Switch of Router kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Mijn vraag

Kan ik beter een switch of een router kopen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu een modem van KPN Glasvezel, deze hangt in de meterkant en WiFi is nu OK maar niet op volle snelheid.

Ik wil eigenlijk mijn PS4 en XBox aansluiten via de een kabel maar omdat de modem in de meterkast hangt kan ik niet veel kabels gaan trekken.

Ik heb 1 kabel getrokken va de modem naar het punt waar de TV staat, kan ik daar nu een switch op aansluiten en dan de Xbox en PS4 op aansluiten? Of kan ik beter een Router pakken, dat als voordeel beter WiFi heeft maar ook stukkie duurder is.

Graag jullie advies.

Beste antwoord (via DM89 op 07-04-2016 20:32)

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 01:56
Wil je het tv kastje van KPN erop aan sluiten?
Let er dan op dat het nieuwe apparaat IGMP Snooping heeft anders gaan volgens mij de andere apparaten storen op je TV.
Daarom heb ik gekozen voor de Wifi extender van KPN. Geen gezeur daarmee en kun je vanavond zo bij de KPN winkel kopen (als je koopavond hebt) ;)

Quote van http://forum.kpn.com/t5/I...IGMP-snooping/td-p/308301
Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 19:07
Router kopen die zowel 2,4 als ook 5 ghz doet, 5 minuten instellen en klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
shure-fan schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:09:
Router kopen die zowel 2,4 als ook 5 ghz doet, 5 minuten instellen en klaar
Ik zat al te kijken naar een Dlink 868L, deze gewoon op de netwerk kabel aansluiten en klaar?

Dit had ik toen ik thuis woonde wel zo maar toen geen glasvezel en tv maar kan gewoon?

[ Voor 13% gewijzigd door DM89 op 07-04-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
DHCP uit en statisch ip geven buiten range van de range van de modem/router. Dan werkt de tweede router feitelijk als Wifi access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
Of de WIFI Extender van KPN zelf. Kost 49 euro https://apparatuurvoorthu...rsterker-dualband/?pos=13
Heb ik zelf ook, werkt prima en is snel geïnstalleerd.

Hardware Specifications
Interfaces
5-port autosensing 10/100/1000Base-T & auto MDI/MDI-X Ethernet switch including 1 dedicated uplink port
1 x USB 2.0 1000mA
1 x USB 3.0 1000mA
WiFi complies with IEEE 802.11ac, IEEE 802.11n and 802.11b/g standards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Als jij een fundamenteel probleem hebt met dat KPN modem router apparaat kan je het overwegen een eigen router neer te zetten, maar als je het puur te doen is om een kabel ergens in te kunnen prikken moet je gewoon een switch kopen.
Wifi kan je ook verbeteren met losse access points (waar vaak een switch in zit) en het voordeel is dan dat KPN niet kan roepen dat ze je niet ondersteunen als je internet niet werkt.
Dat is namelijk het standaard antwoord wat je krijgt als je de klantenservice belt met een eigen router. Adviseer ik dus over het algemeen ook gewoon tegen tenzij je heel bewust een behoefte hebt aan een andere router.

Edit: Apparaat wat MichelatNL hier neerzet lijkt me de beste oplossing voor je situatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 07-04-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Anoniem: 80487 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:16:
Als jij een fundamenteel probleem hebt met dat KPN modem router apparaat kan je het overwegen een eigen router neer te zetten, maar als je het puur te doen is om een kabel ergens in te kunnen prikken moet je gewoon een switch kopen.
Wifi kan je ook verbeteren met losse access points en het voordeel is dan dat KPN niet kan roepen dat ze je niet ondersteunen als je internet niet werkt.
Dat is namelijk het standaard antwoord wat je krijgt als je de klantenservice belt met een eigen router. Adviseer ik dus over het algemeen ook gewoon tegen tenzij je heel bewust een behoefte hebt aan een andere router.
De WiFi is niet optimaal maar voor op de telefoon/tablet goed genoeg.

Dus zat ik voor een switch te kijken om daar de kabel op aan te sluiten vanuit de modem en dan op de switch de KPN TV, Xbox en PS4 aan te sluiten.

Switch is goedkoper
Router is duurder maar wel goed WiFi bereik erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meulendijks89 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:28:
[...]

De WiFi is niet optimaal maar voor op de telefoon/tablet goed genoeg.

Dus zat ik voor een switch te kijken om daar de kabel op aan te sluiten vanuit de modem en dan op de switch de KPN TV, Xbox en PS4 aan te sluiten.

Switch is goedkoper
Router is duurder maar wel goed WiFi bereik erbij.
Je moet de juiste apparaten wel op de juiste plek zetten. :)

Wat jij wil is een access point. (zoals die hierboven) Dat is ook mijns inziens bij uitstek de beste manier om dat te behalen zonder rare netwerksituaties te krijgen.
Een router "hoort" alleen aangesloten te worden daar waar het internet binnenkomt. Dus ter vervanging van KPN's modem/router. Niet achter je TV als extentie van je bestaande netwerk.

Je KAN een router kopen en die zo instellen dat hij fungeert als een Access Point maar dan ben je m.i. een beetje raar bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Anoniem: 80487 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:34:
[...]

Je moet de juiste apparaten wel op de juiste plek zetten. :)

Wat jij wil is een access point. (zoals die hierboven) Dat is ook mijns inziens bij uitstek de beste manier om dat te behalen zonder rare netwerksituaties te krijgen.
Een router "hoort" alleen aangesloten te worden daar waar het internet binnenkomt. Dus ter vervanging van KPN's modem/router. Niet achter je TV als extentie van je bestaande netwerk.

Je KAN een router kopen en die zo instellen dat hij fungeert als een Access Point maar dan ben je m.i. een beetje raar bezig.
Ow, dacht dat een router altijd langs de modem kwam haha, heb altijd een kabel van de modem naar de router gehad, toen ik thuis woonde ook :P werkte wel goed :P

Dus een router is vervangen voor de modem
Een accespoint is een verlenging van het modem
En een switch is alleen voor kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meulendijks89 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:40:
[...]

Ow, dacht dat een router altijd langs de modem kwam haha, heb altijd een kabel van de modem naar de router gehad, toen ik thuis woonde ook :P werkte wel goed :P

Dus een router is vervangen voor de modem
Een accespoint is een verlenging van het modem
En een switch is alleen voor kabels.
Ik keur het goed. :P

Een modem, een router en een switch zijn allen feitelijk verschillende dingen. In het bedrijfsleven is het ook vrij normaal dat er feitelijk drie losse apparaten in een rack hangen.
In veruit de meeste consumentenversies worden die drie dingen gecombineerd tot 1 apparaat en die noemen ze voor het gemak een router.
KPN's modem is dus feitelijk een modem, router en switch. Als je dat wil uitbreiden doe je dat eigenlijk altijd alleen met meer switches en/of access points. Dat zijn apparaten ontworpen om als zodanig ingezet te worden en geven in die functie dus ook de meest onderhoudsvrije oplossing.

Je kan prima een consumenten router vertellen om alle router taken los te laten en te fungeren als switch/wifi extender/wifi access point maar daar heb je werk aan en is gewoon niet handig. Dergelijke dingen zou ik persoonlijk alleen doen als je ze "hebt liggen". Als je er geld aan gaat uitgeven kan je het m.i. het beste gewoon op de juiste manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Anoniem: 80487 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:02:
[...]

Ik keur het goed. :P

Een modem, een router en een switch zijn allen feitelijk verschillende dingen. In het bedrijfsleven is het ook vrij normaal dat er feitelijk drie losse apparaten in een rack hangen.
In veruit de meeste consumentenversies worden die drie dingen gecombineerd tot 1 apparaat en die noemen ze voor het gemak een router.
KPN's modem is dus feitelijk een modem, router en switch. Als je dat wil uitbreiden doe je dat eigenlijk altijd alleen met meer switches en/of access points. Dat zijn apparaten ontworpen om als zodanig ingezet te worden en geven in die functie dus ook de meest onderhoudsvrije oplossing.

Je kan prima een consumenten router vertellen om alle router taken los te laten en te fungeren als switch/wifi extender/wifi access point maar daar heb je werk aan en is gewoon niet handig. Dergelijke dingen zou ik persoonlijk alleen doen als je ze "hebt liggen". Als je er geld aan gaat uitgeven kan je het m.i. het beste gewoon op de juiste manier doen.
Oke duidelijk.

Dus een Accespoint kopen van KPN of ander merk of een Switch.

Heb een jaar geleden gewoon een Dlink 868L tussen gezet wat wel goed werkte maar is dan eigenlijk weggegooid geld om dat nu weer te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DM89 op 07-04-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 19:07
Wat Michel@nl aangaf, vind ik ook een goede oplossing: het kpn accespoint, bereik je hetzelfde mee als een router in je netwerk zetten voor jou doeleinden (het aanmaken van een extra wifi punt en extra switch poorten)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Ik weet dat die KPN Accespoint goedkoper is maar wil het graag morgen hebben maar dit lijkt mij ook een goed keuze.

http://www.routercenter.n...562/sitecom-wlx-7000.html

Toch nog 20 euro goedkoper dan een Dlink 868l router en wordt goed beoordeeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
Let er dan op dat het nieuwe apparaat IGMP Snooping heeft anders gaan volgens mij de andere apparaten storen op je TV.
Daarom heb ik gekozen voor de Wifi extender van KPN. Geen gezeur daarmee en kun je vanavond zo bij de KPN winkel kopen (als je koopavond hebt) ;)

Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
MichelatNL schreef op donderdag 07 april 2016 @ 19:34:

Bedankt voor jou reactie, dit is wel belangrijk om te weten.

Dan ga ik toch maar het KPN product kopen dan zal het zeker goed zijn :) helaas geen auto bij de hand dus bestel het wel via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Meulendijks89 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 19:57:
Dan ga ik toch maar het KPN product kopen dan zal het zeker goed zijn :) helaas geen auto bij de hand dus bestel het wel via internet.
Misschien begrijp ik het niet goed, maar als je nu al een oudere Experiabox hebt(??) waarom ruil je die dan niet gratis om in een KPN shop voor de Experia v10??

De Experia 10 heeft zowel 2,4 als 5 GHz en blijkt hier een sterker signaal te geven dan de reeds genoemde KPN WiFi versterker (=access point), weliswaar 'slechts' €49,- maar toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop gewoon een goede switch of de KPN WiFi Versterker. De rest gaat je weinig beters bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:39:
[...]

Misschien begrijp ik het niet goed, maar als je nu al een oudere Experiabox hebt(??) waarom ruil je die dan niet gratis om in een KPN shop voor de Experia v10??

De Experia 10 heeft zowel 2,4 als 5 GHz en blijkt hier een sterker signaal te geven dan de reeds genoemde KPN WiFi versterker (=access point), weliswaar 'slechts' €49,- maar toch. ;)
Ik wist niet eens dat er een V10 is ik heb nu V9 en dit hebben ze pas in Januari aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meulendijks89 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:46:
Ik wist niet eens dat er een V10 is ik heb nu V9 en dit hebben ze pas in Januari aangesloten.
Alleen al voor de 5GHz wil je juist een v10 hebben. :)

Wij zouden 'gegarandeerd' een Experiabox v10 ontvangen was ons zeer recent toegezegd bij het aangaan van het nieuwe KPN abo.
Wat wij kregen was echter een oude afgestofte v8, na een "dringend telefoontje" is toen alsnog de nieuwe v10 opgestuurd en ik moet zeggen dat het WiFi daarvan zeker op 2,4GHz sterker is dan dat van mijn Asus RT-AC68U router. :+
Op 5GHz meet ik weinig tot geen verschil.

Of het WiFi onder alle omstandigheden even stabiel is durf ik nog niet te zeggen, maar de power is er wel.
Voorlopig ben ik dik tevreden met het ding en heb ik nog geen herstarts hoeven geven. ;)

Voor de uithoeken en tuin van het huis heb ik voor de stabiliteit nog twee van die KPN WiFi access points neergezet, hoewel de Experia v10 zelfs tot daar wist door te dringen, maar de speeds en stabiliteit niet echt meer overhield.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 07-04-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Nu online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:01:
[...]

Alleen al voor de 5GHz wil je juist een v10 hebben. :)

Wij zouden 'gegarandeerd' een Experiabox v10 ontvangen was ons zeer recent toegezegd bij het aangaan van het nieuwe KPN abo.
Wat wij kregen was echter een oude afgestofte v8, na een "dringend telefoontje" is toen alsnog de nieuwe v10 opgestuurd en ik moet zeggen dat het WiFi daarvan zeker op 2,4GHz sterker is dan dat van mijn Asus RT-AC68U router. :+
Op 5GHz meet ik weinig tot geen verschil.

Of het WiFi onder alle omstandigheden even stabiel is durf ik nog niet te zeggen, maar de power is er wel.
Voorlopig ben ik dik tevreden met het ding en heb ik nog geen herstarts hoeven geven. ;)

Voor de uithoeken en tuin van het huis heb ik voor de stabiliteit nog twee van die KPN WiFi access points neergezet, hoewel de Experia v10 zelfs tot daar wist door te dringen, maar de speeds en stabiliteit niet echt meer overhield.
Had een bericht gestuurd naar KPN

Goedenavond Dave. Alleen als je modem kapot is, dan kan ik deze voor je omruilen, maar dan kan ik niet garanderen dat je de Experia Box V10 krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meulendijks89 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:08:
[...]
Had een bericht gestuurd naar KPN

Goedenavond Dave. Alleen als je modem kapot is, dan kan ik deze voor je omruilen, maar dan kan ik niet garanderen dat je de Experia Box V10 krijgt.
Gevalletje blufpoker, ga zelf naar de KPN shop met de oude Experia onder je arm en zeg dat je hem "komt omruilen" omdat hij vanwege de enorme WiFi congestie in je omgeving geen betrouwbare verbinding geeft op 2,4GHz.

Daar is weinig tot niets tegenin te brengen. ;)
Pagina: 1