WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

"brom" geluid bij subwoofer (niet speaker :)

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 12:20
'k heb zo'n FPS1000 speakerset met live1024 kaartje. Er komt geen bromgeluid uit de speakers (zoals in de FAQ te lezen is), maar wel zo'n transformatorgeluid uit de subwoofer (or whatever u call it).

Is daar nog wat aan te doen? Als 'ie zo'n geluid maakt en ik til 'm op dan houd het soms op (soms maakt 'ie geen geluid). Ik heb al gekeken of resonantie onder m'n bureau nog een rol speelt, maar dat effect is er nauwelijks. Het geluid is nogal irritant als m'n computer uit staat (als m'n computer aanstaat maakt de koeling meer geluid) bijvoorbeeld als ik ga slapen.

Nu zet ik dat ding dan meestal gewoon uit, maar het knoppie zit helemaal achterop, onder de draden dus ik het zo het idee dat dat niet geheel de bedoeling is.

Ik zou dat ding natuurlijk in wat van dat isolerende spul kunnen wikkelen (de bass-dreunen gaan daar wel doorheen) dat hoor ik dat brommen niet meer...

of is dat "brommen" normaal? Het geluid is niet erg hard, maar als het stil is wel erg goed hoorbaar.

BTW: speaker en pc zitten op hetzelfde geaarde stopcontact, mocht dat nog ermee te maken hebben. Als de pc aan staat of uit heeft verder ook geen effect.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

tis uberhaupt slim om je zooi gewoon uit te zetten... 's nachts behalve juist je comp.. die moet grazen. foei.. maar bv zo'n sunwooferteje gebruik toch ook best stroom en als die bromt betekend dat dat ie ook constant in beweging is.. en dus slijt..

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Infinitive
en dat is nu juist het laatste wat ik wil. Maar dat brommen is niet erg hard. Het lijkt niet op een subwoofer trilling.
Of een hele lichte?

BTW: gelukkig dat die combinatie life&speakerset nooit erg duur was mocht het zooitje slijten. Het is nu al een anderhalf jaar oud overigens maar ik dacht opeens, laat ik het maar eens vragen.

BTW: dat betekend dat ik dat ding al ongeveer 365*1.25*1.5 keer heb uitgezet (soms meerdere keren per dag)...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Maarehm... dat ding gaat toch na een kwartier geen input gekregen te hebben vanzelf uit ?

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
kan een transformator zijn, dan kan je ze ingieten met iets (ben ff kwijt wat het was)en dan bromt ie niet meer

• Jag
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Even een test die je kan doen:
haal de aansluiting met de pc eruit, zodat het ding alleen nog maar in het stopcontact zit en de speakertjes eraan hangen. Als ie dan nog steeds bromt, is het iig geen ground loop (wat me zoiezo zeer sterk lijkt omdat de sats niet brommen).
Dan is het dus de trafo die bromt, en hoe je dat moet oplossen weet ik niet. Tenminste, je zou misschien een keer goede spullen kunnen kopen, maar dat wilde je waarschijnlijk niet horen.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Tenminste, je zou ook een keer goede spullen kunnen kopen
Wel grappig hoe je het zegt :). Dat wil hij volgens mij ook niet. En ik denk dat een EXTERNE adapter al genoeg zegt over de kwaliteit van je set.

Verder lijkt mij een het wat Jag zei ook de enige oplossing, maargoed, das niet altijd de meest praktische. Als de toon precies 50Hz is, ben ik altijd geneigd de voeding de schuld te geven... (verdachte toon is dat ook, vaak begint de fidelity van een woofer hierbij ook af te vallen :), maargoed, das offtopic).

• Infinitive
ik heb zelf ook het idee dat het de transformator is... tenminste het geluid lijkt er exact op. En als het apparaat zich na een kwartier in stand-by gooit dan zou je dat geluid ook niet meer moeiten horen.

Anyway, bedankt voor de tip, ik ga het eens uitproberen. Nou maakt 'ie even geen geluid, maar als ik wat meer weet dan post ik nog wel even een berichtje.

Trouwens, voor mijn doen is dit al kwaliteit genoeg. Ik ben zelf zeer tevreden over het geluid van m'n pc, maar ik kan me voorstellen dat hier mensen zijn die een geluidsinstallatie hebben ter waarde van mijn pc en die zouden het misschien wel erg vinden klinken.

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Ja, absoluut de transformator

haal em ff open en kijk of de transformator goed zit vastgeschroefd, die dingen trillen altijd als een gek en ze kunnen de schroefjes lostrillen waardoor het gezoem alleen maar erger wordt

It seemed like a good idea at the time

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

als ie echt moeilijk blijft doen.. dan mot je um in hars gieten.. (als je ut echt belangrijk vindt .. is zooi!! ) hebben ze wel op http://www.conrad.nl

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Infinitive
er zitten twee stekkers van de subwoofer naar zo'n volumeregelaar naar de geluidskaart. Als ik de groene eruit haal verandert er niets, maar bij het verwijderen van de zwarte hielt het gebrom opeens op (beide stekkertjes eruit). Wanneer ik de zwarte tegen het metaal van zo'n io-shieldje houd komt het gebrom weer terug. Als ik m'n oren helemaal tegen de speakers aanhoud hoor ik wel een ligt geruis... maar dat is haast niet te horen. Toch zo'n grond-loop?

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 18:32

SG

SG surft naar info hardewaren

Ja dat is waarschijnlijk toch de voedings brom van de 220 50hz die door de wat mindere gelijk stabilisatie als rimpel aan de opamp en eindversterker trappen wordt door geven waarbij deze opamp en of eindtrapen hier nog redelijk gevoelig voor zijn

tweede mogelijk heid ground loop dan moet je al met balanced line drivers werken of puur digitaal

in de voedings brom kwestie de voedings stabilisatie verbeteren door precizie stabilisatie of dubbele stabilisatie of zwaardere elko's eventueel voeding vansignaal chips en eindtrappen ook bufferen door kleinbere kwaliteits elkoos of appart gescheiden stabiliseren

maar dan kom je wel aan het modificeren en solderen misschien de garantie en moeite en $$ niet waard.

ook help het om de volume wat zachter te zetten en de bron level te verhogen scheel ook weer in brom en ruis tijden gebruik en je gebruikt dan je dynamiek beter zodat je een betere signaal/ruis verhouding krijgt

Signaal kabel uit de buurt van 220 voedings kabel houden

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Infinitive
ik laat het verder rusten. Ik weet nu in ieder geval hoe het ongeveer zit. Ik ga dat ding verder maar niet aanpassen en zet 'm wel gewoon als altijd om de zoveel tijd uit.

Bedankt voor de informatie.

Verwijderd

weet je zeker dat de aarde in je stopcontact ook daadwerkelijk aangesloten is?

• Jag
  • Laatst online: 05-06 22:40

Jag

Hmm, klinkt toch als een aarde probleem. Je zou eens kunnen proberen om je comp in een niet geaard stopcontact te steken, of kijken of je het chassis van de versterker in de sub kan aarden (tenminste, als het geen plastic is :P ).

• Infinitive
om eerlijk te zeggen:

m'n pc, sufwoofer, printer, etc zitten allemaal op hetzelfde verlengsnoer (tegen overspanning beveiligd en ook geaard [extra metalen stripje]) maar dat snoer zit niet op een geaard stopkontact, zag ik net :)
Dus eigenlijk geen aarde...

Pagina: 1