Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-06 21:10
Beste mede-tweakers,

Graag zou ik het wifi netwerk thuis willen vergroten doormiddel van meerdere accespoints, echter vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan bereiken.

Huidige situatie:
Modem van Ziggo staat in de meterkast. Deze modem heeft geen Wi-Fi, dus heb ik een aparte router (TP-link Archer C7). Deze router staat in het midden van de woonkamer.

Doordat wij te maken hebben met een serre, hebben wij in de tuin zeer slecht bereik. Dit komt waarschijnlijk doordat wij te maken hebben met 2x dubbel glas (van huis naar serre, van serre naar tuin).

De tuin zelf is smal (4/5 meter), maar aardig lang (20 meter).

Gewenste situatie:
Graag zou ik in de gehele tuin Wi-Fi verbinding willen hebben op hetzelfde netwerk.

Wat heb ik al gedaan:
Inmiddels heb ik geprobeerd om het bereik te vergroten door een extra router in de serre te zetten. Helaas viel het resultaat erg tegen. Ik kwam alsnog niet verder dan 7 meter.

Nu heb ik gezocht naar diverse oplossingen op het internet en vanuit eigen kennis.
  1. Ik kan een kabel trekken naar de schuur die achter in de tuin staat. Daar kan ik dan nog een router plaatsen. Nadeel is dat de bestrating er dan uit moet en doe ik liever niet.
  2. Powerline. Ik ben echter nog niet overtuigd van deze oplossing.
  3. http://tweakers.net/price...i-nanostation-locom2.html Dit leek mij de beste oplossing, echter mis ik kennis van dit product.
Ik hoop dat jullie mijn idee kunnen bevestigen!
Oplossing 3 lijkt mij het meest handig. Wat ik van het product begreep, kan ik dan een kabel trekken van de router naar het midden van de tuin (gaat langs de schutting, dus zit ik minder met de bestrating). Dit product werkt dan als extra accespoint voor het netwerk, waardoor ik hopelijk in de gehele tuin een Wi-Fi dekking heb.

Zouden jullie mijn idee kunnen bevestigen? Als ik er volledig naast zit hoor ik graag suggesties.(ook als er betere oplossingen zijn).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45

lier

MikroTik nerd

Volgens mij is de nanostation bedoeld om end-to-end bridges te maken. En dus niet om als accesspoint te fungeren.

Krijg je voldoende dekking als je de "extra router" buiten de serre plaatst?
Richtantennes een optie (vanuit de serre)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
lier schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:59:
Volgens mij is de nanostation bedoeld om end-to-end bridges te maken. En dus niet om als accesspoint te fungeren.

Krijg je voldoende dekking als je de "extra router" buiten de serre plaatst?
Richtantennes een optie (vanuit de serre)?
Bedankt voor je snelle reactie!
Het richten van de antennes heeft helaas ook niet geholpen.

De router buiten plaats zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. De tweede router die ik heb (de oude), zou ik in de tuin kunnen plaatsen, onder hetzelfde principe als de bedoeling was met de Ubiquiti. Echter is er dan een probleem met het weer.

Een wireless accespoint PoE lijkt mij in dit geval het meest handig?

[ Voor 6% gewijzigd door Zionrage op 08-04-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Je heb genoeg AP's die bijv IP53 (of een hoger niveau) gecertificeerd zijn. Die kan je prima buiten hangen met een combinatie van POE. Lijkt mij een erg nette combinatie :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Yariva schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:20:
Je heb genoeg AP's die bijv IP53 (of een hoger niveau) gecertificeerd zijn. Die kan je prima buiten hangen met een combinatie van POE. Lijkt mij een erg nette combinatie :)
  1. http://tweakers.net/price...werwifi-ap/specificaties/
  2. http://tweakers.net/price...tl-wa7210n/specificaties/
Ik kom dan op twee producten van TP-Link uit. Gek genoeg is optie 1 goedkoper en sneller (of ben ik gek?)

Past deze oplossing bij mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Folkie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-05 17:27
Zionrage schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:11:
[...]
Het richten van de antennes heeft helaas ook niet geholpen.
Het richten van antennes en richtantennes zijn verschillende dingen hè.
Wat Lier bedoelt is een andere antenne monteren op de router in de serre.

Wat jij zegt lijkt er namelijk op dat je de normale antenne, omni-antenne's, die op de router zitten naar de tuin gericht hebt. Dit helpt natuurlijk een beetje maar is niet hetzelfde als een echte richtantenne plaatsen.

De meeste routers worden standaard met omni-antenne's geleverd. Deze antennes vormen een soort van ronde bal aan bereik rond het midden van de antenne. Dit houdt in dat het signaal alle kanten op gaat vanaf de antenne, boven, onder, links, rechts etc. Deze vorm van antenne's zijn vrij universeel en prima te gebruiken in een woning waar je aan alle kanten van de router signaal wil hebben.

Een richtantenne daarentegen vormen een gefocust wifi signaal. In plaats van dat het alle kanten op gaat, gaat het alleen nog de kant op waarop jij richt. Deze vorm van antenne's zijn zeer geschikt voor het leveren van signaal in lange ruimtes, bijvoorbeeld jouw tuin.

Nu durf ik niet te zeggen wat die antenne's kosten, ik kon het zo snel niet vinden op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:21

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zionrage schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:38:
[...]
  1. http://tweakers.net/price...werwifi-ap/specificaties/
  2. http://tweakers.net/price...tl-wa7210n/specificaties/
Ik kom dan op twee producten van TP-Link uit. Gek genoeg is optie 1 goedkoper en sneller (of ben ik gek?)

Past deze oplossing bij mijn situatie?
Op beide zou ik mijn geld eigenlijk niet willen zetten. Kijk anders is naar een iets duurdere premium oplossing. Dan ben je wat geld kwijt, maar zit het wel meteen goed.

Denk hierbij aan bijv Ubiquiti outdoor. Leuke integratie en goed bereik.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkmouth
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 14:18
Nanostation kun je prima als accespoint gebruiken, even de instellingen goed zetten daarna even opnieuw opstarten en het werkt.
Kijk anders even naar het youtube filmpje van Crosstalk Solutions YouTube: NanoStation Access Point daar wordt het haarfijn uitgelegd.
Ik heb zelf ook dit nanostation als accespoint in de tuin en functioneert tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe ziet de rest van je huis er uit? Dubbel glas (zeker als er een isolerende coating op zit) is inderdaad funest, maar kan je niet elders een accesspoint plaatsen waar er minder ongunstig materiaal in de weg zit?

Bij mijn ouders heb ik een AP op zolder gehangen, dat geeft een prima bereik in de hele tuin. Het signaal hoeft daar alleen door de dakpannen wat hout en isolatiemateriaal heen (oud spul, dus geen fancy metalen folie lagen of zo).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Router op zolder heb ik ook geprobeerd, echter geeft dat helaas nog niet voldoende dekking. Naar aanleiding van jullie reacties kom ik op twee producten uit:

pricewatch: Ubiquiti PicoStation M2HP Outdoor Wireless-N Access Point 2.4Ghz

pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2

Ik begrijp niet waar de nanostation nu in verschilt ten opzichte van optie 1. Heeft iemand toevallig hier aanvullende info over en/of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 07-06 18:06
Is dit niks voor je?
V&A aangeboden: Outdoor WiFi antenne 19dB 2.4Ghz Hi-Gain Stella Doradus 24SD19

Hang je dat aan je schutting.. richt je hem op je huis en bam overal wifi! :')

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Die grid hierboven is geen goed idee, ten eerste is een versterking van 19dBi simpelweg belachelijk, ten tweede is de openingshoek te klein. Neem een Loco M2 die je buiten hangt en naar de tuin richt. Die dingen zijn klein, waterproof en hebben een openingshoek van 60°. Als je daarmee nog niet ver genoeg komt, ligt het aan je client.
Zionrage schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:58:
Router op zolder heb ik ook geprobeerd, echter geeft dat helaas nog niet voldoende dekking. Naar aanleiding van jullie reacties kom ik op twee producten uit:

pricewatch: Ubiquiti PicoStation M2HP Outdoor Wireless-N Access Point 2.4Ghz
pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2

Ik begrijp niet waar de nanostation nu in verschilt ten opzichte van optie 1. Heeft iemand toevallig hier aanvullende info over en/of suggesties?
De PicoStation is 1x1 MIMO én heeft een omnidirectionele antenne. Je wil de 2e optie vanwege de ingebouwde richtantenne en de hogere datarates :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
DonJunior schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:00:
Is dit niks voor je?
V&A aangeboden: Outdoor WiFi antenne 19dB 2.4Ghz Hi-Gain Stella Doradus 24SD19

Hang je dat aan je schutting.. richt je hem op je huis en bam overal wifi! :')
Dat ding is wel erg groot en lelijk :F
Petervanakelyen schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:10:
Die grid hierboven is geen goed idee, ten eerste is een versterking van 19dBi simpelweg belachelijk, ten tweede is de openingshoek te klein. Neem een Loco M2 die je buiten hangt en naar de tuin richt. Die dingen zijn klein, waterproof en hebben een openingshoek van 60°. Als je daarmee nog niet ver genoeg komt, ligt het aan je client.

[...]

De PicoStation is 1x1 MIMO én heeft een omnidirectionele antenne. Je wil de 2e optie vanwege de ingebouwde richtantenne en de hogere datarates :)
Kijkend naar de uitleg van _Folkie, heb ik toch een mnidirectionele antenne nodig, gezien het kastje in het midden van de tuin geplaatst wordt tegen een schutting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 28-05 19:39
Met een AC PRO van Ubiquiti lukt het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zionrage schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:09:
Kijkend naar de uitleg van _Folkie, heb ik toch een omnidirectionele antenne nodig, gezien het kastje in het midden van de tuin geplaatst wordt tegen een schutting?
Als je je AP in het midden van de tuin wil hangen aan de schutting heb je inderdaad iets met omnidirectionele antenne nodig. Als je geen kabel wil trekken tot in de tuin kan je echter ook een Loco M2 aan de gevel van het huis monteren en naar de tuin richten. Zo lang je vrij zicht hebt, moet dat uitstekend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Petervanakelyen schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:20:
[...]

Als je je AP in het midden van de tuin wil hangen aan de schutting heb je inderdaad iets met omnidirectionele antenne nodig. Als je geen kabel wil trekken tot in de tuin kan je echter ook een Loco M2 aan de gevel van het huis monteren en naar de tuin richten. Zo lang je vrij zicht hebt, moet dat uitstekend werken.
Als ik de Loco M2 aan de serre monteer (gericht op de tuin), heb ik dan ook een beter bereik en hogere netwerk snelheid, of maakt dat niet uit in vergelijking met de omnidirectionele die dan in het midden van de tuin gepositioneerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 11:05
Als ik de Loco M2 aan de serre monteer (gericht op de tuin), heb ik dan ook een beter bereik en hogere netwerk snelheid, of maakt dat niet uit in vergelijking met de omnidirectionele die dan in het midden van de tuin gepositioneerd is?
Dat zou niets mogen uitmaken, in beide gevallen is de hele tuin gedekt (ik neem aan dat je tuin geen kilometer lang is :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
Twanne schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:58:
[...]

Dat zou niets mogen uitmaken, in beide gevallen is de hele tuin gedekt (ik neem aan dat je tuin geen kilometer lang is :P ).
20 meter ongeveer, dus bijna wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Twanne schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:58:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ja, met een omni moet die afstand ook gewoon lukken, maar een richtantenne gaat je altijd een beter signaal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 11:05
Petervanakelyen schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:00:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ja, met een omni moet die afstand ook gewoon lukken, maar een richtantenne gaat je altijd een beter signaal geven.
Akkoord, maar dat verschil ga je niet merken over een afstand van 20 meter...
Als we spreken over langere afstanden, dan is het uiteraard veel beter om een gerichte antenne te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zionrage
Ubiquiti nanostation m2 is inmiddels binnen en heb het even getest. Fantastisch product! Achter in de tuin heb ik op diverse devices maximale verbinding met ongeveer 60 mbps. Bedankt voor al het advies!
Pagina: 1