Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 596857

Topicstarter
Ik heb zojuist een paar JBL Studiio 270 voor een zéér scherpe prijs op de kop kunnen tikken. Dit heb ik aangesloten in een 5.0 set op een Onkyo TX SR508.

Nou zijn de JBL's 8 ohm, en de Onkyo 4-6 ohm. Op 5.0 sound krijgen de grotere speakers enorme slagen. Zo groot dat ik mij hier ongemakkelijk voel. Op stereo is er niks aan de hand. Dit met de reciever ingesteld op 6 ohm. Ook de bass in de reciever verlagen heeft geen effect.

Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 596857 op 07-04-2016 23:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoor je vervorming en heb je last van Clipping? Clipping is iets waar je luidsprekers meer kan vernielen. Zolang je geen duidelijk hoorbare vervorming hoort is er denk ik niets aan de hand.

[ Voor 1% gewijzigd door Lip op 08-04-2016 00:55 . Reden: geen toegevoegd. :) dat was best belangrijk ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lip schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 00:54:
Hoor je vervorming en heb je last van Clipping? Clipping is iets waar je luidsprekers meer kan vernielen. Zolang je geen duidelijk hoorbare vervorming hoort is er denk ik niets aan de hand.
Het geluid clipt niet maar de tonen lijken veel te diep voor wat de versterker aan zou kunnen. Ze bewegen ook niet een beetje, maar juist heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wanneer het geen wat je beschrijft goed op mij over komt, is dat absoluut niet erg. Wat voor luidsprekers had je hiervoor?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:53
Hogere impedantie van speakers als versterker is altijd minder geluid en minder risico tenzij je volume op 100% zet. Wat is de geluidsbron voor die 5.0 audio? hdmi?

edit: m.a.w. die 4-6 ohm is de minimale speaker impedantie, en 4 of 8 ohm is een halvering van vermogen, net hoorbaar dus

[ Voor 27% gewijzigd door base_ op 08-04-2016 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je luisterruimte kan het ook het een en ander vervormen, en ook onderin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
base_ schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 01:46:
Hogere impedantie van speakers als versterker is altijd minder geluid en minder risico tenzij je volume op 100% zet. Wat is de geluidsbron voor die 5.0 audio? hdmi?
Hiervoor had ik de Jamo S 506 HCS3 5.0 set. Enkel de zuilen vervangen voor de JBL's. De rest is nog aangesloten. De set ontvangt de audio via een HDMI van TV naar reciever ARC.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 596857 op 08-04-2016 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:53
Is het volume vrij hoog bij die grote uitslag? Een basspeaker kan vaak bijna net zoveel voorwaarts/achterwaards als de breedte van de ring om de konus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
base_ schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 01:58:
Is het volume vrij hoog bij die grote uitslag? Een basspeaker kan vaak bijna net zoveel voorwaarts/achterwaards als de breedte van de ring om de konus.
Heb het probleem op kunnen lossen door een factory reset te doen. De conen slaan niet meer extreem uit en de algehele geluidskwaliteit is ook verbeterd. In ieder geval bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:45
Hoe dan ook is het onwaarschijnlijk dat het aan de impedantie ligt. Als ik het goed heb begrepen is een receiver wat dat betreft maar een dom apparaat en is juist de speaker leidend. Deze heeft een bepaalde weerstand/impedantie bij bepaalde frequenties en "vraagt" daardoor een bepaald vermogen. Het is dan aan de receiver om dit vermogen te leveren.

Bij een lagere weerstand vraagt de speaker meer vermogen om tot een bepaald volume te komen. Daarnaast zijn die weerstanden slechts een nominale waarde. Een speaker is niet 4, 6 of 8 ohm, maar fluctueert. Bij 4ohm nominaal is dit een fluctuatie tussen bijvoorbeeld 2 en 16ohm. Bij 8ohm ligt die fluctuatie mogelijk tussen 4 en 20ohm.

De weerstandsaanduiding bij een speaker is dus het gemiddelde, bij een receiver is het volgens mij iets waar die nog zonder veel moeite mee kan omgaan. Een receiver met een lagere weerstandsaanduiding is dus zéker geschikt voor 8 ohm speakers, andersom zou je sneller tegen clipping of oververhitting van de receiver aan kunnen lopen.

Clipping krijg je verder volgens mij alleen als de receiver op zijn tenen moet lopen, in dit geval op een volume die in de woonkamer waarschijnlijk niet voorkomt.

Heb je eigen wel een nieuwe audyssey run gedaan? Het kan zomaar zijn dat deze speakers aanzienlijk meer in het laag vertegenwoordigd zijn, waardoor die frequenties met de oude instellingen teveel versterkt werden.

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 08-04-2016 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 05:57:

Clipping krijg je verder volgens mij alleen als de receiver op zijn tenen moet lopen, in dit geval op een volume die in de woonkamer waarschijnlijk niet voorkomt.
Clipping kan ook ontstaan doordat de luidspreker het signaal (maw de geluidsgolf) niet kan afmaken, en daardoor tegen de fysieke limieten aanloopt.

Je hebt versterker clipping, waar je in de juist weinig tegen aanloopt
en luidspreker clipping, waar je in de regel meer tegen aan kan lopen. Overigen moet je het best wel bont maken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-06 18:36

BHQ

Technisch, als je maar binnen je Xmax blijft (maximale excursie van de speaker) zal het allemaal wel meevallen. Of je die waarde gaat kunnen weten *en* daadwerkelijk kan uitvogelen of dat het geval is, is een ander verhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je wellicht iets als 'Double Bass' aan staan in 5.1 modus?
Dus dat het signaal voor de subwoofer wordt ingevoed op je 5 zuilen. Dat kan namelijk heel goed de grote uitslag (en het teveel aan bas) verklaren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik zou zeggen gebruik inderdaad je oren. Klinkt het geluid goed en hoor je geen vervorming dan lijkt mij dat alles in orde is. Een grote uitslag (travel) van de conus hoeft opzich geen probleem te zijn. Als die ervoor gebouwd is om dat te doen dan kan dat prima. Er zit natuurlijk ergens een grens, de "maximum travel" waarbij op een gegeven moment de conus en spoel de constructie gaat raken. Maar dan staat het wel verschrikkelijk luid.

Het gaat er uiteindelijk om dat je versterker op hoog / vol vermogen in staat is om een bepaalde maximum stroom (in Ampere) kan leveren. De impedantie (in Ohm) is de gemiddelde waarde gemeten met een sinus toon op 1 KHz. Bij andere frequenties zal de impedantie verschillend zijn.

De wet van Ohm. Stel je versterker staat heel luid en levert een spanning van 40 Volt (effectief / RMS gemeten), bij een impedantie van 4 Ohm resulteert dit in een stroom van 10 Ampere. Het is dan geen probleem als je luidspreker 6 of 8 Ohm is want dan zal de stroom lager zijn en dus nooit de 10 Ampere overschrijden. Stel je schakelt verschillende luidsprekers parallel en daarbij komt bijvoorbeeld de impedantie uit op 2 Ohm dan zou de versterker een stroom van 20 Ampere moeten leveren maar dat kan die niet.

Ga je meer vragen van je versterker dan die kan leveren dan zal merkbare vervorming optreden. Die vervorming zorgt voor verhoogde slijtage van je versterker en luidspreker. Meer warmteontwikkeling op plaatsen waar die niet goed afgevoerd kan worden waardoor de temperatuur oploopt wat er voor kan zorgen dat de transistoren en spoelen het gaan begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrekappert
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-06 15:07
Het LFE (low frequency effects) kanaal heeft een afwijkende sterkte, het moet meen ik met 10 dB gecorigeerd worden. Soms gebeurd dit standaard, soms moet dit ingesteld worden en soms is dit zelfs overbodig. Ieder merk gaat hier anders mee om. Met de fabrieksreset zal deze instelling vemoedelijk veranderd zijn. Dit scheelt een factor 3 in de uitslag.

[ Voor 6% gewijzigd door andrekappert op 08-04-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:06
Heb ooit eens een soortgelijk iets gehad met twee subwoofers in de auto (ja ik was jong en vond dat vet toen)
De subwoofers stonden naast elkaar in de kofferbak en hadden ook een uitslag die niet matchte met het geluid. Als ik het volume hoger draaide gingen de subs inderdaad verder uitslaan, maar het geluid was er niet naar.
Uiteindelijk kwam ik er erachter dat een van de twee verkeerd om aangesloten zat. De kabels zaten allen wel netjes op kleur maar de versterker (per sub een aparte versterker gebruikt) stond op 'inverse'. Hierdoor speelden de subwoofers tegen elkaar in en hoorde je niets. Vervolgens zet ik de schakelaar van 1 van de 2 om en klapte de herrie me tegemoet (ook niet slim omdat te doen op hoog volume.. haha)

Door de reset van je receiver zou dat zomaar eens het probleem hebben kunnen oplossen. Wel fijn dat het is opgelost in ieder geval!

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LA-384 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 05:57:
Hoe dan ook is het onwaarschijnlijk dat het aan de impedantie ligt. Als ik het goed heb begrepen is een receiver wat dat betreft maar een dom apparaat en is juist de speaker leidend. Deze heeft een bepaalde weerstand/impedantie bij bepaalde frequenties en "vraagt" daardoor een bepaald vermogen. Het is dan aan de receiver om dit vermogen te leveren.

Bij een lagere weerstand vraagt de speaker meer vermogen om tot een bepaald volume te komen. Daarnaast zijn die weerstanden slechts een nominale waarde. Een speaker is niet 4, 6 of 8 ohm, maar fluctueert. Bij 4ohm nominaal is dit een fluctuatie tussen bijvoorbeeld 2 en 16ohm. Bij 8ohm ligt die fluctuatie mogelijk tussen 4 en 20ohm.

De weerstandsaanduiding bij een speaker is dus het gemiddelde, bij een receiver is het volgens mij iets waar die nog zonder veel moeite mee kan omgaan. Een receiver met een lagere weerstandsaanduiding is dus zéker geschikt voor 8 ohm speakers, andersom zou je sneller tegen clipping of oververhitting van de receiver aan kunnen lopen.

Heb je eigen wel een nieuwe audyssey run gedaan? Het kan zomaar zijn dat deze speakers aanzienlijk meer in het laag vertegenwoordigd zijn, waardoor die frequenties met de oude instellingen teveel versterkt werden.
Het probleem is verholpen door een reset van de reciever maar een Audyssey uitvoeren is ook niet mogelijk. Als ik de mic aansluit dan krijg ik alleen opties voor normaal/bi-amp. As ik hem op normaal zet dan moet ik aangeven of ik front-high of surr-back speaker heb. Ik heb geen van beide en het is niet mogelijk om enkel surround speakers aan te vinken of "geen" in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jarpse schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:16:
Technisch, als je maar binnen je Xmax blijft (maximale excursie van de speaker) zal het allemaal wel meevallen. Of je die waarde gaat kunnen weten *en* daadwerkelijk kan uitvogelen of dat het geval is, is een ander verhaal ;)
Deze waarde heb ik dan ook proberen op te zoeken maar helaas niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MM schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:41:
Heb je wellicht iets als 'Double Bass' aan staan in 5.1 modus?
Dus dat het signaal voor de subwoofer wordt ingevoed op je 5 zuilen. Dat kan namelijk heel goed de grote uitslag (en het teveel aan bas) verklaren.
Het probleem is verholpen door een reciever reset, maar had ingesteld dat er geen sub aanwezig was met double bass uit. Zelfs geprobeerd aan te geven dat er wel een sub aanwezig was in de hoop dat de zuilen minder low-end zouden ontvangen. Ook geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na het opnieuw aansluiten van de reciever op mijn PC (stereo stand) en weer terug te schakelen naar surround is het probleem terug gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, hoezo is het een probleem?
Zolang er niks clipt en het goed klinkt is het prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:04:
Maar, hoezo is het een probleem?
Zolang er niks clipt en het goed klinkt is het prima toch?
Het is een probleem aangezien het geluid nogal dof klinkt en de speaker dusdanig ver uitslaat dat hij niet meer kan trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus hij zit eigenlijk meer 'vast' in volledig uitgeslagen positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 18:12:
Dus hij zit eigenlijk meer 'vast' in volledig uitgeslagen positie?
Yes maar ik heb zojuist wat ondervonden. Op stereo via mijn PC waar ik enkel muziek bij afspeel is er niks aan de hand. Op Netflix surround werkt alles ook naar toebehoren. Het probleem doet zich nog enkel voor als ik een film afspeel via de USB poort van mijn TV. Dan heb ik het ook over een film van 30GB met lossless audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:45
Anoniem: 596857 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:44:
[...]

Het probleem is verholpen door een reset van de reciever maar een Audyssey uitvoeren is ook niet mogelijk. Als ik de mic aansluit dan krijg ik alleen opties voor normaal/bi-amp. As ik hem op normaal zet dan moet ik aangeven of ik front-high of surr-back speaker heb. Ik heb geen van beide en het is niet mogelijk om enkel surround speakers aan te vinken of "geen" in te voeren.
En heb je het daarbij gelaten? Naar mijn idee kun je dat gewoon laten staan, de receiver stuurt een signaal 1-voor-1 over alle kanalen. De kanalen waarbij niets geregistreert wordt, worden vervolgens als afwezig beschouwd.

Die optie front-high/surr-back of bi-amp is volgens mij gewoon aanwezig, omdat er voor elk kanaal (front, center, sub) aparte aansluitingen zijn, behalve voor die drie. Die maken gebruik van dezelfde aansluitingen en de receiver kan niet horen waar die speakers zich bevinden. Vandaar dat je dat even handmatig moet invoeren.

Mijn advies is om iig toch die audyssey setup uit te voeren. Baat het niet dan schaadt het niet en weet je iig dat het dáár niet aan kan liggen.

hier is de handleiding, voor het geval je deze kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05
@MtVelde
Graag een laatste post wijzigen indien je er iets aan toe te voegen hebt. Dit voorkomt (tot vier keer) achter elkaar posten en daarmee telkens het topic omhoog kicken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1