Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werk-PC: 3D/Grafisch/Editing. Budget +- 10.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• clockw1ze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-11 20:52
-- update -- zie laatste post

[ Voor 110% gewijzigd door clockw1ze op 28-10-2016 10:17 ]

Alle reacties

Verwijderd

HP Z840 workstation

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:49:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
3D Modeling & animatie, grafisch vormgeven, videobewerking; een dikke werk-pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 10.000 per systeem, heb er 2 nodig :).
Als het graag inclusief goede monitor, toetsenbord en nieuw wacom tablet. (Dit budget was voor een Mac pas exclusief :o)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope, compleet nieuw systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Daar zit de grap, wij werken normaal altijd met Mac OSX alleen twijfelen nu heel erg om over te stappen op Windows i.v.m. bepaalde 3D software. Heb thuis wel altijd een Windows game-pc gehad, maar voor een dikke werkbak heb ik geen idee wat er precies nodig is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voornamelijk Intel, nooit klachten mee gehad met mijn huidige MacPro.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet uit, geluidsniveau moet wel beperkt zijn als het kan, zit namelijk in een ruimte met 8 andere collega's.

Ga je overklokken?
Geen idee of dit nodig is voor een pc met een flink budget?

Wat verwacht je van ons?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het adviseren van een goede Windows werkbak, die grafisch genoeg kan verdragen. We willen graag Octane gebruiken (rendersoftware voor Cinema4D), en die renderd puur op de GPU, dus ik denk zelf dat de GPU('s) vooral het beste zal moeten zijn.

Extra
Graag zou ik ook een 5K-monitor erbij willen hebben, dus de videokaart moet dat wel aan kunnen. Mocht 5K nog niet haalbaar zijn dan 4K haha. Ik zal zelf ook een lijstje proberen samen te stellen, maar heb daar 0,0 verstand van voor Windows :P

De MacPro waar wij in eerste instantie naar zaten te kijken had de volgende specs:
  • 2,7-GHz 12-core met 30 MB L3-cache
  • 64 GB (4x 16 GB) 1866-MHz DDR3 ECC
  • 512 GB PCIe-flashopslag
  • Twee AMD FirePro D700 GPU's met elk 6 GB GDDR5 VRAM
En daar kwam een prijs van € 10.888,00 uitgerold..
als je niet meer details/info geeft dan is het lastig goed advies geven. Kun je precies vertellen wat jullie doen, welke programma's allemaal , wat voor media en footage er in en uit gaat, etc.

Maar iig octane dus, dat is duidelijk; dan is een mac pro sowieso de slechtste koop mogelijk ;) Weet je hoe veel VRAM jullie max gebruiken? 6GB per gpu is zat?

specs

• clockw1ze
maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:24:
[...]

als je niet meer details/info geeft dan is het lastig goed advies geven. Kun je precies vertellen wat jullie doen, welke programma's allemaal , wat voor media en footage er in en uit gaat, etc.

Maar iig octane dus, dat is duidelijk; dan is een mac pro sowieso de slechtste koop mogelijk ;) Weet je hoe veel VRAM jullie max gebruiken? 6GB per gpu is zat?
We maken vooral veel gebruik van Cinema4D, en daarvoor willen we Octane gaan gebruiken. Naast Cinema4D gebruiken we de volgende programma's;
  • Adobe After Effects
  • Adobe Premiere
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe InDesign
En er gaan ook 4K producties komen in de toekomst dus dat gaat mega zwaar worden gok ik zo!
Volgens mij is voor Octane hoe meer GB per GPU des te beter?

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Ik zou absoluut niet voor een zelf samengesteld systeem gaan. Tijd = geld en wachten op een eventuele reparatie van zaken is niet gewenst in een werksetting. Koop iets bij Dell o.i.d. met next-day onsite garantie. Er is geen slimmere optie als je zo'n bedrag wil spenderen imho.

• clockw1ze
G4H schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:31:
Ik zou absoluut niet voor een zelf samengesteld systeem gaan. Tijd = geld en wachten op een eventuele reparatie van zaken is niet gewenst in een werksetting. Koop iets bij Dell o.i.d. met next-day onsite garantie. Er is geen slimmere optie als je zo'n bedrag wil spenderen imho.
Snap ik uiteraard, die kan je ook deels configureren toch? Dan nog heb ik geen idee wat er in zou moeten komen ghehe.

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:32:
[...]

Snap ik uiteraard, die kan je ook deels configureren toch? Dan nog heb ik geen idee wat er in zou moeten komen ghehe.
Wat G4H zegt is natuurlijk heel relevant, hoe ga je om met uitval en reparatie, hoe lang kun je iets missen. Dell/HP/Lenovo zijn daar een goede keuze voor. Maar daar ga je wel voor betalen, ik zou het zelf nooit doen.

Omdat ik zelf handig genoeg ben zou ik het helemaal zelf doen, ben je dat niet, wat me hier aan de orde lijkt, dan kun je best voor een custom workstation gaan, MITS je die bij een degelijke winkel betrekt en de voor jouw geschikte afspraken kunt maken mbt garantie, reparatie etc.

Bedenk ook dat OEM's als Dell je qua gpu compute altijd richting de Quadro's en Tesla's willen duwen, terwijl die voor octane de allerslechtste prijs/prestatieverhouding hebben.

Ook voor 10K (ex of inc btw trouwens?)per workstation zul je keuzes moeten maken:

- Octane is vooral gpu afhankelijk; als het ff kan zou ik dus hiervoor zoeken naar een systeem waar 4 gpu's in kunnen. 4 gtx 980 ti's zijn samen 2800 euro, 4 titan-X's samen 4000 euro, en 4 quadro M6000's zijn samen bijna 20.000 euro. Alle 3 de opties zijn evensnel(!)

- After effects kan wel veel cores gebruiken, en wil veel ram en genoeg io/opslag snelheid. dual xeon is hier dus best interessant. Maar je wilt wel xeon's met een goede core/frequentie verhouding.

- Premiere schaalt iets minder goed op veel cores dan AE (al is dat variabel), gpu/ram is ook erg belangrijk. Ook hangt het er veel af van wat voor in en output footage je gebruikt.

Waarschijnlijk als je vol in zet op gpu dan is een geschikte dual xeon config misschien boven budget, maar misschien niet. Leuke 26xx xeons kosten snel flink wat. En er moet ook geld naar ram en opslag..

De 26xx v4 reeks komt er trouwens aan, alsmede de i7 10 core.

- heb je wat meer info over jullie video workflow en types bestanden? Jullie renderen frames in octane en die gaan dan los AE in Pr pro in?

Je hebt ook toko's waar ze ervaring hebben met workstations maar wat flexibeler zijn in de onderdelen, bijv
http://www.maqina.nl/prod...asp?ProductID=-1133698207

Als je daar een beetje speelt met de onderdelen kun je voor 10K wel wat aardigs in elkaar zetten. Ik zie geen 980-ti in het lijstje staan, alleen een titan-x trouwens..

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 07-04-2016 11:05 ]

specs

• clockw1ze
maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:56:
[...]

Wat G4H zegt is natuurlijk heel relevant, hoe ga je om met uitval en reparatie, hoe lang kun je iets missen. Dell/HP/Lenovo zijn daar een goede keuze voor. Maar daar ga je wel voor betalen, ik zou het zelf nooit doen.

Omdat ik zelf handig genoeg ben zou ik het helemaal zelf doen, ben je dat niet, wat me hier aan de orde lijkt, dan kun je best voor een custom workstation gaan, MITS je die bij een degelijke winkel betrekt en de voor jouw geschikte afspraken kunt maken mbt garantie, reparatie etc.

Bedenk ook dat OEM's als Dell je qua gpu compute altijd richting de Quadro's en Tesla's willen duwen, terwijl die voor octane de allerslechtste prijs/prestatieverhouding hebben.

Ook voor 10K (ex of inc btw trouwens?)per workstation zul je keuzes moeten maken:

- Octane is vooral gpu afhankelijk; als het ff kan zou ik dus hiervoor zoeken naar een systeem waar 4 gpu's in kunnen. 4 gtx 980 ti's zijn samen 2800 euro, 4 titan-X's samen 4000 euro, en 4 quadro M6000's zijn samen bijna 20.000 euro. Alle 3 de opties zijn evensnel(!)

- After effects kan wel veel cores gebruiken, en wil veel ram en genoeg io/opslag snelheid. dual xeon is hier dus best interessant. Maar je wilt wel xeon's met een goede core/frequentie verhouding.

- Premiere schaalt iets minder goed op veel cores dan AE (al is dat variabel), gpu/ram is ook erg belangrijk. Ook hangt het er veel af van wat voor in en output footage je gebruikt.

Waarschijnlijk als je vol in zet op gpu dan is een geschikte dual xeon config misschien boven budget, maar misschien niet. Leuke 26xx xeons kosten snel flink wat. En er moet ook geld naar ram en opslag..

De 26xx v4 reeks komt er trouwens aan, alsmede de i7 10 core.

- heb je wat meer info over jullie video workflow en types bestanden? Jullie renderen frames in octane en die gaan dan los AE in Pr pro in?

Je hebt ook toko's waar ze ervaring hebben met workstations maar wat flexibeler zijn in de onderdelen, bijv
http://www.maqina.nl/prod...asp?ProductID=-1133698207

Als je daar een beetje speelt met de onderdelen kun je voor 10K wel wat aardigs in elkaar zetten. Ik zie geen 980-ti in het lijstje staan, alleen een titan-x trouwens..
Goeie tips!

Octane is vooral gpu afhankelijk; als het ff kan zou ik dus hiervoor zoeken naar een systeem waar 4 gpu's in kunnen. 4 gtx 980 ti's zijn samen 2800 euro, 4 titan-X's samen 4000 euro, en 4 quadro M6000's zijn samen bijna 20.000 euro. Alle 3 de opties zijn evensnel(!)
Wow serieus? Dus het heeft helemaal geen toegevoegde waarde om bijv. een titan of quadro te pakken? Ik had ergens al gelezen inderdaad dat mensen voor Octane veel sneller naar de game-videokaarten keken dan de zware titans etc.

Premiere schaalt iets minder goed op veel cores dan AE (al is dat variabel), gpu/ram is ook erg belangrijk. Ook hangt het er veel af van wat voor in en output footage je gebruikt.
Premiere wordt het minst gebruikt door mij zelf, aangezien we gewoon editors in dienst hebben die Avid gebruiken.

Heb je wat meer info over jullie video workflow en types bestanden? Jullie renderen frames in octane en die gaan dan los AE in Pr pro in?
We renderen 3D animaties uit Cinema4D/Octane in quicktime of img-sequences, en die compositen we vervolgens in after effects. Vanuit after effects wordt 't een en ander gerenderd (met/zonder alpha), en gaat het door naar de editors. Zit in de TV-industrie :)

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:23:
[...]

Goeie tips!

Octane is vooral gpu afhankelijk; als het ff kan zou ik dus hiervoor zoeken naar een systeem waar 4 gpu's in kunnen. 4 gtx 980 ti's zijn samen 2800 euro, 4 titan-X's samen 4000 euro, en 4 quadro M6000's zijn samen bijna 20.000 euro. Alle 3 de opties zijn evensnel(!)
Wow serieus? Dus het heeft helemaal geen toegevoegde waarde om bijv. een titan of quadro te pakken? Ik had ergens al gelezen inderdaad dat mensen voor Octane veel sneller naar de game-videokaarten keken dan de zware titans etc.

Premiere schaalt iets minder goed op veel cores dan AE (al is dat variabel), gpu/ram is ook erg belangrijk. Ook hangt het er veel af van wat voor in en output footage je gebruikt.
Premiere wordt het minst gebruikt door mij zelf, aangezien we gewoon editors in dienst hebben die Avid gebruiken.

Heb je wat meer info over jullie video workflow en types bestanden? Jullie renderen frames in octane en die gaan dan los AE in Pr pro in?
We renderen 3D animaties uit Cinema4D/Octane in quicktime of img-sequences, en die compositen we vervolgens in after effects. Vanuit after effects wordt 't een en ander gerenderd (met/zonder alpha), en gaat het door naar de editors. Zit in de TV-industrie :)
Titan's hebben 6GB meer vram, dat kan heel belangrijk zijn. (hoe veel vram hebben jullie nu in gebruik bij het renderen met octane, het kan zin hebben om op de groei te kopen) En een M6000 heeft ook nog ECC, wat een stabielere werking moet geven.

Bij ikbenstil.nl hebben ze ook custom workstation ervaring. Ik denk dat ik in jouw geval eens zou praten met maqina, ikbenstil of iets vergelijkbaars (met workstation ervaring dus). En kiezen of je voor max gpu power gaat of iets meer gebalanceerds.

In het geval van max gpu power zou je voor bijv 1 nieuwe intel i7 10 core kunnen gaan icm met 4 gpu's

Je kunt ook voor 2 xeon's gaan maar dan de vraag is of je dan meteen je gpu's kan maxen (dan kies je dus voor wat meer power in after effects en wat minder renderpower in octane)

Pas op met xeons met veel cores en weinig mhz/turbo; dat hoeft niet altijd slim te zijn. Kijk ook uit dat ze je geen v2's aansmeren, en de v4's staan voor de deur dus eigenlijk zou ik daar op wachten ipv v3's te nemen.

Bekijk goed of 6Gb vram de komende tijd voldoende is voor octane of dat je toch meteen voor 12GB titan's gaat.

Onderschat de opslag met AE niet; het kan veel zin hebben om 1 of 2 of meer NVME ssd's te gebruiken als opslag voor de data waarme je werkt. Losse frames kunnen ook onwijs bottlenecken vanaf een harde schijf.

En genoeg ram voor AE, hangt ook beetje af van hoe veel cores je er in zet.

specs

• clockw1ze
maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:39:
[...]

Titan's hebben 6GB meer vram, dat kan heel belangrijk zijn. (hoe veel vram hebben jullie nu in gebruik bij het renderen met octane, het kan zin hebben om op de groei te kopen) En een M6000 heeft ook nog ECC, wat een stabielere werking moet geven.

Bij ikbenstil.nl hebben ze ook custom workstation ervaring. Ik denk dat ik in jouw geval eens zou praten met maqina, ikbenstil of iets vergelijkbaars (met workstation ervaring dus). En kiezen of je voor max gpu power gaat of iets meer gebalanceerds.

In het geval van max gpu power zou je voor bijv 1 nieuwe intel i7 10 core kunnen gaan icm met 4 gpu's

Je kunt ook voor 2 xeon's gaan maar dan de vraag is of je dan meteen je gpu's kan maxen (dan kies je dus voor wat meer power in after effects en wat minder renderpower in octane)

Pas op met xeons met veel cores en weinig mhz/turbo; dat hoeft niet altijd slim te zijn. Kijk ook uit dat ze je geen v2's aansmeren, en de v4's staan voor de deur dus eigenlijk zou ik daar op wachten ipv v3's te nemen.

Bekijk goed of 6Gb vram de komende tijd voldoende is voor octane of dat je toch meteen voor 12GB titan's gaat.

Onderschat de opslag met AE niet; het kan veel zin hebben om 1 of 2 of meer NVME ssd's te gebruiken als opslag voor de data waarme je werkt. Losse frames kunnen ook onwijs bottlenecken vanaf een harde schijf.

En genoeg ram voor AE, hangt ook beetje af van hoe veel cores je er in zet.
We gebruiken nu nog geen Octane, dus heb geen idee hoeveel VRAM we nodig zouden hebben haha. Maar aangezien we dat graag in de toekomst wel willen gaan gebruiken hebben we zoiezo een Nvidia GPU nodig ipv de AMD FirePro's die in die MacPro's zitten.

We hebben ook een ICT-bedrijf hier in dienst, daar kunnen we ook altijd informeren.
Die bestellen normaal ook onze computers, dus die zullen ongetwijfeld ook het e.e.a. weten.

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:52:
[...]

We gebruiken nu nog geen Octane, dus heb geen idee hoeveel VRAM we nodig zouden hebben haha. Maar aangezien we dat graag in de toekomst wel willen gaan gebruiken hebben we zoiezo een Nvidia GPU nodig ipv de AMD FirePro's die in die MacPro's zitten.

We hebben ook een ICT-bedrijf hier in dienst, daar kunnen we ook altijd informeren.
Die bestellen normaal ook onze computers, dus die zullen ongetwijfeld ook het e.e.a. weten.
Let er wel op dat veel ict'ers niet altijd goed op de hoogte zijn van dit soort workflows en apps, dus dat praten met een bedrijfje die een beetje into de stof zit wel nuttig kan zijn. Bijv keuze en budget voor opslag kan erg afhangen van wat voor soort mediaformaten je mee werkt. En er is niks mis met game-gpu's, een i7 (mogelijk met overclock) of custom bouw, mits je/men weet wat je doet.

Met wat voor machines werk je nu eigenlijk mee dan?

Het kan dan ook wel zin hebben op even te testen met octane en 1 gpu om te zien hoe veel vram nodig is. gtx 970's bijv met 4GB geven het meeste gpu power per euro... (maar als je maar 4 slots hebt wil je misschien max power in 4 slots = 4 980 ti's)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 07-04-2016 12:14 ]

specs

• clockw1ze
maratropa schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:11:
[...]

Let er wel op dat veel ict'ers niet altijd goed op de hoogte zijn van dit soort workflows en apps, dus dat praten met een bedrijfje die een beetje into de stof zit wel nuttig kan zijn. Bijv keuze en budget voor opslag kan erg afhangen van wat voor soort mediaformaten je mee werkt. En er is niks mis met game-gpu's, een i7 (mogelijk met overclock) of custom bouw, mits je/men weet wat je doet.

Met wat voor machines werk je nu eigenlijk mee dan?

Het kan dan ook wel zin hebben op even te testen met octane en 1 gpu om te zien hoe veel vram nodig is. gtx 970's bijv met 4GB geven het meeste gpu power per euro... (maar als je maar 4 slots hebt wil je misschien max power in 4 slots = 4 980 ti's)
Klopt inderdaad, mijn oude videokaart was overleden en ze gingen gelijk naar de nieuwe Nvidia Titans kijken ipv iets goedkopers..

Ik werk nu op een MacPro uit 2012 met deze specs;
  • 2 x 3,06 GHz 6-Core Intel Xeon
  • 48 GB 1333 MHz DDR3 ECC
  • NVIDIA Quadro M4000 8GB

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:33:
[...]

Klopt inderdaad, mijn oude videokaart was overleden en ze gingen gelijk naar de nieuwe Nvidia Titans kijken ipv iets goedkopers..

Ik werk nu op een MacPro uit 2012 met deze specs;
  • 2 x 3,06 GHz 6-Core Intel Xeon
  • 48 GB 1333 MHz DDR3 ECC
  • NVIDIA Quadro M4000 8GB
Zakelijk is een titanx nou niet echt heel schokkend tov een 980ti, en je zit wel ruim in de vram dan..

Maar je kunt met jouw m4000 dus gewoon even gaan testen met octane om te zien wat jouw vram eisen zijn.

specs

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Als we even een lijstje maken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2690 v3 Boxed€ 2.211,60€ 2.211,60
1Asus X99-E WS€ 462,50€ 462,50
2Gigabyte GV-N98TXTREME W-6GD€ 749,-€ 1.498,-
1Cooler Master Cosmos II€ 357,50€ 357,50
1Dell U3415W Zwart€ 724,79€ 724,79
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 51,48€ 51,48
1NZXT Kraken X61€ 142,95€ 142,95
1CM Storm QuickFire XT - Brown Switch€ 78,-€ 78,-
1Logitech MX Master Wireless Mouse€ 72,95€ 72,95
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK4/64€ 264,90€ 264,90
1Lenovo Blu-ray Burner (45K1675) Zwart€ 129,50€ 129,50
1Corsair RM1000i€ 173,50€ 173,50
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB€ 743,18€ 743,18
1Samsung 850 Pro 2TB€ 822,80€ 822,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.733,65

Dit is met alles erop en eraan. 12 core cpu, 2 980Ti's, dat kunnen er 3 worden of 4 maar dan moet de PCIe SSD eruit. Muis en toetsenbord zijn natuurlijk meer subjectief, maar deze leken me wel oke voor een niet gaming build. De opslag moet uitgebreid of minder worden al naar gelang wat je nodig denkt te hebben. De Blu-ray burner heb ik er in staan omdat dit een bewerkt lijstje is, deze is waarschijnlijk niet nodig maar het past makkelijk in het budget dus het leek me wel oke. Je moet de pc uit dit lijstje niet teveel willen verplaatsen, de case alleen al weegt 22 kilo. Er zijn niet zo geweldig veel kasten die deze mobo formfactor (CEB) ondersteunen, maar deze heeft een 10 van tweakers en is ook gewoon goede kwaliteit.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:36
Test inderdaad met je huidige machine hoeveel videogeheugen en werk geheugen je in gebruik hebt.

De GPU's kunnen toch gewoon op 8 lanes? Dan heb je bijvoorbeeld 4x8=32 lanes in gebruik voor 4 GPU's. En nog genoeg lanes over voor 1 of 2 PCIe SSD's.
En anders kun je met een dual socket systeem naar 80 lanes? Bijvoorbeeld 2 x E5 2640 v3 (8 core 2.6 - 3.4 GHz) of 2 x E5 2660 v3 (10 core 2.6-3.3 GHz).
(ik heb overigens geen ervaring met het samenstellen van dual socket machines)

Let er bij zoveel GPU's wel op dat ze een aanzienlijk deel van de warmte direct naar buiten afvoeren en maar 2 slots innemen. Misschien zijn watergekoelde GPU's een idee als het stil moet zijn onder langdurig hoge belasting?

Sommige videokaarten kunnen 5K aansturen via 2 displayport kabels (wellicht kun je dan 4K previewen op je scherm en heb je nog ruimte voor werkbalken etc, al lijkt het me niet vloeiend werken om in volledige resolutie te previewen). Ik heb geen idee hoe goed de kleurweergave is van de beschikbare 5K schermen vergeleken met de betere 4K schermen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Kiet Stiemer
busscherski schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 00:39:
De GPU's kunnen toch gewoon op 8 lanes? Dan heb je bijvoorbeeld 4x8=32 lanes in gebruik voor 4 GPU's. En nog genoeg lanes over voor 1 of 2 PCIe SSD's.
Het gaat er ook om of ze fysiek passen op een moederbord. Op het mobo wat ik had gekozen kunnen max 4 dual slot GPU's, dan is er geen ruimte meer voor iets anders.
Let er bij zoveel GPU's wel op dat ze een aanzienlijk deel van de warmte direct naar buiten afvoeren en maar 2 slots innemen. Misschien zijn watergekoelde GPU's een idee als het stil moet zijn onder langdurig hoge belasting?
Inderdaad. Dan is de warmte afvoer veel beter te controleren. Daarom had ik de watergekoelde Gigabyte versie gekozen voor het lijstje. Er is er geloof ik ook een van EVGA.

• clockw1ze
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het hier is even allemaal bespreken en kom er op terug!

Test inderdaad met je huidige machine hoeveel videogeheugen en werk geheugen je in gebruik hebt.
Dit wordt lastig aangezien we nog geen Octane-licentie hebben, dus dat zal echt pas kunnen als we de nieuwe systemen hebben.

Gister ook een beetje over zitten discussieren met mijn CreativeDirector, hij zal er uiteindelijk over beslissen. Hij heeft gisteren ook nog contact gehad met concullega's en die zijn niet heel erg te spreken over de MacPro met de beste specs. Die waren ook sinds kort allemaal overgestapt op windows-workstations, en voor het geld van de dikste MacPro heb je een veel dikkere Windows-pc in vergelijking toch?

Zijn alleen nog een beetje huiverig over virussen, aangezien je daar met OSX geen last van hebt.
Wat is nou de beste virusscan voor een zakelijke workstation?

Mooi lijstje Kiet! Kunnen hier aardig ver mee komen denk ik zo. Is er een bepaalde reden dat je voor die monitor gekozen hebt trouwens? Zelf zaten wij te denken aan de DELL UP2715K (5K resolutie), aangezien hoge resolutie wel erg lekker werkt voor Photoshop/After Effects etc.

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:01:
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het hier is even allemaal bespreken en kom er op terug!

Dit wordt lastig aangezien we nog geen Octane-licentie hebben, dus dat zal echt pas kunnen als we de nieuwe systemen hebben.

Gister ook een beetje over zitten discussieren met mijn CreativeDirector, hij zal er uiteindelijk over beslissen. Hij heeft gisteren ook nog contact gehad met concullega's en die zijn niet heel erg te spreken over de MacPro met de beste specs. Die waren ook sinds kort allemaal overgestapt op windows-workstations, en voor het geld van de dikste MacPro heb je een veel dikkere Windows-pc in vergelijking toch?

Zijn alleen nog een beetje huiverig over virussen, aangezien je daar met OSX geen last van hebt.
Wat is nou de beste virusscan voor een zakelijke workstation?

Mooi lijstje Kiet! Kunnen hier aardig ver mee komen denk ik zo. Is er een bepaalde reden dat je voor die monitor gekozen hebt trouwens? Zelf zaten wij te denken aan de DELL UP2715K (5K resolutie), aangezien hoge resolutie wel erg lekker werkt voor Photoshop/After Effects etc.
Ik gok niet dat deze clock zelf gaat bouwen dus dan zit je toch ook een beetje aan de grillen van het bedrijf waar je het laat doen vast..

De huidige mac pro is idd maar een te beperkt dingetje. Leuk voor mensen die niet zonder FCP kunnen maar verder zie ik het niet. Geen wonder dat veel mensen hun oude mac pro dual socket to the max upgraden.

Wat voor cpu's heb je nu in de mac pro zitten? Ff voor het idee van hoe veel multithreaded power je hebt.

gpu's met waterkoeling in welke vorm dan ook zou ik van weg blijven; te veel gedoe en ik zie het punt niet zo. Met reference koelers en genoeg airflow van voren zijn ze gewoon binnen de spec te houden.Alle pro/semi pro gpu render oplossingen doen dat zo'n beetje..

Nouja alle, je kunt allerlei exotische oplossingen bedenken, deze is ook leuk.

Als je voor 1 cpu gaat is een mobo met een plx switch wel leuk, dan zit je nooit met te weinig lanes etc.

Bijv 1 2690 v3 is best leuk maar eigenlijk vind ik dat wel heel veel meerprijs tov de 5960x die niet bizar veel trager is. De nieuwe i7 10 core gaat helemaal op het niveau van bijv de 2690v3 zitten.

Als je wel voor een enkele xeon zou gaan; neem dan iig ecc ram, why not.

Zo'n systeem als Kiet neerzet is best leuk, ik zou er dus een i7 10 core inzetten (of geef dan geld uit aan een veel sterkere xeon), 3 reference blower gpu's zodat je idd 1 of 2 plekken overhoudt voor pci nvme opslag.

Die coolermaster cosmos is wel een gedrocht trouwens ;) Ook zou ik zeker meer dan 1000 wat voeding nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door maratropa op 08-04-2016 10:16 ]

specs

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37

• maratropa
  • Niet online
In deze context moet je dan meer denken aan de VCA:

http://www.nvidia.com/object/visual-computing-appliance.html

Alleen voorzover ik kan zien wil je dan eigenlijk ook je hele netwerk aanpakken en naar 10Gbit halen.

Daarbij, die netwerkoplossingen geven eigenlijk niet debang 4 buck die een dot gamekaarten levert.

specs

• clockw1ze
maratropa schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:07:
[...]

Ik gok niet dat deze clock zelf gaat bouwen dus dan zit je toch ook een beetje aan de grillen van het bedrijf waar je het laat doen vast..

De huidige mac pro is idd maar een te beperkt dingetje. Leuk voor mensen die niet zonder FCP kunnen maar verder zie ik het niet. Geen wonder dat veel mensen hun oude mac pro dual socket to the max upgraden.

Wat voor cpu's heb je nu in de mac pro zitten? Ff voor het idee van hoe veel multithreaded power je hebt.

gpu's met waterkoeling in welke vorm dan ook zou ik van weg blijven; te veel gedoe en ik zie het punt niet zo. Met reference koelers en genoeg airflow van voren zijn ze gewoon binnen de spec te houden.Alle pro/semi pro gpu render oplossingen doen dat zo'n beetje..

Nouja alle, je kunt allerlei exotische oplossingen bedenken, deze is ook leuk.

Als je voor 1 cpu gaat is een mobo met een plx switch wel leuk, dan zit je nooit met te weinig lanes etc.

Bijv 1 2690 v3 is best leuk maar eigenlijk vind ik dat wel heel veel meerprijs tov de 5960x die niet bizar veel trager is. De nieuwe i7 10 core gaat helemaal op het niveau van bijv de 2690v3 zitten.

Als je wel voor een enkele xeon zou gaan; neem dan iig ecc ram, why not.

Zo'n systeem als Kiet neerzet is best leuk, ik zou er dus een i7 10 core inzetten (of geef dan geld uit aan een veel sterkere xeon), 3 reference blower gpu's zodat je idd 1 of 2 plekken overhoudt voor pci nvme opslag.

Die coolermaster cosmos is wel een gedrocht trouwens ;) Ook zou ik zeker meer dan 1000 wat voeding nemen.
Gaan het inderdaad niet zelf bouwen, dat zal óf door een bedrijf gedaan worden zodat we goede service&garantie hebben, óf door onze ICT-afdeling.

Wij maken geen gebruik van FCP dus daarvoor hoeven we ook geen OSX te hebben haha.

Dit zijn de specs van m'n huidige MacPro;
Videokaart is een NVIDIA Quadro M4000 8GB
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RWNPhtT.png

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:27:
[...]

Gaan het inderdaad niet zelf bouwen, dat zal óf door een bedrijf gedaan worden zodat we goede service&garantie hebben, óf door onze ICT-afdeling.

Wij maken geen gebruik van FCP dus daarvoor hoeven we ook geen OSX te hebben haha.

Dit zijn de specs van m'n huidige MacPro;
Videokaart is een NVIDIA Quadro M4000 8GB
[afbeelding]
3,06ghz, dat zijn X5675's denk ik? Dan zit je voor het idee dus nu rond de 1400-1450 in cinebench 15. Ik weet niet hoeveel cpu power je er bij wilt, aangezien je ook naar gpu's over gaat..?

Als ik zelf zou bouwen zou ik dit een beetje als uitgangspunt nemen, bijv.

Bijv een 2697 v3 doet ongeveer 2000 punten in cinebench. Die is nog soort van betaalbaar. MAAR; ff wachten op de v4's en de 10 core i7.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2697 v3 Boxed€ 2.823,-€ 2.823,-
1ASRock X99 WS-E€ 517,50€ 517,50
3EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB€ 696,95€ 2.090,85
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 129,-€ 129,-
1Corsair Hydro H110€ 120,95€ 120,95
8Crucial CT16G4RFD4213€ 95,-€ 760,-
1Corsair AX1500i€ 406,-€ 406,-
1Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 1,2TB€ 747,70€ 747,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.595,-

Je hebt ook quad sli moederborden met ruimte tussen de pci-e slots voor NVME opslag, dan zou je dus wel 4 gpu's kunnen gebruiken (zonder kunstgrepen)

specs

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zou toch voor een Dual socket setup gaan, met name als je ook nog een beetje wilt gaan upgraden in de toekomst. let's face it, een GPU is er relatief eenvoudig bijgeprikt, je CPU/moederbord wil je toch liever gelijk houden. Ik zou inderdaad eens gaan praten met de mensen van ikbenstil.nl, van de vele ervaring die daar rondloopt zou ik zeker gebruik maken, en aangezien je bij defecten dan sneller vervanging hebt stop je productie minder. Dat weerhoudt mij er echter niet van om even een beetje met lijstjes te spelen;
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2660 v3 Boxed€ 1.521,50€ 3.043,-
1Asus Z10PE-D16 WS€ 504,15€ 504,15
3EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked€ 713,50€ 2.140,50
1Phanteks Enthoo Luxe Zwart€ 140,95€ 140,95
1Dell Ultrasharp Ultra HD 5K-Monitor UP2715K Zwart€ 909,95€ 909,95
2Cooler Master Hyper 212X€ 28,95€ 57,90
2Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64I€ 361,-€ 722,-
1Corsair AX1200i€ 320,50€ 320,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 293,95€ 293,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 260,91€ 260,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 8.393,81

waar dus een monitor bij in zit. Ik zou die m2 SSD alleen al nemen als disk om vanaf te werken, en de SSD als normale boot/programma drive. Genoeg PCI-e/RAM sloten, waar er nog bij elke CPU 4 open zijn om uit te breiden, en toen ik de score van die E5-2660V3's zag moest ik wel even stil zitten janken in een hoekje; YouTube: cinebench r15.0 bi xeon e5-2660v3 z10pe-d8 ws
maar zoals anderen zeggen; als het niet nodig is, wacht nog even een maandje, de eerste v4's staan al in de pricewatch, ze komen er aan!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• clockw1ze
NLBUURMAN schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:17:
Ik zou toch voor een Dual socket setup gaan, met name als je ook nog een beetje wilt gaan upgraden in de toekomst. let's face it, een GPU is er relatief eenvoudig bijgeprikt, je CPU/moederbord wil je toch liever gelijk houden. Ik zou inderdaad eens gaan praten met de mensen van ikbenstil.nl, van de vele ervaring die daar rondloopt zou ik zeker gebruik maken, en aangezien je bij defecten dan sneller vervanging hebt stop je productie minder. Dat weerhoudt mij er echter niet van om even een beetje met lijstjes te spelen;
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2660 v3 Boxed€ 1.521,50€ 3.043,-
1Asus Z10PE-D16 WS€ 504,15€ 504,15
3EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked€ 713,50€ 2.140,50
1Phanteks Enthoo Luxe Zwart€ 140,95€ 140,95
1Dell Ultrasharp Ultra HD 5K-Monitor UP2715K Zwart€ 909,95€ 909,95
2Cooler Master Hyper 212X€ 28,95€ 57,90
2Kingston ValueRAM KVR21R15D4K4/64I€ 361,-€ 722,-
1Corsair AX1200i€ 320,50€ 320,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 293,95€ 293,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 260,91€ 260,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 8.393,81

waar dus een monitor bij in zit. Ik zou die m2 SSD alleen al nemen als disk om vanaf te werken, en de SSD als normale boot/programma drive. Genoeg PCI-e/RAM sloten, waar er nog bij elke CPU 4 open zijn om uit te breiden, en toen ik de score van die E5-2660V3's zag moest ik wel even stil zitten janken in een hoekje; YouTube: cinebench r15.0 bi xeon e5-2660v3 z10pe-d8 ws
maar zoals anderen zeggen; als het niet nodig is, wacht nog even een maandje, de eerste v4's staan al in de pricewatch, ze komen er aan!
Duurt zoiezo nog wel +- 3 maanden gok ik, moet ook nog eerst goedgekeurd worden door de financiele afdeling, dan nog langs Londen.. haha :+

Maar ik denk als ze bij het hoofdkantoor in Londen de prijzen zien voor een high-end windows workstation inclusief monitor vergeleken met de offerte die ze eerst hadden (2 dikste macpro's + 2 5K schermen), worden ze hier al een stuk vrolijker van 8)7

• Kiet Stiemer
Hmhm dat snap ik wel ja. Ik weet alleen niet of windows goed met 5K kan omgaan? De monitor die ik koos is een Ultra-Wide monitor wat mij fijn lijkt werken maar ik heb geen ervaring met de programma's die gebruikt zullen worden, behalve Photoshop. Ik kan me wel inbeelden dat een 16:9 monitor fijner is doordat je misschien wat meer hoogte hebt. (?)
Maarre 4K lijkt me al een lekker hoge resolutie, geen idee of 5K handig is en nog heel veel toevoegt.
Deze dan misschien?
pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zwart

Edit: NLBUURMAN en maratropa zeggen allebei: wacht tot de xeon v4's er zijn of de i7 10 core (i7 6950X heet 'ie geloof ik). Daar ben ik het opzich wel mee eens, alleen ligt het er een beetje aan of die 2 extra cores bij de 2690 v3 uit maken. Wachten op v4 kan, maar het hangt af van hoe snel die er zijn en hoe snel de pc's nodig zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kiet Stiemer op 08-04-2016 12:58 ]

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:42:
[...]

Duurt zoiezo nog wel +- 3 maanden gok ik, moet ook nog eerst goedgekeurd worden door de financiele afdeling, dan nog langs Londen.. haha :+

Maar ik denk als ze bij het hoofdkantoor in Londen de prijzen zien voor een high-end windows workstation inclusief monitor vergeleken met de offerte die ze eerst hadden (2 dikste macpro's + 2 5K schermen), worden ze hier al een stuk vrolijker van 8)7
Bedenk even goed wat de uitgangspunten zijn; willen jullie beperkte upgrade qua cpu power of heel veel (1 socket of 2), wat voor gpu power en vram eisen hebben jullie, en bijv hoe belangrijk is AE power tov het renderen in octane. Hou er ook rekening mee dat je niet met alles oneindig kan doorschalen met cores.

Bijv, 2643 v3's met maar 6 cores maar hoog gecklocked doen het qua werken met AE iets beter dan de 10 core 2660v3's van NLbuurman, en ze renderen niet heel veel trager. Ook lijken bijv. 2 2697's weinig voordeel te hebben boven 2690's. En premiere pro ook, te veel cores voegt niks toe.

En kijk ook nog even verder met dit budget. Je hebt leuke externe behuizingen voor 4 GPU's.
http://www.netstor.com.tw/_03/03_02.php?MTEx

Je zou zo bij wijze van spreken van een goedkoop systeem een gpu renderbak kunnen maken. Waarschijnlijk hang je zo'n ding zelfs aan jullie huidige mac's. In nl ook te koop

Voor 4500 euro ex btw. heb je zo'n kastje met 4x een 980 ti. Hang deze aan bijv een "goedkoop" 6700k systeem en je hebt een aardige machine voor octane/c4d en de adobe non video apps.. (kastjes zijn wel duur maar wel flexibel.. en je zou theoretisch 16gpu's aan 1 systeem kunnen hangen..)

Of voor 18000 euro ex. heb je 16 gpu's aan jullie huidige mac's hangen :P

En die netstor deed me afvragen, wat zou een pc-basis equivalent zijn; 3500 ex. btw dus ongeveer..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 309,-€ 309,-
1Asus Z170-WS€ 383,-€ 383,-
4EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB€ 696,95€ 2.787,80
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14€ 139,40€ 139,40
1Samsung 950 Pro 256GB€ 177,49€ 177,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.331,69

[ Voor 45% gewijzigd door maratropa op 08-04-2016 14:08 ]

specs

Verwijderd

maratropa schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 13:15:
[...]

Bedenk even goed wat de uitgangspunten zijn; willen jullie beperkte upgrade qua cpu power of heel veel (1 socket of 2), wat voor gpu power en vram eisen hebben jullie, en bijv hoe belangrijk is AE power tov het renderen in octane. Hou er ook rekening mee dat je niet met alles oneindig kan doorschalen met cores.

Bijv, 2643 v3's met maar 6 cores maar hoog gecklocked doen het qua werken met AE iets beter dan de 10 core 2660v3's van NLbuurman, en ze renderen niet heel veel trager. Ook lijken bijv. 2 2697's weinig voordeel te hebben boven 2690's. En premiere pro ook, te veel cores voegt niks toe.

En kijk ook nog even verder met dit budget. Je hebt leuke externe behuizingen voor 4 GPU's.
http://www.netstor.com.tw/_03/03_02.php?MTEx

Je zou zo bij wijze van spreken van een goedkoop systeem een gpu renderbak kunnen maken. Waarschijnlijk hang je zo'n ding zelfs aan jullie huidige mac's. In nl ook te koop

Voor 4500 euro ex btw. heb je zo'n kastje met 4x een 980 ti. Hang deze aan bijv een "goedkoop" 6700k systeem en je hebt een aardige machine voor octane/c4d en de adobe non video apps.. (kastjes zijn wel duur maar wel flexibel.. en je zou theoretisch 16gpu's aan 1 systeem kunnen hangen..)

Of voor 18000 euro ex. heb je 16 gpu's aan jullie huidige mac's hangen :P

En die netstor deed me afvragen, wat zou een pc-basis equivalent zijn; 3500 ex. btw dus ongeveer..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 309,-€ 309,-
1Asus Z170-WS€ 383,-€ 383,-
4EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB€ 696,95€ 2.787,80
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14€ 139,40€ 139,40
1Samsung 950 Pro 256GB€ 177,49€ 177,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.331,69
Zou zo dan wel upgraden naar 6950x

Zou beter zijn voor 4 GPU s dacht ik

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:34:
[...]

Zou zo dan wel upgraden naar 6950x

Zou beter zijn voor 4 GPU s dacht ik
Daar noem je wel een interessant punt; het werkt alleen niet precies zoals met gamen, maar tijdens gpu renderen wordt de cpu ook zwaar belast want alles moet continu van en naar de gpu's gestreamd worden. Een vraag is idd hoe veel cpu power per gpu genoeg is om het proces niet noemenswaardig te vertragen..

specs

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:36

Kun je niet eerst 1 systeem bestellen en de ervaring die je ermee op doet toepassen bij het tweede systeem? Misschien kun je dat verantwoorden door ervoor te zorgen dat het tweede systeem niet duurder gaat worden als het eerste?

De belangrijkste variabelen zijn:
- Cpu single core prestaties (meer of minder GHz)
- Cpu multi core prestaties (meer cores ten kostte van singlecore prestaties)
- Geheugen hoeveelheid
- Aantal videokaarten
- Hoeveelheid videogeheugen. Dus keuze tussen GTX 980Ti en Titan X

Voor opslag lijkt me dat je voor 2 PCIe SSD's kunt gaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Ik zou als ik jou was, een betrouwbaar systeem zelf samenstellen.
En dan zou ik voornamelijk naar de volgende dingen kijken:

2 GPU'S (Misschien is de Titan X wat?)
Een dual processor opstelling (Dual Socket moederbord, met 2 processors dus :) (Miss xeons?)

En voor 64GBDDR(3)(4) met de hoogst mogelijke clocksnelheid gaan.

En dan nog 2 SSD'S van 512GB, (Eventuele uitval, is niet alles weg).
En dan nog 4 t/m 8TB opslag. (Misschien is een NAS wat?).

Als je zoiets zou samenstellen en kopen, ben je altijd voorbereid op uitval.
Gaat 1 schijf kapot? Dan heb je de andere nog.
Gaat 1 processor kapot, dan pakt de andere in zijn eentje de taken op.
Gaat 1 videokaart kapot, dan pakt de andere in zijn eentje de taken op.
Gaat wat ram kapot, dan pakken de andere ram bankjes dat op.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2016 18:18 ]

• Kiet Stiemer
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:17:

Gaat wat ram kapot, dan pakken de andere ram bankjes dat op.
Ik heb d´r niet heeel veel verstand van maar ik dacht toch echt dat als er een kapotte module tussen zit je hele PC niet meer opstart. Na het bouwen van een PC en het proberen te starten heb je soms dat hij niet wil booten. Dan moet je altijd testen of ie het wel doet met alleen een module erin, en vaak blijkt dat ´ie wel boot als er maar een van de twee (of meer) van de modules in zit, dan is de ander dus stuk. (Maar dit is verder wel offtopic haha)

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Vaak gaan er gewoon fouten op treden als er een module kapot is, dit is heel irritant want je hebt het niet meteen door maar veel dingen die je download/installeert gaan dan bijv. crashen of doen het ineens niet.

Verwijderd

Hij start van ewel gwn op, maar dan moet je wel de ramstick loskoppelen.

Verwijderd

Mooi project :) en goede topic start.

Is het niet zo dat de Nvidia 780TI beter zijn voor render werk dan de gtx 980ti , meer CUDA cores en meer compute performce ?

En waarom is AMD ook al weer geen optie, OctaneRender V3 ondersteunt toch gewoon openCL ?
Met een AMD fire pro kun je mooi de hoeveelheid Vram vergroten :) zoals deze geeft je 8gb Vram, dat is 2GB meer dan gtx 980TI / Titan
Een bijkomend voordeel is dat de drivers van een Firepro wel gericht zijn voor dit soort werk, en drivers voor gtx kaarten niet echt, al kan het natuurlijk wel. Ook zijn de workstation kaarten volgens mij wat duurzamer gebouwd ( beter geschikt voor lange workloads / branduren).
Voor de genoemde Adobe software maak het niet zo veel uit welke gpu je kiest , hier zijn zowel AMD als Nvidia erg geschikt.

Veder lijkt het me een goed idee dat je ook flink in SSD opslag investeert, dit kan je namelijk ook weer tijd besparen in het totaal plaatje . Echter is het zonde om PCI ssd's te kopen in mijn ogen, het verschil in tijd is er wel wanneer je 20GB moet verplaatsen, maar of dit verschil de meerprijs waard is ? Ik zou gewoon voor hele goede set SATA SSD's gaan, zoals de Samsung 950 serie, of de Crusial 550 serie ( i.v.m power los protection )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2016 11:54 ]

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 11:48:
Mooi project :) en goede topic start.

Is het niet zo dat de Nvidia 780TI beter zijn voor render werk dan de gtx 980ti , meer CUDA cores en meer compute performce ?

En waarom is AMD ook al weer geen optie, OctaneRender V3 ondersteunt toch gewoon openCL ?
Met een AMD fire pro kun je mooi de hoeveelheid Vram vergroten :) zoals deze geeft je 8gb Vram, dat is 2GB meer dan gtx 980TI / Titan
Een bijkomend voordeel is dat de drivers van een Firepro wel gericht zijn voor dit soort werk, en drivers voor gtx kaarten niet echt, al kan het natuurlijk wel. Ook zijn de workstation kaarten volgens mij wat duurzamer gebouwd ( beter geschikt voor lange workloads / branduren).
Voor de genoemde Adobe software maak het niet zo veel uit welke gpu je kiest , hier zijn zowel AMD als Nvidia erg geschikt.

Veder lijkt het me een goed idee dat je ook flink in SSD opslag investeert, dit kan je namelijk ook weer tijd besparen in het totaal plaatje . Echter is het zonde om PCI ssd's te kopen in mijn ogen, het verschil in tijd is er wel wanneer je 20GB moet verplaatsen, maar of dit verschil de meerprijs waard is ? Ik zou gewoon voor hele goede set SATA SSD's gaan, zoals de Samsung 950 serie, of de Crusial 550 serie ( i.v.m power los protection )
Eigenlijk zijn het 2 vragen, AMD of Nvidia en daarnaast de vraag: pro of gamekaart? Volgens mij is er nog weinig concreets bekend over de werkelijke performance van AMD gpu's in octane 3..?

En pro kaarten zijn over het algemeen wat robuuster maar je blijft veel meer geld betalen voor dezelfde performance.

Een 780 ti scoort ongeveer 100 punten in de octane benchmark (ongeveer de score van een gtx 980), een 980 ti ongeveer 125 (want vergelijkbaar met een titan-x / m6000)

specs

Verwijderd

Ja klopt, het zijn 2 vragen. met als belangrijkste pro kaart of game kaart. Nvidia heeft ook zeker hele goede pro kaarten, maar deze zijn vaak veeeel duurder dan hun game kaarten en dan AMD's game en FirePro kaarten.

Het is idd jammer dat Octane geen benchmarks heeft, en het enigste wat ik kan vinden is wat benchmarks op wat forms hier en daar. Echter heeft Octane zelf aangegeven OpenCL en daarmee AMD te ondersteunen.

Zo te zien liggen de Kepler en Maxwell nog redelijk dicht bij elkaar in de buurt maar de 780ti heeft ook minder vram, misschien als deze ook 6GB had dat deze op gelijke voet moet de 980ti gestaan. Aangezien dit niet het geval is zou een 980 ti wel een beter keus zijn denk ik.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 21:12:
Ja klopt, het zijn 2 vragen. met als belangrijkste pro kaart of game kaart. Nvidia heeft ook zeker hele goede pro kaarten, maar deze zijn vaak veeeel duurder dan hun game kaarten en dan AMD's game en FirePro kaarten.

Het is idd jammer dat Octane geen benchmarks heeft, en het enigste wat ik kan vinden is wat benchmarks op wat forms hier en daar. Echter heeft Octane zelf aangegeven OpenCL en daarmee AMD te ondersteunen.

Zo te zien liggen de Kepler en Maxwell nog redelijk dicht bij elkaar in de buurt maar de 780ti heeft ook minder vram, misschien als deze ook 6GB had dat deze op gelijke voet moet de 980ti gestaan. Aangezien dit niet het geval is zou een 980 ti wel een beter keus zijn denk ik.
Zo te zien zijn de firepro's ook relatief veel geld per performance punt...

Geen Benchmarks? Octane heeft een eigen benchmark en onwijze database met scores:

https://render.otoy.com/octanebench/results.php

980 ti = derivaat van m6000 en die is gemaakt voor fp32 performance, stukje sneller dan de 780 ti hierin dus..

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 17-04-2016 14:05 ]

specs

• clockw1ze
Even een update. We hebben gewacht tot Apple met een nieuwe Mac Pro uit zou komen maar tot nu toe komen ze nog steeds met niks. Dus ik wil toch graag over op een Windows Workstation.

3D Modeling & animatie, grafisch vormgeven, videobewerking; een dikke workstation.
Hij moet voornamelijk sterk genoeg zijn voor 4K

+- 15.000 (incl. rand apparatuur)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, alleen een Wacom tablet.

Geen idee, had nu altijd een Mac Pro maar aangezien ik nu over wil op Windows moet het een compleet nieuw systeem worden.

Intel Processor en Nvidia GPU, ivm Octane Render (cinema4D)

Grootte maakt niet uit, geluidsniveau moet wel beperkt zijn als het kan, zit namelijk in een ruimte met 8 andere collega's.

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het adviseren van een goede Windows Workstation, die grafisch genoeg kan verdragen. We willen graag Octane gebruiken (rendersoftware voor Cinema4D), en die renderd puur op de GPU, dus ik denk zelf dat de GPU('s) vooral het beste zal moeten zijn.

Extra
Wil er graag een UltraWide-monitor bij en goede opslagruimte, mijn collega heeft destijds in April een offerte opgevraagd, alleen dit is alweer verouderd natuurlijk. Toen kwamen ze met het volgende systeem:

Lenovo ThinkStation P900 € 14.164,00 € 26.061,76
  • 2 x Intel Xeon E5-2643 v3 Processor (20MB Cache, 3.40GHz)
  • 8 x 8GB DDR4 2133MHz ECC RDIMM
  • 2 x NVIDIA M5000 8GB DVI 4DP
  • 2 x M.2 512GB PCIe Gen 3 NVME (boot + caches)
  • LSI RAID met 1 Gb Cache
  • 1 x R5 ( 4 x 2TB+8GB Hybrid Hard Drive, 3.5", SATA )
  • 1 x R5/6 (4 x 4TB Hard Drive,7200RPM,3.5",SATA )
  • Intel Thunderbolt 2 Add in Card
  • G-TECH G-SPEED Studio XL Thunderbolt2 24TB

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:11:
Even een update. We hebben gewacht tot Apple met een nieuwe Mac Pro uit zou komen maar tot nu toe komen ze nog steeds met niks. Dus ik wil toch graag over op een Windows Workstation.

3D Modeling & animatie, grafisch vormgeven, videobewerking; een dikke workstation.
Hij moet voornamelijk sterk genoeg zijn voor 4K

+- 15.000 (incl. rand apparatuur)

Nee, alleen een Wacom tablet.

Geen idee, had nu altijd een Mac Pro maar aangezien ik nu over wil op Windows moet het een compleet nieuw systeem worden.

Intel Processor en Nvidia GPU, ivm Octane Render (cinema4D)

Ga je overklokken?

Wat verwacht je van ons?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met het adviseren van een goede Windows Workstation, die grafisch genoeg kan verdragen. We willen graag Octane gebruiken (rendersoftware voor Cinema4D), en die renderd puur op de GPU, dus ik denk zelf dat de GPU('s) vooral het beste zal moeten zijn.

Extra
Wil er graag een UltraWide-monitor bij en goede opslagruimte, mijn collega heeft destijds in April een offerte opgevraagd, alleen dit is alweer verouderd natuurlijk. Toen kwamen ze met het volgende systeem:

Lenovo ThinkStation P900 € 14.164,00 € 26.061,76
  • 2 x Intel Xeon E5-2643 v3 Processor (20MB Cache, 3.40GHz)
  • 8 x 8GB DDR4 2133MHz ECC RDIMM
  • 2 x NVIDIA M5000 8GB DVI 4DP
  • 2 x M.2 512GB PCIe Gen 3 NVME (boot + caches)
  • LSI RAID met 1 Gb Cache
  • 1 x R5 ( 4 x 2TB+8GB Hybrid Hard Drive, 3.5", SATA )
  • 1 x R5/6 (4 x 4TB Hard Drive,7200RPM,3.5",SATA )
  • Intel Thunderbolt 2 Add in Card
  • G-TECH G-SPEED Studio XL Thunderbolt2 24TB
V3's zijn prima maar verouderd, raid controller zie ik niet meteen nut van in, 2 relatief trage gpu's

Jullie moeten eerst wat vragen voor jezelf beantwoorden;

- zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.

- Wat jullie doen is duidelijk uit de eerdere posts (zet deze post ook even in de TS) maar waar ligt de nadruk op. Dat is van invloed op de verhouding cpu/gpu power. Gpu power schaalt goed door, cpu power heeft "diminishing returns" als de corecount heel hoog wordt. Dus focus op octane = meer gpu's, focus op video/effects = mogelijk andere cpu, ram en opslag config.

Met een custom workstation bouwer kom je tot een veel betere machine terwijl je waarschijnlijk de support gewoon goed kunt regelen.

15K (ex btw?) biedt namelijk erg veel mogelijkheden.

High end Quadro's hebben ECC vram maar hebben verder een walgelijke prijs/prestatie verhouding voor renderen.

In princiepe zijn titan's hier op z'n plek, maar als 8GB vram ook goed is dan bieden de 1070 en 1080 ook wel veel opties. Denk bijv aan externe enclosures zodat je voor 8 GPU's kunt gaan.

specs

• clockw1ze
maratropa schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:44:
[...]

V3's zijn prima maar verouderd, raid controller zie ik niet meteen nut van in, 2 relatief trage gpu's

Jullie moeten eerst wat vragen voor jezelf beantwoorden;

- zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.

- Wat jullie doen is duidelijk uit de eerdere posts (zet deze post ook even in de TS) maar waar ligt de nadruk op. Dat is van invloed op de verhouding cpu/gpu power. Gpu power schaalt goed door, cpu power heeft "diminishing returns" als de corecount heel hoog wordt. Dus focus op octane = meer gpu's, focus op video/effects = mogelijk andere cpu, ram en opslag config.

Met een custom workstation bouwer kom je tot een veel betere machine terwijl je waarschijnlijk de support gewoon goed kunt regelen.

15K (ex btw?) biedt namelijk erg veel mogelijkheden.

High end Quadro's hebben ECC vram maar hebben verder een walgelijke prijs/prestatie verhouding voor renderen.

In princiepe zijn titan's hier op z'n plek, maar als 8GB vram ook goed is dan bieden de 1070 en 1080 ook wel veel opties. Denk bijv aan externe enclosures zodat je voor 8 GPU's kunt gaan.
Zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.
Zelfbouw is denk ik geen optie voor ons, allebei geen ervaring mee en risico is te groot als er iets misgaat of niet werkt dat we geen computer hebben om op te werken.

Wat jullie doen is duidelijk uit de eerdere posts (zet deze post ook even in de TS) maar waar ligt de nadruk op. Dat is van invloed op de verhouding cpu/gpu power. Gpu power schaalt goed door, cpu power heeft "diminishing returns" als de corecount heel hoog wordt. Dus focus op octane = meer gpu's, focus op video/effects = mogelijk andere cpu, ram en opslag config.
Voornamelijk heel veel photoshop en Cinema4D + After Effects.
M'n collega heeft nog heel erg z'n twijfels over Octane, maar naar mijn mening kunnen we daar veel sneller mee werken aangezien je realtime ziet hoe je resultaat gaat worden, terwijl je nu elke keer een preview renderd om te kijken hoe iets gaat worden (waar heel veel tijd in zit de hele tijd).

Dat dacht ik dus ook al, daarom vond ik die offerte destijds al een beetje apart. Stel dat we wel volledig met Cinema4D op Octane over gaan, dan zijn een paar 1080GTX's toch veel beter i.c.m. 2 dikke processors? Dan heb ik ook genoeg kracht voor After Effects etc. die CPU-power nodig hebben.

• maratropa
  • Niet online
clockw1ze schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

Zelfbouw, een custom machine door een partij met kennis, of een OEM bak. Alle 3 de keuzes hebben na en voordelen.
Zelfbouw is denk ik geen optie voor ons, allebei geen ervaring mee en risico is te groot als er iets misgaat of niet werkt dat we geen computer hebben om op te werken.

Wat jullie doen is duidelijk uit de eerdere posts (zet deze post ook even in de TS) maar waar ligt de nadruk op. Dat is van invloed op de verhouding cpu/gpu power. Gpu power schaalt goed door, cpu power heeft "diminishing returns" als de corecount heel hoog wordt. Dus focus op octane = meer gpu's, focus op video/effects = mogelijk andere cpu, ram en opslag config.
Voornamelijk heel veel photoshop en Cinema4D + After Effects.
M'n collega heeft nog heel erg z'n twijfels over Octane, maar naar mijn mening kunnen we daar veel sneller mee werken aangezien je realtime ziet hoe je resultaat gaat worden, terwijl je nu elke keer een preview renderd om te kijken hoe iets gaat worden (waar heel veel tijd in zit de hele tijd).

Dat dacht ik dus ook al, daarom vond ik die offerte destijds al een beetje apart. Stel dat we wel volledig met Cinema4D op Octane over gaan, dan zijn een paar 1080GTX's toch veel beter i.c.m. 2 dikke processors? Dan heb ik ook genoeg kracht voor After Effects etc. die CPU-power nodig hebben.
Eigenlijk is het goed dat jullie even gewacht hebben. :p Je ziet de laatste jaren zo veel verandering in After Effects dat het lastig is om iets duurzaams te kopen lijkt het wel, ik moet zeggen dat ik ook wat achter liep.. Voorheen was er zeer goede multithreading, en die lijkt flink afgenomen, terwijl er ingezet wordt op meer gpu ondersteuning. Effecten op de GPU doen is natuurlijk veel logischer en ze zijn er mee bezig (nu lumetri/blur en sharpen)

OEM's smeren je het liefst voor alles een gecertificeerde onzinmachine aan, ook voor content creation.

Puget doet zo nu en dan goede testen en dat is voor julie even een must read 1 2 3 4 5

Samengevat;

Qua After Effects is nu bizar genoeg een 6700K de snelste allround cpu en het heeft ook geen zin meer om voor dual socket te gaan. Wel kunnen wat meer cores leuk zijn hier en daar en socket 2011-3 kan meer ram aan. GTX 1070 is prima met weinig winst als je een 1080 of titanx neemt.

Premiere Pro eigenlijk idem en dat was wel langer zo, meer dan 8 cores is vaak niet nuttig. gtx 1070 goede gpu, ook hier 1080 of titanx alleen soms nuttig.

Photoshop, Id, Indesign en C4D (werken dan) boeien niet want die lopen wel prima op wat je haalt zo lang het een beetje coresnelheid en een redelijke gpu heeft.

Dus eigenlijk is het heel simpel met dit budget, 6950X want meer heeft geen zin TENZIJ je wel op de cpu gaat renderen! De meeste winst zal nog te behalen zijn met een gecontroleerde overclock.
Je zou ook, als je perse ECC ram wilt, een xeon 1680 v4 8 core kunnen halen, maar bizar genoeg is er geen 6950x 16xx v4 equivalent met 10 cores. (16xx xeons zijn wel over te clocken zo ver ik weet..) Als je niet wilt overclocken dan is een xeon 2689 v4 ook wel een optie (wel bijna 4K en lijkt OEM), dat is een 165 watt 10 core die altijd op 3,7 of 3,8 ghz loopt hoe veel cores je ook belast. Feitelijk een soort 6950 met OC.. Maarja dat laatste is veel goedkoper en een allcore oc van 3,7ghz is practisch gegarandeerd veilig.

Dus eerst kiezen of je wilt gaan renderen met octane, want voor cpu renderen is dual socket nog wel leuk, maar verder dus niet.

Ga je de octane kant op dan heb je heel veel budget voor gpu's en kun je leuke dingen doen :P

Dus denk dan aan een asus of asrock WS bordje met veel pci-e sloten inc 6950x en 128gb ram. (of dus een xeon met ecc ram)

En dan of vullen met gtx-en of titans, of maar 1 gpu en dan 1 of 2 externe kastjes met 4gpu's.

WANT je moet ook je opslag niet vergeten. Als jullie editen met losse frames is dat killing voor zelf 1 snelle SSD, afhankelijk van framegrootte en fps enzo. Meerdere NVME ssd's in raid 0 als werkruimte dus. Je hebt ook kaartjes voor 4 nvme ssd's met een plx chip trouwens, dat zou wel pci-e slots sparen.

Anyway; AE/Pr pro & 3D machine met zeer veel gpu renderpower:

2x netstor NA255A-XGPU 3800 euro ex. btw

icm:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6950X€ 1.729,-€ 1.729,-
1ASRock X99 WS-E/10G€ 749,-€ 749,-
9Gigabyte GeForce GTX 1070 Founders Edition 8GB€ 448,99€ 4.040,91
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 130,78€ 130,78
1Corsair Hydro H110€ 122,63€ 122,63
8Crucial CT16G4RFD4213€ 96,50€ 772,-
3Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card€ 28,09€ 84,27
1Corsair AX1500i€ 415,95€ 415,95
4Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 1.186,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 9.230,54

7630 euro ex btw, dus samen met de enclosures maar 11430 euro ex. Misschien beetje overkill maar ff voor het idee.

Ik ga even uit van 1070's want die zijn meeste "bang for buck."
Je hebt dan totaal 3 plx chips aan de pci-e bus hangen hopen dat ze allemaal leuk samen spelen. :>

Maar daarvoor ga je dus langs een aantal workstation bouwers (zoals maqina, ikbenstil, etc) met een basislijstje en dan laat je hun eerst vertellen hoe ze service en support leveren etc. en een offerte voor een turn-key systeem.

specs

Pagina: 1