Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Ik werk met lokale datasets en tot voor kort was MS Excel voldoende (formules / af en toe VBA), nu worden de datasets iets groter en zie ik dit als een kans om SQL te leren. Misschien is MS Access een mogelijke tussenstap, maar door mindere ervaringen in het verleden heb ik er minder interesse in. Ik heb tevens beperkte ervaring met ACL, en daar vond ik het schrijven van scripts een overzichtelijkere manier om data te benaderen dan wat ik gewoon ben in MS Excel.

De reden waarom ik SQL wil leren, is dat het misschien interessant kan blijken voor toekomstige projecten, dus er is meerwaarde in de misschien iets moeilijkere leercurve. Nu is het de vraag welke SQL. Belangrijk voor mij is een GUI interface om mee te starten, het moet lokaal kunnen draaien (en de data afgeschermd van het Internet), liefst beperkt in grootte en zo weinig mogelijk extra meuk mee geinstalleerd. Een mogelijke link met big data technologie is een plus, maar dat is al helemaal een ver van mijn bed show.
...

MS SQL, MySQL, PostgreSQL
...

In een verleden heb ik zowel MS SQL als MySQL geprobeerd, maar nooit echt een business case gehad om de technologie echt te leren. Postgres heb ik er bij gezet om na wat zoeken, een niet onbelangrijk aantal dit de Beta t.o.v. de VHS in SQL technologie zien. Ik weet dat dit strikt gezien een initieel beperkt gebruik is van de technologie en dit sub-forum ruimer is, maar ik zou jullie feedback alvast apprecieren.
...

Alle reacties

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ik denk zelf dat de beste MySQL zou zijn. Deze wordt het meeste gebruikt door developers.(vergeef me als ik het fout heb.) Maar het ligt er ook aan met welke taal je SQL gaat combineren. Daar ligt het eigenlijk aan welke taal het relevantst is.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jantje2000 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:10:
Ik denk zelf dat de beste MySQL zou zijn. Deze wordt het meeste gebruikt door developers.
Ontwikkelaars gebruiken ook SQL Server, Oracle en vele andere RDBMS systemen. Dit is nou niet direct een argument.
KS1987 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:45:
In een verleden heb ik zowel MS SQL als MySQL geprobeerd, maar nooit echt een business case gehad om de technologie echt te leren. Postgres heb ik er bij gezet om na wat zoeken, een niet onbelangrijk aantal dit de Beta t.o.v. de VHS in SQL technologie zien. Ik weet dat dit strikt gezien een initieel beperkt gebruik is van de technologie en dit sub-forum ruimer is, maar ik zou jullie feedback alvast apprecieren.
Een hoop verhaal, maar ik vraag me nu af wat je wil/ Bij "SQL leren" denk ik aan de taal SQL. Die kan je op veel plekken leren. Let alleen dat de implementatie per database pakket wisselt. De enige die zich heel strikt aan ANSI SQL houdt is PostgreSQL. Alle andere implementaties van SQL wijken af op bepaalde punten.

De vergelijking van Betamax vs. VHS gaat hier ook mank. Elk database pakket heeft zijn sterke en zwakke punten. Welke de beste is ligt aan je wensen en eisen aan het pakket.

Let ook dat de moeilijkheidsgraad omhoog gaat met een echt database pakket. Je zal nu voor je data een goede database met een datamodel moeten maken. Indien je hier minder handige keuzes maakt kan dat ervoor zorgen dat je database heel slecht gaat presteren. Eventueel heb je ook extra software nodig om rapporten te maken en misschien ETL taken uit te voeren.

Een database pakket heeft ook beheer nodig, Excel niet. Het blijft allemaal server software en als die slecht geconfigureerd zijn kan dat in een kwetsbare computer resulteren. Mogelijk de Access dan een betere keuze is. Het is minder complex om te onderhouden en gebruiken dan "echte" database software. Vaak kan je een Access database ook nog migreren later naar echte database software.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Met de informatie die je geeft is het moeilijk adviseren. Ik mis vooral de context: Is dit voor thuis? Academisch? Zakelijk? Moet het gratis zijn of speelt dat geen rol?

De pakketten die jij noemt zijn allemaal "fit for purpose" en voldoen aan het handjevol eisen wat je stelt. MSSQL zou in een bedrijf mijn eerste keus zijn maar die is alleen gratis in de Express versie. Gaat dat een probleem worden als je datasets te groot voor Express worden?
Als het voor thuis of academisch gebruik is zou ik voor MySQL of ProgreSQL gaan. Dan hoef je je nooit zorgen over de kosten te maken, hoe groot de datasets ook worden, en met name MySQL is ook bij bedrijven en instellingen best populair.

Maar eerlijk gezegd is het beste misschien om die pakketten gewoon allemaal te installeren en te vergelijken. Welke vind je het fijnst werken. Uiteindelijk is het allemaal SQL en zolang je een beetje oppast met het gebruik van pakketspecifieke functionaliteit is overstappen op termijn altijd nog mogelijk. Het is net als met programmeren. Als je SQL in het ene pakket goed beheert is 90% van die skills gewoon transferrable naar een ander pakket.