Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:31
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Lenovo Y510P, ik ervaar namelijk problemen met de grafische kaart die erin zit. Dit is een laptop die is uitgerust met een ultrabay (een inmiddels geflopt systeem van Lenovo, die kaarten zijn nooit verkrijgbaar geweest). Mijn versie heeft een GT755M in de ultrabay zitten, samen met de versie in de laptop zelf kan zo een SLI opstelling gemaakt worden. Haal je de ultrabay eruit, dan werken de Intel HD4600 en de ingebouwde GT755M samen. Samengevat:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Y510P:
Intel Core i7 - 4700MQ
8GB RAM
Met ultrabay: 2x GT755M
Zonder ultrabay: GT755M + Intel 4600
Windows 10

Enige tijd geleden heb ik een clean install gedaan, laptop begon wat trager te worden, liep zo nu en dan helemaal vast bij het ontwaken uit slaapstand. Verse Windows 10 installatie gedaan (niet teruggezet naar fabriek, maar met de media creation tool van Microsoft). Laatste drivers geïnstalleerd, alles heeft 2 maanden goed gewerkt. Ook al is het de vraag om SLI helemaal goed werkt in deze laptop -> worden nog wel wat problemen gemeld.

Twee dagen geleden werd het opeens anders: het opstarten duurde langer, bij het inlogscherm was alles veel groter (resolutie anders?) en op de desktop waren er rare artifacts. Tevens was "slaapstand" verdwenen uit het optie menu. Opnieuw opstarten verhielp de problemen met de artifacts, alleen de rest niet. Het openen van het Nvidia programma gaf de melding: "er is geen beeldscherm aangesloten". Dat is vreemd want hij doet het nog wel. In apparaatbeheer stond bij 1 van de 2 GT755M een uitroeptekentje, met de code: "Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd. (Code 43)".

Toen heb ik de ultrabay er maar uit gehaald, en leek alles weer normaal. Echter blijkt dit alleen op de Intel kaart te zijn. Alleen het Intel HD Graphics logo verschijnt, en in apparaatbeheer staat een uitroeptekentje naast de GT755M, met dezelfde code als hierboven. Ik heb de oude Nvidia driver gedeïnstalleerd en opgestart naar veilige modus (uit mijn herinnering was toen het uitroeptekentje weg), terug naar normale modus en de recenste Nvidia driver gedownload. Tijdens het installeren kreeg ik wel het deuntje dat er een nieuw apparaat is verbonden, samen met de melding of ik de PC opnieuw wil opstarten ivm een nieuw driver voor de beeldschermadapter. Gedaan, de eerste twee keer eindigde dat in een BSOD na het inloggen: "video memory management internal", derde keer ging het opstarten goed (en vanochtend ook), echter heeft het niet geholpen. Nog steeds een uitroeptekentje in apparaatbeheer.

Op suggestie van een Lenovo forum heb ik GPU-Z gebruikt, deze ziet de GT755M wel maar kan niet alles uitlezen. Daarna de Lenovo Solution Centre gedraaid en de hele computer laten testen (alle onderdelen, alle tests). Deze is op alle punten geslaagd behalve de GT755M, hier geeft ie "niet van toepassing". Zie afbeeldingen. Ik heb het logbestand van de tests bijgevoegd.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nf207d.png
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/11kcqkn.png
http://s000.tinyupload.com/?file_id=92352391169563947284

Ik heb de vrees dat mijn interne videokaart het heeft begeven... en daarmee dus ook de power van de Ultrabay kaart, en dat na 2 jaar en 2 maanden (laptop is net 2 maanden uit de gekochte verlengde garantie) ik alleen nog kan werken op de Intel kaart. Kan ik dit nog oplossen en waar moet ik starten? Is dit software of hardware gerelateerd? Ik zou alle hulp erg waarderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:52

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:31
br00ky schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:34:
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.
Ah, ik zat al te twijfelen. Bedankt!