-- update -- zie laatste post
[ Voor 110% gewijzigd door clockw1ze op 28-10-2016 10:17 ]
[ Voor 110% gewijzigd door clockw1ze op 28-10-2016 10:17 ]
als je niet meer details/info geeft dan is het lastig goed advies geven. Kun je precies vertellen wat jullie doen, welke programma's allemaal , wat voor media en footage er in en uit gaat, etc.clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:49:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
3D Modeling & animatie, grafisch vormgeven, videobewerking; een dikke werk-pc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 10.000 per systeem, heb er 2 nodig.
Als het graag inclusief goede monitor, toetsenbord en nieuw wacom tablet. (Dit budget was voor een Mac pas exclusief)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, compleet nieuw systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar zit de grap, wij werken normaal altijd met Mac OSX alleen twijfelen nu heel erg om over te stappen op Windows i.v.m. bepaalde 3D software. Heb thuis wel altijd een Windows game-pc gehad, maar voor een dikke werkbak heb ik geen idee wat er precies nodig is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voornamelijk Intel, nooit klachten mee gehad met mijn huidige MacPro.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet uit, geluidsniveau moet wel beperkt zijn als het kan, zit namelijk in een ruimte met 8 andere collega's.
Ga je overklokken?
Geen idee of dit nodig is voor een pc met een flink budget?
Wat verwacht je van ons?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het adviseren van een goede Windows werkbak, die grafisch genoeg kan verdragen. We willen graag Octane gebruiken (rendersoftware voor Cinema4D), en die renderd puur op de GPU, dus ik denk zelf dat de GPU('s) vooral het beste zal moeten zijn.
Extra
Graag zou ik ook een 5K-monitor erbij willen hebben, dus de videokaart moet dat wel aan kunnen. Mocht 5K nog niet haalbaar zijn dan 4K haha. Ik zal zelf ook een lijstje proberen samen te stellen, maar heb daar 0,0 verstand van voor Windows
De MacPro waar wij in eerste instantie naar zaten te kijken had de volgende specs:En daar kwam een prijs van € 10.888,00 uitgerold..
- 2,7-GHz 12-core met 30 MB L3-cache
- 64 GB (4x 16 GB) 1866-MHz DDR3 ECC
- 512 GB PCIe-flashopslag
- Twee AMD FirePro D700 GPU's met elk 6 GB GDDR5 VRAM
We maken vooral veel gebruik van Cinema4D, en daarvoor willen we Octane gaan gebruiken. Naast Cinema4D gebruiken we de volgende programma's;maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:24:
[...]
als je niet meer details/info geeft dan is het lastig goed advies geven. Kun je precies vertellen wat jullie doen, welke programma's allemaal , wat voor media en footage er in en uit gaat, etc.
Maar iig octane dus, dat is duidelijk; dan is een mac pro sowieso de slechtste koop mogelijkWeet je hoe veel VRAM jullie max gebruiken? 6GB per gpu is zat?
Snap ik uiteraard, die kan je ook deels configureren toch? Dan nog heb ik geen idee wat er in zou moeten komen ghehe.G4H schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:31:
Ik zou absoluut niet voor een zelf samengesteld systeem gaan. Tijd = geld en wachten op een eventuele reparatie van zaken is niet gewenst in een werksetting. Koop iets bij Dell o.i.d. met next-day onsite garantie. Er is geen slimmere optie als je zo'n bedrag wil spenderen imho.
Wat G4H zegt is natuurlijk heel relevant, hoe ga je om met uitval en reparatie, hoe lang kun je iets missen. Dell/HP/Lenovo zijn daar een goede keuze voor. Maar daar ga je wel voor betalen, ik zou het zelf nooit doen.clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:32:
[...]
Snap ik uiteraard, die kan je ook deels configureren toch? Dan nog heb ik geen idee wat er in zou moeten komen ghehe.
[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 07-04-2016 11:05 ]
Goeie tips!maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:56:
[...]
Wat G4H zegt is natuurlijk heel relevant, hoe ga je om met uitval en reparatie, hoe lang kun je iets missen. Dell/HP/Lenovo zijn daar een goede keuze voor. Maar daar ga je wel voor betalen, ik zou het zelf nooit doen.
Omdat ik zelf handig genoeg ben zou ik het helemaal zelf doen, ben je dat niet, wat me hier aan de orde lijkt, dan kun je best voor een custom workstation gaan, MITS je die bij een degelijke winkel betrekt en de voor jouw geschikte afspraken kunt maken mbt garantie, reparatie etc.
Bedenk ook dat OEM's als Dell je qua gpu compute altijd richting de Quadro's en Tesla's willen duwen, terwijl die voor octane de allerslechtste prijs/prestatieverhouding hebben.
Ook voor 10K (ex of inc btw trouwens?)per workstation zul je keuzes moeten maken:
- Octane is vooral gpu afhankelijk; als het ff kan zou ik dus hiervoor zoeken naar een systeem waar 4 gpu's in kunnen. 4 gtx 980 ti's zijn samen 2800 euro, 4 titan-X's samen 4000 euro, en 4 quadro M6000's zijn samen bijna 20.000 euro. Alle 3 de opties zijn evensnel(!)
- After effects kan wel veel cores gebruiken, en wil veel ram en genoeg io/opslag snelheid. dual xeon is hier dus best interessant. Maar je wilt wel xeon's met een goede core/frequentie verhouding.
- Premiere schaalt iets minder goed op veel cores dan AE (al is dat variabel), gpu/ram is ook erg belangrijk. Ook hangt het er veel af van wat voor in en output footage je gebruikt.
Waarschijnlijk als je vol in zet op gpu dan is een geschikte dual xeon config misschien boven budget, maar misschien niet. Leuke 26xx xeons kosten snel flink wat. En er moet ook geld naar ram en opslag..
De 26xx v4 reeks komt er trouwens aan, alsmede de i7 10 core.
- heb je wat meer info over jullie video workflow en types bestanden? Jullie renderen frames in octane en die gaan dan los AE in Pr pro in?
Je hebt ook toko's waar ze ervaring hebben met workstations maar wat flexibeler zijn in de onderdelen, bijv
http://www.maqina.nl/prod...asp?ProductID=-1133698207
Als je daar een beetje speelt met de onderdelen kun je voor 10K wel wat aardigs in elkaar zetten. Ik zie geen 980-ti in het lijstje staan, alleen een titan-x trouwens..
Titan's hebben 6GB meer vram, dat kan heel belangrijk zijn. (hoe veel vram hebben jullie nu in gebruik bij het renderen met octane, het kan zin hebben om op de groei te kopen) En een M6000 heeft ook nog ECC, wat een stabielere werking moet geven.clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:23:
[...]
Goeie tips!
Octane is vooral gpu afhankelijk; als het ff kan zou ik dus hiervoor zoeken naar een systeem waar 4 gpu's in kunnen. 4 gtx 980 ti's zijn samen 2800 euro, 4 titan-X's samen 4000 euro, en 4 quadro M6000's zijn samen bijna 20.000 euro. Alle 3 de opties zijn evensnel(!)
Wow serieus? Dus het heeft helemaal geen toegevoegde waarde om bijv. een titan of quadro te pakken? Ik had ergens al gelezen inderdaad dat mensen voor Octane veel sneller naar de game-videokaarten keken dan de zware titans etc.
Premiere schaalt iets minder goed op veel cores dan AE (al is dat variabel), gpu/ram is ook erg belangrijk. Ook hangt het er veel af van wat voor in en output footage je gebruikt.
Premiere wordt het minst gebruikt door mij zelf, aangezien we gewoon editors in dienst hebben die Avid gebruiken.
Heb je wat meer info over jullie video workflow en types bestanden? Jullie renderen frames in octane en die gaan dan los AE in Pr pro in?
We renderen 3D animaties uit Cinema4D/Octane in quicktime of img-sequences, en die compositen we vervolgens in after effects. Vanuit after effects wordt 't een en ander gerenderd (met/zonder alpha), en gaat het door naar de editors. Zit in de TV-industrie
We gebruiken nu nog geen Octane, dus heb geen idee hoeveel VRAM we nodig zouden hebben haha. Maar aangezien we dat graag in de toekomst wel willen gaan gebruiken hebben we zoiezo een Nvidia GPU nodig ipv de AMD FirePro's die in die MacPro's zitten.maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:39:
[...]
Titan's hebben 6GB meer vram, dat kan heel belangrijk zijn. (hoe veel vram hebben jullie nu in gebruik bij het renderen met octane, het kan zin hebben om op de groei te kopen) En een M6000 heeft ook nog ECC, wat een stabielere werking moet geven.
Bij ikbenstil.nl hebben ze ook custom workstation ervaring. Ik denk dat ik in jouw geval eens zou praten met maqina, ikbenstil of iets vergelijkbaars (met workstation ervaring dus). En kiezen of je voor max gpu power gaat of iets meer gebalanceerds.
In het geval van max gpu power zou je voor bijv 1 nieuwe intel i7 10 core kunnen gaan icm met 4 gpu's
Je kunt ook voor 2 xeon's gaan maar dan de vraag is of je dan meteen je gpu's kan maxen (dan kies je dus voor wat meer power in after effects en wat minder renderpower in octane)
Pas op met xeons met veel cores en weinig mhz/turbo; dat hoeft niet altijd slim te zijn. Kijk ook uit dat ze je geen v2's aansmeren, en de v4's staan voor de deur dus eigenlijk zou ik daar op wachten ipv v3's te nemen.
Bekijk goed of 6Gb vram de komende tijd voldoende is voor octane of dat je toch meteen voor 12GB titan's gaat.
Onderschat de opslag met AE niet; het kan veel zin hebben om 1 of 2 of meer NVME ssd's te gebruiken als opslag voor de data waarme je werkt. Losse frames kunnen ook onwijs bottlenecken vanaf een harde schijf.
En genoeg ram voor AE, hangt ook beetje af van hoe veel cores je er in zet.
Let er wel op dat veel ict'ers niet altijd goed op de hoogte zijn van dit soort workflows en apps, dus dat praten met een bedrijfje die een beetje into de stof zit wel nuttig kan zijn. Bijv keuze en budget voor opslag kan erg afhangen van wat voor soort mediaformaten je mee werkt. En er is niks mis met game-gpu's, een i7 (mogelijk met overclock) of custom bouw, mits je/men weet wat je doet.clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:52:
[...]
We gebruiken nu nog geen Octane, dus heb geen idee hoeveel VRAM we nodig zouden hebben haha. Maar aangezien we dat graag in de toekomst wel willen gaan gebruiken hebben we zoiezo een Nvidia GPU nodig ipv de AMD FirePro's die in die MacPro's zitten.
We hebben ook een ICT-bedrijf hier in dienst, daar kunnen we ook altijd informeren.
Die bestellen normaal ook onze computers, dus die zullen ongetwijfeld ook het e.e.a. weten.
[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 07-04-2016 12:14 ]
Klopt inderdaad, mijn oude videokaart was overleden en ze gingen gelijk naar de nieuwe Nvidia Titans kijken ipv iets goedkopers..maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:11:
[...]
Let er wel op dat veel ict'ers niet altijd goed op de hoogte zijn van dit soort workflows en apps, dus dat praten met een bedrijfje die een beetje into de stof zit wel nuttig kan zijn. Bijv keuze en budget voor opslag kan erg afhangen van wat voor soort mediaformaten je mee werkt. En er is niks mis met game-gpu's, een i7 (mogelijk met overclock) of custom bouw, mits je/men weet wat je doet.
Met wat voor machines werk je nu eigenlijk mee dan?
Het kan dan ook wel zin hebben op even te testen met octane en 1 gpu om te zien hoe veel vram nodig is. gtx 970's bijv met 4GB geven het meeste gpu power per euro... (maar als je maar 4 slots hebt wil je misschien max power in 4 slots = 4 980 ti's)
Zakelijk is een titanx nou niet echt heel schokkend tov een 980ti, en je zit wel ruim in de vram dan..clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:33:
[...]
Klopt inderdaad, mijn oude videokaart was overleden en ze gingen gelijk naar de nieuwe Nvidia Titans kijken ipv iets goedkopers..
Ik werk nu op een MacPro uit 2012 met deze specs;
- 2 x 3,06 GHz 6-Core Intel Xeon
- 48 GB 1333 MHz DDR3 ECC
- NVIDIA Quadro M4000 8GB
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed | € 2.211,60 | € 2.211,60 |
| 1 | Asus X99-E WS | € 462,50 | € 462,50 |
| 2 | Gigabyte GV-N98TXTREME W-6GD | € 749,- | € 1.498,- |
| 1 | Cooler Master Cosmos II | € 357,50 | € 357,50 |
| 1 | Dell U3415W Zwart | € 724,79 | € 724,79 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM | € 51,48 | € 51,48 |
| 1 | NZXT Kraken X61 | € 142,95 | € 142,95 |
| 1 | CM Storm QuickFire XT - Brown Switch | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Logitech MX Master Wireless Mouse | € 72,95 | € 72,95 |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK4/64 | € 264,90 | € 264,90 |
| 1 | Lenovo Blu-ray Burner (45K1675) Zwart | € 129,50 | € 129,50 |
| 1 | Corsair RM1000i | € 173,50 | € 173,50 |
| 1 | Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB | € 743,18 | € 743,18 |
| 1 | Samsung 850 Pro 2TB | € 822,80 | € 822,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 7.733,65 | |
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Het gaat er ook om of ze fysiek passen op een moederbord. Op het mobo wat ik had gekozen kunnen max 4 dual slot GPU's, dan is er geen ruimte meer voor iets anders.busscherski schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 00:39:
De GPU's kunnen toch gewoon op 8 lanes? Dan heb je bijvoorbeeld 4x8=32 lanes in gebruik voor 4 GPU's. En nog genoeg lanes over voor 1 of 2 PCIe SSD's.
Inderdaad. Dan is de warmte afvoer veel beter te controleren. Daarom had ik de watergekoelde Gigabyte versie gekozen voor het lijstje. Er is er geloof ik ook een van EVGA.Let er bij zoveel GPU's wel op dat ze een aanzienlijk deel van de warmte direct naar buiten afvoeren en maar 2 slots innemen. Misschien zijn watergekoelde GPU's een idee als het stil moet zijn onder langdurig hoge belasting?
Ik gok niet dat deze clock zelf gaat bouwen dus dan zit je toch ook een beetje aan de grillen van het bedrijf waar je het laat doen vast..clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:01:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het hier is even allemaal bespreken en kom er op terug!
Test inderdaad met je huidige machine hoeveel videogeheugen en werk geheugen je in gebruik hebt.
Dit wordt lastig aangezien we nog geen Octane-licentie hebben, dus dat zal echt pas kunnen als we de nieuwe systemen hebben.
Gister ook een beetje over zitten discussieren met mijn CreativeDirector, hij zal er uiteindelijk over beslissen. Hij heeft gisteren ook nog contact gehad met concullega's en die zijn niet heel erg te spreken over de MacPro met de beste specs. Die waren ook sinds kort allemaal overgestapt op windows-workstations, en voor het geld van de dikste MacPro heb je een veel dikkere Windows-pc in vergelijking toch?
Zijn alleen nog een beetje huiverig over virussen, aangezien je daar met OSX geen last van hebt.
Wat is nou de beste virusscan voor een zakelijke workstation?
Mooi lijstje Kiet! Kunnen hier aardig ver mee komen denk ik zo. Is er een bepaalde reden dat je voor die monitor gekozen hebt trouwens? Zelf zaten wij te denken aan de DELL UP2715K (5K resolutie), aangezien hoge resolutie wel erg lekker werkt voor Photoshop/After Effects etc.
[ Voor 33% gewijzigd door maratropa op 08-04-2016 10:16 ]
In deze context moet je dan meer denken aan de VCA:ard1998 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:18:
hebben jullie ooit aan Nvidia GRID gedacht?
YouTube: NVIDIA GRID vGPU with Citrix
http://www.nvidia.com/object/nvidia-grid.html
Gaan het inderdaad niet zelf bouwen, dat zal óf door een bedrijf gedaan worden zodat we goede service&garantie hebben, óf door onze ICT-afdeling.maratropa schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:07:
[...]
Ik gok niet dat deze clock zelf gaat bouwen dus dan zit je toch ook een beetje aan de grillen van het bedrijf waar je het laat doen vast..
De huidige mac pro is idd maar een te beperkt dingetje. Leuk voor mensen die niet zonder FCP kunnen maar verder zie ik het niet. Geen wonder dat veel mensen hun oude mac pro dual socket to the max upgraden.
Wat voor cpu's heb je nu in de mac pro zitten? Ff voor het idee van hoe veel multithreaded power je hebt.
gpu's met waterkoeling in welke vorm dan ook zou ik van weg blijven; te veel gedoe en ik zie het punt niet zo. Met reference koelers en genoeg airflow van voren zijn ze gewoon binnen de spec te houden.Alle pro/semi pro gpu render oplossingen doen dat zo'n beetje..
Nouja alle, je kunt allerlei exotische oplossingen bedenken, deze is ook leuk.
Als je voor 1 cpu gaat is een mobo met een plx switch wel leuk, dan zit je nooit met te weinig lanes etc.
Bijv 1 2690 v3 is best leuk maar eigenlijk vind ik dat wel heel veel meerprijs tov de 5960x die niet bizar veel trager is. De nieuwe i7 10 core gaat helemaal op het niveau van bijv de 2690v3 zitten.
Als je wel voor een enkele xeon zou gaan; neem dan iig ecc ram, why not.
Zo'n systeem als Kiet neerzet is best leuk, ik zou er dus een i7 10 core inzetten (of geef dan geld uit aan een veel sterkere xeon), 3 reference blower gpu's zodat je idd 1 of 2 plekken overhoudt voor pci nvme opslag.
Die coolermaster cosmos is wel een gedrocht trouwensOok zou ik zeker meer dan 1000 wat voeding nemen.
3,06ghz, dat zijn X5675's denk ik? Dan zit je voor het idee dus nu rond de 1400-1450 in cinebench 15. Ik weet niet hoeveel cpu power je er bij wilt, aangezien je ook naar gpu's over gaat..?clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:27:
[...]
Gaan het inderdaad niet zelf bouwen, dat zal óf door een bedrijf gedaan worden zodat we goede service&garantie hebben, óf door onze ICT-afdeling.
Wij maken geen gebruik van FCP dus daarvoor hoeven we ook geen OSX te hebben haha.
Dit zijn de specs van m'n huidige MacPro;
Videokaart is een NVIDIA Quadro M4000 8GB
[afbeelding]
| 1 | Intel Xeon E5-2697 v3 Boxed | € 2.823,- | € 2.823,- |
| 1 | ASRock X99 WS-E | € 517,50 | € 517,50 |
| 3 | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB | € 696,95 | € 2.090,85 |
| 1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Corsair Hydro H110 | € 120,95 | € 120,95 |
| 8 | Crucial CT16G4RFD4213 | € 95,- | € 760,- |
| 1 | Corsair AX1500i | € 406,- | € 406,- |
| 1 | Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB | € 747,70 | € 747,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 7.595,- | |
| 2 | Intel Xeon E5-2660 v3 Boxed | € 1.521,50 | € 3.043,- |
| 1 | Asus Z10PE-D16 WS | € 504,15 | € 504,15 |
| 3 | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked | € 713,50 | € 2.140,50 |
| 1 | Phanteks Enthoo Luxe Zwart | € 140,95 | € 140,95 |
| 1 | Dell Ultrasharp Ultra HD 5K-Monitor UP2715K Zwart | € 909,95 | € 909,95 |
| 2 | Cooler Master Hyper 212X | € 28,95 | € 57,90 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64I | € 361,- | € 722,- |
| 1 | Corsair AX1200i | € 320,50 | € 320,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 1TB | € 293,95 | € 293,95 |
| 1 | Samsung SM951 (NVMe) 512GB | € 260,91 | € 260,91 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 8.393,81 | |
R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger
Duurt zoiezo nog wel +- 3 maanden gok ik, moet ook nog eerst goedgekeurd worden door de financiele afdeling, dan nog langs Londen.. hahaNLBUURMAN schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:17:
Ik zou toch voor een Dual socket setup gaan, met name als je ook nog een beetje wilt gaan upgraden in de toekomst. let's face it, een GPU is er relatief eenvoudig bijgeprikt, je CPU/moederbord wil je toch liever gelijk houden. Ik zou inderdaad eens gaan praten met de mensen van ikbenstil.nl, van de vele ervaring die daar rondloopt zou ik zeker gebruik maken, en aangezien je bij defecten dan sneller vervanging hebt stop je productie minder. Dat weerhoudt mij er echter niet van om even een beetje met lijstjes te spelen;
# Product Prijs Subtotaal 2 Intel Xeon E5-2660 v3 Boxed € 1.521,50 € 3.043,- 1 Asus Z10PE-D16 WS € 504,15 € 504,15 3 EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked € 713,50 € 2.140,50 1 Phanteks Enthoo Luxe Zwart € 140,95 € 140,95 1 Dell Ultrasharp Ultra HD 5K-Monitor UP2715K Zwart € 909,95 € 909,95 2 Cooler Master Hyper 212X € 28,95 € 57,90 2 Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64I € 361,- € 722,- 1 Corsair AX1200i € 320,50 € 320,50 1 Samsung 850 EVO 1TB € 293,95 € 293,95 1 Samsung SM951 (NVMe) 512GB € 260,91 € 260,91 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 8.393,81
waar dus een monitor bij in zit. Ik zou die m2 SSD alleen al nemen als disk om vanaf te werken, en de SSD als normale boot/programma drive. Genoeg PCI-e/RAM sloten, waar er nog bij elke CPU 4 open zijn om uit te breiden, en toen ik de score van die E5-2660V3's zag moest ik wel even stil zitten janken in een hoekje; YouTube: cinebench r15.0 bi xeon e5-2660v3 z10pe-d8 ws
maar zoals anderen zeggen; als het niet nodig is, wacht nog even een maandje, de eerste v4's staan al in de pricewatch, ze komen er aan!
Hmhm dat snap ik wel ja. Ik weet alleen niet of windows goed met 5K kan omgaan? De monitor die ik koos is een Ultra-Wide monitor wat mij fijn lijkt werken maar ik heb geen ervaring met de programma's die gebruikt zullen worden, behalve Photoshop. Ik kan me wel inbeelden dat een 16:9 monitor fijner is doordat je misschien wat meer hoogte hebt. (?)clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:01:
Mooi lijstje Kiet! Kunnen hier aardig ver mee komen denk ik zo. Is er een bepaalde reden dat je voor die monitor gekozen hebt trouwens? Zelf zaten wij te denken aan de DELL UP2715K (5K resolutie), aangezien hoge resolutie wel erg lekker werkt voor Photoshop/After Effects etc.
[ Voor 14% gewijzigd door Kiet Stiemer op 08-04-2016 12:58 ]
Bedenk even goed wat de uitgangspunten zijn; willen jullie beperkte upgrade qua cpu power of heel veel (1 socket of 2), wat voor gpu power en vram eisen hebben jullie, en bijv hoe belangrijk is AE power tov het renderen in octane. Hou er ook rekening mee dat je niet met alles oneindig kan doorschalen met cores.clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:42:
[...]
Duurt zoiezo nog wel +- 3 maanden gok ik, moet ook nog eerst goedgekeurd worden door de financiele afdeling, dan nog langs Londen.. haha
Maar ik denk als ze bij het hoofdkantoor in Londen de prijzen zien voor een high-end windows workstation inclusief monitor vergeleken met de offerte die ze eerst hadden (2 dikste macpro's + 2 5K schermen), worden ze hier al een stuk vrolijker van
| 1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 309,- | € 309,- |
| 1 | Asus Z170-WS | € 383,- | € 383,- |
| 4 | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB | € 696,95 | € 2.787,80 |
| 1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14 | € 139,40 | € 139,40 |
| 1 | Corsair AX1500i | € 406,- | € 406,- |
| 1 | Samsung 950 Pro 256GB | € 177,49 | € 177,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 4.331,69 | |
[ Voor 45% gewijzigd door maratropa op 08-04-2016 14:08 ]
Verwijderd
Zou zo dan wel upgraden naar 6950xmaratropa schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:15:
[...]
Bedenk even goed wat de uitgangspunten zijn; willen jullie beperkte upgrade qua cpu power of heel veel (1 socket of 2), wat voor gpu power en vram eisen hebben jullie, en bijv hoe belangrijk is AE power tov het renderen in octane. Hou er ook rekening mee dat je niet met alles oneindig kan doorschalen met cores.
Bijv, 2643 v3's met maar 6 cores maar hoog gecklocked doen het qua werken met AE iets beter dan de 10 core 2660v3's van NLbuurman, en ze renderen niet heel veel trager. Ook lijken bijv. 2 2697's weinig voordeel te hebben boven 2690's. En premiere pro ook, te veel cores voegt niks toe.
En kijk ook nog even verder met dit budget. Je hebt leuke externe behuizingen voor 4 GPU's.
http://www.netstor.com.tw/_03/03_02.php?MTEx
Je zou zo bij wijze van spreken van een goedkoop systeem een gpu renderbak kunnen maken. Waarschijnlijk hang je zo'n ding zelfs aan jullie huidige mac's. In nl ook te koop
Voor 4500 euro ex btw. heb je zo'n kastje met 4x een 980 ti. Hang deze aan bijv een "goedkoop" 6700k systeem en je hebt een aardige machine voor octane/c4d en de adobe non video apps.. (kastjes zijn wel duur maar wel flexibel.. en je zou theoretisch 16gpu's aan 1 systeem kunnen hangen..)
Of voor 18000 euro ex. heb je 16 gpu's aan jullie huidige mac's hangen
En die netstor deed me afvragen, wat zou een pc-basis equivalent zijn; 3500 ex. btw dus ongeveer..
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i7-6700 Boxed € 309,- € 309,- 1 Asus Z170-WS € 383,- € 383,- 4 EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB € 696,95 € 2.787,80 1 Fractal Design Define XL R2 Black Pearl € 129,- € 129,- 1 Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14 € 139,40 € 139,40 1 Corsair AX1500i € 406,- € 406,- 1 Samsung 950 Pro 256GB € 177,49 € 177,49 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 4.331,69
Daar noem je wel een interessant punt; het werkt alleen niet precies zoals met gamen, maar tijdens gpu renderen wordt de cpu ook zwaar belast want alles moet continu van en naar de gpu's gestreamd worden. Een vraag is idd hoe veel cpu power per gpu genoeg is om het proces niet noemenswaardig te vertragen..Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:34:
[...]
Zou zo dan wel upgraden naar 6950x
Zou beter zijn voor 4 GPU s dacht ik
Kun je niet eerst 1 systeem bestellen en de ervaring die je ermee op doet toepassen bij het tweede systeem? Misschien kun je dat verantwoorden door ervoor te zorgen dat het tweede systeem niet duurder gaat worden als het eerste?clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:01:
Dit wordt lastig aangezien we nog geen Octane-licentie hebben, dus dat zal echt pas kunnen als we de nieuwe systemen hebben.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2016 18:18 ]
Ik heb d´r niet heeel veel verstand van maar ik dacht toch echt dat als er een kapotte module tussen zit je hele PC niet meer opstart. Na het bouwen van een PC en het proberen te starten heb je soms dat hij niet wil booten. Dan moet je altijd testen of ie het wel doet met alleen een module erin, en vaak blijkt dat ´ie wel boot als er maar een van de twee (of meer) van de modules in zit, dan is de ander dus stuk. (Maar dit is verder wel offtopic haha)Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:17:
Gaat wat ram kapot, dan pakken de andere ram bankjes dat op.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2016 11:54 ]
Eigenlijk zijn het 2 vragen, AMD of Nvidia en daarnaast de vraag: pro of gamekaart? Volgens mij is er nog weinig concreets bekend over de werkelijke performance van AMD gpu's in octane 3..?Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:48:
Mooi projecten goede topic start.
Is het niet zo dat de Nvidia 780TI beter zijn voor render werk dan de gtx 980ti , meer CUDA cores en meer compute performce ?
En waarom is AMD ook al weer geen optie, OctaneRender V3 ondersteunt toch gewoon openCL ?
Met een AMD fire pro kun je mooi de hoeveelheid Vram vergrotenzoals deze geeft je 8gb Vram, dat is 2GB meer dan gtx 980TI / Titan
Een bijkomend voordeel is dat de drivers van een Firepro wel gericht zijn voor dit soort werk, en drivers voor gtx kaarten niet echt, al kan het natuurlijk wel. Ook zijn de workstation kaarten volgens mij wat duurzamer gebouwd ( beter geschikt voor lange workloads / branduren).
Voor de genoemde Adobe software maak het niet zo veel uit welke gpu je kiest , hier zijn zowel AMD als Nvidia erg geschikt.
Veder lijkt het me een goed idee dat je ook flink in SSD opslag investeert, dit kan je namelijk ook weer tijd besparen in het totaal plaatje . Echter is het zonde om PCI ssd's te kopen in mijn ogen, het verschil in tijd is er wel wanneer je 20GB moet verplaatsen, maar of dit verschil de meerprijs waard is ? Ik zou gewoon voor hele goede set SATA SSD's gaan, zoals de Samsung 950 serie, of de Crusial 550 serie ( i.v.m power los protection )
Verwijderd
Zo te zien zijn de firepro's ook relatief veel geld per performance punt...Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:12:
Ja klopt, het zijn 2 vragen. met als belangrijkste pro kaart of game kaart. Nvidia heeft ook zeker hele goede pro kaarten, maar deze zijn vaak veeeel duurder dan hun game kaarten en dan AMD's game en FirePro kaarten.
Het is idd jammer dat Octane geen benchmarks heeft, en het enigste wat ik kan vinden is wat benchmarks op wat forms hier en daar. Echter heeft Octane zelf aangegeven OpenCL en daarmee AMD te ondersteunen.
Zo te zien liggen de Kepler en Maxwell nog redelijk dicht bij elkaar in de buurt maar de 780ti heeft ook minder vram, misschien als deze ook 6GB had dat deze op gelijke voet moet de 980ti gestaan. Aangezien dit niet het geval is zou een 980 ti wel een beter keus zijn denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 17-04-2016 14:05 ]
V3's zijn prima maar verouderd, raid controller zie ik niet meteen nut van in, 2 relatief trage gpu'sclockw1ze schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:11:
Even een update. We hebben gewacht tot Apple met een nieuwe Mac Pro uit zou komen maar tot nu toe komen ze nog steeds met niks. Dus ik wil toch graag over op een Windows Workstation.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
3D Modeling & animatie, grafisch vormgeven, videobewerking; een dikke workstation.
Hij moet voornamelijk sterk genoeg zijn voor 4K
Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 15.000 (incl. rand apparatuur)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen een Wacom tablet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee, had nu altijd een Mac Pro maar aangezien ik nu over wil op Windows moet het een compleet nieuw systeem worden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel Processor en Nvidia GPU, ivm Octane Render (cinema4D)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet uit, geluidsniveau moet wel beperkt zijn als het kan, zit namelijk in een ruimte met 8 andere collega's.
Ga je overklokken?
Geen idee of dit nodig is voor een pc met een flink budget?
Wat verwacht je van ons?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het adviseren van een goede Windows Workstation, die grafisch genoeg kan verdragen. We willen graag Octane gebruiken (rendersoftware voor Cinema4D), en die renderd puur op de GPU, dus ik denk zelf dat de GPU('s) vooral het beste zal moeten zijn.
Extra
Wil er graag een UltraWide-monitor bij en goede opslagruimte, mijn collega heeft destijds in April een offerte opgevraagd, alleen dit is alweer verouderd natuurlijk. Toen kwamen ze met het volgende systeem:
Lenovo ThinkStation P900 € 14.164,00 € 26.061,76
- 2 x Intel Xeon E5-2643 v3 Processor (20MB Cache, 3.40GHz)
- 8 x 8GB DDR4 2133MHz ECC RDIMM
- 2 x NVIDIA M5000 8GB DVI 4DP
- 2 x M.2 512GB PCIe Gen 3 NVME (boot + caches)
- LSI RAID met 1 Gb Cache
- 1 x R5 ( 4 x 2TB+8GB Hybrid Hard Drive, 3.5", SATA )
- 1 x R5/6 (4 x 4TB Hard Drive,7200RPM,3.5",SATA )
- Intel Thunderbolt 2 Add in Card
- G-TECH G-SPEED Studio XL Thunderbolt2 24TB
Zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.maratropa schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:44:
[...]
V3's zijn prima maar verouderd, raid controller zie ik niet meteen nut van in, 2 relatief trage gpu's
Jullie moeten eerst wat vragen voor jezelf beantwoorden;
- zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.
- Wat jullie doen is duidelijk uit de eerdere posts (zet deze post ook even in de TS) maar waar ligt de nadruk op. Dat is van invloed op de verhouding cpu/gpu power. Gpu power schaalt goed door, cpu power heeft "diminishing returns" als de corecount heel hoog wordt. Dus focus op octane = meer gpu's, focus op video/effects = mogelijk andere cpu, ram en opslag config.
Met een custom workstation bouwer kom je tot een veel betere machine terwijl je waarschijnlijk de support gewoon goed kunt regelen.
15K (ex btw?) biedt namelijk erg veel mogelijkheden.
High end Quadro's hebben ECC vram maar hebben verder een walgelijke prijs/prestatie verhouding voor renderen.
In princiepe zijn titan's hier op z'n plek, maar als 8GB vram ook goed is dan bieden de 1070 en 1080 ook wel veel opties. Denk bijv aan externe enclosures zodat je voor 8 GPU's kunt gaan.
Eigenlijk is het goed dat jullie even gewacht hebben.clockw1ze schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:54:
[...]
Zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.
Zelfbouw is denk ik geen optie voor ons, allebei geen ervaring mee en risico is te groot als er iets misgaat of niet werkt dat we geen computer hebben om op te werken.
Wat jullie doen is duidelijk uit de eerdere posts (zet deze post ook even in de TS) maar waar ligt de nadruk op. Dat is van invloed op de verhouding cpu/gpu power. Gpu power schaalt goed door, cpu power heeft "diminishing returns" als de corecount heel hoog wordt. Dus focus op octane = meer gpu's, focus op video/effects = mogelijk andere cpu, ram en opslag config.
Voornamelijk heel veel photoshop en Cinema4D + After Effects.
M'n collega heeft nog heel erg z'n twijfels over Octane, maar naar mijn mening kunnen we daar veel sneller mee werken aangezien je realtime ziet hoe je resultaat gaat worden, terwijl je nu elke keer een preview renderd om te kijken hoe iets gaat worden (waar heel veel tijd in zit de hele tijd).
High end Quadro's hebben ECC vram maar hebben verder een walgelijke prijs/prestatie verhouding voor renderen.
In princiepe zijn titan's hier op z'n plek, maar als 8GB vram ook goed is dan bieden de 1070 en 1080 ook wel veel opties. Denk bijv aan externe enclosures zodat je voor 8 GPU's kunt gaan.
Dat dacht ik dus ook al, daarom vond ik die offerte destijds al een beetje apart. Stel dat we wel volledig met Cinema4D op Octane over gaan, dan zijn een paar 1080GTX's toch veel beter i.c.m. 2 dikke processors? Dan heb ik ook genoeg kracht voor After Effects etc. die CPU-power nodig hebben.
| 1 | Intel Core i7-6950X | € 1.729,- | € 1.729,- |
| 1 | ASRock X99 WS-E/10G | € 749,- | € 749,- |
| 9 | Gigabyte GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB | € 448,99 | € 4.040,91 |
| 1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 130,78 | € 130,78 |
| 1 | Corsair Hydro H110 | € 122,63 | € 122,63 |
| 8 | Crucial CT16G4RFD4213 | € 96,50 | € 772,- |
| 3 | Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card | € 28,09 | € 84,27 |
| 1 | Corsair AX1500i | € 415,95 | € 415,95 |
| 4 | Samsung 960 Pro 512GB | € 296,50 | € 1.186,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 9.230,54 | |
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq