HP LAN/WLAN switching icm Win10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-10 20:51
Beste Tweakers,

Hier op bedrijf wordt een HP policy gevoerd waar de LAN/WLAN BIOS optie default wordt aangezet. Dit zorgt ervoor dat de draadloze NIC zichzelf uitschakelt indien laptop via de LAN is aangesloten.

Ik weet dat hier een aantal (betalende) 3rd party tools beschikbaar zijn die hetzelfde zouden kunnen bereiken maar verkoos toch voor de HP proprietary oplossing hiervoor te gebruiken. Nu zijn recent de eerste Windows10 gebruikers uitgerold en lijkt deze optie niet meer te werken.

Ik heb dit reeds op 3 verschillende HP modellen uitgeprobeerd en nergens werkt dit nog. Ik heb wel degelijk de BIOS nagekeken en de LAN/WLAN optie staat wel degelijk aangevinkt. Op deze laptops heb ik de recentse BIOS firmware gedownload maar ook dit lost probleem niet op.

Heb hiervoor reeds contact opgenomen met de HP helpdesk maar daar vertellen ze mij doodleuk om een ticket te loggen bij Microsoft gezien deze optie wel werkt op Windows 7. Bij Microsoft wordt ik dan weer naar HP verwezen gezien het een optie is die zij aanbieden.

Mensen die die toch aan de praat gekregen hebben op Windows 10? Of kijk ik beter meteen naar 3rd party oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 15:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het geen optie om in de Windows inrichting op te nemen dat de metric van de Nic's niet op automatic gezet worden, maar handmatig?

Als je de Wired Nic een metric van 10 geeft, en de wireless een metric van 20 zal Windows altijd de wired Nic gebruiken als deze aangesloten is.

Zie ook hier: Adjusting the Network Protocol Bindings in Windows 10

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Question Mark schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:05:
Is het geen optie om in de Windows inrichting op te nemen dat de metric van de Nic's niet op automatic gezet worden, maar handmatig?

Als je de Wired Nic een metric van 10 geeft, en de wireless een metric van 20 zal Windows altijd de wired Nic gebruiken als deze aangesloten is.

Zie ook hier: Adjusting the Network Protocol Bindings in Windows 10
Ok, dan krijgt de LAN de prioriteit maar is de wireless NIC toch nog steeds actief?
Het probleem zit hem ondermeer dat verschillende vestigingen een publieke WiFi hebben waar laptops automatisch op connecteren en er geen controle over is.

Indien laptop X een cryptolocker binnenhaalt over de WiFi (wat niet wordt gemonitord) zal de infectie ook de netwerkshares op de fileserver kunnen bereiken gezien de laptop ook op corporate netwerk aangesloten is via kabel en de mappings actief zijn.

Van mij mogen gebruikers op WiFi surfen maar dan mogen ze niet meer aan corporate data kunnen. Dit konden we vroeger makkelijk bereiden met de LAN/WLAN switching optie in BIOS HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dotacom schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:59:
[...]

Ok, dan krijgt de LAN de prioriteit maar is de wireless NIC toch nog steeds actief?
Al het verkeer zal dan over de wired nic gaat.
Het probleem zit hem ondermeer dat verschillende vestigingen een publieke WiFi hebben waar laptops automatisch op connecteren en er geen controle over is.
Dat probleem heb je nu ook al. Als mensen "vergeten" hun lan kabel te connecten gaat het verkeer ook over de publieke Wifi...

Je eigenlijke probleem is dat mensen kunnen verbinden op netwerken die jij niet vertrouwd. Maar dat kunnen ze praktisch overal..

Vertrouw jij het thuisnetwerk van mensen waar ze hun laptop bekabeld op aansluiten? ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Question Mark schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:21:
[...]

[...]

Dat probleem heb je nu ook al. Als mensen "vergeten" hun lan kabel te connecten gaat het verkeer ook over de publieke Wifi...

Je eigenlijke probleem is dat mensen kunnen verbinden op netwerken die jij niet vertrouwd. Maar dat kunnen ze praktisch overal..

Vertrouw jij het thuisnetwerk van mensen waar ze hun laptop bekabeld op aansluiten? ;)
Akkoord, maar als ze op het thuisnetwerk geïnfecteerd raken kunnen er geen bestanden versleuteld worden op de fileserver hier want hun drivemappings zijn niet actief.
Laptopgebruikers maken bij ons allemaal gebruik van docking station waardoor ze niet hun kabel kunnen vergeten connecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dotacom schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:50:
[...]

Akkoord, maar als ze op het thuisnetwerk geïnfecteerd raken kunnen er geen bestanden versleuteld worden op de fileserver hier want hun drivemappings zijn niet actief.
Laptopgebruikers maken bij ons allemaal gebruik van docking station waardoor ze niet hun kabel kunnen vergeten connecteren.
Dan even een compleet andere vraag (om even de context wat beter te begrijpen)
  • Mensen hebben een (mobiele) laptop en maken gebruik van een bekabeld dockingstation
  • Buiten kantoorlokaties kunnen ze niet remote bij hun data (werken wordt dus lastig)
Waarom hebben de gebruikers dan uberhaubt laptops? Zou een vaste pc voor elke medewerker dan geen betere optie zijn?

Nu ontopic.

Eigenlijk geef je aan geen vertrouwen te hebben in je anti-virus oplossing die op de laptops draait. Ik zou me dan ook daar op focussen. Met alle andere zaken verminder je het risico, maar je neemt het nog niet volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat LAN/WAN switching gebeuren geeft jou een vals gevoel van veiligheid.
Als een laptop besmet raakt en vervolgens wordt-ie op jouw netwerk ingeplugged, ben je ook de Sjaak.

On-topic:
't Zal wel te maken hebben met fastboot; doet LAN/WAN switching het onder Windows 8.x wel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
Om even simpel antwoord te geven op je vraag:
Ik heb een HP Probook 6560b deze is voorzien van windows 10 en lan/wlan switching werkte direct zonder enige aanpassing.
Omdat het werkt zonder aanpassing kan ik verder weinig nuttigs toevoegen helaas.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
Axewi schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:28:
Om even simpel antwoord te geven op je vraag:
Ik heb een HP Probook 6560b deze is voorzien van windows 10 en lan/wlan switching werkte direct zonder enige aanpassing.
Omdat het werkt zonder aanpassing kan ik verder weinig nuttigs toevoegen helaas.
Gebruik je de default HP image of een custom ISO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
dotacom schreef op maandag 11 april 2016 @ 08:41:
[...]

Gebruik je de default HP image of een custom ISO?
Standaard windows 10 iso van Microsoft volume licensing center. De laptop werd origineel geleverd met windows 7, heb geen upgrade gedaan maar een verse installatie op een nieuwe schijf (ssd).

Verder wel de laatste LAN driver van de site van intel gedownload versie: 12.10.29.0, de WLAN driver heb ik niet veranderd deze heeft windows aangeleverd.
LAN kaart: Intel(R) 82579V
WLAN kaart: Broadcom 4313 802.11b/g/n

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Question Mark schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:21:
Niet wanneer wifi een ander subnet is. Routing table binnen dat subnet prefereert dan boven metric bij windows.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1