Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwish
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-06 11:39
Hoi!

In december heb ik een Denon AVR-X1200 gekocht icm een Harman Kardon HKTS 16 setje. Deze heb ik aangesloten op een PS4 en een Samsung UE50H6400. Bij het instellen van de receiver kwam de mogelijkheid om de speakers te calibreren met Audessey. Dat had ik gedaan maar vanwege een gebrek aan tijd (het aansluiten en alles netjes wegwerken en dergelijken duurde langer dan ik dacht) had ik de Audessey test halverwege stop gezet. Desondanks klonk het geluid dat uit de speakers kwam toch erg goed. Ik moest hier en daar wat aanpassen, maar dat viel best mee. Helaas wilde de perfectionist in mij heel graag de Audessey test nog een keer doen maar dan volledig. Want als het nu al goed klonk terwijl ik de test halverwege had gestopt, moet je voorstellen hoe het dan zou klinken als ik de test helemaal doe!!! Nou het klonk dus vrij shit...

Na de tweede test:
De surround speakers maken te hard geluid terwijl de levels van deze speakers na de tweede Audessey test ergens rond -6 werd gezet. Na de tweede test waren ze al te aanwezig terwijl ze op zo'n laag level stonden. De frontspeakers daarentegen zijn juist amper aanwezig terwijl die na de tweede test op -2 werd gezet. De achterspeakers maken dus veel harder geluid dan de voorste twee speakers. De centerspeaker is wel redelijk goed aanwezig na de tweede test, maar dialogen zijn vaak al niet meer te verstaan wanneer er muziek of veel actie tijdens een film opkomt. Tijdens een film of tijdens het gamen komt er gewoon te weinig geluid uit de frontpeakers. Als er bijvoorbeeld iets aan de zijkant van voor naar achter of andersom gaat klopt er dus niks van. De surroundgeluid maken al te hard geluid wanneer de master volume van de receiver niet eens zo heel hoog staat (30).

Voor de tweede test:
De surround speakers had ik zelf op +3 gezet. Ze waren toen wel goed aanwezig, maar niet te. Ze stonden eerst als ik het me goed herinner op -1. Dat vond ik nog iets te laag en heb ik na een tijdje toch maar wat hoger gezet. De frontpeakers en de center speaker had ik zelf op +6/7 gezet. Die stonden eerst al op +4, dat was ook al goed maar wilde ik toch hoger hebben. Bij de functie 'dialog level' had ik de centerspeaker nog op +8 gezet.

De speaker levels zelf aanpassen na de tweede test had niet veel nut. De surroundspeakers bleven te veel aanwezig en het was niet mogelijk om een goede verhouding te vinden.

De crossover werd na de tweede test ook heel anders gezet: frontspeakers 250hz, centerspeaker, 200hz en surroundspeakers 150hz. Deze stonden voor de tweede test allemaal op 200hz, wat naar mijn mening ook beter klonk.

Het probleem is dus dat de Audessey test nu de speakers zo kalibreert dat de settings niet kloppen en ook niet echt juist te krijgen zijn. De receiver terug zetten op factory settings en vervolgens de Audessey test opnieuw doen werkt ook niet. Ik de Audessey tests nu al een aantal keer gedaan, ik heb zelfs geprobeerd om de test weer halverwege te stoppen maar ook dat werkt niet.

Is er misschien iemand die ervaring heeft hiermee en mij hiermee zou kunnen helpen? (ik wil graag Audessey blijven gebruiken omdat dat voor de tweede test erg goed werkte)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:18
Lees en probeer eerst dit eens
http://www.hometheatersha...lteq-faq-setup-guide.html

Minimale verschillen in positie an de microfoon, resulteren al in een ander resultaat.

Verder staat het je vrij om de instellingen handmatig aan te passen. De enige waarden die enigszins onveranderd moeten blijven zijn die voor afstand. Hiermee wordt de vertraging van elke speaker geregeld, zodat het geluid gelijkmatig op de luisterpositie aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

In mijn review staan ook luidsprekerplaatsing tips, heel misschien heb je er wat aan. Je weet het tenslotte nooit. :)

Oh ja met het kalibreren van de afvalfrequentie, delay en volume hoogte verschillen, ALTIJD gelijk. Indien Audyssey geen gelijk heeft is dat te wijten een foutieve luidsprekerplaatsing.

[ Voor 45% gewijzigd door Lip op 09-04-2016 20:07 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562971

Ikzelf heb de 4200 maar je hebt dynamic volume wel aanstaan? Die moet ik na de audyssey test handmatig aanzetten en nee het is geen defecte Denon.

Je hebt de audyssey microfoon wel op de goede plaats (zitpositie en later luisterpositie)?

Afbeeldingslocatie: http://ludo.88.free.fr/LAL/Audyssey_placement_micro.jpg

Graag lees ik van je :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 14:00
Anoniem: 562971 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:02:
Ikzelf heb de 4200 maar je hebt dynamic volume wel aanstaan? Die moet ik na de audyssey test handmatig aanzetten en nee het is geen defecte Denon.
Dat is iets dat imho juist standaard uit moet staan aangezien het nogal vreselijk is. Dynamic EQ heb ik hier echter altijd aan staan aangezien dat wel iets (nuttigs) toevoegt :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwish
Anoniem: 562971 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:02:

Je hebt de audyssey microfoon wel op de goede plaats (zitpositie en later luisterpositie)?

[afbeelding]

Graag lees ik van je :)
Dynamic volume moet ik zelf ook aanzetten na de test. Die heb ik op 'light' gezet. Ik vond dat eerst wel fijn, maar na de laatste tests juist niet meer. Zelf op light wordt de bass teveel onderdrukt zeg maar. Ik had verder nog gelezen dat de Dynamic EQ vooral de subwoofer en de surroundspeakers beinvloed en dat het daarom komt dat de surroundspeakers te aanwezig waren. Dit klopte inderdaad want toen ik Dynamic EQ had uitgezet waren de surroundspeakers inderdaad minder aanwezig. Maar ik vond Dynamic Volume en Dynamic EQ voorheen juist erg fijn werken.

Wat ik vooral erg vreemd vindt is dat de eerste test die ik had gedaan zo erg verschilt met alle tests die ik nu doe terwijl in de tussentijd niks is veranderd.

Bij de AVW1200 heeft de test trouwens maar 8 posities om de microfoon te plaatsen. Ik heb de microfoon zo veel mogelijk zoals het voorbeeld proberen te plaatsen. de speaker plaatsing is misschien niet helemaal correct omdat mijn kamer niet heel groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arwish schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 17:33:
[...]

Bij de AVW1200 heeft de test trouwens maar 8 posities om de microfoon te plaatsen. Ik heb de microfoon zo veel mogelijk zoals het voorbeeld proberen te plaatsen. de speaker plaatsing is misschien niet helemaal correct omdat mijn kamer niet heel groot is.
Bij de 4200 zijn het er ook 8 :)

En Audessy is er juist voor om alles goed af te stellen aangaande je (niet correcte) woonkamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwish
Anoniem: 562971 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:26:
[...]
Bij de 4200 zijn het er ook 8 :)

En Audessy is er juist voor om alles goed af te stellen aangaande je (niet correcte) woonkamer. ;)
Ja dat heeft dus niet echt geholpen. De test geeft nog steeds geen goede settings door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dan staan je luidsprekers verkeerd opgesteld. Staan je luidsprekers in de lengte as? Heb je de 38% regel toegepast? Toe-in? Praat ik nu abracadabra?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwish
Lip schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:43:
Dan staan je luidsprekers verkeerd opgesteld. Staan je luidsprekers in de lengte as? Heb je de 38% regel toegepast? Toe-in? Praat ik nu abracadabra?
Een beetje abracadabra ja :P Ik heb hier wel wat foto's van de opstelling:

https://www.dropbox.com/s/gxh3ujhepszasrf/DSC_0041.JPG?dl=0

https://www.dropbox.com/s/8dyrgmj76hkmdbq/DSC_0042.JPG?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Foei Foei, en helemaal fout gedaan!

U mag niet langs start, [u]begin maar hier[/u]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 22:53
Lip schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:01:

Dude..
Hij geeft aan dat "luidsprekers in de lengte as, 38% regel en Toe-in" al abracadabra is en dan kom jij ff vertellen dat het helemaal fout is en dat een review stuk moet lezen wat abracadabra in het kwadraat is.

Doe even wat minder superieur (ook al ben je dat wel, is niets mis mee en no offence!) en vertel hem even in niet 'audio nerd speak' wat hij dat fout doet en hoe hij het beter zou kunnen doen.

--- Edit ---
Als je het interessante materie vind en wilt leren is het inderdaad een prima begin, daar hoor je mij ook niet over.
Maar uit de OP haal ik niet dat hij het wil leren of de ambitie heeft om een audio guru te worden, hij wil gewoon hulp.
En om dan te beginnen met "foei, foei, helemaal fout" vind ik niet echt behulpzaam.

[ Voor 22% gewijzigd door Nnoitra op 13-05-2016 15:13 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat staat daar toch?
Nnoitra schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:27:
[...]
wat hij dat fout doet en hoe hij het beter zou kunnen doen.
Hij kent de basics niet. Dat is wel duidelijk.

Een van de reacties :
"Dit stuk maakt dan een hoop goed voor iemand die de basics op het gebied van audio wil leren. Dikke +3! "

[ Voor 90% gewijzigd door Lip op 13-05-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Allo.
Dit is zoals ik mijn 7.1 ingesteld heb (andere speakers/reciever, dat wel).

Subwoofer:
Phase = Normal
Bass Boost = Off
Subwoofer Level = draaiknop op 50% (midden dus).

Audyssey
Begin vanaf '0'.
Plaats de microfoon steeds op oor hoogte (krukje op de bank ofzo) en zorg dat het verder stil is.
Bij mijn Onkyo moest er een metertje afstand tussen de luister posities zitten. En ik stond op een afstandje.
Doorloop het hele process / alle speakers.

Ga daarna de settings finetunen.
Als je speaker type niet op 'small' staat, dan moet je dat alsnog doen.
Daarna de Crossover Frequenties instellen, alles op 100Hz.
De subwoofer mode kun je op LFE+Main zetten en de LPF for LFE ook weer op 100Hz of 120Hz (beide proberen, kijken wat jij het beste vind klinken).

Dynamic Volume heb ik uit staan, maar Dynamic EQ heb ik wél aanstaan.

Dan kun je gaan luisteren of het zo goed klinkt ja/nee.
Eventueel kun je dan nog spelen met de Level per speaker, voor als je de center niet luid genoeg vind of de surrounds te luid.
De afstanden, daar moet je van afblijven :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 13-05-2016 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:18
Nnoitra schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:04:
en de LPF for LFE ook weer op 100Hz.
Deze moet eigenlijk ten alle tijden op 120hz staan. Het is een soort limiter voor het 0.1 kanaal welke (maar) tot 120hz gaat (altijd). Volgens mij wordt dit kanaal niet naar de overige speakers gemixt wanneer je de lpf for lfe naar beneden zet. Zet je het op 100hz, dan mis je dus informatie uit het 0.1 kanaal. Of het storend is is een tweede natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
LA-384 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 16:14:
[...]

Deze moet eigenlijk ten alle tijden op 120hz staan. Het is een soort limiter voor het 0.1 kanaal welke (maar) tot 120hz gaat (altijd). Volgens mij wordt dit kanaal niet naar de overige speakers gemixt wanneer je de lpf for lfe naar beneden zet. Zet je het op 100hz, dan mis je dus informatie uit het 0.1 kanaal. Of het storend is is een tweede natuurlijk.
Correctomundo :)
Heb ff lopen editten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwish
Nnoitra schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:04:
[...]

Allo.
Dit is zoals ik mijn 7.1 ingesteld heb (andere speakers/reciever, dat wel).

Subwoofer:
Phase = Normal
Bass Boost = Off
Subwoofer Level = draaiknop op 50% (midden dus).

Audyssey
Begin vanaf '0'.
Plaats de microfoon steeds op oor hoogte (krukje op de bank ofzo) en zorg dat het verder stil is.
Bij mijn Onkyo moest er een metertje afstand tussen de luister posities zitten. En ik stond op een afstandje.
Doorloop het hele process / alle speakers.

Ga daarna de settings finetunen.
Als je speaker type niet op 'small' staat, dan moet je dat alsnog doen.
Daarna de Crossover Frequenties instellen, alles op 100Hz.
De subwoofer mode kun je op LFE+Main zetten en de LPF for LFE ook weer op 100Hz of 120Hz (beide proberen, kijken wat jij het beste vind klinken).

Dynamic Volume heb ik uit staan, maar Dynamic EQ heb ik wél aanstaan.

Dan kun je gaan luisteren of het zo goed klinkt ja/nee.
Eventueel kun je dan nog spelen met de Level per speaker, voor als je de center niet luid genoeg vind of de surrounds te luid.
De afstanden, daar moet je van afblijven :)
toon volledige bericht
De speakers worden bij mij na de test op een negatieve level gezet. Dat klinkt dan vervolgens veel te dof en heb ik zelf omhoog gedaan.

Dynamic EQ heb ik ook uitgedaan, alhoewel ik dat eerst nog wel fijn vond werken, maar Dynamic Volume heb ik wel aanstaan.

Ik snap verder dat de kamer best klein is en dat daardoor de speakers niet helemaal perfect geplaatst kunnen worden (aan de muur hangen is niet echt een mogelijkheid voor mij). Maar zou dat de reden zijn dat Audyssey zulke rare settings doorgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

the distance measurement is actually a delay setting. The idea is to get the signal from all speakers and subs arriving at the same time for the main listening position (where you place the mic for the first measurement). This is how they have the system set up in the studio during the mix.

The level setting makes sure that all speakers and subs (1) play at the same level as each other and (2) they play at film reference level when you turn the master volume up to 0 dB. That's also the reference studio condition.

Depending on how far the speakers are and how sensitive they are, you will typically see negative trim values. These are simply relative numbers to achieve goals 1 and 2 above.

Please note that you have the volume level on your sub turned up way too high. The –12 dB setting is the limit of the AVR and it's likely that more cut is needed to achieve reference level. I suggest you turn the volume on the sub down and run MultEQ again. More info on sub setup here: http://ask.audyssey.com/forums/84181/entries/76175.html

bron : https://audyssey.zendesk....Speaker-Level-vs-Distance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lip schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:01:

En wie gaat dat lezen :?

Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en Google gebruiken :)

Een beetje van mijzelf en beetje van Magi zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brad Pitt schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:21:
[...]

Dat is iets dat imho juist standaard uit moet staan aangezien het nogal vreselijk is. Dynamic EQ heb ik hier echter altijd aan staan aangezien dat wel iets (nuttigs) toevoegt :)
Dat heeft meer te maken met het soort speaker :)

Had eerst Mission's en nu Jamo's oOo en nee, ik ben zeer tevreden over de Jamo's :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Anoniem: 562971 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:26:
[...]

En wie gaat dat lezen :?

Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en Google gebruiken :)

Een beetje van mijzelf en beetje van Magi zeg maar :P
Gemiddeld genomen zijn er 6000 lezers voor je geweest, die zelfs gemiddeld genomen 2 keer terug kwamen. :D

de review is ook gepost bij de buren

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 20-05-2016 21:26 ]

Pagina: 1