Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies ondervloer 1e verdieping mbt warmtegeleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
In onze toekomstige woning (gezinswoning, 3 woonlagen, 1971), gaan we op de eerste etage laminaat leggen.
We vinden het belangrijk dat de ondervloer een goede geluidsdemping voor contactgeluid biedt.

Zo is er bijvoorbeeld de betaalbare ThermoSound ondervloer (12dB contactgeluid demping), maar deze heeft een lage warmtegeleidingsweerstand (0,067 m² K/W). Een andere, duurdere ondervloer biedt weer minder geluidsdemping (10dB), maar betere warmtegeleidingsweerstand (0,147 m² K/W).

Nu vraag ik mij af of de keuze van een ondervloer op de 1e verdieping nog eventueel wat bij kan dragen aan energiebesparing.

Enerzijds kan ik me voorstellen dat opgestegen warmte van de begane grond via het beton naar de 1e verdieping kan gaan. Door te kiezen voor een ondervloer met een lage warmtegeleidingsweerstand zal de warmte beter doorgegeven kunnen worden naar de 1e verdieping.
Anderszijds kan ik me voorstellen dat wanneer je een ondervloer kiest met hoge warmtegeleidingsweerstand, dus met beter isolerend vermogen, er minder warmte weg kan lekken via het beton.

Wie heeft de juiste beredenering voor me om de keuze te kunnen maken?

4015Wp west (Dordrecht)

Beste antwoord (via Tutti-frutti op 08-04-2016 18:17)

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Aangezien de verdiepingsvloer zich binnen de buitenschil van de woning bevindt, maakt het niet zoveel uit betreft isolatie. De akoestische eigenschappen lijken mij belangrijker dan de isolerende eigenschappen.

Warmtegeleiding van de plafond van de woonkamer verloopt ook via de muren die direct op deze betonplaat geplaatst zijn. Verder is is het isolatiewaarde verschil tussen je 2 producten zo klein dat het in de praktijk weinig uit maakt. De deur naar de hal open laten staan en zoninstraling zullen veel meer invloed hebben.

Voor energiebesparing wil je een goed geïsoleerde en luchtdichte buitenschil. In geval van een 1971 woning dus dakisolatie, wellicht voorzetwanden en glas vervangen voor HR++.

[Specs]

Alle reacties

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 23:39
Volgens mij maakt dat weinig uit. Alleen de lagen die in contact staan met buiten (betonvloer direct op zand), hebben iets aan hoge warmtegeleidingsweerstand. Tussen je woonlagen maakt het weinig uit, want de warmte opgenomen door de beton blijft toch in de woning.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jack

Jack

MHz Matters

Aangezien de verdiepingsvloer zich binnen de buitenschil van de woning bevindt, maakt het niet zoveel uit betreft isolatie. De akoestische eigenschappen lijken mij belangrijker dan de isolerende eigenschappen.

Warmtegeleiding van de plafond van de woonkamer verloopt ook via de muren die direct op deze betonplaat geplaatst zijn. Verder is is het isolatiewaarde verschil tussen je 2 producten zo klein dat het in de praktijk weinig uit maakt. De deur naar de hal open laten staan en zoninstraling zullen veel meer invloed hebben.

Voor energiebesparing wil je een goed geïsoleerde en luchtdichte buitenschil. In geval van een 1971 woning dus dakisolatie, wellicht voorzetwanden en glas vervangen voor HR++.

[Specs]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Dan gaan we voor de best geluiddempende ondervloer.
Wat andere maatregelen betreft vervangen we het enkelglas door hr++, er komt spouwmuurisolatie en vloerisolatie. Dakisolatie moet ik nog bekijken hoe het daar nu mee gesteld is. Deze leek al geïsoleerd, maar zal matige isolatie bieden tov moderne oplossingen. Dit wordt een projectje voor later dit of volgend jaar.

4015Wp west (Dordrecht)

• Jack

Jack

MHz Matters

Wat voor soort vloerisolatie gaat het worden? Chips is geen vloerisolatie in ieder geval.

Bij dakisolatie is het wel belangrijk om te kijken of er al isolatie aan de buitenzijde van het dakbeschot zit. Mocht dit zo zijn, en je wilt het dak van binnenuit isoleren, dan moeten er extra goede maatregelen genomen worden voor de luchtdichtheid.

[Specs]