Kan recoverpartitie (?) weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbluenote
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09-2023
Mijn vraag is hoe ik er achter kan komen of de speciale partitie op mijn C schijf omschreven als 'door systeem gereserveerd' (zie afbeelding) weg kan.Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JCUkI0k.png?1
Op de pc stond oorspronkelijk W8.1, incl. de genoemde partitie. Daarna kwam de upgrade naar W10. Vlak daarna kwamen er problemen en heb ik de pc ter reparatie gebracht omdat een nieuwe Windows installatie niet lukte vanwege fout meldingen over Eufi en GPT. Foutmelding toen was: “Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.”

Dat zei me niets. En ook hen lukte het eerst niet Windows te installeren. Ze hebben toen iets veranderd aan die indeling en er een MBR partitie van gemaakt en voila. Wat ze hebben gedaan weet ik niet, het was bij My Com en die gingen daarna failliet.

Nu wil ik weten of ik die oude partitie kan verwijderen. Ik heb het vermoeden dat er een restant van de oude W8.1 op staat. Als ik een driveletter toevoeg om te zien wat er op staat, zie ik niets. Behalve dat er ca. 30 mb op staat. Ik durf het niet te verwijderen omdat ik bang ben dat mijn pc niet meer opstart.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: W10 64 bits op een Asus. Verder gebruik ik Paragon Hard disk manager.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: helemaal niets, ik wacht eerst jullie reactie af.
...

Beste antwoord (via bobbluenote op 08-04-2016 23:15)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

bobbluenote schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:23:
dank Hero,
Het punt is dat de activeringscode van W8 is. Moet ik dan eerst weer terug naar W8 en via W8.1 naar W10? Of kan ik iedere W10 Home download gebruiken? Zoekt hij dan automatisch de activeringscode op? Ook als je de bootopties naar UEFI hebt gezet? Of maakt dat niet uit?
Dat maakt allemaal niet uit. Als je al W10 hebt gehad op deze hardware, dan is het UUID bekend en kan je zonder key gewoon activeren. Ga je 'upgraden', dan voer je je oudere Windows key in en zal het ook gewoon activeren. Dat is met de grote update van november aangepast. :)

Als je van Windows 8 naar 8.1 hebt geüpgradede, check dan even of je geen generieke key hebt daarin (je 'oude' Windows 8 is overschreven, maar staat nog wel in de hardware opgeslagen, echter pakt W10 die niet op) door 'm even door Google ofzo te gooien. Iedereen die naar Windows 10 upgrade, krijgt namelijk een generieke key en het zou mij niet verbazen als MS dat met 8.1 ook al deed.

Dan nog iets. Je begon dit topic omdat je niet wist wat die partitie was. Als je straks UEFI boot gebruikt, kan je 3 partities buiten je C: verwachten, maar 2 is ook heel goed mogelijk. De eerste moet je hoe dan ook vanaf blijven, dat is een FAT32 partitie voor EFI. Hier staat de EFI loader van het OS op. Dan heb je nog het system reserved die je nu ook hebt. De mogelijk 3e is recovery, welke wordt aangeroepen door Windows 10 als je naar recovery modus gaat. Het kan ook zijn dat die in de partitie met de bootloader wordt gezet. Ik heb daar niet verder naar gekeken en onderzocht hoe dat precies zit, maar er zijn genoeg mensen die een extra partitie kregen na de upgrade naar Windows 10.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 20:30
Die 350mb partitie is geen recoverypartitie maar een bootpartitie. Kort gezegd, gewoon laten staan. Die 350mb ga je niet missen als ik zie hoeveel ruimte je hebt.

Overigens had je hier zelf ook wel wat mee kunnen doen als je even had gegoogeld op 350mb partitie. Je hoeft daarvoor echt niet eerst onze reactie af te wachten.

[ Voor 33% gewijzigd door Powergrim op 07-04-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbluenote
Dank voor je reactie. Het gaat niet om de ruimte maar om het plaatsen van een SSD. Moet ik dat stuk meenemen of niet? De vraag is of bij het opnieuw installeren de bootpartitie nieuw is gemaakt (dus voor W10) of niet. En hoe kan ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
bobbluenote schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:57:
Het gaat niet om de ruimte maar om het plaatsen van een SSD. Moet ik dat stuk meenemen of niet? De vraag is of bij het opnieuw installeren de bootpartitie nieuw is gemaakt (dus voor W10) of niet. En hoe kan ik dat zien?
Als je een SSD koopt zit daar voor ook cloning tools bij om je C-schijf te klonen naar de nieuwe SSD. Die partitie komt dan mee. Dat moet wel, anders kan je computer niet meer opstarten tot de partitie opnieuw is aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbluenote
Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Niet alle ssds hebben die software.
Mocht ne zonder cloning software komen te zitten is dit voor mij een goed alternatief geweest: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbluenote
Rieshjart, ik heb Paragon volgens mij kan die zowel hele partities als onderdelen kopiëren. Dank.

Mij is in ieder geval duidelijk geworden ook door de opmerking van Powernote dat Windows standaard zo'n partitie aan maakt en dus ook bij mijn herinstallatie van W10. Verwijderen of niet mee kopiëren van dat deel van de installatie (350 mb partitie) betekent dat je systeem niet meer wil opstarten. Ik laat het gewoon staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan ook altijd nog kiezen voor een verse installatie. Je hebt dan gelijk de SSD optimalisaties te pakken en als je je boot opties naar UEFI zet, ipv Legacy/BIOS kan je gebruik maken van Fastboot. De installatie van Windows doet alles voor je, enige waar je voor moet zorgen is dat de installatie ook daadwerkelijk in UEFI modus start, maar dat was je blijkbaar al zonder iets te doen gelukt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbluenote
dank Hero,
Het punt is dat de activeringscode van W8 is. Moet ik dan eerst weer terug naar W8 en via W8.1 naar W10? Of kan ik iedere W10 Home download gebruiken? Zoekt hij dan automatisch de activeringscode op? Ook als je de bootopties naar UEFI hebt gezet? Of maakt dat niet uit?

[ Voor 25% gewijzigd door bobbluenote op 08-04-2016 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
rieshjart schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:44:
Niet alle ssds hebben die software.
Mocht ne zonder cloning software komen te zitten is dit voor mij een goed alternatief geweest: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Samsung en Crucial komen met cloning tools in ieder geval. Samsung heeft zijn eigen Magician software en Crucial geeft je een Acronis licentie.
Het punt is dat de activeringscode van W8 is. Moet ik dan eerst weer terug naar W8 en via W8.1 naar W10? Of kan ik iedere W10 Home download gebruiken? Zoekt hij dan automatisch de activeringscode op?
Als Windows 10 al een keer geactiveerd is dan hoef je bij een herinstallatie geen code meer in te voeren. Je kan tijdens de setup die stap overslaan. Zodra je computer weer op het internet kan komen zal Windows 10 zich automatisch activeren met de hardware GUID.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dank Hero,
Dat maakt allemaal niet uit. Als je al W10 hebt gehad op deze hardware, dan is het UUID bekend en kan je zonder key gewoon activeren. Ga je 'upgraden', dan voer je je oudere Windows key in en zal het ook gewoon activeren. Dat is met de grote update van november aangepast. :)

Als je van Windows 8 naar 8.1 hebt geüpgradede, check dan even of je geen generieke key hebt daarin (je 'oude' Windows 8 is overschreven, maar staat nog wel in de hardware opgeslagen, echter pakt W10 die niet op) door 'm even door Google ofzo te gooien. Iedereen die naar Windows 10 upgrade, krijgt namelijk een generieke key en het zou mij niet verbazen als MS dat met 8.1 ook al deed.

Dan nog iets. Je begon dit topic omdat je niet wist wat die partitie was. Als je straks UEFI boot gebruikt, kan je 3 partities buiten je C: verwachten, maar 2 is ook heel goed mogelijk. De eerste moet je hoe dan ook vanaf blijven, dat is een FAT32 partitie voor EFI. Hier staat de EFI loader van het OS op. Dan heb je nog het system reserved die je nu ook hebt. De mogelijk 3e is recovery, welke wordt aangeroepen door Windows 10 als je naar recovery modus gaat. Het kan ook zijn dat die in de partitie met de bootloader wordt gezet. Ik heb daar niet verder naar gekeken en onderzocht hoe dat precies zit, maar er zijn genoeg mensen die een extra partitie kregen na de upgrade naar Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobbluenote
Geweldig jongens. Bedankt voor alle info. Alle twijfels zijn weg en ik kan aan de slag.
Pagina: 1