Delta fan maakt teveel herrie ? Simpelste oplossing !

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Die herrie die ze maken is eigenlijk het enige probleem met die Delta's. Maar daar heb je een hele simpele oplossing voor:

Koop bij een electronica-zaak zo'n 12V adapter van 500mA (niet lager), waarmee je ook het Voltage kan instellen d.m.v. een schakelaar. Sluit je Delta aan op die voeding en ziedaar, een snelheidsregelaar voor je delta. :) :) :)
je moest eens weten wat voor verschil in geluid het uitmaakt als die Delta op 9V draait i.p.v. 12V. En daarbij koelt dat beestje in combinatie met een Alpha bijna net zo goed (Scheelt bij mij ongeveer 1 graad). Ga je nog lager dan hoor je hem zelfs niet meer. :P

PSN-id: Chrasher

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:05

Mex

water

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:09
Het lijkt mij dat je die Delta gebruikt vanwege de sterke specificaties. Op het moment dat je 'm 9 Volt geeft draait 'ie niet meer op volle toeren en kun je m.i. net zo goed een wat mindere, stillere fan gebruiken......

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Ik heb hier een aantal fans liggen, varierend van slecht tot redelijk goed. Maar die kunnen bij lange na niet op tegen die Delta Fan, ook al draait hij op 9V. Als je nog nooit een Delta fan hebt gehad of gehoord op full-speed dan heb je er geen idee van hoe hard hij draait en hoeveel lucht er door die Fan wordt verplaatst!
Ook de OC-shop zal dit beamen, de Delta Fans zijn absoluut de beste. Daarom worden deze ook door hun geleverd.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik heb gewoon de aansluitingen van de fan in de stekker verschoven van 12v naar 5v, dat maakt weinig uit voor de temperatuur bij mij maar de herrie is weg. Mn pIII 550@907 is na een uurtje UT-en ongeveer 32 graden volgens mn mainboard. Met mn oude coolertje was ie na 5 minuten 70 graden.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Yep, dat heb ik ook geprobeerd, maar ik vond hem toen wel wat traag draaien (was toen te vergelijken met m'n Golden orb qua koeling). Vandaar dat ik die adapter nu gebruik, dat koelt dus nog een stuk beter.

• A3-D
Ik heb er hier 2 (60mm en 80mm) liggen en ik ben over de luchtverplaatsing zeer tevreden (de was wordt er ook zo lekker snel droog van! ;)).
Echter het geluid vind ik zelf niet opwegen tegen het temp. voordeel wat ik ermee behaal. Ik hou me lekker bij mijn Peltier en Alpha FAP3125 met YS Tech. Deze zijn tenminste nog om aan te horen en mijn huidige cpu temp komt toch al niet boven de 10 graden...

Maar wil het wel eens proberen op de manier van Coppertop. Welke twee draden vanuit de voeding heb ik daarvoor nodig om op die 5V te komen??

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• stinger
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 10:33

stinger

RAG

?
Vreemd hoor ik vindt mijn delta 6cm helemaal niet hard klinken
Best wel melig geluidje :-)
Kan ook zijn dat ik mijn andere 8cm fans gewend ben :-)

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
A3D: Probeer eerst 7 volt. Dan neem je de gele op de plus van de fan en de rode op de min. Het spanningsverschil maakt dat er 7 volt over de fan gaat. Ik heb ze ook op 5 volt geprobeerd (4x Delta 80 MP in A-open HQ8) maar dat ging me te langzaam, en op 12 volt maken ze teveel herrie met z'n vieren.

Groeten seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Il wil graag het volle rendement, en daarbij krijg je airflow geluid...(ik heb wel die antidreunmassa) http://HardwareXpo.hypermart.net

• ro__
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Waar heb je die gehaald en voor hoeveel? [die anti-dreunmassa]

En werkt het een beetje?

Verwijderd

He Chrasher; slim idee,!

Het is namelijk zo dat niet alleen de RMP de Delta AFB-60HP zo goed laat performen. De stand van de rotoren en materiaal is speciaal voor high perfomance gefabriceerd.
Ik heb net een volledig onderzoeks-rapport gekregen van Delta met alle waarde en gevens van de fan. Ze gaan gegarandeerd minimaal 70.000 uur mee, bijvoorbeeld.

kan je eens wat temp waarden neerzetten per voltage bij bijvoorbeeld Prime95 of RC5?

Verwijderd

Ro_ die AntiDreunMassa komt bij Newt vandaan, en het staat trouwens duidelijk op hun Site vermeld...

Voor afbeeldingen, mijn Alpha plus AntiDreunMassa en ervaring met opbouwen... http://skyscraper.fortunecity.com/siliconvalley/500/39.html (met foto's)

Verwijderd

mmmm,
ik heb voor mijn BP6 een progje waarin je de fanspeed kan instellen van 255 (full) naar 0 (off) en in stapjes van 1 kunt regelen, je kan zelfs de 2 fans onafhankelijk regelen, ik weet niet of het alleen op de Abit BP6 werkt

=foutje=
werkt niet met die 2 draads delta HP's :( :(

• Tonne
  • Laatst online: 01:30
rob van den broek, hoezo werkt het niet met die 2-draads dingen. Het derde draadje is toch alleen voor meting van het toerental?
Volgens mij is het gewoon een spannings- of stroombegrenzing voor je fans.

Ik heb ook een bp6 en dat fancontrol. Werkt prima inderdaad, hoef je tenminste niet moeilijk te doen met een weerstand ofzo (dat werkt trouwens ook prima, maar je moet dan wel solderen)

Verwijderd

dat proggie werkt op de fan aansluitingen van het mobo. Delta HP's zijn 2 draads die rechtstreeks op die voedingsstekkers aangesloten moeten worden (omdat ze nogal veel stroom trekken)

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Sorry Harry, ik dacht dat je iets anders bedoelde met die anti-dreunmassa.

Ik had die matten in m'n hoofd die je in je kast kan plakken om die zo geluidabsorberend te maken. Van dat Dynamat-spul enzo. Superduur :( en volgens mij te vinden in een auto[-radio] speciaalzaak.

Ik heb nl. al een GW VOS32+ dus die Alpha hoef ik niet. Misschien dat ik er alleen twee van die 60x60 Delta's opzet i.p.v. de YStechs.

Verwijderd

=ro=
weet waaraan je begint, die YS's zijn stil vergeleken bij die Delta HP's, een rondje isoleren kan geen kwaad....

• Tonne
rob van den broek, ik kende die dingen niet, maar nu is het me duidelijk. Je hebt inderdaad gelijk.

En geluidisolatie kan toch ook met piepschuim?
Dat is bij een willekeurige bouwmarkt te krijgen (dat zeg ik: GAMMA :))

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 17:05
Crasher dit is misschien een hele domme vraag maar die adapter, sluit je die aan op het lichtnet? Is het zo'n type adapter of is het een 'speciale' die je aansluit op de voeding van je pc? Heb je misschien anders een plaatje?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

Ey guys, ik heb nu een 550e op 825 draaien met standaard coolertje en zonder koelpasta, als ik een betere fan neem wat is dan de beste keuze, het is een fc-pga cpu. de airflow in mijn kast is prima

Verwijderd

Ro_ ik heb die AntidreunMassa die jij bedoelt ooit eens voor mijn auto gekocht bij Halfords, zelklevend en zwart, teer achtige substantie, werkte voor onder de motorkap bij een Alfetta, je weet wel, die toeren makers... ;)

Je zou eens kunnen kijken of ze dat nog hebben, goed spul, is ook goed voor de binnenkant van de BigTower bv.

Verwijderd

Geinig; een cooler UNDERclocken, die je nodig hebt om te OVERclocken :).

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
a3d: rood en zwart. rood is +v5 en zwart is 0v

arthurS: hij doelt waarschijnlijk op een lichtnetadapter die je in kan stellen per 1.5 volt van 3 tot 12 ofzo. hier zitten vaak diverse plugjes aan. je hebt ze in meerdere uitvoeringen, meestal 500 mA of 1 A. de 500 mA zal ongeveer 15 piek kosten, de 1 A 25 piek. voor een kleine fan zal 500 mA ruim voldoende zijn.

ik heb het zelf anders gedaan, de fan op 12 volt maar wel een dikke 4 watt potmeter ertussen.; 4 watt is eigenlijk net te weinig want ik heb een hele dikke 120mm fan (de potmeter wordt dus een beetje warm), maar voor normale fans is dit genoeg. kosten inclusief mooi knoppie bij display elektronica: 11 piek geloof ik (niet veel meer in ieder geval)

en zo'n knoppie is wel cool (als je al ziet hoe die gasten bij de casegallery geilen op een knoppie dat schakelt tussen 5 en 12 v.

Verwijderd

BTW die Delta's trekken per stuk 0.45 A, dus dat is behoorlijk, vandaar is het aan te raden om ze NIET aan te sluiten op de mobo fan plug.

• Tonne
Dat is dus P=U*I, dus 0,45*12=5,4 W
Volgens mij trekken de meeste PC-voedingen dat wel, maar dat miezerige ding op je mb vaak niet.

• A3-D
ScarFace_CvL: Simpel, een Alpha PEP66 in combinatie met een 72 of 80 Watt Peltier. Nooit meer een temperatuur boven de 12 a 13 graden en je cpu wordt er superstabiel van als je de grenzen niet overschrijdt.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Newt: Als ik wat tijd over heb dan zal ik eens wat testjes uitvoeren. Ik heb wel geprobeerd een aantal andere fans op m'n Alpha te monteren (zelfs een dubbele fan), maar die Delta doet het nog altijd beter(zelfs op 7.5V). :)

ArthusS: Yep, het is zo'n lichtnet adapter met zo'n schakelaar van 1.5V tot 12V in stappen van 1.5V.

Al met al ben ik nu zeer in m'n nopjes !
:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P.....

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Ja THNX Harry, die bedoelde ik.
Pas geleden nog ergens wat foto's van gezien van iemand die een [zwarte] case aan de binnenkant had beplakt met Dynamat.
Ik zal eens bij Halfords langsgaan.

Dan nog zon beetje antidreunmassa erop en het moet dan toch in de hand te houden zijn. Ik wil natuurlijk optimale koelcapaciteit [al staat zo'n schakelaar ook best wel cool :9 ]

• Arthur
Bedankt voor de info Crusher (en aatos). Zo'n lichtnet adapter heb ik nog liggen dus ik ga dat zeker een keer uitproberen. Enige nadeel is dat als de stekker van de koeler om de één of andere reden er niet inzit (familieleden die ff de GSM op wilden laden ofzo) en je je pc aanzet dat je dan dag kan zeggen tegen je processor. Ik zal er maar een waarschuwingsstickertje op moeten plakken :)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Dat zou je toch direct moeten merken als die stekker er niet in zit. Dan hoor je die Delta namelijk niet meer. Het geluid is dan wel een stuk stiller, maar die Delta hoor je echt wel werken!

Verwijderd

halfords heeft tegenwoordig een soort zelfklevende platen, zwaar spul. Ik heb nu aan 1 kant van mijn kast schuimrubber geplakt, die irritante hoge tonen van die delta's worden aardig gedempt......

• Arthur
Dat zou je toch direct moeten merken als die stekker er niet in zit. Dan hoor je die Delta namelijk niet meer.
Ik ben er van overtuigd dat ik het zelf wel zou merken, ik hoop dat alleen dat de rest van de familie het ook merkt. Ik denk dat ik een keer op een zaterdagavond een demonstratie zal moeten gaan houden: "[koeler aan] Zó klinkt de computer als hij goed is. [koeler uit] Zó klinkt hij in noodgevallen. In een dergelijk geval telt ieder seconde. Druk zo spoedig mogelijk..." etc :)

Verwijderd

ArthurS
gewoon MotherBoardMonitor installeren met Shutdown Now! Die gooit m plat en stuurt desgewenst een mailtje dat ie de compu plat heeft gegooid........

Verwijderd

Tonne ik had een Inwin voeding van 235 Watt die zakte dus mooi in elkaar, toen mijn HX08 BigTower voeding 300Watt van Aopen omgezet, en het probleem was verholpen.
Pagina: 1