Laptop gebruik op bank, statische ontladingen gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:38
Hallo,

Sinds een aantal weken valt me op dat er regelmatig statische ontlading plaats vindt tussen mezelf en de laptop en uiteraard nog tussen veel meer. Deze ontladingen gaan vaak van mijn vinger en tussen de behuizing. Laptops zijn (waarschijnlijk) wel ontworpen om dit soort ontladingen op te kunnen vangen, maar tot in hoeverre kan dit kwaad op de lange of korte duur?

In sommige zoekresultaten wordt geadviseerd om de laptop aan een geaard stopcontact te hangen, maar gevoelsmatig lijkt me dat niet helemaal logisch. Op het moment dat de laptop aan de aarde hangt zal een behoorlijk deel dat potentiaal hebben. Wanneer de laptop niet aangesloten op het stopcontact op mijn schoot staat zou deze min of meer hetzelfde potentiaal moeten hebben als mezelf, maar dan zouden er geen ontladingen tussen de laptop en mezelf ontstaan. Met de laptop aan het stopcontact kan de statische lading wel weg via de aarde of andere ader.

Wat is hier wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gelezen dat dit vaak voorkomt bij HP gebruikers. Statische ontlading heeft weinig tot niets te maken met de laptop in een geaard stopcontact te hangen. Het belangrijkste is dat jijzelf dezelfde lading krijgt als de laptop en dat kan met een ESD polsbandje. Misschien niet de allerhandigste oplossing, maar ik zou deze toch gebruiken tot er meer response is van meer ervaren tweakers.

^SV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

1. Aarding heeft er niks mee te maken inderdaad. De aarding (als deze al aanwezig is) gaat over de adapter en komt helemaal niet bij de laptop. Hoe zou het anders kunnen functioneren op de accu :)
2. Statische ontlading kan problemen opleveren als je met componenten werkt, maar met een hele laptop lijkt me dit inderdaad geen probleem.
3. Misschien dit probleem bij de bron aanpakken: hoe bouw je zoveel statische elektriciteit op? Fan van fleece ofzo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:01:
Ik heb gelezen dat dit vaak voorkomt bij HP gebruikers. Statische ontlading heeft weinig tot niets te maken met de laptop in een geaard stopcontact te hangen. Het belangrijkste is dat jijzelf dezelfde lading krijgt als de laptop en dat kan met een ESD polsbandje. Misschien niet de allerhandigste oplossing, maar ik zou deze toch gebruiken tot er meer response is van meer ervaren tweakers.

^SV
Het is inderdaad een HP-laptop.
rvanpruissen schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:59:
1. Aarding heeft er niks mee te maken inderdaad. De aarding (als deze al aanwezig is) gaat over de adapter en komt helemaal niet bij de laptop. Hoe zou het anders kunnen functioneren op de accu :)
2. Statische ontlading kan problemen opleveren als je met componenten werkt, maar met een hele laptop lijkt me dit inderdaad geen probleem.
3. Misschien dit probleem bij de bron aanpakken: hoe bouw je zoveel statische elektriciteit op? Fan van fleece ofzo? ;)
Punt 2 is inderdaad de vraag die ik heb. Losse componenten en onderdelen zijn gevoelig voor statische ontladingen en kunnen ze onherstelbaar beschadigingen. Natuurlijk is in het geval van een compleet produkt hier voorzorg tegen genomen.
Punt 3. De bron. Wollen vloerkleed misschien? :+ . Die krijg ik echt niet weg. ;)