nog garantie neem ik aan? Dan zou ik de voeding RMA sturen en het probleem goed uitleggen, anders krijg je de voeding gewoon terug. Web shops hebben namelijk ook niet de apparatuur om een voeding te testen en ook niet de kennis, dus een goede uitleg erbij is daarom niet verkeerd.
Ik heb de voeding op 23-04-2014 gekocht, dus valt nog net binnen de garantie. Ik heb in de RMA deze thread aangegeven en ook vermeld dat het probleem geheel was verholpen door het gebruik van een andere voeding.

• -The_Mask-
  • Niet online
Junia schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:48:
[...]

Ik heb de voeding op 23-04-2014 gekocht, dus valt nog net binnen de garantie. Ik heb in de RMA deze thread aangegeven en ook vermeld dat het probleem geheel was verholpen door het gebruik van een andere voeding.
Er zit 5 jaar garantie op de voeding, als de winkel maar twee jaar geeft kan de laatste drie van de 5 jaar via Cooler Master.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1