Advies 2011-3 systeem

Pagina: 1
Acties:

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (Battlefield 4 met name), VMware dev machines draaien. Ik draai gerust 4 - 6 virtuele machines (windows, linux) op mn pc voor development en testen. Qua gamen hoeft het niet op ultra
te draaien, gameplay is voor mij altijd de hoofdzaak geweest. Echter zit ik met Q6600 en GTX560Ti aan de max van mijn systeem. Dus na 9 jaar wordt het toch tijd om te gaan upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget, maar gok dat het rond de 1500 euro prima moet kunnen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
250GB SSD (Samsung EVO). Behuizing (Coolermaster HAF XB), 3 raspberry's
1TB disk (storage), rest loopt via mijn NAS, DVDRW

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua core systeem alles nieuw. (Mobo, cpu, geheugen, vga, cpu koeler)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, Nvidia, Asus, Gigabyte, maar wil best een keer de switch naar AMD vga maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
USB3.x frontpanel zou wel makkelijk zijn. Kleur boeit me niet, het is een pc.

Ga je overklokken?
Overklokken heb ik nooit echt gedaan, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben.

Wat verwacht je van ons?[i]
advies voor eventueel ander moederbord, geheugen, voeding en cpu koeler. Indien jullie andere adviezen hebben dan hoor ik het ook graag.

Een socket 1151 (i5) setup heb ik zitten bekijken, maar na 2 jaar ben ik daar door de opties heen gok ik
Ik heb gekozen voor een 2011-3 setup, ivm future proof en dat ik een veelzijdige setup wil, die rustig 6 - 8 jaar mee kan gaan en waar ik de VGA en cpu wel een keer zal gaan upgraden.

- Qua geheugen heb ik weinig kaas gegeten van OC geheugen, latency, etc.
- Moederbord. ik heb er 'gewoon' 1 gekozen.
- Voeding. ik heb een goede 650W nodig
- CPU Koeler. mag deze wel stil zijn.
- VGA. keuze gemaakt voor AMD, welke door iedereen in de adviezen wordt aangeprezen eigenlijk. deze uitvoering ivm dat de fans pas aanspringen bij belasting en bij idle draaien minder lawaai zou maken.

Extra:
Berekening verbruik systeem:
Nvidia setup: http://outervision.com/b/GegeuS = 480W
AMD R9 390 Setup: http://outervision.com/b/3ecyyb = 566W
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 392,95€ 392,95
1Gigabyte GA-X99-UD3€ 205,95€ 205,95
1Asus Strix Radeon R9390-DC3OC-8GD5 Gaming€ 354,95€ 354,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 51,48€ 51,48
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 116,-€ 116,-
1Corsair RM650x€ 101,92€ 101,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.259,20

[ Voor 6% gewijzigd door NLMaca op 09-04-2016 13:04 . Reden: systeem aangepast ]

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:25
Wat betreft het moederbord zou ik eerder deze aanraden: pricewatch: Gigabyte GA-X99-UD3. Dit bord heeft namelijk een Intel ethernet chip, wat onder linux doorgaans fijner werkt dan Killer (i.v.m. driver support) en het bord is ook goedkoper. Verder zijn er wat meer PCIe sloten aanwezig, maar dat is totaal irrelevant.
Ik heb niet zoveel verstand van overclocken van RAM, maar de prestatiewinst die je daarmee behaald is bij mijn weten bijzonder klein als je geen iGPU gebruikt (en een 5820K heeft geen iGPU). Ik denk dat je dus net zo goed de CPU over kunt clocken en daarna de RAM multiplier verlagen tot je terug op de 2133MHz bent. In dat geval is het voordeliger om dit setje te plaatsen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32. Dan houd je ook nog 2 sloten vrij om later naar 64GB te upgraden.
Overigens denk ik dat je voor een budget zo groot als dat van jou niet hoeft te besparen op de voeding. DeCorsair RM650x of de Seasonic G-series zijn namelijk veel betere keuzes.

• NLMaca
Thx GeneralX

- het UD3 moederbord ondersteunt echter max 32GB. op zich ook niet zo'n ramp. ik heb wel snel een msi board met 128GB geheugen support gezien met een intel ethernet chip, maar dat is qua ram ook weer gelijk zo extreem. ik had beter moeten kijken
- de voeding heb ik aangepast. thx

qua budget gok ik op max 1500euro. meer omdat ik denk dat er niet zoveel speling in de onderdelen zit. als het voor 800 euro kan dan is dat ook mooi natuurlijk;).

ik wil eens kijken of er toch een Nvidia kaart in kan qua 970GTX. Ik zie op de meeste plaatsen deze voorbij komen?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,-€ 349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,-

[ Voor 42% gewijzigd door NLMaca op 09-04-2016 13:03 . Reden: foute aanname moederbord ]

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ja hoor, die kan je gewoon nemen. Voor gamen in windows zit je met de R9 390 wel net wat beter maar Nvidia heeft iets betere drivers voor linux.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19
NLMaca schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:05:
Thx GeneralX

- het UD3 moederbord ondersteunt echter max 32GB. op zich ook niet zo'n ramp. ik heb wel snel een msi board met 128GB geheugen support gezien met een intel ethernet chip, maar dat is qua ram ook weer gelijk zo extreem. ik zal hier nog even naar gaan kijken.
- de voeding heb ik aangepast. thx

qua budget gok ik op max 1500euro. meer omdat ik denk dat er niet zoveel speling in de onderdelen zit. als het voor 800 euro kan dan is dat ook mooi natuurlijk;).

ik wil eens kijken of er toch een Nvidia kaart in kan qua 970GTX. Ik zie op de meeste plaatsen deze voorbij komen?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,-€ 349,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,-
Een X99-bord ondersteunt gewoon 16GB Dimm's, dus de UD3 ondersteunt gewoon 64 GB.

Zie site: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5138

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Als je gamed op Windows zou ik toch de AMD kaart nemen. Misschien ook iets om te overwegen is dat de nieuwe videokaartenen letterlijk om de hoek staan dus mocht je nog een maandje of 2 misschien wel 3 kunnen uithouden zou ik nog eventjes wachten. Mocht je toch echt willen upgraden zou ik eventjes kijken naar de huidige dx 12 Benchmarks. (tip AMD wint)

Edit : even een linkje http://nl.hardware.info/r...2-game-getest-met-22-gpus

[ Voor 16% gewijzigd door Ergo op 09-04-2016 10:03 ]

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:25
Voor de keuze tussen de GTX970 of de R9 390 is het ook relevant om te weten op welke resolutie je precies wilt werken. Zeker bij multi-monitor opstellingen of 1440p en hogere resoluties komt de 390 beter uit de benchmarks. Het extra verbruik daar merk je niet veel van, de extra frames wel.

[ Voor 85% gewijzigd door GeneralX op 09-04-2016 09:50 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De PC met i5 5820K en een R9 390 kan gemakkelijk op een RM550x draaien zonder overklokken.

Met overklokken kan ook wel, maar dan moet het niet te extreem worden. Met een beetje lekkere overklok kan de CPU zelf namelijk al 300W verbruiken en als je een echt goede waterkoeler hebt dan dan kun je 400W wel halen.

Dus wat voor overklok moet aan gedacht worden?

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 09-04-2016 10:02 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NLMaca
White Feather schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 07:57:
[...]

Een X99-bord ondersteunt gewoon 16GB Dimm's, dus de UD3 ondersteunt gewoon 64 GB.

Zie site: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5138
ik had deze bij de pricewatch bekeken en daar stond max 32GB. ik had dan even wat verder moeten zoeken. thx voor de uitleg
Nate-Senpai schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 09:18:
Als je gamed op Windows zou ik toch de AMD kaart nemen. Misschien ook iets om te overwegen is dat de nieuwe videokaartenen letterlijk om de hoek staan dus mocht je nog een maandje of 2 misschien wel 3 kunnen uithouden zou ik nog eventjes wachten. Mocht je toch echt willen upgraden zou ik eventjes kijken naar de huidige dx 12 Benchmarks. (tip AMD wint)

Edit : even een linkje http://nl.hardware.info/r...2-game-getest-met-22-gpus
dat zijn wel duidelijke verschillen inderdaad. Thx!
ik weet alleen niet of ik zolang kan/wil wachten, er is geen release date bekend, en ook geen specs. dus veel speculatie nog.

thx voor de link
GeneralX schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 09:46:
Voor de keuze tussen de GTX970 of de R9 390 is het ook relevant om te weten op welke resolutie je precies wilt werken. Zeker bij multi-monitor opstellingen of 1440p en hogere resoluties komt de 390 beter uit de benchmarks. Het extra verbruik daar merk je niet veel van, de extra frames wel.
thx voor de info.
-The_Mask- schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:01:
De PC met i5 5820K en een R9 390 kan gemakkelijk op een RM550x draaien zonder overklokken.

Met overklokken kan ook wel, maar dan moet het niet te extreem worden. Met een beetje lekkere overklok kan de CPU zelf namelijk al 300W verbruiken en als je een echt goede waterkoeler hebt dan dan kun je 400W wel halen.

Dus wat voor overklok moet aan gedacht worden?
ik had het er misschien wat duidelijker moeten zetten. ik heb nooit echt overgeklocked, maar wil dat wel een keer gaan proberen, meer om te weten hoe het werkt. Het zal minimaal zijn, want ik wil geen waterkoeling. het zal hooguit de cpu en videokaart zijn, stabiliteit is het belangrijkste.

Wat ik gezien heb met socket 1151, maakt dit meer een verschil in je prijs of je wil overklokken of niet (ivm de Z moederborden en K cpu's). op het 2011-3 platform heb ik daar niet echt een keuze in volgens mij.

qua voeding ben ik het in die opzet wel met je eens, maar wat doet randapparatuur op je voeding? ik weet het niet, vandaar de vraag of die voldoende is. ik sluit nog wel eens van alles aan op de usb poorten
http://outervision.com/b/3ecyyb

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Nog wat leuks gezien Quo Benchmarks.
Hitman is AMD backed maar voor quantum break geld dit niet.
YouTube: Quantum Break PC Performance: GTX 970 vs R9 390 - What Went Wrong?
Pagina: 1